Thuisbatterijen

Mijn ouders wonen in een huis van 1990 en zijn recent overgestapt van accumulatie-verwarming naar lucht/luchtwarmtepompen.
(totaalverbruik is daarmee gezakt van 14 à 18000 kWh/j naar 6 à 8000)
Gezien het bouwjaar is het huis ook niet bepaald geisoleerd als een passiefhuis.
Anderhalf jaar terug hebben ze ook zonnepanelen laten leggen (6.8 kWp) die netjes opbrengen wat er van verwacht wordt (orde van 6800 kWh vorig jaar).

Hoewel ik zelf in de meeste gevallen eerder sceptisch tegenover thuisbatterijen sta, heb ik voor hun case wat zitten rekenen en lijkt het wel interessant te kunnen zijn omdat ze continu een redelijk hoog verbruik hebben, en ze dat niet volledig kunnen 'bijsturen' tgv hun verwarmingssysteem (vnl tijdens het tussenseizoen waar er momenteel veel injectie en afname is die elkaar kunnen opheffen, en in de zomer voor koeling die ook tijdens de nacht doorloopt, op een lager pitje)
(ja, uiteraard zou het logischer zijn om hun huis beter te isoleren etc etc maar die mensen zijn ook geen 3x7 meer en willen geen investering van zo'n grootte-orde meer doen in zo'n oud huis, wat ik volledig versta...)

Daarom heb ik nu een aantal vragen:
1) Ze hebben een Huawei SUN2000 6KTL M1 omvormer, is die compatibel met andere batterijen dan die Luna's van Huawei zelf?
2) Zijn er installateurs die jullie zouden aanraden? (ik zou dat in theorie zelf mogen plaatsen, maar dan moet ik me wel ergens kunnen inlezen - dus ook een optie).

Dank!
 
Laatst bewerkt:
Zijn er al thuisbatterijen/hybride-omvormers die werken via de P1-poort van de digitale meter; ipv een aparte (eigen) power sensor module?
 
Terug
Bovenaan