Thuisbatterijen (niet-plugin/geen-stekkerbatterijen)

En waarom gegaan voor een vaste installatie die dubbel zo duur is dan plug in? Veiliger gevoel,...? Oprechte vraag.
Omdat een plug in batterij in mijn ogen (en beperkte kennis) niet te vergelijken is met een vast systeem met hybride omvormer die ook alles slim kan sturen en optimalizeren.

Ik betaal nu liever meer om een systeem te hebben die 15 jaar kan meegaan en nog kan schalen met wat ik nodig heb, bv laadpaal binnen hetzelfde AI systeem of extra panelen.

De vaste setup zal langer duren om terug te verdienen, maar zal normaal ook langer meegaan dus in the long run betere keus (imo)

En waarom gegaan voor een vaste installatie die dubbel zo duur is dan plug in? Veiliger gevoel,...? Oprechte vraag.
systemen zoals flexio werken niet met plugin batterijen.

ik heb bvb sinds januari al 120 euro extra uit netblancerings inkomsten, waarvan 55 euro deze maand. best oké op 4 maand waarvan 2 wintermaanden.

ook werken die maar beperkt voor peak shaving, 800W beperking is peanuts, mijn pylontech batterijen kunnen aan 5KWH ontladen.

Als we verder evolueren zoals nu en bv meer en meer situaties waar je moet betalen om te injecteren heb ik liever een systeem die daar allemaal rekening mee kan houden, zonder dat ik daar mee moet bezig zijn.

De Solis AI is gemaakt voor de belgische markt, die bv ook weet heeft van capaciteitstarief. En blijkbaar zou fluvius ook aan het nadenken zijn om ook de kosten/distributie dynamische te gaan cashen adhv de markt...

ik heb bvb sinds januari al 120 euro extra uit netblancerings inkomsten, waarvan 55 euro deze maand. best oké op 4 maand waarvan 2 wintermaanden.

ook werken die maar beperkt voor peak shaving, 800W beperking is peanuts, mijn pylontech batterijen kunnen aan 5KWH ontladen.

Ivm ontladen ist wel 2,4kwh per batterij ontladen als je het juist installeert. Dus met mijn 2 plug-ins kan ik 4.8kwh coveren aan peak. En dus in principe een piek van 7,3kwh coveren aangezien we sowieso op 2.5kwh betalen minimaal.

Over de rest van je post geen opmerkingen :)

Omdat een plug in batterij in mijn ogen (en beperkte kennis) niet te vergelijken is met een vast systeem met hybride omvormer die ook alles slim kan sturen en optimalizeren.

Ik betaal nu liever meer om een systeem te hebben die 15 jaar kan meegaan en nog kan schalen met wat ik nodig heb, bv laadpaal binnen hetzelfde AI systeem of extra panelen.

De vaste setup zal langer duren om terug te verdienen, maar zal normaal ook langer meegaan dus in the long run betere keus (imo)
Er bestaat inderdaad wel verwarring. (Sociale media speelt daar ook een grote rol in) Met 2 eenvoudige plugin batterijen van 5 kWh (totaal 2300€) houdt deze rekening (load balancing) met de laadpaal, 5 Kw peak shaving of ontladen (niet kWh btw), ai voor dynamisch zit er ook gewoon in.

Flexio is mooi meegenomen bij een vaste batterij, maar hoe lang nog? In NL is de onbalansmarkt al redelijk verzadigd.

En btw 6000 cycli dus eveneens 15j normale werking. (Waarvan 10j garantie)

Mijn Marsteks doen 2.5kW per stuk. Ik heb er 2 staan en kan perfect 5kW ontladen en opladen indien daar nood aan is.
Ik dacht trouwens dat uw Victron niet de volle 5kW kan halen?

Er bestaat inderdaad wel verwarring. (Sociale media speelt daar ook een grote rol in) Met 2 eenvoudige plugin batterijen van 5 kWh (totaal 2300€) houdt deze rekening (load balancing) met de laadpaal, 5 Kw peak shaving of ontladen (niet kWh btw), ai voor dynamisch zit er ook gewoon in.

Flexio is mooi meegenomen bij een vaste batterij, maar hoe lang nog? In NL is de onbalansmarkt al redelijk verzadigd.

En btw 6000 cycli dus eveneens 15j normale werking. (Waarvan 10j garantie)
Ok maar de Pylontech zou +8000 cycli halen, en is 10kw met 95% DoD. Alles ook HV aangesloten dus minder verlies.

Ik ben zeker akkoord dat plugins mij een gelijkaardige setup kunnen bezorgen maar zeker niet hetzelfde aan de helft van de prijs

Ok maar de Pylontech zou +8000 cycli halen, en is 10kw met 95% DoD. Alles ook HV aangesloten dus minder verlies.

Ik ben zeker akkoord dat plugins mij een gelijkaardige setup kunnen bezorgen maar zeker niet hetzelfde aan de helft van de prijs
7800 euro voor 10kw tegenover 2300 euro voor 10kw, je kan er nog een 5kw bijdoen om het verlies te compenseren tegenover uw 95% DoD en je zit nog onder de helft.

7800 euro voor 10kw tegenover 2300 euro voor 10kw, je kan er nog een 5kw bijdoen om het verlies te compenseren tegenover uw 95% DoD en je zit nog onder de helft.
Ook kort door de bocht natuurlijk aangezien de prijs meer dan enkel 2 batterijen is 🤷‍♂️

Ik ben in het verleden al te vaak voor goedkopere oplossingen gegaan en dan beklaagd naar een paar jaar dus nu een andere gok gemaakt...

Ook kort door de bocht natuurlijk aangezien de prijs meer dan enkel 2 batterijen is 🤷‍♂️

Ik ben in het verleden al te vaak voor goedkopere oplossingen gegaan en dan beklaagd naar een paar jaar dus nu een andere gok gemaakt...
Extra ct003 meter van 25 euro, als je nog extra stopcontact moet plaatsen + keuren is het natuurlijk iets anders, maar ik veronderstel dat de keuring ook niet in uw prijs zat?
Ieder zijn keuze natuurlijk.

Mijn Marsteks doen 2.5kW per stuk. Ik heb er 2 staan en kan perfect 5kW ontladen en opladen indien daar nood aan is.
Ik dacht trouwens dat uw Victron niet de volle 5kW kan halen?
wettelijk mag je niet meer dan 800w ontladen met je stekker batterij?

dat is wel een heel dure offerte, ik had al dat + flexiobox + keuring, mounting brackets en alle kleine prullen zoals extra energiemeters en kabels .voor 5.2K meer dan een jaar geleden.

als ik los online ga kijken is een extra 5Kwh module nu rond de 900 euro inc shipping. dus vermoed dat je die wel goedkoper kan krijgen als je een goede installeteur vind. de mijne was zelf eerder aan de dure kant, maar geeft ook goede support.

Je bent foutief ingelicht of misleid over de levensduur. Het verschil zit hem niet in de kwaliteit van de cellen (Pylontech of Marstek), maar in de eerlijkheid van de fabrikant. Marstek garandeert 6.000 cycli terwijl de batterij nog in topconditie (80%) is. Pylontech telt simpelweg langer door totdat de batterij half leeg (60%) is. Technisch gezien zijn ze dus gelijk, Marstek is alleen bescheidener in zijn belofte. LFP is LFP.

wettelijk mag je niet meer dan 800w ontladen met je stekker batterij?
Tuurlijk wel, die 800W is een veiligheidmarge maar nergens wettelijk bepaald. Er is sprake geweest om dat op gewestelijk niveau mogelijks te beperken maar dat is nooit gebeurd.

Zelfs de 2600W van de FAQ op de synergrid site is niet correct want zij verwijzen naar AREI en dat zegt het AREI niet. Zie ook deze post:

Je bent foutief ingelicht of misleid over de levensduur. Het verschil zit hem niet in de kwaliteit van de cellen (Pylontech of Marstek), maar in de eerlijkheid van de fabrikant. Marstek garandeert 6.000 cycli terwijl de batterij nog in topconditie (80%) is. Pylontech telt simpelweg langer door totdat de batterij half leeg (60%) is. Technisch gezien zijn ze dus gelijk, Marstek is alleen bescheidener in zijn belofte. LFP is LFP.
het belangrijkste is de sturing voor zover ik weet. Ik weet zelf niet hoe goed dat ems van marstek werkt, maar uw batterij netjes tussen de 20 en 80% houden is veel belangrijker voor de levensduur dan een cycle of 1000 meer of minder.
Tuurlijk wel, die 800W is een veiligheidmarge maar nergens wettelijk bepaald. Er is sprake geweest om dat op gewestelijk niveau mogelijks te beperken maar dat is nooit gebeurd.

Zelfs de 2600W van de FAQ op de synergrid site is niet correct want zij verwijzen naar AREI en dat zegt het AREI niet. Zie ook deze post:

ah ok, dan moet je dus enkel nog opletten van geen stopcontacten te overbelasten.

soit ik blijf er bij, de grootste winst zit hem in die onbalans markten. dat zijn een beetje de groene stroom certificaten van deze tijd, ik zou er zoveel mogelijk van profiteren nu het nog kan, gelukkig neemt onbalans wel elk jaar toe tot nu toe, maar ik vermoed dat we binnen een 5tal jaar wel op een punt komen waar dit weer gaat zakken.

Ge moet natuurlijk een installateur vinden die geen 5 jaar extra rendement in zijn zakken duwt tov een andere :D

Moest een Flexio niet bestaan, had ik wss ook een plugin batterij gekocht.

Laatst bewerkt:
Ik weet zelf niet hoe goed dat ems van marstek werkt
En ik denk dat daar bij velen het schoentje spant. En niet enkel over de Marstek EMS.

Veel mensen gaan mee in marketingpraat en beloftes en blijven dat dan ook papegaaien. Of gaan hun oplossing aanprijzen/verdedigen terwijl ze eigenlijk zelfs de basis van de alternatieven niet kennen.

Een vaste oplossing is sowieso de beste. Daar is geen twijfel over. Maar 8000euro terug verdienen is lastig. Ik vermoed dat 10kWh je +-400euro per jaar bespaart. Dat is 20j terug verdientijd he.

Die 8000 cycli is tot 60% slijtage terwijl Marstek 6000 cycli geeft tot 80% slijtage. Eigenlijk scheelt het dus niet veel.

2 Marstek kosten samen 2300euro en dan heb je 10kWh capaciteit met 5kW laden en ontladen. Dat werkt hier heel goed en heb ik na een dikke 5 jaar terugverdiend.

En eigenlijk wou ook liever een vaste setup hoor. Maar iets met kosten baten…
Ik verkoop die Marsteks wel als de prijzen ooit eens zakken voor een vaste installatie.

En ik denk dat daar bij velen het schoentje spant. En niet enkel over de Marstek EMS.

Veel mensen gaan mee in marketingpraat en beloftes en blijven dat dan ook papegaaien. Of gaan hun oplossing aanprijzen/verdedigen terwijl ze eigenlijk zelfs de basis van de alternatieven niet kennen.
Zelfde langs de andere kant , hoeveel er hier op het forum gewoon niet geloven wat een goudput die onbalans markt is en maar proberen om van alles te verzinnen om het slechter te doen uitkomen dan het in de praktijk is. Ik was ook super Skeptisch tot ik het gewoon ge yolo-d had. Worst case was ik break even , best case is het zoals nu en terugverdiend op 6-7j.

Ik heb er mij ook bij neergelegd dat het niet mogelijk is om iets te berekenen. April vorig jaar had ik bvb maar 45 euro uit net balanceren en nu 55. Anderzijds had ik nu in februari 13 euro en vorig jaar 22 eur.

Die befaamde paasmaandag waar je tot 15 euro per kWh kreeg op de onbalans markt wel niet veel van terugggezien lol 😂. Denk dat lifepowr gaan lopen is met de 6kwh dat ik toen afgenomen heb. Dat is dus al 90 euro dat ze verdiend hebben op mijn kap op enkele uurtjes. Vraag mij dus echt af hoeveel er echt terugvloeit naar hun klanten, gezien ik hier op 55 euro zit voor een hele maand.

Zulke bedragen zijn uiteraard zeldzaam, maarja :p. 55 euro in ruil voor 17 kWh extra afname en wat minder injectie, 2cycles en 10 euro abonnement is beter dan niets.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan