Warmtepompboilers

Herman De Croo

Well-known member
De Vlaamse regering heeft ingezien dat subsidies voor thuisbatterijen weggegooid geld zijn, en gaat de premies op warmtepompboilers verhogen.

Wat is een warmtepompboiler?
Een warmtepompboiler is een warmtepomp die sanitair water verwarmt met warmte uit de lucht. Het is 3 tot 4 keer zuiniger dan een gewone elektrische boiler en een goed alternatief voor alle klassieke waterverwarmingssystemen.

Let op: een warmtepomp kan dienen voor het opwarmen van je huis én voor het sanitair warm water (SWW). Een warmtepompboiler doet enkel SWW
Een warmtepompboiler heeft geen hitte nodig. Het maakt gebruik van elektriciteit en de aanwezige omgevingswarmte in de binnenlucht, buitenlucht of afgevoerde ventilatielucht. De warmtepompboiler is namelijk uitgerust met een koelvloeistof die al op lage temperatuur kookt en gasvormig wordt. Een compressor drukt het gas samen en zo stijgt de temperatuur. De warmte wordt aan het sanitair water in een voorraadvat afgegeven. Het gas wordt terug vloeistof, de druk wordt verlaagd en de hele cyclus kan opnieuw beginnen.
In het systeem is een elektrische naverwarming geïntegreerd om wanneer nodig nog meer water te verwarmen of om het water boven de 55°C te krijgen.

Omdat het wat plaats inneemt en wat geluid kan maken, wordt een warmtepompboiler vaak in de garage of kelder geplaatst.

Een warmtepompboiler kost gemiddeld 3.500 euro (exclusief btw en plaatsingskosten).
Omdat een warmtepompboiler veel minder energie vraagt dan een klassieke boiler is een warmtepompboiler een rendabele en toekomstgerichte investering.






Verwante topics:


FAQ
Q: Vanwaar komt de warme lucht?
A: Kan zowel meteen aantrokken worden van de ruimte waar de warmtepompboiler instaat, of van de ventilatie, of van buitenaf.
 
Laatst bewerkt:
Om mensen een idee te geven van de prijs. Ik heb een ARISTON NUOS SPLIT INVERTER WIFI 270FS besteld en kom op 5500 euro (incl. btw).
Deze prijs is inclusief plaatsing en verwijdering van de mazoutketel en elektrische boiler.
Dit is een boiler van 270 liter met een buitenunit.
 
Beneden momenteel enkel met een pelletkachel en dat bevalt eigenlijk goed. Boven hangen er in de slaapkamers en bureau lucht-lucht warmtepompen. SWW was met een gewone elektrische boiler. De mazoutketel werkt nog maar is van het jaar '78 en dus niet echt efficiënt, we hebben die sinds de aankoop eigenlijk nauwelijks gebruikt.

Het oorspronkelijke plan was om gas binnen te trekken in de woning. Door de huidige situatie echter even de kat uit de boom aan het kijken wat we gaan doen. Achteraf gezien had ik misschien beter vorig jaar gewoon een nieuwe mazoutketel laten plaatsen, maar kijk, daar is het nu te laat voor. Ik vind het heel moeilijk om hier momenteel knopen over door te hakken. Ik vraag me af of het nog de moeite is om mijn oprit open te leggen om gas binnen te trekken, wie weet welke richting de regering inslaat m.b.t. fossiele brandstoffen.

Momenteel wel zo veel mogelijk andere energetische ingrepen in de woning aan het doen. Nieuwe ramen, zonnepanelen en dakisolatie zijn reeds gebeurd. Warmtepompboiler en spouwisolatie komen er nog aan.
De vloer boven wordt ook nog opengebroken (houten roostering) en opgevuld met 18cm rotswol. Vooral voor de akoestiek, maar bijkomend zal dat er volgens mij ook voor zorgen dat de warmte nog beter in de woonkamer en keuken blijft.

Hopelijk geven al deze ingrepen ons in de toekomst wat extra keuzemogelijkheden. Of ons huis dan voldoende geïsoleerd is voor eventueel een warmtepomp i.c.m. vloerverwarming zullen we nog moeten evalueren. Al zie ik er wel tegenop om de vloer uit te breken en vloerverwarming te leggen. Of misschien wordt het wel gewoon gas, wie weet. De budgetten zijn er maar jammergenoeg weet ik momenteel niet goed welke kant ik uit moet.
 
Laatst bewerkt:
Hopelijk geven al deze ingrepen ons in de toekomst wat extra keuzemogelijkheden. Of ons huis dan voldoende geïsoleerd is voor eventueel een warmtepomp i.c.m. vloerverwarming zullen we nog moeten evalueren. Al zie ik er wel tegenop om de vloer uit te breken en vloerverwarming te leggen. Of misschien wordt het wel gewoon gas, wie weet. De budgetten zijn er maar jammergenoeg weet ik momenteel niet goed welke kant ik uit moet.
Vloerverwarming lijkt me meest geschikte voor LTV en is zeer comfortabel. Maar zorg wel dat er voldoende isolatie onder de vloer zit want anders ben je de grond aan het warmstoken.
 
Hier ondertussen drie jaar een Daikin split-unit warmtepompboiler in gebruik en zeer content van. Meer comfort dan een doorstromer (wilde ik niet meer), energieverbruik is top en kan je goed sturen vanwege het grote voorraadvat. Een boilervat is uiteindelijk ook een manier om hernieuwbare energie op te slagen.
In de zomer met warme temperaturen ben ik voor een appel en ei water aan het verwarmen. Rendementsverschil tussen winter en zomer is wel aanzienlijk, met een een warmtepomp voor enkel CV merk je daar natuurlijk minder van want die staat in de zomer gewoon af.

Nadeel: wel wat duurder dan een gewone boiler of doorstromer.
 
Laatst bewerkt:
Waarom vind je dat je meer comfort hebt dan een doorstromer? Wij hadden vroeger een een boiler en nu een doorstromer, en ik zie eigenlijk enkel maar voordelen en vind het absurd dat we vroeger dag- en nacht 250L water aan het warmhouden waren.
De situatie dat er meerdere punten tegelijk (veel en lang) warm water gebruiken komt hier nooit voor...
 
Waarom vind je dat je meer comfort hebt dan een doorstromer? Wij hadden vroeger een een boiler en nu een doorstromer, en ik zie eigenlijk enkel maar voordelen en vind het absurd dat we vroeger dag- en nacht 250L water aan het warmhouden waren.
De situatie dat er meerdere punten tegelijk (veel en lang) warm water gebruiken komt hier nooit voor...
Als je met wat afstand zit gooi je wel al snel een volle emmer weg eer je warm water hebt. Ik denk dat een boiler op dat vlak wel meer comfort geeft, dan moet de leiding ook leeg maar daarna is het water wel meteen warm.
 
Ik snap jouw argument niet, want de hoeveelheid koud water die je weggooit (lange en korte leidingen) is identiek?
Bij de doorstromer wordt trouwens aangeraden om eerst even kort de warme kraan aan en uit te zetten voor je doucht, dan begint de productie te draaien, en 10 sec later heb je vollenbak warm water zoveel je wilt.
(Ik heb dit nooit als een nadeel ervaren, maar het klopt dat het dus iets langer duurt)
 
Beneden momenteel enkel met een pelletkachel en dat bevalt eigenlijk goed. Boven hangen er in de slaapkamers en bureau lucht-lucht warmtepompen. SWW was met een gewone elektrische boiler. De mazoutketel werkt nog maar is van het jaar '78 en dus niet echt efficiënt, we hebben die sinds de aankoop eigenlijk nauwelijks gebruikt.

Het oorspronkelijke plan was om gas binnen te trekken in de woning. Door de huidige situatie echter even de kat uit de boom aan het kijken wat we gaan doen. Achteraf gezien had ik misschien beter vorig jaar gewoon een nieuwe mazoutketel laten plaatsen, maar kijk, daar is het nu te laat voor. Ik vind het heel moeilijk om hier momenteel knopen over door te hakken. Ik vraag me af of het nog de moeite is om mijn oprit open te leggen om gas binnen te trekken, wie weet welke richting de regering inslaat m.b.t. fossiele brandstoffen.

Momenteel wel zo veel mogelijk andere energetische ingrepen in de woning aan het doen. Nieuwe ramen, zonnepanelen en dakisolatie zijn reeds gebeurd. Warmtepompboiler en spouwisolatie komen er nog aan.
De vloer boven wordt ook nog opengebroken (houten roostering) en opgevuld met 18cm rotswol. Vooral voor de akoestiek, maar bijkomend zal dat er volgens mij ook voor zorgen dat de warmte nog beter in de woonkamer en keuken blijft.

Hopelijk geven al deze ingrepen ons in de toekomst wat extra keuzemogelijkheden. Of ons huis dan voldoende geïsoleerd is voor eventueel een warmtepomp i.c.m. vloerverwarming zullen we nog moeten evalueren. Al zie ik er wel tegenop om de vloer uit te breken en vloerverwarming te leggen. Of misschien wordt het wel gewoon gas, wie weet. De budgetten zijn er maar jammergenoeg weet ik momenteel niet goed welke kant ik uit moet.

Dus je verkiest pellets aan 17ct/kwh boven mazout aan 9ct/kwh? Zet gewoon een andere efficiëntere mazoutketel. Die regels zijn absurd, je mag blijven brielen met een oude mazoutketel, alles vervangen tot in het oneindige, maar oh wee als je een nieuwe condenserende mazoutketel zou zetten als er aardgas in je straat ligt. Hoe is de staat van je mazouttank? Ik zou zeker geen gas meer binnentrekken.

Je warmtepompboiler met cop van max 3, dat kost je ook al 20ct/kwh, ook weer het dubbel van je mazoutprijs.
 
Dus je verkiest pellets aan 17ct/kwh boven mazout aan 9ct/kwh? Zet gewoon een andere efficiëntere mazoutketel. Die regels zijn absurd, je mag blijven brielen met een oude mazoutketel, alles vervangen tot in het oneindige, maar oh wee als je een nieuwe condenserende mazoutketel zou zetten als er aardgas in je straat ligt. Hoe is de staat van je mazouttank? Ik zou zeker geen gas meer binnentrekken.

Je warmtepompboiler met cop van max 3, dat kost je ook al 20ct/kwh, ook weer het dubbel van je mazoutprijs.
Er ligt gas in de straat, dus ik mag geen nieuwe mazoutketel zetten jammergenoeg. Het is een ondergrondse mazouttank van 55 jaar oud, geen idee hoe lang die dingen mee gaan. Het plan is om deze te laten saneren volgend jaar. Met de komst van de warmtepompboiler gaat er ook geen plaats meer zijn voor een nieuwe mazoutketel (vermoed ik, geen idee of die dingen veel kleiner geworden zijn), dus nu is het te laat.
 
Laatst bewerkt:
Ik snap jouw argument niet, want de hoeveelheid koud water die je weggooit (lange en korte leidingen) is identiek?
Bij de doorstromer wordt trouwens aangeraden om eerst even kort de warme kraan aan en uit te zetten voor je doucht, dan begint de productie te draaien, en 10 sec later heb je vollenbak warm water zoveel je wilt.
(Ik heb dit nooit als een nadeel ervaren, maar het klopt dat het dus iets langer duurt)
Het duurt langer, dat is minder comfort, zeker als je sowieso al een tijd moet wachten. Ook zaken zoals al even een kraan laten lopen is niet nodig met een boiler, dusja dat dit voor mensen minder comfortabel is, vind ik logisch.
 
Als je met wat afstand zit gooi je wel al snel een volle emmer weg eer je warm water hebt. Ik denk dat een boiler op dat vlak wel meer comfort geeft, dan moet de leiding ook leeg maar daarna is het water wel meteen warm.
Bij ons zijn de afstanden van de doorstromer naar de badkamer nog aanvaardbaar, maar naar de keuken is dit maar liefst 22 meter. Wij gaan dit opvangen met een Quooker kraan, die in mijn ogen een evolutie is van de klassieke keukenboiler.

Die warmt namelijk de eerste liters koud water op die nog in de warmwaterleiding zitten, en van zodra een sensor voelt dat de doorstromer daar is met zijn warm water, stopt de Quooker met opwarmen. Op die manier heb je altijd meteen warm water, en in tegenstelling tot een keukenboiler beschik je ook over oneindig warm water. Bij een boiler is het feest namelijk gedaan zodra die leeg is.
 
Zo'n Quooker is een heel leuk luxeproduct, met een hele hoge WAF, maar financieel is dat natuurlijk op geen enkele manier ooit rendabel (niet dat dat altijd moet in het leven ;-) ) Een Quooker bespaart je wel een beetje water, maar zorgt voor veel meer energieverlies
De feature die je beschrijft ken ik niet, maar wel een slim systeem dus!
Ik denk dat er ook wel keukenboilers moeten bestaan met hot fill, alleen kan die Quooker ook nog kokend water leveren

Een boiler in de keuken snap ik trouwens wel dat dit comfortverhogend werkt, maar voor in de badkamer (bij douchen, bad) levert dit voor mij 0 extra comfort.
 
Laatst bewerkt:
Ik snap jouw argument niet, want de hoeveelheid koud water die je weggooit (lange en korte leidingen) is identiek?
Bij de doorstromer wordt trouwens aangeraden om eerst even kort de warme kraan aan en uit te zetten voor je doucht, dan begint de productie te draaien, en 10 sec later heb je vollenbak warm water zoveel je wilt.
(Ik heb dit nooit als een nadeel ervaren, maar het klopt dat het dus iets langer duurt)

Als je een spaardouchekop hebt waar een sprietje water uit komt dan ga je niet veel merken maar met een regendouche is er een groot verschil, of zo is het toch in vergelijking met mijn vorige woonplaatsen waar het altijd combo CV/doorstromers SWW waren. Ik douche enkel dus dan mag dat ook wel wat comfortabel zijn, het extra waterverbruik neem ik er ook wel bij.
Daarnaast heb ik nu mijn CV ketel ook perfect kunnen afstemmen op mijn warmteverlies en was het niet nodig een te zware ketel van +20kW te plaatsen omdat die ook SWW moet kunnen aanmaken.
 
Bij ons zijn de afstanden van de doorstromer naar de badkamer nog aanvaardbaar, maar naar de keuken is dit maar liefst 22 meter. Wij gaan dit opvangen met een Quooker kraan, die in mijn ogen een evolutie is van de klassieke keukenboiler.

Die warmt namelijk de eerste liters koud water op die nog in de warmwaterleiding zitten, en van zodra een sensor voelt dat de doorstromer daar is met zijn warm water, stopt de Quooker met opwarmen. Op die manier heb je altijd meteen warm water, en in tegenstelling tot een keukenboiler beschik je ook over oneindig warm water. Bij een boiler is het feest namelijk gedaan zodra die leeg is.

Hier ook een quooker in de keuken, mede vanwege lange leiding naar de boiler maar wilde het ook eens gewoon uitproberen. Wel niet met een sensor zoals jij beschrijft. Zou niet zonder meer willen, 90% van het warmwatergebruik in onze keuken komt uit dat ding. In Vlaanderen wordt een Quooker nogal rap exotisch bevonden (das toch veel te gevaarlijk...!!), in Nederland is het vrij normaal.
Om energie te besparen met je dat niet plaatsen maar energieverbruik valt goed mee, isolatie is veel beter dan een standaard boiler.
 
Laatst bewerkt:
Zo'n Quooker is een heel leuk luxeproduct, met een hele hoge WAF, maar financieel is dat natuurlijk op geen enkele manier ooit rendabel (niet dat dat altijd moet in het leven ;-) ) Een Quooker bespaart je wel een beetje water, maar zorgt voor veel meer energieverlies
De feature die je beschrijft ken ik niet, maar wel een slim systeem dus!
Goh, op Black Friday heb ik toch kortingen tot € 500 gezien (€ 1345 ipv € 1845). Als je de prijs van de kraan erin verwerkt, met Flex uittrekbare slang die je anders apart moet aankopen, is het prijsverschil met een gewone keukenboiler ineens niet meer zo groot hoor. Stand-by verbruik is 10W, maar bij het jaarverbruik wordt het duidelijk dat het gemiddelde verbruik per dag 1,4kWh zou zijn. Het hangt dus af van je gedrag met dat ding, en of je veel kokend water gebruikt.

Hier ook een quooker in de keuken, mede vanwege lange leiding naar de boiler maar wilde het ook eens gewoon uitproberen. Wel niet met een sensor zoals jij beschrijft.
Dan heb jij het gewone Combi reservoir. Voor dezelfde prijs kan je het Combi+ reservoir krijgen met die feature:
Met de Quooker COMBI is ook het wachten op warm water verleden tijd. Het reservoir mengt koud leidingwater met kokend water uit de Quooker. Het ultieme alternatief voor de gewone keukenboiler.
De COMBI+ is aangesloten op zowel de koud- als de warmwaterleiding. Net als de 'gewone' COMBI rekent hij af met het lange wachten op warm water en de verspilling van water. Door de aansluiting op de warmwaterleiding heeft u onbeperkt warm water.
 
Goh, op Black Friday heb ik toch kortingen tot € 500 gezien (€ 1345 ipv € 1845). Als je de prijs van de kraan erin verwerkt, met Flex uittrekbare slang die je anders apart moet aankopen, is het prijsverschil met een gewone keukenboiler ineens niet meer zo groot hoor. Stand-by verbruik is 10W, maar bij het jaarverbruik wordt het duidelijk dat het gemiddelde verbruik per dag 1,4kWh zou zijn. Het hangt dus af van je gedrag met dat ding, en of je veel kokend water gebruikt.

Wat is duur natuurlijk. Mijn zwarte combi met 3l reservoir kostte 2 jaar terug 1250 euro denk ik en dan heb je ook een heel degelijke kraan, een gewone deftige mengkraan van een merk kost ook al snel 400-500 euro. Bleek een goede investering. Ik zie keukens geplaatst worden met dure combi- en stoomovens die amper gaan gebruikt worden, de quooker wordt hier dagelijks meerdere keren gebruikt.
 
Waarom vind je dat je meer comfort hebt dan een doorstromer? Wij hadden vroeger een een boiler en nu een doorstromer, en ik zie eigenlijk enkel maar voordelen en vind het absurd dat we vroeger dag- en nacht 250L water aan het warmhouden waren.
De situatie dat er meerdere punten tegelijk (veel en lang) warm water gebruiken komt hier nooit voor...

Als je een spaardouchekop hebt waar een sprietje water uit komt dan ga je niet veel merken maar met een regendouche is er een groot verschil, of zo is het toch in vergelijking met mijn vorige woonplaatsen waar het altijd combo CV/doorstromers SWW waren. Ik douche enkel dus dan mag dat ook wel wat comfortabel zijn, het extra waterverbruik neem ik er ook wel bij.
Daarnaast heb ik nu mijn CV ketel perfect kunnen afstemmen op mijn warmteverlies en was het niet nodig een te zware ketel van +20kW te plaatsen omdat die ook SWW moet kunnen aanmaken.
Elektriciteitsverbruik wordt hier trouwens volledig gedekt door zonnepanelen.
 
Al 2 jaar een warmtepompboiler met inhoud van 275 liter. 2500 euro heeft het me gekost. Heel content van en verbruik valt zeer goed mee!
 
Terug
Bovenaan