Thuisbatterijen

Heb mijn fluvius kwartierwaarden wat gemanipuleerd om mijn injectie omhoog te stuwen (simulatie extra zonnepanelen, verbruik is hetzelfde gebleven)
Dus export csv heb ik injectie x4 gedaan en dan levert een thuisbatterij van 8kWh een jaarlijkse rendement van bijna 600 euro. Wss nog ergens een lichte winst qua gedaald capaciteitstarief.

Edit: en dan zijn er nog de dagen dat er zogezegd 0 injectie was maar waar de zonnepanelen wel gewerkt hebben (maar is alle winst naar de warmtepomp gegaan bv) Die dagen blijven wel op 0 staan waardoor de winst daar nog niet in rekening kan gebracht worden.

Ik zie het rendement alleen maar stijgen.
Wat je probeert te zoeken zijn de dagen dat je zowel injectie als gridafname had. Dat zijn de dagen waarop een batterij kan renderen door een deel van die injectie te capteren en de gridafname te reduceren.

Dus, met je PV-yield van nu:
- min(grid afname; injectie) (tot max de batterijcapaciteit die je simuleert), vermenigvuldigd met afnametarief/kwh (en vermindert met injectietarief, want dat krijg je dan niet), is de winst die je die dag van een batterij zou gehad hebben
(en dan nog wat gecompenseerd voor netto vs bruto inhoud van een batterij, wat omvormerverliezen, etc.)

wil je simuleren met extra zonnepanelen, dan vermenigvuldig je per dag de PV-yield (niet de injectie) met een factor, trekt er terug het verbruik van die dag af en doe je dezelfde oefening (maar dan zal je ook gegevens nodig hebben uit je omvormersysteem, want Fluvius weet uiteraard niet hoeveel je opgewekt en verbruikt hebt op een dag, enkel wat je geïnjecteerd hebt en van hen hebt afgenomen).
 
Je moet dan wel rekenen dat uw afname ook wat gaat minderen als je zoveel zonnepanelen legt, waardoor uw winst uit een batterij ook ietsje gaat zakken denk ik.
Ik merk nu op dagen als deze dat als de wagen aan het laden is (ik laad bijna uitsluitend overdag), dan heb ik geen overschot meer om in de batterij te steken. Moest ik geen EV hebben, dan was de batterij wel bijna elke vol en leeg voor deze maand. Dat haalt de rendabiliteit van zo'n batterij ook weer omlaag. Misschien ook iets om rekening mee te houden want de EV komt er ook bij jou he?

Klopt, maar ik ben daar aan het overwegen van die auto compleet op een andere fase te gaan zetten zodat die rechtstreeks van het net neemt en niet met de batterij in contact komt. Rekening van het laden is toch voor de vennootschap.
 
Klopt, maar ik ben daar aan het overwegen van die auto compleet op een andere fase te gaan zetten zodat die rechtstreeks van het net neemt en niet met de batterij in contact komt. Rekening van het laden is toch voor de vennootschap.
Zowel laadpaal als de omvormer van je batterij is toch 3-fasig? Anders beperk je o.a. het piekvermogen dat je batterij kan leveren aan je huishouden (vb: een EV trekt 11kW, maar uw batterij kan maar een volgehouden belasting van 4,5kW leveren, dan trek je alsnog 6.5kW uit het net, ook al is uw batterij niet leeg).
Een 1-fasige laadpaal zou ook maar beperkt zijn tot +/- 3,5kW (wat op zich geen groot probleem moet zijn als je heel de nacht kan laden).

Zo'n systeem kijkt naar je afname op de 3 fases (gesommeerd) en injecteert op 3 fases (en typisch op elke fase evenveel) stroom totdat de som van alle fases weer 0 wordt (of totdat ofwel de omvormer of batterij z'n piekvermogen bereikt).
Als jij dan 6kW (om makkelijk te rekenen) zou afnamen op L3, dan injecteert je systeem 2kW op L1, 2kW op L2 en 2kW op L3 (dus uw afname zou er uit zien als: -2kW/-2kW/+4kW)
 
Zowel laadpaal als de omvormer van je batterij is toch 3-fasig? Anders beperk je o.a. het piekvermogen dat je batterij kan leveren aan je huishouden (vb: een EV trekt 11kW, maar uw batterij kan maar een volgehouden belasting van 4,5kW leveren, dan trek je alsnog 6.5kW uit het net, ook al is uw batterij niet leeg).
Een 1-fasige laadpaal zou ook maar beperkt zijn tot +/- 3,5kW (wat op zich geen groot probleem moet zijn als je heel de nacht kan laden).

Zo'n systeem kijkt naar je afname op de 3 fases (gesommeerd) en injecteert op 3 fases (en typisch op elke fase evenveel) stroom totdat de som van alle fases weer 0 wordt (of totdat ofwel de omvormer of batterij z'n piekvermogen bereikt).
Als jij dan 6kW (om makkelijk te rekenen) zou afnamen op L3, dan injecteert je systeem 2kW op L1, 2kW op L2 en 2kW op L3 (dus uw afname zou er uit zien als: -2kW/-2kW/+4kW)

Sowieso is 11kW laden geen optie. Laden zou hier thuis aan max 7,4 gebeuren, liefst zelfs minder. Batterij die maar 4,5kW levert is geen issue (warmtepomp = 2,2kW, sluimerverbruik nacht max 0,5kW. Enige issue dat ik zie is tijdens het koken dan.
 
Klopt, maar ik ben daar aan het overwegen van die auto compleet op een andere fase te gaan zetten zodat die rechtstreeks van het net neemt en niet met de batterij in contact komt. Rekening van het laden is toch voor de vennootschap.
Dat gaat niet werken omdat de batterij alle 3 de fases wil balanceren.
Wat je wel kunt doen is de laadpaal aansluiten voor de meter van de batterij. Dan gaat je batterij systeem de laadpaal niet zien en daar ook geen rekening mee houden. Dan kun je de thuisbatterij uitsluitend inzetten voor het huishouden +warmte pomp op alle 3 de fases. Jouw auto gaat dan gewoon uit het net laden als er geen PV productie is en wanneer er zonne overschot is, gaat hij die nog opsoeperen.
 
Dat gaat niet werken omdat de batterij alle 3 de fases wil balanceren.
Wat je wel kunt doen is de laadpaal aansluiten voor de meter van de batterij. Dan gaat je batterij systeem de laadpaal niet zien en daar ook geen rekening mee houden. Dan kun je de thuisbatterij uitsluitend inzetten voor het huishouden +warmte pomp op alle 3 de fases. Jouw auto gaat dan gewoon uit het net laden als er geen PV productie is en wanneer er zonne overschot is, gaat hij die nog opsoeperen.
Ik heb me eigenlijk altijd al afgevraagd waarom er niet gewoon een ongebalanceerde inverter in die batterijomvormer gepropt wordt. Het komt uiteindelijk allemaal van de gelijkstroom van de batterij, of er nu een of twee inverters stroom trekken, lijkt me toch niet echt een issue.

Is dat echt puur kostenbesparing? Want eigenlijk wil je toch dat je afname/injectie van/naar het net zoveel als mogelijk in 3-fasen balans is? Wat het voor een huis echt nooit of te nimmer is...
 
Net deze thread doorgelezen en die lijkt te bevestigen wat ik al dacht: thuisbatterij is het (nog?) niet.
In totaal 7.200€ voor een SolarEdge 10kWh batterij, energiemeter, plaatsing en keuring.
Als ik dan de bedragen zie die tot zelfs vorig 'slechts' betaald moesten worden...
Ook veel twijfels over de veiligheid van zo'n batterij binnenin mijn huis. LFP lijkt me dan veiliger en wegens laadkarakter beter voor een thuisbatterij.

Mijn voornaamste redenen om toch naar een batterij te kijken waren:
- backup stroomvoorziening
- het capaciteitstarief, de slimme meter wordt namelijk binnenkort geïnstalleerd.
- recente aanschaf EV. (op de zaak, dus vergoeding krijg ik toch!)

Backup stroomvoorziening:
leverancier zei dat dit niet kon. Ik heb ergens gelezen dat het wel kon.
Mag het wettelijk wel, want zonnepanelen moeten toch ook van het net als er geen stroom is?

Capaciteitstarief:
We verbruiken vrij weinig: koken en verwarmen op gas, meeste toestellen gaan echt "uit" en zitten zelfs op verdeelstekkers met schakelaar. Geen aquariums, enkel een zwemvijverpomp die wel continu draait. Heb een airco, maar die gaat enkel aan in de zomer wanneer het echt wreed warm is, dus de stroom van de zonnepanelen wordt direct gebruikt.
Ik denk dat ik meer bespaar met Home Assistant te draaien en laden EV en/of airco uitschakel wanneer er andere verbruikers op komen.

Timeshiften van het laden van de EV:
Al veel aan het rekenen geweest. Ik kan veel thuiswerken, maar als ik niet werk, neemt mijn vrouw mijn auto (van 7u tot 18u). Dus overdag laden gaat niet veel gebeuren door de week.
10kWh zou voor haar verbruik voldoende moeten zijn om de wagen terug te laden (55km heen en terug, binnenwegen) Mijn verbruik is het dubbele. (110km, + soms nog verder)
Echter de batterij vol krijgen gaat lastig zijn: 152 dagen dat er minder dan 12kWh werd geproduceerd.
182 dagen werd er meer dan 15kWh geproduceerd (waarvan nog 14-21 dagen vakantie zijn)
Dus slechts de dikke helft van het jaar gaat die batterij de EV 's avonds kunnen laden.

Ik denk dat ik beter af ben met het redelijk grote bereik (+500km) van mijn wagen te benutten en niet per se iedere nacht te laden, maar bvb wachten tot het weekend wanneer de zon schijnt.
En bvb op een zonnige dag naar 90% te laden (ipv 80% standaard) om zo meer marge te hebben.
 
Net deze thread doorgelezen en die lijkt te bevestigen wat ik al dacht: thuisbatterij is het (nog?) niet.
In totaal 7.200€ voor een SolarEdge 10kWh batterij, energiemeter, plaatsing en keuring.
Als ik dan de bedragen zie die tot zelfs vorig 'slechts' betaald moesten worden...
Ook veel twijfels over de veiligheid van zo'n batterij binnenin mijn huis. LFP lijkt me dan veiliger en wegens laadkarakter beter voor een thuisbatterij.

Mijn voornaamste redenen om toch naar een batterij te kijken waren:
- backup stroomvoorziening
- het capaciteitstarief, de slimme meter wordt namelijk binnenkort geïnstalleerd.
- recente aanschaf EV. (op de zaak, dus vergoeding krijg ik toch!)

Backup stroomvoorziening:
leverancier zei dat dit niet kon. Ik heb ergens gelezen dat het wel kon.
Mag het wettelijk wel, want zonnepanelen moeten toch ook van het net als er geen stroom is?

Capaciteitstarief:
We verbruiken vrij weinig: koken en verwarmen op gas, meeste toestellen gaan echt "uit" en zitten zelfs op verdeelstekkers met schakelaar. Geen aquariums, enkel een zwemvijverpomp die wel continu draait. Heb een airco, maar die gaat enkel aan in de zomer wanneer het echt wreed warm is, dus de stroom van de zonnepanelen wordt direct gebruikt.
Ik denk dat ik meer bespaar met Home Assistant te draaien en laden EV en/of airco uitschakel wanneer er andere verbruikers op komen.

Timeshiften van het laden van de EV:
Al veel aan het rekenen geweest. Ik kan veel thuiswerken, maar als ik niet werk, neemt mijn vrouw mijn auto (van 7u tot 18u). Dus overdag laden gaat niet veel gebeuren door de week.
10kWh zou voor haar verbruik voldoende moeten zijn om de wagen terug te laden (55km heen en terug, binnenwegen) Mijn verbruik is het dubbele. (110km, + soms nog verder)
Echter de batterij vol krijgen gaat lastig zijn: 152 dagen dat er minder dan 12kWh werd geproduceerd.
182 dagen werd er meer dan 15kWh geproduceerd (waarvan nog 14-21 dagen vakantie zijn)
Dus slechts de dikke helft van het jaar gaat die batterij de EV 's avonds kunnen laden.

Ik denk dat ik beter af ben met het redelijk grote bereik (+500km) van mijn wagen te benutten en niet per se iedere nacht te laden, maar bvb wachten tot het weekend wanneer de zon schijnt.
En bvb op een zonnige dag naar 90% te laden (ipv 80% standaard) om zo meer marge te hebben.
Ik weet niet hoe groot uw installatie is en hoe de orientatie is, maar ik kan in de zomer na 18h meestal nog zonder problemen 10kWh laden. Het heeft ook weinig zin om uw batterij 's nachts leeg te trekken met de EV om dan voor uw huis nog te moeten inkopen van het net. De snellere ontlading in de EV laat uw batterij sneller slijten dus interessant is dat niet + je hebt elke omzetting verlies.

Ik zou gewoon uw EV insteken vanaf het moment dat hij overdag thuis staat en in de winter zal het niet veel uitmaken wanneer je laadt. Na een jaar doe je die batterij simulator eens en dan kun nog een batterij bestellen als je voordeliger zal af zijn, maar ik betwijfel het.

Met het capaciteitstarief moet je niet veel inzitten als je zo'n kleine afstanden rijdt. Voor augustus en september ben ik niet boven 3kW gegaan en voor oktober zit ik op 4kW. Als je een hoge afname hebt met een laag capaciteitstarief, wordt uw elektrciteit goedkoper als met een analoge meter. Ik moet ongeveer op een gemiddelde jaarpiek van 7-8kW zitten om breakeven te draaien met een analoge meter. Aangezien ik verwacht niet boven 4kW als jaargemiddelde, ben ik dus goedkoper af.
 
Net deze thread doorgelezen en die lijkt te bevestigen wat ik al dacht: thuisbatterij is het (nog?) niet.
In totaal 7.200€ voor een SolarEdge 10kWh batterij, energiemeter, plaatsing en keuring.
Als ik dan de bedragen zie die tot zelfs vorig 'slechts' betaald moesten worden...
Ook veel twijfels over de veiligheid van zo'n batterij binnenin mijn huis. LFP lijkt me dan veiliger en wegens laadkarakter beter voor een thuisbatterij.
Tenzij je een batterij kan plaatsen van gelek €2.5k oid... begin er gewoon niet aan. €7.2k, dat is hier ~14-15jaar terugverdientijd incl. de besparing op het capaciteitstarief...
En ik sta eerlijk gezegd ook niet te springen om zo'n ding in mijn huis te hangen. Liefst van al zou ik dat gewoon buiten willen kunnen zetten. Als de subsidies vervallen gaat de markt vermoedelijk wel corrigeren en gaat het op termijn vermoedelijk wel rendabel(er) worden om een te plaatsen. Een 5kWh batterij voor €3k of iets dergelijks, dan ga ik er misschien over beginnen nadenken.

Ter info:
Op basis van mijn kwartierverbruiken zou mijn batterijcurve er zo uitzien voor 10kW (redelijk 'nutteloos' in de zomer dus)


Voor 5kW krijg je dit (wat er dus al véél beter uit ziet):


In het scenario dat jij schetst met je EV zou je in de zomer wel "dagelijks" de batterij kunnen leegtrekken en terugopladen wat wel een aanzienlijk verschil zou geven maar dan nog. Mensen hebben de tendency om te overcorrigeren in zo'n berekeningen en rekenen dan best case en vergeten dan bv al dat ze in de zomer 2 weken weg zijn waar die batterij gewoon letterlijk niks doet.
 
Ik heb me eigenlijk altijd al afgevraagd waarom er niet gewoon een ongebalanceerde inverter in die batterijomvormer gepropt wordt. Het komt uiteindelijk allemaal van de gelijkstroom van de batterij, of er nu een of twee inverters stroom trekken, lijkt me toch niet echt een issue.

Is dat echt puur kostenbesparing? Want eigenlijk wil je toch dat je afname/injectie van/naar het net zoveel als mogelijk in 3-fasen balans is? Wat het voor een huis echt nooit of te nimmer is...
Mijn 3fase omvormer spuwt gewoon hetzelfde vermogen op alle fases uit, maar ik heb er geen smartmeter aan hangen. Ik weet niet als dat zou veranderen als die meter er wel hangt, dan heeft de data om het perfect te kunnen balanceren. Ik vermoed wel dat het duurder is om zoiets te bouwen als die per fase apart moeten gaan injecteren.

Ik vraag me ook af als Fluvius dit ooit gaat vereisen. Voorlopig saldereert de digitale meter intern, dus voorlopig heeft dat geen nadelig effect voor de consument.
 
Backup stroomvoorziening:
leverancier zei dat dit niet kon. Ik heb ergens gelezen dat het wel kon.
Mag het wettelijk wel, want zonnepanelen moeten toch ook van het net als er geen stroom is?

Ter info, dat mag en kan wel. Ik heb het bij mij zo geïmplementeerd.
Zo'n omvormers hebben twee uitgangen. Eentje die netgekoppeld is en afschakelt als het net wegvalt (zoals iedere klassieke pv omvormer) en eentje die wel altijd onder spanning blijft door de batterij.

Die laatste mag nooit gekoppeld worden met het net (want schakelt niet af) maar daar kan je wel je kritische kringen (in mijn geval: alle domotica, lichten en stopcontacten) achter plaatsen.
Je moet daar gewoon nog terug een differentieel voorzien omdat je anders geen beveiliging tegen onrechtstreekse aanraking meer hebt op het moment dat je in eilandmodus zou werken.
 
Met het capaciteitstarief moet je niet veel inzitten als je zo'n kleine afstanden rijdt. Voor augustus en september ben ik niet boven 3kW gegaan en voor oktober zit ik op 4kW. Als je een hoge afname hebt met een laag capaciteitstarief, wordt uw elektrciteit goedkoper als met een analoge meter.
Momenteel heb ik het probleem dat mijn analoge meter niet toe laat om 'zwaar' te laden. Bij 25A viel de automaat van de meter snel uit. Ook bij 20A werd hij warm en viel hij na een half uur uit.
Bij 16A laden + wasmachine + waterkoker viel hij ook uit.
Ik laad dus op 13A (2,8kW) of soms op 16A (3,5kW). 13A is nog snel genoeg om van 55% nu in minder dan 7u naar 80% te gaan.
Dus zaak om zo traag mogelijk te leggen.
Ik moet ongeveer op een gemiddelde jaarpiek van 7-8kW zitten om breakeven te draaien met een analoge meter. Aangezien ik verwacht niet boven 4kW als jaargemiddelde, ben ik dus goedkoper af.
Hoe kom je aan die 7-8kW?
Ik heb niet veel kaas gegeten van al die berekeningen.

Maar: is dat met de 'verloren' stroom van je zonnepanelen mee gerekend?
 
Dat kan al voor €3,3k exclusief keuring en zelf te installeren.
Ik krijg normaal gezien nog een offerte binnen die nog iets goedkoper zou zijn.
Is dat 3.3k incl. 21% BTW?
Is dat incl. omvormer? Mijn SMA TriPower is niet compatibel denk ik.
En buiten opstelbaar?

Zelf installeren is op zich geen probleem maar incl. keuring zitten we nog steeds op min 3.5k voor 5kW... das nog steeds 10j terugverdientijd. Meh.
 
Momenteel heb ik het probleem dat mijn analoge meter niet toe laat om 'zwaar' te laden. Bij 25A viel de automaat van de meter snel uit. Ook bij 20A werd hij warm en viel hij na een half uur uit.
Bij 16A laden + wasmachine + waterkoker viel hij ook uit.
Ik laad dus op 13A (2,8kW) of soms op 16A (3,5kW). 13A is nog snel genoeg om van 55% nu in minder dan 7u naar 80% te gaan.
Dus zaak om zo traag mogelijk te leggen.

Hoe kom je aan die 7-8kW?
Ik heb niet veel kaas gegeten van al die berekeningen.

Maar: is dat met de 'verloren' stroom van je zonnepanelen mee gerekend?
Dat is zonder zonnepanelen gerekend. Ik heb een Excelletje gemaakt waar ik de totale nettarief kost bereken per kWh. En dan zie je dat je met een digitale meter goedkoper af bent als je de 2.5kW jaarpiek kunt behouden, want bij een analoge meter betaal je 2 à 2.5cent/kWh meer vaste netkosten.

Als uw jaarpiek dan wat stijgt, maar je kunt die extra kost gaan spreiden over genoeg kWh's, dan goedkoper uitvallen dan die 2 à 2.5cent/kWh.

Stel dat ik een jaarpiek heb van 7kW en 8000kWh afname. 1kW/piek kost 45euro/jaar incl. BTW ongeveer. De basis is sowieso 2.5kW voor digitale en analoge meter, dus dat trekken we er even vanaf.
4.5kW *45euro / 8000kWh = 0.025euro/kWh meerkost voor mijn extra piek. Break even met een analoge meter als de netkost voor jouw regio 2.5cent meer is voor een analoge meter als digitale meter.

Haal je die 7kW jaarpiek, maar neem je maar 3000kWh op jaarbasis af:
4.5kW * 45euro / 3000kWh = 0.0675euro/kWh meerkost voor die extra piek. In dit geval ben je zo'n 4cent/kWh duurder uit dan met een analoge meter.

Dus hoe meer je verbruikt en toch enigzins uw piek laag kunt houden, hoe goedkoper het wordt per kWh. Dus wie een EV en/of warmtepomp heeft, kan er goedkoper vanaf komen. Zolang je maar niet alle toestellen tegelijk opzet.
Wij verwarmen met warmtepomp en hebben een EV en ik zit in de zomer niet boven de 3kW en deze maand zit ik op 4kW. Het is vooral bij het koken dat we de hoogste pieken zien. Wanneer de oven, airfryer en kookplaat tegelijk aanstaan.
 
Is dat 3.3k incl. 21% BTW?
Is dat incl. omvormer? Mijn SMA TriPower is niet compatibel denk ik.
En buiten opstelbaar?

Zelf installeren is op zich geen probleem maar incl. keuring zitten we nog steeds op min 3.5k voor 5kW... das nog steeds 10j terugverdientijd. Meh.
Hou er rekening mee dat een batterij niet van de koude houdt. Als ge die buiten zet, gaat ge bij temperaturen onder de 10/12 graden maar aan zeer beperkte wattages opladen totdat de batterij voldoende opgewarmd geraakt is. Op de meeste winterdagen speelt ge zo al heel wat rendement extra kwijt.

Ding staat hier in de garage en bij vriestemperaturen buiten, heeft de batterij er wel al eens last van.
 
Wij verwarmen met warmtepomp en hebben een EV en ik zit in de zomer niet boven de 3kW en deze maand zit ik op 4kW. Het is vooral bij het koken dat we de hoogste pieken zien. Wanneer de oven, airfryer en kookplaat tegelijk aanstaan.
Wij koken en verwarmen op gas, dus dat valt mee.
Maar heb je dan een balancer om het laden van de EV en de warmtepomp te triggeren?
Op hoeveel laad je je EV dan?
Ik laad op dit moment op 10A, amper iets dus, maar zit al op 2,2kW voor 8u om 110km terug te 'tanken'.
Om dan niet boven 3kW uit te komen lijkt me straf. Geen idee wat 2 ijskasten, diepvriezer, TV, computers, vijverpomp en lichten (LED en spaar) vragen.
 
Is dat 3.3k incl. 21% BTW?
Is dat incl. omvormer? Mijn SMA TriPower is niet compatibel denk ik.
En buiten opstelbaar?

Zelf installeren is op zich geen probleem maar incl. keuring zitten we nog steeds op min 3.5k voor 5kW... das nog steeds 10j terugverdientijd. Meh.
Inc. BTW.
Excl. omvormer. Enkel Huiwei.
Niet buiten opstelbaar.
 
Momenteel heb ik het probleem dat mijn analoge meter niet toe laat om 'zwaar' te laden. Bij 25A viel de automaat van de meter snel uit. Ook bij 20A werd hij warm en viel hij na een half uur uit.
Bij 16A laden + wasmachine + waterkoker viel hij ook uit.
Ik laad dus op 13A (2,8kW) of soms op 16A (3,5kW). 13A is nog snel genoeg om van 55% nu in minder dan 7u naar 80% te gaan.
Dus zaak om zo traag mogelijk te leggen.

Hoe kom je aan die 7-8kW?
Ik heb niet veel kaas gegeten van al die berekeningen.
Hoe zwaar is de automaat in uw meterkast?
40A?

16A laden + wasmachine + waterkoker viel hij ook uit.
laden 16A + wasmachine (14A) + waterkoker (9A) + rest = 40A+
Als je maar enkelfasig 40A hebt binnenkomen is het normaal dat die breaker tript.

's nachts als je geen ander verbruik hebt zou je wel moeten kunnen laden aan 25A denk ik. (als je een 40A automaat in je meter hebt zitten)
 
Terug
Bovenaan