cege
Well-known member
Maar iemand die overdag gaat werken met de wagen kan die toch helemaal niet overdag aan de panelen hangen?
De batterij rendeert maar als je veel verbruik hebt dat je niet kan plannen binnen de productie uren.
Als ik naar mijn eigen (toekomstige, want ik heb nu nog geen EV) case kijk: 1 thuiswerkdag per week. Op zondag wordt er typisch ook niet veel gereden maar alle overige dagen zal ik gemakkelijk aan >100km per dag zitten.
Ik zou die dus elke nacht laten bij laden. Een batterij zou dus zorgen voor een verschuiving van wat productie die anders tegen lager tarief in het net zou verdwijnen.
En het is net vanwege die grote verbruiker dat ik dan bijna gegarandeerd elke dag van het jaar de hele capaciteit van de batterij kan doen renderen, want er past inderdaad meer in de auto dan in de batterij.
Een thuisbatterij is 1/10 van een EV batterij. Dat is morrelen in de marge.
1 dag thuis werk en 1 weekend dag. Dat is toch genoeg om mooi aan 2 of 3KW je auto bij te laden en je productie rechtstreeks in je auto te duwen. In de zomer dagen kun je zelfs smorgens of savonds nog wat bij laden. Ik vermoed dat je geen 1000km in een week rijdt.
In heel dat verhaal gaat een batterij een heel marginale bijdrage leveren. Met een opgeladen thuisbatterij kun je je auto 50km opladen, dat zal her verschil niet maken.
Je moet eerst je injectie van je panelen in je auto goed zetten, daarna een batterij overwegen.
Ben het niet eens dat je dak maar volleggen met panelen een goede oplossing is. Er zijn genoeg plaatsen waar het elektriciteitsnetwerk nu al tegen de limieten aanloopt waardoor de spanning te hoog wordt op de momenten dat zonnepanelen het meest zouden moeten opbrengen. Als iedereen zomaar z'n dak gaat volleggen, zal je op veel plaatsen tegen de limieten aanlopen.
Wij hebben 8 panelen van 390kW gelegd, maar we kunnen met gemak 26 of misschien zelfs meer panelen kwijt op ons dak. Bewust niet gedaan, één omdat het injectietarief relatief laag is t.o.v. afgenomen stroom en ze je ook van de ene op de andere dag kunnen gaan belasten op geïnjecteerde stroom. Twee omdat omvormers op veel plaatsen uitvallen rond de middag in de zomer door een te hoge spanning. Dat tweede hadden wij uiteindelijk dus al voor met onze 8 panelen. Fluvius heeft het voorlopig kunnen fixen door de spanning in een cabine terug te draaien, maar ik geloof nooit dat dat geholpen had als we 26 panelen hadden gelegd. Ik zie de spanning nog steeds tegen de 253V komen in de zomer, dus veel marge is er niet. En als je omvormer constant uitvalt op de beste opbrengstmomenten, brengen je panelen een heel stuk minder op per jaar. Daar gaat je investering.
Om eerlijk te zijn, dat is toch serieus "niet mijn probleem". Wat is het volgende? Het probleem in Israel willen oplossen ?
Een net studie is vanaf een omvormer van 10k nodig, eronder moet de netbeheerder maar zorgen dat het in orde is. Je betaalt toch netvergoedingen ?
Gewoon je batterij dimensioneren op je "nachtverbruik"?
Als een gezin 5000 kWh verbruikt op jaarbasis, is dit 13,69 kWh per 24h gemiddeld.
Met een thuisbatterij van 7 kWh bruto ~ 6 kWh netto een 300 - 320 cycli (halve en volle gecombineerd op jaarbasis) is een opslag van 1800 - 1920 kWh op jaarbasis.
Maar dat is gewoon een totaal niet realistisch scenario.
- Ik geloof nooit dat er veel met panelen zijn die 5000kwh uit het net plukken.
- In de winter gaat die batterij nooit vol zitten. In het beste geval ga je een paar keer 2 of 3kwh zitten hebben in je batterij. In de zomer ga je er 20kwh of 30kwh voorbij blazen recht in het net. En voor welke scenarios moet je in de zomer 6kwh uit je batterij halen? Als er zon is van 6 tot 22h, dan heb je misschien 1-2 kwh sluipverbruik.
- Je kunt nog altijd niet van de zomer naar de winter overduwen, dat is het probleem.
- Zoals ik hierboven zei, je moet je auto opladen wanneer je produceert, al de rest is morrelen in de dure marge