Thuisbatterijen

wat staat er op de ingebouwde schakelaar van je meter? (rechtsonder op je meterkast)
Deze informatie.
Het is echt een oud ding.
Het valt me nu wel op dat de meter daarna ooit vervangen is, want die is niet verroest.
Staat op:
Schlumberger S16X 10(60A)
CE 1890-B-95 -> is die dan van na 1995?

De Teco schakelaar eronder lijkt wel van de bouw van het huis in 1957 te kunnen zijn.
 
Wij koken en verwarmen op gas, dus dat valt mee.
Maar heb je dan een balancer om het laden van de EV en de warmtepomp te triggeren?
Op hoeveel laad je je EV dan?
Ik laad op dit moment op 10A, amper iets dus, maar zit al op 2,2kW voor 8u om 110km terug te 'tanken'.
Om dan niet boven 3kW uit te komen lijkt me straf. Geen idee wat 2 ijskasten, diepvriezer, TV, computers, vijverpomp en lichten (LED en spaar) vragen.
In de zomer solarladen, dus 0kW afname. En ‘s nachts evt. verder laden aan 2.2kW om die laatste 10% er in te doen als hij echt vol moet zijn. Dan kom ik niet boven de 2.5kW uit. In de winter 3kW overdag en kijk er ik niet teveel naar. Dan is er sowieso te weinig opbrengst om onder de 2.5 te blijven.

Die load balancer zit enkel op de laadpaal. Die gaat de auto trager laden als uw keuken veel vermogen vraagt zodat uw zekering niet afslaat. Maar als je instelt dat uw aansluiting maar 4kW is bijvoorbeeld, dan stopt hij gewoon even met laden als je druk in keuken bezig bent en zodra de oven afslaat gaat ie weer verder aan half vermogen. Als de airfryer dan ook uit gaat, laad hij terug aan vol vermogen (4kW).
In de winter kijk je dan gewoon naar de piek die je haalt met huishoudelijk verbruik en dan pak je die ook voor de laadpaal. Dan kun je laden zonder uw gewone piek te verhogen.

Ik werk veel van thuis, dus dat is geen probleem dan. Moet je dagelijks 250km bollen, dan ga je iets sneller moeten laden.
 
Ah, na het lezen van je bericht vroeg ik me af hoe die laadpaal het load balancen kon doen.
Ik heb een Easee laadpaal, ik zie nu dat ik daar een Easee Equalizer voor kan kopen die de P1 poort van de meter uitleest.
Ik wilde zelf met Home Assistant dat gaan programmeren, maar misschien is zo'n bakje gemakkelijker. Prijs lijkt mee te vallen.
Ik vraag me echter af of ik dan nog een ander toestel aan de P1 poort kan connecteren. Lijkt van niet.
 
Ah, na het lezen van je bericht vroeg ik me af hoe die laadpaal het load balancen kon doen.
Ik heb een Easee laadpaal, ik zie nu dat ik daar een Easee Equalizer voor kan kopen die de P1 poort van de meter uitleest.
Ik wilde zelf met Home Assistant dat gaan programmeren, maar misschien is zo'n bakje gemakkelijker. Prijs lijkt mee te vallen.
Ik vraag me echter af of ik dan nog een ander toestel aan de P1 poort kan connecteren. Lijkt van niet.
Ik zou inderdaad voor zo'n Equalizer gaan en het niet zelf programmeren.
Je kan meerdere devices aansluiten op de P1 poort als je er een splitter tussen zet. Bijvoorbeeld deze: https://www.homewizard.com/shop/active-p1-splitter/
 
Super! bedankt voor de snelle reactie.
Nog even het antwoord van mijn elektricien ivm de Equalizer afwachten en dan eens kijken of ik de verbruiksdata ook uit de Easee Cloud kan trekken.
Met Home Assistant heb ik iets meer mogelijkheden: ik zou ook de airco kunnen starten en stoppen en misschien nog wat meer logica kunnen inbouwen zoals:
als het morgen zonnig wordt, en we zijn thuis volgens de agenda, start dan pas met laden wanneer de zonnepanelen leveren.
En als er nog meer slimme apparaten in huis komen, lijkt Home Assistant de betere oplossing.
 
Super! bedankt voor de snelle reactie.
Nog even het antwoord van mijn elektricien ivm de Equalizer afwachten en dan eens kijken of ik de verbruiksdata ook uit de Easee Cloud kan trekken.
Met Home Assistant heb ik iets meer mogelijkheden: ik zou ook de airco kunnen starten en stoppen en misschien nog wat meer logica kunnen inbouwen zoals:
als het morgen zonnig wordt, en we zijn thuis volgens de agenda, start dan pas met laden wanneer de zonnepanelen leveren.
En als er nog meer slimme apparaten in huis komen, lijkt Home Assistant de betere oplossing.
Gewoon beiden doen.
Easee werkt met een cloud API. Als die om een of andere reden niet beschikbaar is, werkt uw load balancing niet meer als je het regelt van uit Home Assistant.
De Equalizer laat je ook toe om via injectie te gaan laden, dus dat moet je dan ook niet meer uitwerken in HA.
Dat kan ook wel allemaal via Home Assistant als je er de nodige tijd en moeite wil insteken. Ik heb dat zo een tijdje draaien gehad, maar af en toe de verbinding met de API en dan knalde het script er uit.
Ik zou de Equalizer nemen voor de laadpaal, maar ook de P1 poort verbinden met HA voor uw energie verbruik te monitoren en andere zaken te regelen die dom zijn zoals jouw airco's. Uiteraard kan je nog steeds uw laadpaal integreren in HA om ze te monitoren en advanced dingen te doen als je niet alles kan met de Equalizer.
Voor mijn P1 poort uit te lezen heb ik die HomeWizard dongle van 29euro. Die heeft me sinds maart nog niet in de steek gelaten. Wil je het bekabeld doen, dan zijn er ook genoeg oplossingen.
 
Deze draadloze HomeWizard? https://www.homewizard.com/shop/wi-fi-p1-meter/
Die steek je dan in de HomeWizard splitter? Krijgt die daar genoeg stroom van, of heb je ook nog aparte voeding nodig?
(excuses voor de off-topic, gaat nu niet meer echt over thuisbatterij)
Anders in dit draadje verder doen: https://www.beyondgaming.be/threads/home-assistant.20629/
De nieuwe digitale meter voorzien genoeg stroom voor zo'n P1 splitter en dongle. Worst case moet je een USB-C adapter inpluggen, maar ik heb dat niet nodig gehad.
 
Prijzen gevonden van de moduleerbare thuisbatterij van SMA. Valt behoorlijk mee, ik had meer verwacht voor een Europees product.

Ongeveer 1650 euro per 3,2kwh module.
 
Ik ga volgende week minimum 2 US5000 modules gaan halen in NL bij NKON in Nuenen.
Misschien kan ik een bulk korting fixen.
Je bespaart sowieso +100 euro aan bebat bijdrage per module.

Is er nog iemand voor wie ik er moet meenemen terwijl ik daar ben?
ja besparen... die kost komt terug als je van je batterijen ooit af moet he. Enkel de batterijen met bebat-bijdrage worden kostenloos geaccepteerd.
 
ja besparen... die kost komt terug als je van je batterijen ooit af moet he. Enkel de batterijen met bebat-bijdrage worden kostenloos geaccepteerd.
Die torenhoge bijdrage bestaat nog maar sinds 1 jan 2022 dus toestellen geinstalleerd voor die tijd gaan ze ook moeten aanvaarden.

Indien ze die oude batterijen weigeren dan ben ik verplicht om die bij het grof vuil te gooien he.
Dat is slecht voor het milieu en doe ik liever niet maar niet echt mijn probleem.

Indien de bms nog werkt wissel ik die batterijen gewoon met nieuwe en blijft het systeem in bedrijf.

Die bebat bijdrage was nog zonder btw meegerekend. Dat geld kunnen ze nog 10 jaar investeren in iets vooraleer de eerste toestellen terugkeren. Wat een gigantische cashcow zeg.
Typisch BE.
 
Kan je die thuisbatterijen niet gewoon binnenbrengen bij metaalverwerkend bedrijf? (Scrap)
Dan krijg je er nog geld voor.
 
Indien ze die oude batterijen weigeren dan ben ik verplicht om die bij het grof vuil te gooien he.
Dat is slecht voor het milieu en doe ik liever niet maar niet echt mijn probleem.

Dat lijkt mij dan sluikstorten.
Behalve als je dan de bebat bijdrage erop betaalt bij het afzetten bij de batterijinzamelaar.

En niets houdt hen tegen om als je niet kan bewijzen dat je bebat bijdrage ooit betaald hebt, dat je die eerst nog moet betalen voor je die mag afzetten.

En als je nieuwe plaatst en die door uw installateur laat meenemen, dan zal die die kost wel inrekenen in zijn offerte.

Dus dat het niet echt uw probleem is, is niet echt correct.
 
Zijn er hier mensen met ervaring of een mening over Smart-e-grid (https://www.smartegrid.be/)?
Concept lijkt me wel interssant maar sta hier toch wat sceptisch tegenover wegens het volledig afhangen van hun. Online vind je er ook wisselende meningen over.
 
Zijn er hier mensen met ervaring of een mening over Smart-e-grid (https://www.smartegrid.be/)?
Concept lijkt me wel interssant maar sta hier toch wat sceptisch tegenover wegens het volledig afhangen van hun. Online vind je er ook wisselende meningen over.
Ze doen uitschijnen alsof je verbonden wordt in een soort groter netwerk en een "community", maar jij haalt geen financieel benefit uit "het groter geheel". Je betaalt nog steeds gewoon wat je afneemt en injecteert. Het is niet dat je anders vergoed wordt voor je injectie omdat je dit systeem hebt laten installeren via dit bedrijf.
Jij hebt geen directe benefit aan "het stabiliseren van het grid" (Fluvius wel).

Wat ze gewoon doen is u een dynamisch energiecontract laten nemen (vb engie dynamic). Met dat contract betaal je niet meer een vast jaar- of kwartaaltarief, maar betaal jij per uur een tarief gebaseerd op de spotprices van die dag (die zijn altijd 24u op voorhand gekend).
Het systeem vraagt elke dag de belpex spot prices op en probeert uw batterij optimaal in te zetten door enkel bij te springen in uw energie op de duurste uren en op te laden op de goedkopere uren (zoals 's nachts) als hij voorspelt dat je de batterij niet volledig zou kunnen opladen via zonne-energie.
Voor "het stabiliseren van het grid" wordt jij dus indirect vergoed door de lagere uurtarieven op die momenten.
Alleszins: dat is wat ik aanneem als ik die tekst lees. Het wordt niet precies beschreven wat het systeem zal doen of hoe (en door wat) het gestuurd zal worden (een lokale controller, iets cloud-gebaseerd?). Ze vermijden op hun website nogal van technisch concreet te worden.
Dat is alleszins wat ik zou doen (en van plan ben binnen een half jaartje met mijn eigen systeem te implementeren).

Ter info, met zo'n dynamic contract kan je wel wat voordeel doen tov de meeste variabele (en zeker vaste) contracten. Als je gewoon de gemiddelde E-prijs neemt over de 24u (de formule voor het tarief vind je in de brochure van engie dynamic) dan is dat een 10 a 20% goedkoper dan de meeste andere aanbieders, en als je er in slaagt alle duurste slots te vermijden (bv door uw batterij prioritair op die uren in te zetten) kan je nog wel wat extra procenten winnen.
Als je je verbruik hier niet op aanpast en dus voornamelijk afneemt in de dure uren (late namiddag tot 's avonds, zoals iedereen) dan gaat het u waarschijnlijk wel duurder uitkomen.
Ook kan je zo je batterij beperkt extra laten renderen in de winter door extra bij te laden op de goedkoopste momenten 's nachts en in de duurste momenten in uw verbruik te laten bij springen. Dat kan toch een 3-tal euro extra winst per dag zijn. (delta tussen goedkoopste en duurste uurtarief voor een winterdag maal de capaciteit van uw batterij). Plus: dat zal ook gewoon nodig zijn in dit concept om verbruik in de duurste uren in de winter te kunnen vermijden/verminderen.

Nadeel is natuurlijk dat iedere prijsstijging in de energiemarkt onmiddellijk doorgerekend wordt (de volgende dag al) tov volgend kwartaal (met variabel contract) en volgend jaar (met vast contract). Omgekeerd iedere prijsdaling uiteraard ook.

Wil je dit zelf implementeren dan heb je een batterijsysteem nodig dat je volledig kan beheren met modbus (sturen van de laadstroom, sturen wanneer wel en niet geladen en ontladen mag worden) en een beheersysteem waar je de logica in programmeert (een servertje met wat software, een domoticasysteem, ...).
Kan je dat niet, dan kan je de mannen van jouw website dat dus voor jou laten doen.

Let wel op: uurtarieven kunnen negatief worden. Dan moet je betalen voor je injectie. Niet injecteren op die momenten dus.

Je zou denken: "ah, bijladen op de negatieve uren en terug injecteren in het net op de duurste uren! kassa!", maar meestal is een negatief uur uiteraard een moment dat iedereen (ook jij) met overschot zit, en als uw batterij al vol zit omdat uw PV-panelen midden op de dag vollenbak aan het geven zijn kan je ze niet extra bijladen uiteraard.

PS: dat bedrijf installeert die batterijen ook gewoon bij particulieren die reeds PV-installaties hebben (mijn ouders hebben exact dit denk ik, via Opteco).
Daarmee nemen ze wel een loopje met de synergrid regels want de extra omvormercapaciteit (die ze voor de batterij installeren) mag niet bijkomend injecteren in het net (als de totale omvormercapaciteit (batterij + PV) boven de limieten komen voor "kleine productie-installatie"). Dat doet hun installatie wel.
Om in regel te zijn zou je meestal een netstudie bij Fluvius moeten aanvragen. (of bij de aangifte bij Fluvius dus liegen dat het pure opslagcapaciteit is en niet injecteert).

PPS: ik meen mij ook te herinneren dat het vermogen van de omvormer die ze voor de batterij installeren relatief beperkt is (4 à 5kW). Hou er dus rekening mee dat uw batterijsysteem dan nooit voor meer dan dit vermogen zal inspringen in uw verbruik als je meer vermogen nodig hebt (los van hoeveel energie er nog in uw batterij zit).
Auto opladen aan 11kw is nog steeds 6kw uit het net trekken dus.
 
Laatst bewerkt:
Victron ondersteunt nu Dynamic Energy Storage System!

Nu heb ik geen bijkomende hardware meer nodig om gebruik te kunnen maken van dynamische prijzen en kan ik telkens mijn 4 US5000 modules opladen wanneer de prijzen op hun absolute laagste punt staan! :love:

Dynamic ESS is an algorithm that aims to minimize the costs made on the grid and battery. It does this by taking several factors into account. First of all the energy price that, in case of a dynamic energy contract, changes every hour. Then it also looks at the solar and consumption forecast. Together with the grid limitations and battery costs and specifications it creates a schedule for the system that determines when to (dis)charge the battery.


 
Terug
Bovenaan