Thuisbatterijen

Als ik het goed heb kwam ik toen, op basis van die kwartierverbruiken, met een batterij van 10kWh en een delta van 25cent uit op een besparing van hoop en al €240 of iets dergelijks. En dat is in een situatie waar de panelen Z/Z-O liggen waardoor de panelen hoofdzakelijk produceren van 's ochtends tot ~16u in de namiddag en er dus geen productie meer is als de grootste piek komt wanneer we thuis komen en koken etc.

U berekening lijkt mij zéér optimistisch. Er heeft hier in dit topic een hele tijd geleden ooit eens een link gestaan naar een tool waar je een .csv file van u kwartierverbruik van Fluvius kon opladen en dan de grote van u batterij en de delta kon kiezen. Misschien dat iemand die ergens nog heeft zitten? :unsure:

Als ik het goed heb kwam ik toen, op basis van die kwartierverbruiken, met een batterij van 10kWh en een delta van 25cent uit op een besparing van hoop en al €240 of iets dergelijks. En dat is in een situatie waar de panelen Z/Z-O liggen waardoor de panelen hoofdzakelijk produceren van 's ochtends tot ~16u in de namiddag en er dus geen productie meer is als de grootste piek komt wanneer we thuis komen en koken etc.

Nu goed, los daarvan. Als je u batterij voor €2.900 hebt laten installeren dan gaat het zeker wel een +EV verhaal worden maar ik denk dan eerder aan een terugverdientijd van een jaar of 10. 5 jaar lijkt mij zéér optimistisch.
Heb die link eens geprobeerd maar het probleem is dat mijn kwartierdata van het afgelopen jaar al met batterij zijn. En voorafgaand aan mijn zonnepanelen had ik geen digitale teller..

Dus die website denkt dat ik nu al een zeeer hoog zelfverbruik heb ( als in gedurende >8 maand geen afname) dus natuurlijk zegt die dan dat ik geen batterij moet nemen....

Los daarvan, wat is optimistisch aan mijn berekening? Mijn verbruik is het reeële verbruik van het agelopen jaar. De delta nam ik op basis van de huidige tarieven idd, is dat het optimistische?
 
Ik was eens aan het rondzien en zag een aanbieder van thuisbatterijen die vermelde dat de bebatbijdrage er nog bij moest.

Ben ik even ferm verrast van die batterijrecyclage bijdrages!!?
  • € 2,39 / kg (excl. btw) voor Energy Storage Systems (ESS) op basis van lithium-ion
Dus voor een simpele 5kWh Huawei Luna 2000 van 50 kg betaal je een bijdrage van een whopping € 144,59 !

Schijtedure bijdrage zeg, waaral zo'n instantie waar er heel wat geld blijft kleven aan de zetel.

 
Ik was eens aan het rondzien en zag een aanbieder van thuisbatterijen die vermelde dat de bebatbijdrage er nog bij moest.

Ben ik even ferm verrast van die batterijrecyclage bijdrages!!?
  • € 2,39 / kg (excl. btw) voor Energy Storage Systems (ESS) op basis van lithium-ion
Dus voor een simpele 5kWh Huawei Luna 2000 van 50 kg betaal je een bijdrage van een whopping € 144,59 !

Schijtedure bijdrage zeg, waaral zo'n instantie waar er heel wat geld blijft kleven aan de zetel.

Die bijdrage is idd niet te verwaarlozen. Als je ze koopt in het buitenland, en je hebt ze niet aangegeven bij Bebat om de bijdrage te betalen, is de inzameling achteraf niet kosteloos.
 
Ik was eens aan het rondzien en zag een aanbieder van thuisbatterijen die vermelde dat de bebatbijdrage er nog bij moest.

Ben ik even ferm verrast van die batterijrecyclage bijdrages!!?
  • € 2,39 / kg (excl. btw) voor Energy Storage Systems (ESS) op basis van lithium-ion
Dus voor een simpele 5kWh Huawei Luna 2000 van 50 kg betaal je een bijdrage van een whopping € 144,59 !

Schijtedure bijdrage zeg, waaral zo'n instantie waar er heel wat geld blijft kleven aan de zetel.

Hoe gemakkelijk denk je dat de verwerking van een versleten batterij is?
Hoeveel energie denk je dat het kost om je lithium ion prul te ontleden in herbruikbare componenten?
Of dacht je dat die gewoon verscheept zou worden naar Afrika waar de kindjes ertussen kunnen rotzooien op zoek naar cobalt en koper?
 

Aanwezig.

7300Wp reeds op het dak.
2 plug in hybrides.

Moet dringend een nieuw dak leggen en uitbreiden naar 20kWp. Ruimte is er, de 50k euro heb ik hier momenteel niet voor over.
Binnen max. 3 jaar wordt één plugin hybride een full EV waar jaarlijks een 45.000km mee gebold wordt.
De andere wordt bijna 100% elektrisch gebruikt dus dat zal geen verschil meer maken als dat ooit een full EV wordt.
Heb je ook een warmtepomp?
Want u verbruik is wel heel hoog.
Heb 2x EV's & WP, met 5.25kWp op het dak, oost-west.
Beide EV's worden altijd thuis geladen, maar zoveel mogelijk tijdens zonne-uren.

Mijn verbruik is 5200 kWh van het net & 2000 kWh injectie.
Denk dat je nog veel kan winnen door meer te plannen wanneer het zonnig weer.
Zo daalt u injectie & afname.
 
Offerte gekregen v de zonnepanelen installateur.
Heb een hybrideomvormer dus geen omvormer in de offerte.
1 plaatsing en keuring inbegrepen
Byd hvs 5.1 5400 euro
2 byd hvm 8.3 7400 euro

Pff denk dat ik het niet ga doen.
5.1 is wat te licht
8.3 is ok maar kost me veel te veel,hoe lang gaat dat duren voor ik de investering weer terug heb
 
Offerte gekregen v de zonnepanelen installateur.
Heb een hybrideomvormer dus geen omvormer in de offerte.
1 plaatsing en keuring inbegrepen
Byd hvs 5.1 5400 euro
2 byd hvm 8.3 7400 euro

Pff denk dat ik het niet ga doen.
5.1 is wat te licht
8.3 is ok maar kost me veel te veel,hoe lang gaat dat duren voor ik de investering weer terug heb
Heb je al een tijdje een digitale meter? Anders hier even de test doen: https://mijn-thuisbatterij.be/
 
verschoten van die website van mijn-thuisbatterij.be. 250 euro per jaar besparen met een batterij. Dan is zelfs een klein batterijke al geen goeie investering.
 
Heb je ook een warmtepomp?
Want u verbruik is wel heel hoog.
Heb 2x EV's & WP, met 5.25kWp op het dak, oost-west.
Beide EV's worden altijd thuis geladen, maar zoveel mogelijk tijdens zonne-uren.

Mijn verbruik is 5200 kWh van het net & 2000 kWh injectie.
Denk dat je nog veel kan winnen door meer te plannen wanneer het zonnig weer.
Zo daalt u injectie & afname.

Ik ben vele dagen 12 - 13u op baan, rij +- 45.000 km/j en mijn vrouw komt om 18u - 18u30 thuis.
We koken op inductie.

Verwarming is op gas. (+- 19.000 kWh / jaar)

Wel airco's in de zomer voor het volledige bovenverdiep (ahja, tis gratis!).
Maar dat verbruikt maar volcontinu een 400 - 500W.

Blij dat ik 2j terug de aansluiting laten verzwaren heb naar 3N400V 40A.
Dat pakken ze me toch al niet meer af.
 
Wij waren hier in de week thuis nog aan het discussieren als de batterij nu een goede keuze was of niet. We hebben helaas geen historische gegevens omdat we alles tegelijk hebben laten aanpassen.

Gas er volledig uit en warmtepompboiler en warmtepomp laten zetten. Gasvuur eruit en inductie gezet en zonnepanelen en batterij. Op dat moment is dan ook de digitale meter gekomen.

Alles staat hier vanaf 3 april en sinsdien hebben we een afname van 64.7 kWh (vooral door een paar keer de zwembad verwarming vergeten uit te zetten toen de zon onder ging) en een injectie van 9424 kWh.

Ik vraag me nu af hoe we in godsnaam kunnen meten/weten als het een beetje een goede keuze was of niet. Ik was aant denken om een smartplug te steken op de WPB. Dan weet ik al was dat ding verbruikt, maar ik heb geen idee hoe ik het verbruik van de WP moet gaan meten.
 
verschoten van die website van mijn-thuisbatterij.be. 250 euro per jaar besparen met een batterij. Dan is zelfs een klein batterijke al geen goeie investering.
Jij hebt momenteel amper overschot, dus dan ga je weinig voordeel halen uit een batterij.
Wij waren hier in de week thuis nog aan het discussieren als de batterij nu een goede keuze was of niet. We hebben helaas geen historische gegevens omdat we alles tegelijk hebben laten aanpassen.

Gas er volledig uit en warmtepompboiler en warmtepomp laten zetten. Gasvuur eruit en inductie gezet en zonnepanelen en batterij. Op dat moment is dan ook de digitale meter gekomen.

Alles staat hier vanaf 3 april en sinsdien hebben we een afname van 64.7 kWh (vooral door een paar keer de zwembad verwarming vergeten uit te zetten toen de zon onder ging) en een injectie van 9424 kWh.

Ik vraag me nu af hoe we in godsnaam kunnen meten/weten als het een beetje een goede keuze was of niet. Ik was aant denken om een smartplug te steken op de WPB. Dan weet ik al was dat ding verbruikt, maar ik heb geen idee hoe ik het verbruik van de WP moet gaan meten.
Ik heb deze voor mijn warmtepomp zitten: https://www.homewizard.com/nl/shop/wi-fi-kwh-meter-1-fase/

Kan je in uw app van de batterij niet zien hoeveel stroom er uitgehaald is? Dat is uw besparing als je dat vermenigvuldigd met de delta tussen afname en injectie.
 
verschoten van die website van mijn-thuisbatterij.be. 250 euro per jaar besparen met een batterij. Dan is zelfs een klein batterijke al geen goeie investering.
De simulatie op die website werkt ook maar per kwartier he, dus als je bvb 5 minuten strak zon hebt, gevolgd door 10 minuten 0 opbrengst, gaat je batterij misschien er iets beter uitkomen, maar als je verbruik het vermogen van je omvormer overtreft is het omgekeerd. Zo zijn er nog wel een paar dingen te bedenken die deze simulatie scheeftrekken (bvb omvormerefficientie).

Het geeft je in ieder geval wel een idee waar je zonder dit soort ding gewoon koffiedik kijkt.
 
Voor € 3,3k kan je er vanaf zijn als je een Huawei inverter hebt.
Dan heb je een 5kWh batterij+BMS dat je nog kan uitbreiden.

Je dient enkel nog de keuring te betalen en een bevriende elektricien te vinden die dat installeert.
 
Het aansluiten is zo moeilijk nog niet volgens de handleiding. Alleen staat bij mij de omvormer op zolder en er ligt geen modbus kabel naar de zekeringskast. Er ligt wel een dikke wachtbuis van 3-4cm diameter waar de elektriciteitskabel van de omvormer door loopt. Met een beetje prutsen zal die wel naar zolder te krijgen zijn, maar er zitten 2 of 3 bochten in die wachtbuis. Had liever gehad dat die modbus kabels al van de eerste klaar gelegd hadden.

Langs de andere kant heb ik nu niet zoveel overschot meer omdat ik overdag mijn auto laad. In de zomer als ik wel overschot heb, zijn de nachten zo kort dat weinig afname heb. Ik twijfel als ik het er aan deze prijs zal uithalen.
 
Laatst bewerkt:
verschoten van die website van mijn-thuisbatterij.be. 250 euro per jaar besparen met een batterij. Dan is zelfs een klein batterijke al geen goeie investering.
Je totale winst op 365 dagen is
€98

En dat is met een warmtepomp en airco (en eigenverbruik niet geteld).

zonder batterij
Met batterij van 10 kWh -> Verbruik

verbruik
1989 kWh
1077 kWh ->Je verbruikt 912 kWh minder
Injectie
4403 kWh
3483 kWh ->Je injecteert 920 kWh minder

Kortom het is gewoon vanuit financieel oogpunt gezien de moeite niet waard.
 
Heb mijn fluvius kwartierwaarden wat gemanipuleerd om mijn injectie omhoog te stuwen (simulatie extra zonnepanelen, verbruik is hetzelfde gebleven)
Dus export csv heb ik injectie x4 gedaan en dan levert een thuisbatterij van 8kWh een jaarlijkse rendement van bijna 600 euro. Wss nog ergens een lichte winst qua gedaald capaciteitstarief.

Edit: en dan zijn er nog de dagen dat er zogezegd 0 injectie was maar waar de zonnepanelen wel gewerkt hebben (maar is alle winst naar de warmtepomp gegaan bv) Die dagen blijven wel op 0 staan waardoor de winst daar nog niet in rekening kan gebracht worden.

Ik zie het rendement alleen maar stijgen.
 
Laatst bewerkt:
Heb mijn fluvius kwartierwaarden wat gemanipuleerd om mijn injectie omhoog te stuwen (simulatie extra zonnepanelen, verbruik is hetzelfde gebleven)
Dus export csv heb ik injectie x4 gedaan en dan levert een thuisbatterij van 8kWh een jaarlijkse rendement van bijna 600 euro. Wss nog ergens een lichte winst qua gedaald capaciteitstarief.

Edit: en dan zijn er nog de dagen dat er zogezegd 0 injectie was maar waar de zonnepanelen wel gewerkt hebben (maar is alle winst naar de warmtepomp gegaan bv) Die dagen blijven wel op 0 staan waardoor de winst daar nog niet in rekening kan gebracht worden.

Ik zie het rendement alleen maar stijgen.
Als ik het goed begrijp probeer je nu je lopend verbruik eruit te filteren?
Maar da's toch nonsens? Die komt sowieso niet in je batterij terecht, of je zou op die momenten moeten afnemen om je eigenlijk verbruik te gaan dekken?

Ik snap denk ik helemaal niet wat je jezelf nu eigenlijk probeert wijs te maken?
 
Als ik het goed begrijp probeer je nu je lopend verbruik eruit te filteren?
Maar da's toch nonsens? Die komt sowieso niet in je batterij terecht, of je zou op die momenten moeten afnemen om je eigenlijk verbruik te gaan dekken?

Ik snap denk ik helemaal niet wat je jezelf nu eigenlijk probeert wijs te maken?

ik snap niet waar je naartoe wil? ik wil toch mijn lopend verbruik er helemaal niet uitfilteren?

Ik simuleer gewoon wat er gebeurt als er hier 13000wp aan panelen ligt ipv de 4880 die er nu is. Gaat dat injectie x3, x4 x5 opleveren tegenover wat ik dit jaar heb, geen idee. Maar zelfs bij x3 levert het nog altijd een aardige som op.

De website van thuisbatterij rekent uit wat ik in een 5-6-7-8-9-10kWh batterij kan steken met deze cijfers, al de surplus gaat naar injectie.

Dat ene voorbeeld dat ik aanhaalde waren dagen dat er zogezegd 0 injectie was, (nul x3 is ook nul)
maar als bv de zonnepanelen 1500W produceren en mijne warmtepomp staat 2,2Kw te verstoken dan moet ik 700W van het net nemen (of uit de reserve van de batterij).
Als dan de panelen x3 gaan dan heb ik een injectie van 2,3kW in het net, of in de batterij.
 
ik snap niet waar je naartoe wil? ik wil toch mijn lopend verbruik er helemaal niet uitfilteren?

Ik simuleer gewoon wat er gebeurt als er hier 13000wp aan panelen ligt ipv de 4880 die er nu is. Gaat dat injectie x3, x4 x5 opleveren tegenover wat ik dit jaar heb, geen idee. Maar zelfs bij x3 levert het nog altijd een aardige som op.

De website van thuisbatterij rekent uit wat ik in een 5-6-7-8-9-10kWh batterij kan steken met deze cijfers, al de surplus gaat naar injectie.
Je moet dan wel rekenen dat uw afname ook wat gaat minderen als je zoveel zonnepanelen legt, waardoor uw winst uit een batterij ook ietsje gaat zakken denk ik.
Ik merk nu op dagen als deze dat als de wagen aan het laden is (ik laad bijna uitsluitend overdag), dan heb ik geen overschot meer om in de batterij te steken. Moest ik geen EV hebben, dan was de batterij wel bijna elke vol en leeg voor deze maand. Dat haalt de rendabiliteit van zo'n batterij ook weer omlaag. Misschien ook iets om rekening mee te houden want de EV komt er ook bij jou he?
 
Terug
Bovenaan