Thuisbatterijen

Had het verkeerd op, dacht dat het die tool van de vlaamse overheid was die gelinkt werd waar een thuisbatterij na aftrek van alle premies 3000 euro pfzo kostte en er dan nog 20j over zou doen om terugverdiend te zijn. Iedereen die met zen rekenmachine overweg kan, kon in 1 min weten dzt dit niet klopte.

Is blijkbaar iets anders. Ken het niet. Nuja iedereen met wat gezond verstand kan het gewoon zelf gaan uitrekenen en dan voor zichzelf uitmaken als het zinvol is of niet. Feit is wel dat door het wegvallen van de premies het een pak minder rendabel is.
 
Heeft iemand hier ervaring of verdere info over de combinatie thuisbatterij met dynamisch energietarief (waarbij je batterij dus wordt opgeladen afhankelijk van een variabel uurtarief)?


Ik rakel even mijn niet zo oude rant over dit op uit de archieven:

Basically ga je energiebedrijf spelen, maar besef goed dat je een kruidenier bent in een grootstad vol supermarkten. En nobody cares dat je sla biologisch is.
 
Bedankt voor het snelle antwoord. Ik begrijp je analogie kruidenier/supermarkt niet zo goed. Mn bedoeling is niet om meer winst te maken dan een grootspeler? Het lijkt me dat ik eerder wil profiteren van grootspelers die niet afraken van hun 'stock' (energieoverschot op dalmomenten).

Met zo'n dynamisch tarief bedraagt het uurtarief op het laagste peil een weggeefprijs, soms zelfs negatief. Als je elke dag je batterij en je piekverbruikers (auto, warmtepomp) aan dat momentum kan koppelen, lijkt me dit toch wel een slimme investering?

Is het x-tal laden/ontladen werkelijk zo slecht voor de batterij?

Het punt is dat je batterij veel meer kost dan een grote speler en dat je nooit competitief dingen kunt stockeren tegen een rendabele prijs.

Waarom denk je dat er overschotten zijn aan prijzen die het voor jou rendabel maken maar voor een ander niet?

Al eens gezien wat een elektriciteit kost in piekmomenten? Elke keer je koopt om 7h ben Je al je winst van die dag kijkt, tenzij je een 20k batterij zet...

Anyway. Wat kost een standaard batterij van 10kwh? 10k? Zelfs als je die continue gratis kunt vullen en niks van het net afneemt, is dat questionably profitable.
 
Bedankt voor het snelle antwoord. Ik begrijp je analogie kruidenier/supermarkt niet zo goed. Mn bedoeling is niet om meer winst te maken dan een grootspeler? Het lijkt me dat ik eerder wil profiteren van grootspelers die niet afraken van hun 'stock' (energieoverschot op dalmomenten).
Op piekmomenten betaal je piekprijzen aan een van die grote spelers. Een dynamisch tarief heeft ook nog een overheadcost door het extra meterbeheer nodig om dat te kunnen doen.
Je wil per definitie meer winst maken dan een grote speler, anders verdien je je batterij nooit terug.
Met zo'n dynamisch tarief bedraagt het uurtarief op het laagste peil een weggeefprijs, soms zelfs negatief. Als je elke dag je batterij en je piekverbruikers (auto, warmtepomp) aan dat momentum kan koppelen, lijkt me dit toch wel een slimme investering?
Misschien. Maar je neemt wel al het risico inzake investeringen. Stel je batterij geeft toch de geest voordat ze terugverdiend is. Stel ze ligt er een halfjaar uit door een storing en oh, levertermijnen zijn lang.
Heb je als eens gekeken naar de stroomprijzen als de zon niet schijnt en het windstil is? Niet van de poes. Da's een grootteorde verschil he, factor 10.
Is het x-tal laden/ontladen werkelijk zo slecht voor de batterij?
Een batterij is berekend op een combinatie van levensjaren en cycli. Hoe langer dat ding er staat, hoe meer gedegradeerd het wordt uit veroudering. Hoe meer je oplaadt en ontlaadt, hoe sneller die "op" is. Slecht vergelijk maar principe klopt wel: hoe is je gsm batterij eraan toe na een jaar of drie vier?
Thuisbatterijen gaan wat langer mee (althans, dat mag ik toch hopen), maar als je echt de dynamische prijzen gaat opvangen door in de dalen te kopen en de pieken te verkopen, tja, dat ding gaat overtime draaien.
Dit laatste is trouwens de enige manier om dit verhaal rendabel te maken lijkt me. Van je eigen verbruik ga je het niet trekken.
Vergeet niet dat je deze setup moet vergelijken met een gewoon goedkoop contract dat je anders zou afsluiten, niet een vergelijking met wat je zou betalen aan dynamische tarieven.
Kijk eens hier voor de uur SPOT prijzen, je kan eigenlijk ver terug:
Leg dat eens naast de data van je digitale teller, eventueel aangevuld met je batterij als extra bron. Reken het allemaal uit.
En voeg daar dan dingen als opportunity cost, afschrijving etc. aan toe. Geen investeerder die daar in mee wil gaan.
 
Inderdaad, als het opslaan in batterijen rendabel was, zouden er al bedrijven zijn (energieleveranciers of andere) die dat op serieuze schaal zouden doen en zij zouden dan nog heel veel schaalvoordelen hebben.
 
Bedrijven hebben meestal een privatieve cabine en betalen bijgevolg een pak minder netvergoedingen.
Daar zit al een heel groot verschil.
 
Wij hebben in maart 2023 onze installatie (zonnepanelen + batterij) in gebruik genomen.

12 panelen Trina Solar Vertex S 390Wp, totaal 4740Wp, Oost-West opstelling.
Growatt MOD 6000TL3-XH hybride driefasige omvormer
Growatt batterijsysteem ARK2,5H: Totaal 7,68kWh

Mijn doel was het nachtverbruik te kunnen overbruggen met de batterij, wat vanaf april wel lijkt te lukken.

Vorige maand te horen gekregen dat we recht hebben op sociaal tarief, wat de terugverdientijd wel uitermate langer zal maken, maar ja.
Tja, met sociaal tarief wordt de terugverdiendtijd van je batterij oneindig.
De besparing van een batterij is het verschil tussen de aankoopprijs van een kWh, en de injectieprijs. Als die delta maar 10 cent is, of minder, wordt het moeilijk om 500 euro te besparen (dan moet je batterij al 5000kWh op jaarbasis leveren)
 
Tja, met sociaal tarief wordt de terugverdiendtijd van je batterij oneindig.
De besparing van een batterij is het verschil tussen de aankoopprijs van een kWh, en de injectieprijs. Als die delta maar 10 cent is, of minder, wordt het moeilijk om 500 euro te besparen (dan moet je batterij al 5000kWh op jaarbasis leveren)
We hadden uiteraard niet op dat sociaal tarief gerekend wanneer we vorig jaar de bestelling plaatsten.
Ons zoontje van 3 jaar kreeg eind vorig jaar de diagnose van de ziekte van Duchenne, waardoor hij voldoende punten heeft op de medisch-sociale schaal bij Opgroeien om recht te hebben op sociaal tarief.
 
Alle artikels in de media benadrukken dat een thuisbatterij zelden een goede investering is.
Ik kon het niet beter verwoorden
“We maken die keuzes vooral op buikgevoel, door gebrek aan inzicht”, zegt Carine Vaeremans van Profacts. Zes op de tien kennen de EPC-waarde van hun huis niet, de helft (52 procent) kent het energieverbruik niet van z’n huis of appartement.
“Mensen doen vooral de hapklare ingrepen”, zegt Frederik Fossé. Hij is technisch adviseur en begeleidt renovaties bij Pixii, een kennisplatform rond energieneutraal bouwen. “Dingen die snel te realiseren zijn, waarvan ze denken dat het rechtstreeks geld oplevert. En die niet te veel stof in huis geven, dat ook.”
 
Vandaag even gekeken, de prijzen van thuisbatterijen zijn nominaal 10-12% gezakt in prijs tov de hausse vorig jaar. Reeel dus nog een pak meer; want we hebben een grote inflatie gehad.
 
Wat zijn eigenlijk de mogelijke maatregelen bij een brand van deze thuisbatterijen ?
Voor een wagen raden ze aan dat je die wegsleept en in water onderdompelt. Is er een speciaal brandschuim dat je kan spuiten dat hetzelfde effect zou kunnen genereren voor die batterijen ? Want ik zie mij nu niet direct dat beginnen te demonteren om dat daarna in een emmer/ton water te gooien.

En zo gemakkelijk bereikbaar voor de brandweer zijn de kelders nu ook weer niet direct in de meeste gevallen. Waar je zo'n thuisbatterij waarschijnlijk hebt neergezet.
 
Wat zijn eigenlijk de mogelijke maatregelen bij een brand van deze thuisbatterijen ?
Voor een wagen raden ze aan dat je die wegsleept en in water onderdompelt. Is er een speciaal brandschuim dat je kan spuiten dat hetzelfde effect zou kunnen genereren voor die batterijen ? Want ik zie mij nu niet direct dat beginnen te demonteren om dat daarna in een emmer/ton water te gooien.

En zo gemakkelijk bereikbaar voor de brandweer zijn de kelders nu ook weer niet direct in de meeste gevallen. Waar je zo'n thuisbatterij waarschijnlijk hebt neergezet.
Kelder gewoon onder water zetten he :p
 
Wat zijn eigenlijk de mogelijke maatregelen bij een brand van deze thuisbatterijen ?
Voor een wagen raden ze aan dat je die wegsleept en in water onderdompelt. Is er een speciaal brandschuim dat je kan spuiten dat hetzelfde effect zou kunnen genereren voor die batterijen ? Want ik zie mij nu niet direct dat beginnen te demonteren om dat daarna in een emmer/ton water te gooien.

En zo gemakkelijk bereikbaar voor de brandweer zijn de kelders nu ook weer niet direct in de meeste gevallen. Waar je zo'n thuisbatterij waarschijnlijk hebt neergezet.
Je kunt er fire extinguishing balls boven hangen.

Of je trekt een waterleiding naar die ruimte en hangt er een alupex leiding met een sprinkler of 2 boven.
 
Je kunt er fire extinguishing balls boven hangen.

Of je trekt een waterleiding naar die ruimte en hangt er een alupex leiding met een sprinkler of 2 boven.

Uw eigen nat systeem installeren boven een thuisbatterij. Twee mogelijkheden

1. Het is een manueel systeem. Hopelijk ben je thuis, wakker, of uberhaupt op tijd aan het kraantje dan.
2. Je schrijft je eigen automatisatie. UPS beschikbaar met een eigen printplaat als dubbele elektrische beveiliging. Hopelijk geen bugs of floatende sensors dan.

De enigste zinvolle optie die ik zie is automatische brandbusflessen plaatsen met infraroodsensors. Maar bel dan meteen naar ABBS en laat die mannen een professioneel plan opmaken.
 
Wij zijn eindelijk ook eens bezig met zonnepanelen. Daarbij komt direct de vraag "wat met een batterij"?
Ik heb heel deze thread doorlezen, en begrijp dat de tendens is dat het niet rendabel is.

Ik heb jammer genoeg geen digitale meter, dus kan enkel ruwe cijfers voorleggen. Mijn eigen gevoel zegt ook om momenteel geen batterij te nemen, en een jaar of 2 te wachten zodat ik op zijn minst correcte cijfers heb.
Maar ... ik wil toch eens dubbelchecken of de slimmere mensen dan ikzelf akkoord gaan.

Wat kan ik zeggen:
  1. Geschat jaarlijks verbruik van 4917 piek en 4907 dal, gebaseerd op:
    1. Jaarlijks huidig actueel verbruik is ons piekv 3024 en dal 2016
    2. Er is een hybride wagen bijgekomen die een jaarlijks geschat verbruik van piek 1560 en dal 1560 zal toevoegen.
    3. Er komt binnenkort een sauna bij die een jaarlijks geschat verbruik van piek 333 en dal 1331 zal toevoegen. (8kw kachel, 2 keer per week 2u, hoofdzakelijk savonds)
  2. Over 4 a 5 jaar zal hier nog eens een full electric bij komen, die realistisch ook 50/50 in piek en dal zal opladen, maar hier houd ik nog geen rekening mee?
  3. Ter info: Wij verwarmen zowel op gas als op warmtepomp / airco, en gebruiken uiteraard ook airco in de zomer.
  4. We gaan proberen ons dalverbruik naar beneden te halen, maar dit zal niet significant verschuiven.

Conclusie: Totaal jaarverbruik van ~9800, ~50/50 piek en daluren.

Offerte batterij: 7150€ voor 10Kw en 4770€ voor 5Kw, Huawei luna.
Omwille van ons hoog dalverbruik, kunnen we de meeste nachten een batterij wel volledig leegtrekken lijkt me?
Als ik zelf een snelle berekening doe, kom ik op een terugverdientijd best case 7j (elke nacht batterij leegtrekken) of realistische rond de 10jaar. Dit is het het m.i. voorlopig niet waard?


Iemand die zich wil wagen aan een uitspraak? @Herman De Croo?
 
Als ik zelf een snelle berekening doe, kom ik op een terugverdientijd best case 7j (elke nacht batterij leegtrekken) of realistische rond de 10jaar. Dit is het het m.i. voorlopig niet waard?
Heb je rekening gehouden dat je batterij maar 200 keer per jaar wordt opgeladen met je zonnepanelen?
 
  • Leuk
Waarderingen: Lint
Heb je rekening gehouden dat je batterij maar 200 keer per jaar wordt opgeladen met je zonnepanelen?
Dat is die "realistische case" inderdaad (allez ik had 220 dagen genomen ipv 200).
200 dagen zet mijn geschatte terugverdientijd op 12j.
 
Offerte batterij: 7150€ voor 10Kw en 4770€ voor 5Kw, Huawei luna.
Haha, ik moet ook echt solarboer worden.
Even een dikke €1300 aanrekenen om een kant en klare battery pack + BMS te installeren.
Dat zijn 2 power draden inprikken, een communicatiekabeltje, CT's en wat parameters.

Hieronder te koop voor 3,4k en dat is zelfs maar het eerste resultaat.

Als ik doorzoek kan ik die pack zeker voor 3,1k aankopen. :edit: al gevonden, BMS en pack voor €3050. https://www.solarathome.be/product-page/huawei-luna2000-batterij :tongue:

Upgrade van 5kW naar 10kW kan je al doen voor 2181 euro. Dat is niet veel meer dan gewoon nog zo'n module inprikken he!
Ze rekenen €200 aan om daar gewoon nog zo'n batterij block te zetten.
 
  • Leuk
Waarderingen: Lint
Heb je rekening gehouden dat je batterij maar 200 keer per jaar wordt opgeladen met je zonnepanelen?
Hij gaat wel 14.4kWp leggen, dus die gaat vrij snel vol gaan.
Maar voor batterijen zou ik toch eerder kijken naar BYD + een Goodwe omvormer bijvoorbeeld.
Bij Huawei wordt de bovenste module altijd eerst opgeladen/ontladen en dan pas die daar onder. Wat er voor zorgt dat vooral de eerste slijt...

En dan minstens een 10kWh met zo'n verbruik. Maar als het rendabel zal zijn is de vraag natuurlijk...
 
  • Leuk
Waarderingen: Lint
Ik heb een goodwe hybride.
Laatst eens naar mijn installateur gemaild wat een batterij laten plaatsen zou kosten maar geen mail terug gehad.

Ze spraken vroeger idd over byd of pylontech die compatibel zijn.
 
Terug
Bovenaan