Zonnepanelen Topic

Sqarzz

Active member
Ik heb op dit ogenblik 12 x 290 Wp zonnepanelen. De omvormer genereert tot 2,5kW (output) en kan tot 3,1kWp vermogen ingesten.
Screen-Shot-2020-12-31-at-01-06-17.png


Ik dacht eraan om uit te breiden met 6 panelen. Dat wordt dan 18 * 290 W of 5,220 kWp, wat een heel stuk boven mijn maximum input is. Nu dit gezegd zijnde, zit mijn opbrengst natuurlijk nooit constant aan zijn top waardes. Historische waarde leren me dat ik op mijn absolute topmaand ongeveer 22,5 kW max kon generen op 1 dag.

Screen-Shot-2020-12-31-at-01-38-14.png


Ik bereken nu opnieuw naar historische data en wat er zou gebeuren als ik 5 panelen extra plaats (+41%). Ik kijk naar maanden waar ik effectief over de eerder behaalde maxima van 22,5 kW zou geraken, en dat is eigenlijk maar 1 maand (757 kW capped to 697,5).

Screen-Shot-2020-12-31-at-01-47-24.png

In theorie is dat heel mooi, maar
1) Kan ik hier iets mee misdoen mbt de vervormer. Ik denk bijvoorbeeld aan warmte productie omdat energie niet kan afgevoerd worden?
2) Kunnen ze me kloten bij de (her)keuring omdat de totale opbrengst op papier boven de ingestion capaciteit is van de omvormer.
 
Omvormer heeft slechts één MPP tracker, dus het gaan moeten héél gelijkaardige panelen zijn.

Los daarvan, ga je boven het maximale stringvoltage zitten.
Dus je gaat moeten uitsplitsen met een Y-adapter. (2x9)

Dan ben ik vrij zeker dat je in dat geval boven het maximale stringampèrage uit komt. (11,5A max volgens datasheet).
 
In theorie is dat heel mooi, maar
1) Kan ik hier iets mee misdoen mbt de vervormer. Ik denk bijvoorbeeld aan warmte productie omdat energie niet kan afgevoerd worden?
2) Kunnen ze me kloten bij de (her)keuring omdat de totale opbrengst op papier boven de ingestion capaciteit is van de omvormer.
Welke omvormer heb je?
200% overdimensionering kan, maar jij zou erboven gaan wat dus niet aan te raden is.
nog je zou nooit boven de 5000wp moeten gaan.
Maar als ik uw datasheet lees dan kan uw omvormer maar 3,1kwp aan, dus 25% overdimensionering wat logisch is want dat is ook wat er nu op je dak ligt. Dus nee ik zou daar geen extra panelen bijleggen.

bijkomend snap ik ook uw berekening niet goed. Heb je gewoon uw opgewekt vermogen geëxtrapoleerd? Of heb je de gemiddelde zon in rekening gebracht? Want de berekening is wel iets complexer dan extrapoleren. Meer panelen is ook snellere opstart van de omvormer, en langere werking. Ook is het sneller piekvermogen van omvormer bereiken en langer deze piek vasthouden. Dat zijn zaken die je niet kan zien door te extrapoleren.
 
Laatst bewerkt:
Als je een uitbreiding doet, is de omvormer ook makkelijk aan te passen aan het hogere vermogen?
Bedoeling was om de omvormer te behouden, maar ik begrijp dat ik al een te groot vermogen daarvoor zal hebben.
Omvormer heeft slechts één MPP tracker, dus het gaan moeten héél gelijkaardige panelen zijn.

Los daarvan, ga je boven het maximale stringvoltage zitten.
Dus je gaat moeten uitsplitsen met een Y-adapter. (2x9)

Dan ben ik vrij zeker dat je in dat geval boven het maximale stringampèrage uit komt. (11,5A max volgens datasheet).
Ik dacht inderdaad dezelfde panelen te vinden, en deze te plaatsen op een helling die de huidige helling evenaart.
De omvormer heeft maar 1 string pair als input dus ik een tweede string is niet mogelijk. Of bedoel je dat de individuele strings tot aan de Y-adapter een lager voltage zullen opbouwen waardoor het veiliger is?
Welke omvormer heb je?
200% overdimensionering kan, maar jij zou erboven gaan wat dus niet aan te raden is.
nog je zou nooit boven de 5000wp moeten gaan.
Maar als ik uw datasheet lees dan kan uw omvormer maar 3,1kwp aan, dus 25% overdimensionering wat logisch is want dat is ook wat er nu op je dak ligt. Dus nee ik zou daar geen extra panelen bijleggen.

bijkomend snap ik ook uw berekening niet goed. Heb je gewoon uw opgewekt vermogen geëxtrapoleerd? Of heb je de gemiddelde zon in rekening gebracht? Want de berekening is wel iets complexer dan extrapoleren. Meer panelen is ook snellere opstart van de omvormer, en langere werking. Ook is het sneller piekvermogen van omvormer bereiken en langer deze piek vasthouden. Dat zijn zaken die je niet kan zien door te extrapoleren.
Omvormer is PIKO 2.5 MP van Kostal. Maar ik noteer dat het inderdaad (net zoals ik dacht) te over-gedimensionneerd zou zijn.
De berekening is gebasseerd op opbrengst data van 2019 + 41%. Als je zegt dat extrapoleren niet mogelijk is, bedoel je dan dat het resultaat eerder hoger of lager in opbrengt zou zijn. Dat haal ik niet meteen uit je uitleg over opstart van de omvormer, de langere werking, en het snellere piekvermogen.
 
Inzake de strings.
Als je 10 panelen van 40V in serie aansluit zul je 400V stringspanning hebben en pakweg 6,5 Ampère.
Wil je 20 panelen aansluiten, dan zou één lus van 20 panelen op 800V en 6,5A komen. De omvormer kan tot max 600V volgens de datasheet.
Dus dan moet je met een Y-adapter in 2x10 schakelen. Dan heb je 400V, maar wel 13A stroomsterkte. De omvormer kan tot max 11,5A volgens datasheet.

Fictieve cijfers, openklemspanning en Isc bekijken op je datasheet van je paneel.
Standaard 60 cellspanelen zitten meestal rond de 35-40V paneelspanning en iets van 9 à 10 ampères.
Dus lijkt me sowieso hopeloos op die omvormer.
 
23/12 werden onze zonnepanelen gekeurd en vandaag werd de binneninstallatie goedgekeurd.
De effectieve aansluiting door Fluvius zal pas over een 2 maanden plaatsvinden :(

Keurder gaf wel aan dat we als tijdelijke oplossing de zekeringkast konden aansluiten op de 380V van onze werfkast..
 
23/12 werden onze zonnepanelen gekeurd en vandaag werd de binneninstallatie goedgekeurd.
De effectieve aansluiting door Fluvius zal pas over een 2 maanden plaatsvinden :(

Keurder gaf wel aan dat we als tijdelijke oplossing de zekeringkast konden aansluiten op de 380V van onze werfkast..
Via een mennekes stekker kan je koppelen op je werfkast.
Maar dan moet je alles wel laten keuren op de werfkast. Dus nu na de keuring aansluiten op de werfkast is niet zo koosjer. Maar goed kans is klein dat ze naar uw pv keuring vragen bij overzetten naar definitieve teller. enkel uw gekeurde binneninstallatie vragen ze.
 
En welke kabel gebruik ik op die stekker? (Heb nu een 380V 32A stekker van SCAME)
Een flexibele of stijve draad? En 5G6 of 5G4?

Zwaarste dat op de binneninstallatie draait is het kookvuur (5G4 kabel voor gebruikt).
 
Via een mennekes stekker kan je koppelen op je werfkast.
Maar dan moet je alles wel laten keuren op de werfkast. Dus nu na de keuring aansluiten op de werfkast is niet zo koosjer. Maar goed kans is klein dat ze naar uw pv keuring vragen bij overzetten naar definitieve teller. enkel uw gekeurde binneninstallatie vragen ze.

Ik moet zeggen als leek vind ik het contrast tussen de theorie en de praktijk op dit vlak wel frappend.

Als goedwillige amateur had ik het stappenplan van Fluvius gevolgd alsof het voorbereiding voor een examen was. In de realiteit heeft noch de keurder van mijn PV, noch de installateur van Fluvius, achter geen enkel document gevraagd. Geen keuring van mijn kast, niks.

En de keurder van mijn kast was meer bezig met te vertellen over de voerbal.
 
Ik hoop dat deze vraag hier op zijn plaats is:
Bestaande woning met elektrische accumulatie vloerverwarming. (typisch eind jaren 80-begin 90 in nog degelijk geïsoleerd pand voor de tijd)
Functioneert best comfortabel en zelfs nog betaalbaar, mede door de exclusief nachtteller.

Zonder grote budgetten voor plaatsen CV met uitbreken vloer, ... toch graag energetische ingreep om dit betaalbaar te houden op termijn.

Twee vragen, met de komst van de digitale meter in het achterhoofd.
1. Is het logisch om terug een digitale nachtteller te plaatsen en als ervoor verder te werken. Wat als elektriciteit drastisch opslaat, wat als mijn oude vloerverwarming het begeeft en er alternatief verwarmd zal moeten worden.

2. Wat met plaatsen zonnepanelen nu de nieuwe teller niet meer zal terugdraaien. Vloerverwarming op dagtarief zetten om zo tenminste eigen opwekking te gebruiken
OF is dit het ideale scenarie voor zonnepanelen met batterijsysteem voor eigen opgeslagen zonne-energie 's nachts voor de bestaande accumulatie te gebruiken? Ook op dezelfde teller dan.
Optie drie met zonnepanelen en alternatieve opwarming, bv lucht-lucht warmtepomp(en) op gelijkvloers en vloerverwarming niet meer gebruiken. Dit is dan wel ook een comfortverlies van vloer naar luchtverwarming.
Optie 4?

Tegenwoordig met de nieuwe premie ligt voor €5-6000 je dak mooi vol maar in welk scenario is dit het efficiëntst?
 
En welke kabel gebruik ik op die stekker? (Heb nu een 380V 32A stekker van SCAME)
Een flexibele of stijve draad? En 5G6 of 5G4?

Zwaarste dat op de binneninstallatie draait is het kookvuur (5G4 kabel voor gebruikt).
Waar staat u werfkast nu, tov de in toekomst geplaatste teller?

Bij mij stond de werfkast op de plaats waar later de definitieve teller komt. Ik had daar dus al een kabel van 4x10 XVB naar gelegd, van mijn zekeringkast.
Zoals u had ik ook nog een stekker liggen en dus deze stekker daar op aan gesloten en dan in de werfkast gestoken.

Op mijn keuringsverslag van mijn binnen installatie staat er dan ook bij nota: "voeding van werfkast" (wat geen probleem is). Keuring van de zonnepanelen is gelijktijdig gebeurt.

Een paar weken later zijn de mannen van fluvius dan gekomen om de definitieve teller te plaatsen, hebben de stekker eraf gehaald en deze aangesloten op de nieuwe teller. Ik had mijn aanvraag al ingediend, voordat mijn installatie was gekeurd, anders zit je inderdaad met wachttijden van 2 maanden.
 
Laatst bewerkt:
Waar staat u werfkast nu, tov de in toekomst geplaatste teller?

Bij mij stond de werfkast op de plaats waar later de definitieve teller komt. Ik had daar dus al een kabel van 4x10 XVB naar gelegd, van mijn zekeringkast.
Zoals u had ik ook nog een stekker liggen en dus deze stekker daar op aan gesloten en dan in de werfkast gestoken.

Op mijn keuringsverslag van mijn binnen installatie staat er dan ook bij nota: "voeding van werfkast" (wat geen probleem is). Keuring van de zonnepanelen is gelijktijdig gebeurt.

Een paar weken later zijn de mannen van fluvius dan gekomen om de definitieve teller te plaatsen, hebben de stekker eraf gehaald en deze aangesloten op de nieuwe teller. Ik had mijn aanvraag al ingediend, voordat mijn installatie was gekeurd, anders zit je inderdaad met wachttijden van 2 maanden.

Werfkast staat op 0,5m van de definitieve plaats van de teller, dus vlakbij.
Vanuit mijn zekeringkast heb ik ook al een losse 4x10 XVB kabel hangen bedoeld om de teller op aan te sluiten.
Dus op die 4x10 XVB gewoon rechtstreeks de 380V stekker monteren en in het CEE stopcontact van de werfkast steken? Zou ideaal zijn als dat zou lukken.
 
Werfkast staat op 0,5m van de definitieve plaats van de teller, dus vlakbij.
Vanuit mijn zekeringkast heb ik ook al een losse 4x10 XVB kabel hangen bedoeld om de teller op aan te sluiten.
Dus op die 4x10 XVB gewoon rechtstreeks de 380V stekker monteren en in het CEE stopcontact van de werfkast steken? Zou ideaal zijn als dat zou lukken.
Ja, je kunt eventueel ook rechtstreeks op de automaat van 3 fase stopcontact aansluiten. Dan moet je de kabel nog in u werfkast brengen.

Uiteindelijk dient die 4x10 EXVB kabel toch om gans u installatie te voeden, wat je dan nu ook gaat doen, dus waarom niet die kabel gebruiken. Qua veiligheid zit je dus goed en u installatie is reeds gekeurd. Ik had dat al gedaan voordat mijn binnen installatie gekeurd was.

Zowel fluvius als de keurder (en ook zoals u keurder) hier deden daar absoluut niet moeilijk over, zeiden zelf ook dat het normaal gang van zaken was.
 
Laatst bewerkt:
Werfkast staat op 0,5m van de definitieve plaats van de teller, dus vlakbij.
Vanuit mijn zekeringkast heb ik ook al een losse 4x10 XVB kabel hangen bedoeld om de teller op aan te sluiten.
Dus op die 4x10 XVB gewoon rechtstreeks de 380V stekker monteren en in het CEE stopcontact van de werfkast steken? Zou ideaal zijn als dat zou lukken.

Ja, je kunt eventueel ook rechtstreeks op de automaat van 3 fase stopcontact aansluiten. Dan moet je de kabel nog in u werfkast brengen.

Uiteindelijk dient die 4x10 EXVB kabel toch om gans u installatie te voeden, wat je dan nu ook gaat doen, dus waarom niet die kabel gebruiken. Qua veiligheid zit je dus goed en u installatie is reeds gekeurd. Ik had dat al gedaan voordat mijn binnen installatie gekeurd was.

Zowel fluvius als de keurder (en ook zoals u keurder) hier deden daar absoluut niet moeilijk over, zeiden zelf ook dat het normaal gang van zaken was.
Je gaat toch geen verbinding van uw definitieve kast naar uw werfkast maken met een XVB label. Dat hangt zwevend eh.
Nee de enige juiste oplossing is volgende kabel, CEE stekker van 32A erop en inpluggen.

Zeker ook trekontlasting voorzien in uw definitieve kast.
 
Je gaat toch geen verbinding van uw definitieve kast naar uw werfkast maken met een XVB label. Dat hangt zwevend eh.
Nee de enige juiste oplossing is volgende kabel, CEE stekker van 32A erop en inpluggen.

Zeker ook trekontlasting voorzien in uw definitieve kast.
En die kabel dan aansluiten op de hoofddifferentieel met adereindhulzen?
 
Je gaat toch geen verbinding van uw definitieve kast naar uw werfkast maken met een XVB label. Dat hangt zwevend eh.
Nee de enige juiste oplossing is volgende kabel, CEE stekker van 32A erop en inpluggen.

Zeker ook trekontlasting voorzien in uw definitieve kast.

Je zit met een opstelling dat tijdelijk is.
Je hebt u werfkast dat 0,5 meter van u toekomstige teller hangt, u werfkast gaat daar ook stil blijven staan. Je hebt dan u zekeringkast dat ook op een vaste plaats blijft. U XVB kabel ligt ook al proper klaar en aangesloten op u zekeringkast, richting de teller (die 0,5 meter van zijn werfkast staat.)
Als je dan aan de kant een stekker aansluit en dat aankoppelt op de werfkast gaat dat geen problemen geven. Als je dan toch schrik hebt van trekken, breng u kabel in u werfkast met een wartel en sluit die aan op u automaat. Dat is net hetzelfde wat fluvius ook doet. Fluvius heeft mijn werfkast ook aangsloten met een EXVB kabel aan het net.

Inderdaad normaal moet je met soepele draad werken als je met stekkers werkt. Maar je zit hier bij iets dat tijdelijk is en niet gaat bewegen. Dan vind ik het weggegooid geld om een nieuwe kabel aan te schaffen voor 2 maanden en al zeker wanneer fluvius en keurders er ook geen graten in ziet. Mijn installatie is zelfs zo gekeurd terwijl die stekker in de werfkast zat en flusvius heeft de stekker er zelf uitgetrokken en afgekoppeld om het zo aan mijn nieuwe teller te hangen.

Als je dan toch naar de enigste correcte opslossing wilt gaan. Is wachten op fluvius waneer ze u installatie komen aansluiten., de enige juiste.
 
Laatst bewerkt:
Je zit met een opstelling dat tijdelijk is.
Je hebt u werfkast dat 0,5 meter van u toekomstige teller hangt, u werfkast gaat daar ook stil blijven staan. Je hebt dan u zekeringkast dat ook op een vaste plaats blijft. U XVB kabel ligt ook al proper klaar en aangesloten op u zekeringkast, richting de teller (die 0,5 meter van zijn werfkast staat.)
Als je dan aan de kant een stekker aansluit en dat aankoppelt op de werfkast gaat dat geen problemen geven.

Inderdaad normaal moet je met soepele draad werken als je met stekkers werkt. Maar je zit hier bij iets dat tijdelijk is en niet gaat bewegen. Dan vind ik het weggegooid geld om een nieuwe kabel aan te schaffen voor 2 maanden en al zeker wanneer fluvius en keurders er ook geen graten in ziet. Mijn installatie is zelfs zo gekeurd terwijl die stekker in de werfkast zat en flusvius heeft de stekker er zelf uitgetrokken en afgekoppeld om het zo aan mijn nieuwe teller te hangen.
Kans is ook groot dat zijn werfkast ook al aangesloten is op zijn definitieve kabel EXVB kabel van straat zoals mij, dus fluvius doet net hetzelfde. Maw fluvius sluit u werfkast aan met stijve draad aan het net.

Als je dan toch naar de enigste correcte opslossing wilt gaan. Is wachten op fluvius waneer ze u installatie komen aansluiten., de enige juiste.
Iedereen doet ermee wat hij wilt natuurlijk. Ik kan alleen maar zeggen wat de normale praktijk is en wat tevens ook het makkelijkste en veiligste is.
De kabel die ik link kost nog geen 5€/m. Koop daar 3m van, kost u 15€ en dat betaald zich al onmiddellijk terug om het nog maar simpel aan te sluiten op uw CEE stekker.
Wil je echt werken met uw XVB dan sluit je best aan rechtstreeks achter de automaat en gebruik je een invoerwartel voor uw werfkast.
 
Iedereen doet ermee wat hij wilt natuurlijk. Ik kan alleen maar zeggen wat de normale praktijk is en wat tevens ook het makkelijkste en veiligste is.
De kabel die ik link kost nog geen 5€/m. Koop daar 3m van, kost u 15€ en dat betaald zich al onmiddellijk terug om het nog maar simpel aan te sluiten op uw CEE stekker.
Wil je echt werken met uw XVB dan sluit je best aan rechtstreeks achter de automaat en gebruik je een invoerwartel voor uw werfkast.
Had achteraf nog toevoeging bij gedaan, waarbij ik ook zei dat je het rechtstreeks kunt aansluiten. Had dat aantal post terug ook al vermeld.
Als je dan toch schrik hebt van trekken, breng u kabel in u werfkast met een wartel en sluit die aan op u automaat. Dat is net hetzelfde wat fluvius ook doet. Fluvius heeft mijn werfkast ook aangsloten met een EXVB kabel aan het net. Kabel komt binnen langs gat van de kelder, van straat. 20 cm daarvan daan heb je een ander gat waar de kabel komt van de kast. Beide gingen dan richting de werfkast.
Op gebied van veiligheid en gemakzucht is het aansluiten met XVB ook beter in deze context. Omdat u XVB proper is weggewerkt (die zal in u chape liggen en langs kabelbanen/schacht naar boven gaan. Maw daar kun je niet aankomen).
Terwijl die soepele draad dat hij dan tijdelijk moet plaatsen, waarschijnlijk los op de grond ligt of ergens hangt en waar hij dus makkelijk over kan struikelen, blijven hangen.
Bij mij staat de teller in de kelder en zekeringkast op eerste verdiep, dat is zeer onhandig dat ik daar een soepele draad moet gaan leggen. En helemaal absurd als er al een kabel ligt dat proper is weggewerkt en dus veiliger/ gemakkelijker is.

Is dan ook vaak de meest gebruikte praktijk als u werfkast dicht staat bij u toekomstig geplaatsten tellerskast. Veilig/gemakkelijk/ kost geen geld
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan