Boardgames of the Year 2022 van de redactie

Banner_BGOTY.png


De uitgevers van bordspellen zitten niet stil en wij bij BeyondGaming proberen te volgen. We hebben dit jaar enkele nieuwe bordspelreviewers aangeworven, waardoor we de weekends steeds beter kunnen vullen met de tofste reviews van zowel nieuwe kleppers als oude klassiekers. Uiteraard heeft elke redacteur ook z'n voorkeuren en favorieten, dus wij presenteren jullie graag deze special waarin elke redacteur zijn bordspel van het jaar 2022 bespreekt. Veel leesplezier!

Joeri

Dead Reckoning


Mijn favoriete spel van dit jaar is Dead Reckoning. Velen onder jullie zullen bij het lezen van deze titel uit de lucht vallen, want zo gekend is dit bordspel niet. Enkele jaren geleden werden fondsen verworven via Kickstarter waarbij bijna één miljoen dollar werd opgehaald. Ondertussen is ook de tweede Kickstarter succesvol afgelopen met meer dan 600.000 dollar. In Dead Reckoning kruip je elk in de huid van een piraat waarbij je verschillende gebieden verkent, tegen elkaar of de AI vecht om goederen te verkrijgen en eilanden berooft. Met hoe meer je speelt, hoe toffer het wordt. De kans op interactie is dan namelijk een stuk groter. Niemand zit bij een spel met piratenthema namelijk te wachten om elk z'n ding te doen en zo met de overwinning naar huis te gaan. Dead Reckoning bevat trouwens prachtig materiaal dat optioneel aangekocht kan worden, waaronder schitterende metalen munten, een luxueuzere uitvoering van de grondstoffen en meer. Een van de tofste elementen is trouwens dat je je crew, bestaande uit twaalf leden, kunt upgraden. De kaarten zijn namelijk van doorzichtig plastic, en upgrades schuif je samen bij die kaart in een sleeve, waardoor je bemanning steeds sterker wordt. Een dikke aanrader!

Eervolle vermeldingen: Mille Fiore, Orichalcum, Flamecraft


Sir. K

Libertalia: De Winden van Galecrest


Hoewel ik pas eind ’21 met de serieuzere bordspellen ben begonnen, ben ik ondertussen al helemaal verkocht. BG Stats leert mij dat ik in 2022 zo'n 107 potjes heb gespeeld, verdeeld over 77 bordspellen. Niet slecht voor een beginner! Het was dus ook niet simpel om al meteen een ‘bordspel van het jaar’ te kiezen. Maar uiteraard moeten ook de moeilijke knopen worden doorgehakt! Mijn keuze als beste bordspel van 2022 gaat naar … Libertalia: Winds of Galecrest. Hoewel het geen volledig nieuw spel is, werd het in 2022 heruitgegeven door 999 Games. Collega Joeri schreef er trouwens een mooie review over. Het spel in piratenthema, waarbij je over een periode van verschillende dagen op rooftocht gaat, wist mij op verschillende vlakken te overtuigen. Zo lijkt de opzet en gameplay initieel vrij simpel, maar zal je snel merken dat er veel meer tactiek achter schuilgaat. Dat je elkaar op verschillende manieren de loef kan afsteken, speelt uiteraard ook zeker mee! Een mooi gebalanceerd spel in een leuk thema, dat garant staat voor de kwaliteit die we van 999 Games gewoon zijn!

Eervolle vermeldingen: Flamecraft en Creature Comforts


bRahms

Great Plains


Het was dit jaar voor mij een eerder mager jaar qua bordspellen, zeker als bordspelliefhebber. De uitgevers daarentegen zitten niet stil, want die vuren week na week nieuwe kleppers op ons af. Als ik dan toch een bordspel mijn stem moet geven, dan zit ik nog te twijfelen tussen Port Royal Big Box en Great Plains. De laatste paar jaar zijn de tweespelerspellen bij mij in m’n achting gestegen (corona heeft daar zeker iets mee te maken) en kon ik games als Patchwork, Parijs de lichtstad en andere tweespelerspellen gaan appreciëren als tussendoortje tussen het vele wandelen door. Spelletjes die enige tactiek vereisen, maar toch geen ellenlange speluitleg behoeven dragen nog steeds mijn voorkeur en Great Plains is daar een ideaal voorbeeld van. Daartegen staat Port Royal: Big Box. Alhoewel ik in mijn review eerder dit jaar nog wat terughoudender was tegenover het spel, is hij hier toch nog een paar keer op tafel verschenen en dat telkens in diverse gezelschappen. Je merkt wel dat het toegankelijker is voor een publiek die houdt van boardgames à la Ticket to Ride en ik blijf bij mijn oorspronkelijke statement dat er met momenten veel geluk mee gemoeid is, maar de strategische insteek en de meerdere partijen met verschillende mensen hebben mij doen inzien dat je niet altijd afhankelijk bent van het geluk bij het draaien van de kaarten. Als ik moet kiezen tussen de twee, dan laat ik mijn oorspronkelijk verdict de doorslag geven en kies ik voor Great Plains met een zeer eervolle vermelding voor Port Royal Big Box.


Cerulean

Flamecraft


Flamecraft wist afgelopen jaar erg veel mensen te charmeren. Na een paar rondes heb je al door dat dit spel meer kan bieden dan enkel een mooie façade. Ik noemde het eerder in mijn review al het ultieme feel-good-bordspel, en ik heb die mening nog niet moeten bijschaven. Het belandt nog steeds af en toe op de tafel en staat keer op keer garant voor een erg leuke ervaring. In Flamecraft speel je als draak die mensen in winkeltjes en ateliers bijstaan met het uitvoeren van dagdagelijkse taken. Zo helpen ze je bij het roosteren van koffiebonen of zorgen ze voor dat laagje op je crème brûlée. Je haalt hier en daar wat handelswaren op en die gebruik je later om winkels op te waarderen, waardoor deze nóg betere diensten kunnen leveren. Zo wordt de markt in Flamecraft steeds uitgebreider en rijker aan opties, waardoor jij ook steeds meer interessante acties kunt uitvoeren. In dit spel heerst een gemoedelijke, vriendelijke rivaliteit. Want ondanks het schattige uiterlijk kan er natuurlijk nog steeds maar één winnaar zijn: de speler met de meeste punten.

Eervolle vermelding: Living Forest, dat ik bijna even graag speel als Flamecraft en waar de verschillende bordspelmechanismen perfect met elkaar verweven zijn.


FreakyJP

It’s a Wonderful Kingdom


Hoewel de meeste spellen speelbaar zijn voor spelersaantallen tussen twee en vier à vijf spelers, komen er veel zelden echt tot hun recht als je speelt met slechts twee spelers. Omdat tweespelerspellen enorm populair zijn, spelen spelontwikkelaars hier gretig op in door varianten te maken van gekende spellen, zoals bijvoorbeeld 7 Wonders Duel, het meer recente Splendor Duel of Codenames Duet. Gezien card drafting een van mijn favoriete mechanismen is, was It’s a Wonderful World hier alvast een succes, maar zoals te verwachten kwam ook dit spel met twee spelers niet helemaal tot zijn recht. Gelukkig gooide designer Frédéric Guérard zich ook voor dit spel op een tweespelervariant en kregen we It’s A Wonderful Kingdom. Deze variant gebruikt grotendeels dezelfde concepten als zijn grote broertje, maar voegt hier een ‘I chose, you pick’-mechanisme met verborgen informatie en negatieve rampspoedkaarten aan toe om het draften veel interessanter te maken voor twee spelers. Daarnaast zijn er ook drie spelmodules die voor meer variatie en interactie moeten zorgen. Wie op zoek is naar een boeiend spel voor twee spelers haalt met It’s a Wonderful Kingdom alvast een topper in huis.

Eervolle vermeldingen: Ark Nova, Oak en Heat: Pedal to the Metal


stevenvv

De Avonturen van Robin Hood


Mijn favoriete spel van 2022 is De Avonturen van Robin Hood van 999 Games. Alleen al op basis van dit karakter werd ik bij de aankondiging van het spel getriggerd. Na het gespeeld te hebben, is het een van mijn favoriete spellen om met het gezin te spelen. Voor de start van het spel dien je slechts één blad te lezen en je kan aan je avontuur beginnen. Gaandeweg leer je dan hoe je het spel speelt. Het is een coöperatief spel waarbij je begeleid wordt door een boek en dat je met vier spelers kan spelen. Het spel wordt gespeeld op een heel groot speelbord dat je in elkaar moet puzzelen en waarin adventskalendergewijs allemaal fiches zitten die je gedurende het spel zal moeten omdraaien. De unieke manier van verplaatsen gebeurt door middel van verplaatsingsfiguren. Dit alles samen maakt dat De Avonturen van Robin hood een instapvriendelijk spel voor het hele gezin is.


LezZ

Sleeping Gods


Gezegend met vrouwlief die ook graag bordspellen speelt, komen hier toch veel co-op dungeon crawlers op tafel. Gloomhaven, Descent en vele andere gekende RPG-toppers passeren hier de revue. Om al dat typische monster slaying geweld wat tegen te gaan, zocht ik naar een andere insteek waarbij samenwerking nog steeds centraal stond. Sleeping Gods stond al langer op mijn radar, maar we hebben gewacht tot de Nederlandse vertaling klaar was. Een paar maanden geleden was het eindelijk zover en konden we met Sofi Odessa en haar bemanning de zee op om exotische eilanden te verkennen. Aan boord van het stoomschip de Manticore reis je een sprookjeswereld rond, aan de hand van een atlas. In boekvorm, zodat je niet weet waar je terecht komt als je een richting kiest. Elke pagina is een klein deel van de prachtige wereld die je kan verkennen. Het speelt vloeiend, met prachtige illustraties en interessante verhalen. Gooi daarbovenop een goede mix van samenwerken, overleven en vooruitgang boeken en je krijgt een topspel als resultaat.

Eervolle vermeldingen: Descent 2, Wonderlands War en Creature Comforts


Tova

Creature Comforts


Creature Comforts heeft als worker placement al een stapje voor op mijn shortlist. In Creature Comforts ga je tijdens verschillende seizoenen goederen uit het bos verzamelen om je huis gezelliger in te richten voor de winter van start gaat. Je probeert niet enkel je warm te kleden maar ook je kast te vullen met boeken of instrumenten om je winterslaap door te komen. Door zowel de gemeenschappelijke dobbelstenen en de familiedobbelstenen zo efficiënt als mogelijk in te zetten, plaats je je meeples op het mooie bord. De gelukfactor weegt niet te veel door en wordt gebalanceerd als de teerlingen slecht geworpen zijn. Creature Comforts zal deze winter en volgende winters zeker nog op de tafel komen.

Eervolle vermeldingen: Terraforming Mars: Ares Expedition, Heat: Pedal to the Metal en Flamecraft

 
Terug
Bovenaan