Warmtepompboilers

Stel dat je weet dat de lokale voetbalploeg allemaal bij jou komt douchen binnen een paar uur

Hebben die boilers eigenlijk een knop "maak nu zoveel mogelijk heet water op voorhand"

Stel dat je weet dat de lokale voetbalploeg allemaal bij jou komt douchen binnen een paar uur

Hebben die boilers eigenlijk een knop "maak nu zoveel mogelijk heet water op voorhand"
Ik kan op mijn systeem 1x een boiler lading vragen. Normaal laadt hij enkel op tussen 12h en 16h, maar als we 's avonds een bad laten lopen, druk ik even op die knop zodat er de volgende morgen nog genoeg warm water is om te douchen.
Weet eigenlijk ook niet als het echt nodig is, maar gewoon voor de gemoedsrust :-)

Die van mij staat op comfort, blijft eigenlijk gewoon warm water uitkomen hoor. Tegen dat het water in de boiler te laag zou gaan zorgt de compressor al voor genoeg nieuwe warmte.
Wel maar met 1 douchekop. Moesten er 2 tappunten lang warm water vragen zou de compressor niet kunnen volgen.

Vraagje voor een kameraad die een grondige renovatie gaat doen. Hij kiest voor een warmtepomp om op te warmen en te koelen.
Maar de installateur gaat ook een aparte warmtepompboiler installeren (dus met lucht van buiten).

Waarom zo een apart systeem? Een warmtepomp kan toch prima ook dienen voor SWW? Of is dat een probleem om te koelen in de zomer?

Vraagje voor een kameraad die een grondige renovatie gaat doen. Hij kiest voor een warmtepomp om op te warmen en te koelen.
Maar de installateur gaat ook een aparte warmtepompboiler installeren (dus met lucht van buiten).

Waarom zo een apart systeem? Een warmtepomp kan toch prima ook dienen voor SWW? Of is dat een probleem om te koelen in de zomer?
Geen idee waarom. Bij ons doet de warmtepomp zowel koelen/verwarmen als SSW.
Als de koeling aanstaat, dan wordt die gewoon even onderbroken op het moment dat de SSW run loopt.

Hier ook verwarmen/ koelen en SWW met 1 warmtepomp. Ik zie daar ook het probleem niet van in.
Is er SWW nodig schakelt het 3 wegsventiel om en begint te verwarmen. Ipv dat die circuleert over de vloerverwarming, circuleert die over spiraal van de boiler. Het gekoeld water blijft dus in u vloer zitten.

Ik hoor soms wel eens dat ze daarvoor kiezen wanneer de warmtepomp te ver is van de badkamer. Dan plaatsen ze wel eens een aparte warmtepompboiler op zolder (boven de badkamer bv), zodat het warm water geen lange afstand moet afleggen.
Maar voor een standaard eengezinswoning vind ik dat toch steeds een zotte kost.

Ook benieuwd naar, bij mijn ouders stast nu een klassieke elektrische boiler van 200l en zou eens willen kijken of er een beter alternatief is (want dat ding trekt 5kWh als ie opwarmt, mss wat overkill voor 2 mensen)

Wij (4pers) hebben eind vorig jaar een Daikin laten plaatsen met 230L tank voor 3600 euro incl. BTW.

Dat trekt ergens tussen de 400 en 500 W bij gewoon opwarmen tot 55 graden. Wanneer er meer dan 2500 injectie is voor minimaal 10 min, laat ik het elektrisch bijwarmen tot 75 graden. Dan trekt het ongeveer 2000 W.

Hoe is de sturing dan precies om de zon te meten? Extra meter in de zekeringkast, of via digitale teller?
Ik heb zo een smartgrid in de zekeringenkast die de injectie meet en die stuurt dan via 2 contacten de wpb aan.

Geen wifi op de wpb helaas om rechtstreeks via HA aan te sturen.

Kun je dat dan niet gewoon met een Shelly sturen vanuit HA als het om 2 contactjes gaat?
Ik heb de smartgrid er achteraf gratis bij gekregen. Maar nog niet de goesting gevonden om er iets anders tussen te steken.

De smartgrid is vanuit HA wel aan te sturen met MQTT, maar dat moet ik ook nog fixen.

Wij hebben momenteel een (oude) boiler (200l) staan, waarvan het bovenste deel verwarmd wordt door de condensatieketel. Het onderste deel werd ooit verwarmd door een zonneboiler, die nu niet meer aanwezig is.

Ik ben aan het bekijken om de boiler te vervangen door een warmtepompboiler. Een nuttige investering of weggegooid geld?

Wij hebben momenteel een (oude) boiler (200l) staan, waarvan het bovenste deel verwarmd wordt door de condensatieketel. Het onderste deel werd ooit verwarmd door een zonneboiler, die nu niet meer aanwezig is.

Ik ben aan het bekijken om de boiler te vervangen door een warmtepompboiler. Een nuttige investering of weggegooid geld?
Als vervanger voor de gasketel voor warm water lijkt het me niet ideaal.

Moest dat water in die ketel op één of andere manier gebruikt kunnen worden voor vloerverwarming (kan dat technisch zelfs?), zou het - in mijn geval - nog wel interessant kunnen zijn, om dan met overschotten van stroom niet meer/minder afhankelijk te zijn van gas.

Mijn elektrische boiler heeft het net begeven en het voelt zo oubollig aan om opnieuw een elektrische boiler te plaatsen.
De boiler bevindt zich in een onverwarmde maar wel geïsoleerde, inpandige garage (in het beschermd volume dus) dus ik vraag mij af of een warmtepompboiler te overwegen is aangezien deze warmte onttrekt uit de garage.

Iemand ervaring met WPboiler in beschermd volume? Lucht langs buiten halen kan ook maar dan met een stuk lager rendement in de winter neem ik aan.

Kan je een warmtepompboiler ook met een timer enkel laten warmen in de namiddag, wanneer ik het meeste uit mijn zonnepanelen haal? Zo stond mijn huidige boiler ingesteld. Of beter nog, kan je deze enkel laten opwarmen bij zonne-overschot bv?

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan