Thuisbatterijen

Neen klopt, een Huawei ontlaad per batterij en niet synchroon in z'n geheel.
Staat zo in interne documenten van Huawei die niet gedeeld mogen worden openbaar.
Dus ik kan die PDF helaas hier niet online zwieren.

Binnen 5 jaar ga ik ze graag overal gaan vervangen als de eerste modules kapot zijn en de nieuwe variant niet meer compatibel is met de oude en iedereen z'n Huawei systeem strontbeu is en buiten gooit voor iets die wel kwalitatief is. :)
Dus al de gegeven die je dan krijgt via de ‘esu’ in de app, zijn dan fake? Zou wél straf zijn… je ziet heel veel data over ontladen, voltages, inwendige temperatuur per cel,…
 
Bij Tesla kost een 60 kWh batterij 50 000 euro, dus €8300/10kWh batterij, en je krijgt er nog een gratis wagen (Model Y) bij!!
Maar die kunt ge momenteel niet als huisbatterij gebruiken, tenzij ik mis ben. Dus nogal een nutteloze vergelijking?

Edit: Wat @rubenvb zegt dus.
 
Laatst bewerkt:
Neem zeker ook een met backup functie. Mijn pompen en verwarming zitten op de backup load van de batterij dus das in principe ook nog een voordeel (gemoedsrust).


Kan iemand nu eens een deftige case maken waarom je effectief de UPS-functie van een thuisbatterij nodig hebt in België? Wordt de gemiddelde Belg zo vaak geplaagd door stroomuitval? Onderlopende kelders? Medische apparatuur in huis? Zaak aan huis?

Het is een leuke nice-to-have. Maar ik heb het zelf nooit gezien als een argument voor de aankoop van een thuisbatterij.
 
Neem zeker ook een met backup functie. Mijn pompen en verwarming zitten op de backup load van de batterij dus das in principe ook nog een voordeel (gemoedsrust).
Ik heb wel al een hybride omvormer.
Een goodwe 5000 eh en dacht dat er idd een back up functie op staat.

@Avi , voor joon en mij persoonlijk toch wel leuk als je een aquarium staan hebt waar (bij mij toch) de koralen en vissen uiteindelijk toch een paar duizenden euros waard zijn
 
Maar die kunt ge momenteel niet als huisbatterij gebruiken, tenzij ik mis ben. Dus nogal een nutteloze vergelijking?

Edit: Wat @rubenvb zegt dus.

Klopt :)
Al kan het wel een nuttige opmerking zijn voor wie een EV heeft en niet al te veel verbruik in de dal-uren en/of een relatief beperkt aantal zonnepanelen waardoor je al moet kiezen of je met de overschot aan zonne-energie je EV oplaadt OF je thuisbatterij.
 
Ik heb wel al een hybride omvormer.
Een goodwe 5000 eh en dacht dat er idd een back up functie op staat.

@Avi , voor joon en mij persoonlijk toch wel leuk als je een aquarium staan hebt waar (bij mij toch) de koralen en vissen uiteindelijk toch een paar duizenden euros waard zijn
Klopt (we hebben elkaars aquarium al gezien, uw gebruikersnaam was ooit op een ander forum ongeveer dezelfde denk ik :D). Hier ook zeker een paar duizend euro die op een kwestie van 2-3u toch zo goed als voor de vuilbak kan zijn. Maar vooral voor de gemoedsrust dus inderdaad
 
  • Leuk
Waarderingen: Avi
Offerte batterij: 7150€ voor 10Kw en 4770€ voor 5Kw, Huawei luna.
Uw offerte is te duur denk ik.
Ikzelf heb in 2022 een 10KW batterij laten plaatsen. Was toen 4600 euro. Ging ook nog 1725 euro premie Vl. Overheid af.
Dus 2900 euro netto kost.

Voorbije 12 maanden heb ik 720kWh afname van het net (nov-dec-jan en beetje feb), ongeveer 100dagen. In de 8 andere maanden heb ik 0 afname van net.
Ik heb een gemiddelde dagelijkse consumptie van 11.5 kWh, daarvan bevindt zich 7kwh na 18 en voor 9u (zonnepanelen liggen pal zuid).

Als ik de huidige tarieven van 38 cent /kWh en injectie -10kWh vergelijk dan is dat een delta van 28 cent per kWh. 265x7x0,28 =519 euro. Ik tel er dan de bewolkte momenten overdag niet bij.

Natuurlijk maar een vlugge berekening, en de tarieven van injectie etc zijn natuurlijk variabel. Maar op zich lijkt een terugverdientijd in mijn geval van 5 jaar niet onrealistisch.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Lint
Uw offerte is te duur denk ik.
Ikzelf heb in 2022 een 10KW batterij laten plaatsen. Was toen 4600 euro. Ging ook nog 1725 euro premie Vl. Overheid af.
Dus 2900 euro netto kost.

Voorbije 12 maanden heb ik 720kWh afname van het net (nov-dec-jan en beetje feb), ongeveer 100dagen. In de 8 andere maanden heb ik 0 afname van net.
Ik heb een gemiddelde dagelijkse consumptie van 11.5 kWh, daarvan bevindt zich 7kwh na 18 en voor 9u (zonnepanelen liggen pal zuid).

Als ik de huidige tarieven van 38 cent /kWh en injectie -10kWh vergelijk dan is dat een delta van 28 cent per kWh. 265x7x0,28 =519 euro. Ik tel er dan de bewolkte momenten overdag niet bij.

Natuurlijk maar een vlugge berekening, en de tarieven van injectie etc zijn natuurlijk variabel. Maar op zich lijkt een terugverdientijd in mijn geval van 5 jaar niet onrealistisch.
Voor die prijs kan je vandaag de batterijmodules net kopen. 5kWh modules gaan voor +/- 2200€ het stuk (incl btw). Dat is zonder omvormer, bekabeling, zekeringen, installatie-uren en wat marge dat een installateur op alles rekent.

Nu, vorig jaar was dat ongeveer ook de prijs voor batterijmodules. Welk merk heb jij geïnstalleerd? Die prijs is wel extreem scherp. Voor dat bedrag kan ik de componenten nog niet bij elkaar vinden.
 
Laatst bewerkt:
Voor die prijs kan je vandaag de batterijmodules net kopen. 5kWh modules gaan voor +/- 2200€ het stuk (incl btw). Dat is zonder omvormer, bekabeling, zekeringen, installatie-uren en wat marge dat een installateur op alles rekent.

Nu, vorig jaar was dat ongeveer ook de prijs voor batterijmodules. Welk merk heb jij geïnstalleerd? Die prijs is wel extreem scherp. Voor dat bedrag kan ik de componenten nog niet bij elkaar vinden.
Pylontech Force H2 10,66 kWh.
Uiteraard niet bovenaan in het kwaliteitsspectrum, dat geef ik toe 🙂. Maar doet prima wat het moet doen.

link Momenteel kan je hem particulier aankopen voor 3999 euro incl btw zie ik. Dus voor een professional neem ik aan dat dit een stukje lager nog ligt? Destijds via groepsaankoop. 4600 euro was inclusief plaatsing, smartmeter en AREI keuring. Ook wel zonnepanelen bij die firma besteld toen (maar aparte factuur en aparte offerte dus had de zonnepanelen elders kunnen bestellen als ik wou). De omvormer zat niet in het bedrag natuurlijk, dus daar moet ik idd nog wat bijtellen (hybriede vs niet hybriede) om de afschrijving correct te maken.
 
  • Ik geloof nooit dat er veel met panelen zijn die 5000kwh uit het net plukken.

Check! Ik ben 1 van die weinige. Bijna 5kwp aan panelen en toch 5,5k van het net gehaald de voorbije 12 maand. Daarom dat ook ik van mening ben dat een batterij voor mij rendabel kan zijn. Wel in combinatie met nog een pak panelen bij, heb er nog de plek voor. En deze cijfers waren zonder een EV. Puur op warmtepompen (winter en zomer).

En zelfs al duurt het 15 jaar voor ik dat terugverdiend heb dan zou ik het eigenlijk nog doen, puur voor comfort. Gedaan met onbewust buiten staan te kijken of de vrouw het wasmachien mag laten draaien, en of ik mag koken terwijl ik vergeten was dat ik de vaatwas al opgezet had....

Hier ook een sluimerverbruik van een 350-400watt per nacht.
 
Laatst bewerkt:

Aanwezig.

7300Wp reeds op het dak.
2 plug in hybrides.

Moet dringend een nieuw dak leggen en uitbreiden naar 20kWp. Ruimte is er, de 50k euro heb ik hier momenteel niet voor over.
Binnen max. 3 jaar wordt één plugin hybride een full EV waar jaarlijks een 45.000km mee gebold wordt.
De andere wordt bijna 100% elektrisch gebruikt dus dat zal geen verschil meer maken als dat ooit een full EV wordt.
 
Kan iemand nu eens een deftige case maken waarom je effectief de UPS-functie van een thuisbatterij nodig hebt in België? Wordt de gemiddelde Belg zo vaak geplaagd door stroomuitval? Onderlopende kelders? Medische apparatuur in huis? Zaak aan huis?

Het is een leuke nice-to-have. Maar ik heb het zelf nooit gezien als een argument voor de aankoop van een thuisbatterij.
Vandaag (geplande) stroomonderbreking van 8 tot 16u. Aquarium staat hier goed te pruttelen, thuisbatterij wordt momenteel bijgeladen door de zonnepanelen en zelfs thuiswerken is mogelijk :D

Misschien vanmiddag mijn EV insteken met de granny charger gewoon omdat het kan.
Nuja, is iets eenmalig (of heel zelden, ze zijn de kast aan het vervangen aan het begin van de straat hier).

Voor mij is het vooral de gemoedsrust (vandaag dus de grote test) en zoals Tomski mijn vrouw minder in de gaten te moeten houden.
 
  • Leuk
Waarderingen: Avi
Uw offerte is te duur denk ik.
Ikzelf heb in 2022 een 10KW batterij laten plaatsen. Was toen 4600 euro. Ging ook nog 1725 euro premie Vl. Overheid af.
Dus 2900 euro netto kost.

Voorbije 12 maanden heb ik 720kWh afname van het net (nov-dec-jan en beetje feb), ongeveer 100dagen. In de 8 andere maanden heb ik 0 afname van net.
Ik heb een gemiddelde dagelijkse consumptie van 11.5 kWh, daarvan bevindt zich 7kwh na 18 en voor 9u (zonnepanelen liggen pal zuid).

Als ik de huidige tarieven van 38 cent /kWh en injectie -10kWh vergelijk dan is dat een delta van 28 cent per kWh. 265x7x0,28 =519 euro. Ik tel er dan de bewolkte momenten overdag niet bij.

Natuurlijk maar een vlugge berekening, en de tarieven van injectie etc zijn natuurlijk variabel. Maar op zich lijkt een terugverdientijd in mijn geval van 5 jaar niet onrealistisch.
U berekening lijkt mij zéér optimistisch. Er heeft hier in dit topic een hele tijd geleden ooit eens een link gestaan naar een tool waar je een .csv file van u kwartierverbruik van Fluvius kon opladen en dan de grote van u batterij en de delta kon kiezen. Misschien dat iemand die ergens nog heeft zitten? :unsure:

Als ik het goed heb kwam ik toen, op basis van die kwartierverbruiken, met een batterij van 10kWh en een delta van 25cent uit op een besparing van hoop en al €240 of iets dergelijks. En dat is in een situatie waar de panelen Z/Z-O liggen waardoor de panelen hoofdzakelijk produceren van 's ochtends tot ~16u in de namiddag en er dus geen productie meer is als de grootste piek komt wanneer we thuis komen en koken etc.

Nu goed, los daarvan. Als je u batterij voor €2.900 hebt laten installeren dan gaat het zeker wel een +EV verhaal worden maar ik denk dan eerder aan een terugverdientijd van een jaar of 10. 5 jaar lijkt mij zéér optimistisch.
 
Hier ook aanwezig met 11.4kWp op het dak, al wonen we er nog geen jaar dus nog geen exacte cijfers. We verwarmen met warmtepomp en ik rij met een EV, dus in de wintermaanden gaan we een serieuze afname hebben en de zonnepanelen brengen dan zeer weinig op.
Ik verwacht 10000-11000kWh per jaar te verbruiken waarvan 5000-6000kWh afname van het net.
 
U berekening lijkt mij zéér optimistisch. Er heeft hier in dit topic een hele tijd geleden ooit eens een link gestaan naar een tool waar je een .csv file van u kwartierverbruik van Fluvius kon opladen en dan de grote van u batterij en de delta kon kiezen. Misschien dat iemand die ergens nog heeft zitten? :unsure:

Als ik het goed heb kwam ik toen, op basis van die kwartierverbruiken, met een batterij van 10kWh en een delta van 25cent uit op een besparing van hoop en al €240 of iets dergelijks. En dat is in een situatie waar de panelen Z/Z-O liggen waardoor de panelen hoofdzakelijk produceren van 's ochtends tot ~16u in de namiddag en er dus geen productie meer is als de grootste piek komt wanneer we thuis komen en koken etc.

Nu goed, los daarvan. Als je u batterij voor €2.900 hebt laten installeren dan gaat het zeker wel een +EV verhaal worden maar ik denk dan eerder aan een terugverdientijd van een jaar of 10. 5 jaar lijkt mij zéér optimistisch.
Dit is de tool: https://mijn-thuisbatterij.be/
 
Ik denk dat het toen een andere site was (of hij heeft grafisch een update gekregen) maar goed, same thing. Net de data uit nieuwsgierigheid er nog eens terug ingeladen: met 10kWh batterij en een delta van 30c/kWh (39c afname, 9c injectie volgens VREG momenteel) geeft hij €437 besparing in onze situatie, die dus redelijk optimaal is wegens laag eigen verbruik momenteel.

Beter dan de 20-25 jaar terugverdientijd die het vorige keer was maar nog steeds een hard pass, zeker met het gegeven dat het hier ook gewoon 21% BTW nog is en geen 6%.

EDIT: net eens even die grafiekjes zitten bekijken en vooral die van de batterijlading is toch wel interessant. In de zomer dipt die quasi nooit onder de 6kWh, in putteke winter heb je weinig tot geen moment waar ze over de 5kWh gaat. Als ik de simulatie met kleinere batterijen herhaal zie je ook meteen dat terug. De eerste 2kWh geven net geen €200 besparing, vanaf 6kWh vlakt de curve eigenlijk helemaal af. Misschien toch eens kijken voor iets in de richting van 4-6kWh :unsure: hoewel het verschil tussen 6 en 10 kWh voor de volledig installatie niet zo zot gaat zijn vermoed ik.
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat het toen een andere site was (of hij heeft grafisch een update gekregen) maar goed, same thing. Net de data uit nieuwsgierigheid er nog eens terug ingeladen: met 10kWh batterij en een delta van 30c/kWh (39c afname, 9c injectie volgens VREG momenteel) geeft hij €437 besparing in onze situatie, die dus redelijk optimaal is wegens laag eigen verbruik momenteel.

Beter dan de 20-25 jaar terugverdientijd die het vorige keer was maar nog steeds een hard pass, zeker met het gegeven dat het hier ook gewoon 21% BTW nog is en geen 6%.

EDIT: net eens even die grafiekjes zitten bekijken en vooral die van de batterijlading is toch wel interessant. In de zomer dipt die quasi nooit onder de 6kWh, in putteke winter heb je weinig tot geen moment waar ze over de 5kWh gaat. Als ik de simulatie met kleinere batterijen herhaal zie je ook meteen dat terug. De eerste 2kWh geven net geen €200 besparing, vanaf 6kWh vlakt de curve eigenlijk helemaal af. Misschien toch eens kijken voor iets in de richting van 4-6kWh :unsure: hoewel het verschil tussen 6 en 10 kWh voor de volledig installatie niet zo zot gaat zijn vermoed ik.
Je moet ook rekening houden met degradatie en de aangeraden DOD is meestal 10%, waardoor je maar 90% capaciteit in de praktijk hebt. Dus van een 10kWh batterij, is er in de praktijk nog 6-7kWh te gebruiken na 10 jaar.
Maar ik heb ook al gemerkt dat de grootste winst in eerste kWh's zitten.
 
Terug
Bovenaan