Warmtepompboilers

Stel dat je weet dat de lokale voetbalploeg allemaal bij jou komt douchen binnen een paar uur

Hebben die boilers eigenlijk een knop "maak nu zoveel mogelijk heet water op voorhand"
 
Stel dat je weet dat de lokale voetbalploeg allemaal bij jou komt douchen binnen een paar uur

Hebben die boilers eigenlijk een knop "maak nu zoveel mogelijk heet water op voorhand"
Ik kan op mijn systeem 1x een boiler lading vragen. Normaal laadt hij enkel op tussen 12h en 16h, maar als we 's avonds een bad laten lopen, druk ik even op die knop zodat er de volgende morgen nog genoeg warm water is om te douchen.
Weet eigenlijk ook niet als het echt nodig is, maar gewoon voor de gemoedsrust :)
 
Stel dat je weet dat de lokale voetbalploeg allemaal bij jou komt douchen binnen een paar uur

Hebben die boilers eigenlijk een knop "maak nu zoveel mogelijk heet water op voorhand"
Die van mij staat op comfort, blijft eigenlijk gewoon warm water uitkomen hoor. Tegen dat het water in de boiler te laag zou gaan zorgt de compressor al voor genoeg nieuwe warmte.
Wel maar met 1 douchekop. Moesten er 2 tappunten lang warm water vragen zou de compressor niet kunnen volgen.
 
Vraagje voor een kameraad die een grondige renovatie gaat doen. Hij kiest voor een warmtepomp om op te warmen en te koelen.
Maar de installateur gaat ook een aparte warmtepompboiler installeren (dus met lucht van buiten).

Waarom zo een apart systeem? Een warmtepomp kan toch prima ook dienen voor SWW? Of is dat een probleem om te koelen in de zomer?
 
Vraagje voor een kameraad die een grondige renovatie gaat doen. Hij kiest voor een warmtepomp om op te warmen en te koelen.
Maar de installateur gaat ook een aparte warmtepompboiler installeren (dus met lucht van buiten).

Waarom zo een apart systeem? Een warmtepomp kan toch prima ook dienen voor SWW? Of is dat een probleem om te koelen in de zomer?
Geen idee waarom. Bij ons doet de warmtepomp zowel koelen/verwarmen als SSW.
Als de koeling aanstaat, dan wordt die gewoon even onderbroken op het moment dat de SSW run loopt.
 
Vraagje voor een kameraad die een grondige renovatie gaat doen. Hij kiest voor een warmtepomp om op te warmen en te koelen.
Maar de installateur gaat ook een aparte warmtepompboiler installeren (dus met lucht van buiten).

Waarom zo een apart systeem? Een warmtepomp kan toch prima ook dienen voor SWW? Of is dat een probleem om te koelen in de zomer?
Hier ook verwarmen/ koelen en SWW met 1 warmtepomp. Ik zie daar ook het probleem niet van in.
Is er SWW nodig schakelt het 3 wegsventiel om en begint te verwarmen. Ipv dat die circuleert over de vloerverwarming, circuleert die over spiraal van de boiler. Het gekoeld water blijft dus in u vloer zitten.

Ik hoor soms wel eens dat ze daarvoor kiezen wanneer de warmtepomp te ver is van de badkamer. Dan plaatsen ze wel eens een aparte warmtepompboiler op zolder (boven de badkamer bv), zodat het warm water geen lange afstand moet afleggen.
Maar voor een standaard eengezinswoning vind ik dat toch steeds een zotte kost.
 
Terug
Bovenaan