Fatshark blaast nieuw leven in Vermintide 2 en Darktide

De Zweedse ontwikkelaar Fatshark brengt ons deze maand twee grote updates voor Warhammer: Vermintide 2 en Warhammer 40,000: Darktide. Vermintide 2 gaat intussen al zo'n vijf jaar mee, maar het spel krijgt nog steeds updates en op 19 oktober mogen we kennismaken met een nieuwe career voor de magiër Sienna. Daarnaast is er een grote update op komst voor Darktide met niet enkel nieuwe content, maar ook een complete herwerking van het klassesysteem. Deze update komt trouwens net op tijd voor de release van het spel op de Xbox-consoles. Tijdens gamescom mocht ik even samenzitten met enkele leden van Fatshark voor een eerste blik op deze nieuwe content en om samen een level te spelen van het vernieuwe Darktide.

De nieuwe career is uiteraard de Necromancer, die werd aangekondigd tijdens gamescom en de vierde career vormt voor Sienna. De korte presentatie die ik kreeg van Warhammer: Vermintide 2 ging vergezeld met de aankondigingstrailer, die je hieronder kan ontdekken, en een sneak peak waarin wat gameplay werd getoond van de Necromancer-klasse. Deze video toonde hoe de Necromancer, hoe kan het ook anders, skeletten tot leven bracht en vijanden te lijf ging met een zeis en een staf in de vorm van een ruggengraat. Zoals je op deze afbeelding kan zien, zal de Necromancer ook zowat alle wapens van de andere klassen van Sienna kunnen gebruiken en zullen de andere careers de zeis kunnen gebruiken. Wat vooral interessant leek in de video, was het feit dat je de skeletten bevelen zal kunnen geven en je ze bijvoorbeeld ook als verdediging kan gebruiken door een doorgang met je ondode summons te blokkeren. De Necromancer-klasse leek alvast een leuke toevoeging te worden voor Vermintide 2.

V2_Necromancer_KeyArt.png

In space, everyone can hear you shoot​

Na het woordje uitleg over Vermintide 2, gingen we al snel over naar Warhammer 40,000: Darktide. De makers gaven toe dat ze de bal wat hadden misgeslagen met de pc-release, iets dat je ook kan ontdekken in onze review, maar ze zijn blijven sleutelen aan het spel. Een van de vragen die ze steeds kregen, was wanneer de Xbox-versie zou verschijnen, en tijdens gamescom viel de verlossende boodschap eindelijk uit de lucht: de Xbox-versie is vanaf vandaag beschikbaar, inclusief op Game Pass! Samen met deze release, verschijnt ook patch 13 voor Darktide die heel wat verbeteringen en nieuwe content met zich meebrengt, maar vooral een volledig nieuw upgradesysteem brengt dat elke klasse een talent tree geeft. Elke tree zal uit drie paden bestaan met verschillende nodes die je toegang zullen geven tot diverse abilities waaronder granaten, team buffs, ultimate combat abilities en stat nodes die een boost geven aan de stats van je personage.

Na de uiteenzetting mochten we zelf aan de slag gaan met het verbeterde Darktide. Ik koos voor het Zealot-personage en mocht alle skillpunten toewijzen in de tree om het personage naar mijn smaak te versterken. Het upgraden van de skilltree verloopt eigenlijk heel klassiek waarbij je een punt per level krijgt en bepaalde keuzes andere uitsluiten. Je hebt gelukkig niet het totaal aantal skillpunten nodig om het einde van je skilltree te bereiken, wat je nog enige speling geeft om andere abilities vrij te spelen. Daarna doorliepen we samen een Assassination-missie, waarbij je op het einde een baasgevecht voorgeschoteld krijgt. De gunplay voelde alvast fijn aan en het swingen met de zware hamer van de Zealot was ook lekker bloederig en amusant. Deze update en de release op Xbox, die hopelijk ook voor een toestroom van nieuwe spelers zal zorgen, maakten mij alvast warm om Darktide toch eens te proberen, zeker gezien het spel speelbaar is via Game Pass.

 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan