Zijn er hier mensen met ervaring of een mening over Smart-e-grid (
https://www.smartegrid.be/)?
Concept lijkt me wel interssant maar sta hier toch wat sceptisch tegenover wegens het volledig afhangen van hun. Online vind je er ook wisselende meningen over.
Ze doen uitschijnen alsof je verbonden wordt in een soort groter netwerk en een "community", maar jij haalt geen financieel benefit uit "het groter geheel". Je betaalt nog steeds gewoon wat je afneemt en injecteert. Het is niet dat je anders vergoed wordt voor je injectie omdat je dit systeem hebt laten installeren via dit bedrijf.
Jij hebt geen directe benefit aan "het stabiliseren van het grid" (Fluvius wel).
Wat ze gewoon doen is u een dynamisch energiecontract laten nemen (vb engie dynamic). Met dat contract betaal je niet meer een vast jaar- of kwartaaltarief, maar betaal jij per uur een tarief gebaseerd op de spotprices van die dag (die zijn altijd 24u op voorhand gekend).
Het systeem vraagt elke dag de belpex spot prices op en probeert uw batterij optimaal in te zetten door enkel bij te springen in uw energie op de duurste uren en op te laden op de goedkopere uren (zoals 's nachts) als hij voorspelt dat je de batterij niet volledig zou kunnen opladen via zonne-energie.
Voor "het stabiliseren van het grid" wordt jij dus indirect vergoed door de lagere uurtarieven op die momenten.
Alleszins: dat is wat ik aanneem als ik die tekst lees. Het wordt niet precies beschreven wat het systeem zal doen of hoe (en door wat) het gestuurd zal worden (een lokale controller, iets cloud-gebaseerd?). Ze vermijden op hun website nogal van technisch concreet te worden.
Dat is alleszins wat ik zou doen (en van plan ben binnen een half jaartje met mijn eigen systeem te implementeren).
Ter info, met zo'n dynamic contract kan je wel wat voordeel doen tov de meeste variabele (en zeker vaste) contracten. Als je gewoon de gemiddelde E-prijs neemt over de 24u (de formule voor het tarief vind je in de brochure van engie dynamic) dan is dat een 10 a 20% goedkoper dan de meeste andere aanbieders, en als je er in slaagt alle duurste slots te vermijden (bv door uw batterij prioritair op die uren in te zetten) kan je nog wel wat extra procenten winnen.
Als je je verbruik hier niet op aanpast en dus voornamelijk afneemt in de dure uren (late namiddag tot 's avonds, zoals iedereen) dan gaat het u waarschijnlijk wel duurder uitkomen.
Ook kan je zo je batterij beperkt extra laten renderen in de winter door extra bij te laden op de goedkoopste momenten 's nachts en in de duurste momenten in uw verbruik te laten bij springen. Dat kan toch een 3-tal euro extra winst per dag zijn. (delta tussen goedkoopste en duurste uurtarief voor een winterdag maal de capaciteit van uw batterij). Plus: dat zal ook gewoon nodig zijn in dit concept om verbruik in de duurste uren in de winter te kunnen vermijden/verminderen.
Nadeel is natuurlijk dat iedere prijsstijging in de energiemarkt onmiddellijk doorgerekend wordt (de volgende dag al) tov volgend kwartaal (met variabel contract) en volgend jaar (met vast contract). Omgekeerd iedere prijsdaling uiteraard ook.
Wil je dit zelf implementeren dan heb je een batterijsysteem nodig dat je volledig kan beheren met modbus (sturen van de laadstroom, sturen wanneer wel en niet geladen en ontladen mag worden) en een beheersysteem waar je de logica in programmeert (een servertje met wat software, een domoticasysteem, ...).
Kan je dat niet, dan kan je de mannen van jouw website dat dus voor jou laten doen.
Let wel op: uurtarieven kunnen negatief worden. Dan moet je betalen voor je injectie. Niet injecteren op die momenten dus.
Je zou denken: "ah, bijladen op de negatieve uren en terug injecteren in het net op de duurste uren! kassa!", maar meestal is een negatief uur uiteraard een moment dat iedereen (ook jij) met overschot zit, en als uw batterij al vol zit omdat uw PV-panelen midden op de dag vollenbak aan het geven zijn kan je ze niet extra bijladen uiteraard.
PS: dat bedrijf installeert die batterijen ook gewoon bij particulieren die reeds PV-installaties hebben (mijn ouders hebben exact dit denk ik, via Opteco).
Daarmee nemen ze wel een loopje met de synergrid regels want de extra omvormercapaciteit (die ze voor de batterij installeren) mag niet bijkomend injecteren in het net (als de totale omvormercapaciteit (batterij + PV) boven de limieten komen voor "kleine productie-installatie"). Dat doet hun installatie wel.
Om in regel te zijn zou je meestal een netstudie bij Fluvius moeten aanvragen. (of bij de aangifte bij Fluvius dus liegen dat het pure opslagcapaciteit is en niet injecteert).
PPS: ik meen mij ook te herinneren dat het vermogen van de omvormer die ze voor de batterij installeren relatief beperkt is (4 à 5kW). Hou er dus rekening mee dat uw batterijsysteem dan nooit voor meer dan dit vermogen zal inspringen in uw verbruik als je meer vermogen nodig hebt (los van hoeveel energie er nog in uw batterij zit).
Auto opladen aan 11kw is nog steeds 6kw uit het net trekken dus.