Thuisbatterijen

Ipv hopen wall of text te typen en hoogdravend te doen zou je beter beginnen met anderen hun posts eens te lezen.
Dat had ik gelezen.
Maar dat maakt geen verschil in de inschatting of 6kwh nachtverbruik hoog is of niet. DAT IS HOOG.
zeker als je rekening houdt met waar dit statement vandaan komt :

edit: Jouw cijfers zijn zo absurd, het is gewoonweg niet mogelijk zelfs. Dan moet je elke dag 6 kWh uit die batterij halen, compleet onmogelijk.
In de zomer zit je batterij de hele dag bomvol, dus dan moet je over een hele nacht 6kWh verbruiken.​
En in de winter geraak je batterij gewoon niet gevuld. Want dan moet dat gezin elke dag in december, januari, 15 kWh of meer opwekken met hun zonnepanelen (9 om te verbruiken, 6 om de batterij te vullen)​
De intuitie is gewoon juist: in de winter is je batterij quasi altijd leeg, en in de zomer is ze altijd vol. Enkel in de tussenseizoenen is ze bruikbaar, en dan haal je er niet genoeg uit.
Als je dan rekening houdt met de andere info die in diezelfde post stond met name :
Als je met een 7kWh-batterij, 2000kWh op jaarbasis zou kunnen besparen, kan je inderdaad spreken van rendabel worden. Maar dat cijfer is gewoon niet realistisch voor een standaard gezin. Dat moet je al een speciale use case hebben en afwijken van een normaal gezin. Vandaar mijn FAQ: een batterij is niet rendabel. Niet betekent niet nooit, maar wel in >80% van de gevallen.
Dan klopt zijn uitleg gewoon voor geen flieter. Want iemand met 480W sluimerverbruik is geen standaard gezin, rekening houdende dat een STANDAARD gezin 3500kwh / jaar verbruikt... volgens de statistieken.

En als het geen STANDAARD gezin is, dan is het gewoon meten en weten. En zelf berekenen. En had hij gewoon kunnen zeggen van, Herman de Croo heeft gelijk. En voor de rest gewoon uw vetgedrukte stuk er voor de rest bijposten.
En weet je... dan had ik ook niet meerdere wall of texts neergeschreven.
 
6kWh op een nacht gebruiken is echt niet zoveel toch?
Mijn sluimerverbruik hier thuis is 480W... op 10u is dat al 4,8 kWh en dan heb je nog geen TV gebruikt.
Als ik TV kijk en er staat wat verlichting aan zit ik rond de 850 - 900W continu te trekken. 2 uur van dit al, en je zit al aan 1,8 kWh...?
Lijkt me niet zoveel, laagste uur hier gisteren was 2.5 kwh
 
Om je sluimerverbruik te bespreken is er een aparte topic.

Ik krijg persoonlijk het schijt van mensen die duizenden euro’s uitgeven voor een toestel met eindige levensduur waarvan ze niet eens een beetje weten of het een goeie investering is, want eerlijk: of er nu een batterij staat of niet, je merkt het niet hè…

En voor het milieu moet je het niet gaan doen, die batterijen maken haal je er op tien, vijftien jaar echt niet uit. Zelfs bij de zonnepaneelproductie kan je je vragen stellen of dat eigenlijk doorgaans helemaal goed gaat voor het milieu (cradle 2 cradle).
 
Mijn sluimerverbruik volgens mijn fluvius is 45W per kwartier. En het is niet elk kwartier zo hoog maar dat is zo wat het maximum dat bereikt wordt.
Dus ik zit aan een 180W per uur. Wat serieus minder is als uw 450W sluimerverbruik dat jij echt niet als veel acht.
Dus je moet uiteindelijk de berekening zelf maken. En u ook niet rijk rekenen.

Al moet ik wel eerlijk zijn dat als ik TV kijk, mijn verlichting niet opstaat. Maar mogelijks is dat omdat ik opgegroeid ben onder de noemer van doe het licht uit want dat kost geld.
Al moet ik eerlijk zijn dat ik 850 - 900W continu trekken wel veel vind voor een TV hoor... Hier spreekt men over 176W max voor een 65'.

Hierin geef ik je gelijk hé! Denk daj e me verkeerd begrijpt.
Als dat jouw profiel is, dan zou ik inderdaad géén thuisbatterij aanraden.
Maar dat is niet het profiel die ik het meeste zie.

Wat wij hier staan hebben is niet zo uitzonderlijk hoor.
De TV is een 65" OLED, maar hier hangt wel een Denon X4700 versterker aan. Geen haar op m'n hoofd die denkt om die weg te doen omdat die wat elektriciteit verbruikt.
In de living hebben we dan 8 spots gedimd staan voor de sfeer, en in de keuken ook.
Ik heb 4 POE 4k camera's die elk 13W vragen. Hier hoort dan nog het opslaggedeelte bij en in totaliteit heb ik in de woning 4 switches draaien en 3 TP link DECO's voor het wifi netwerk.
In de dakoversteken zitten LED's van 1W, in totaliteit zijn dit er 20 (voor, achter, zijkant).
In de achtertuin staat nog één grondlamp van 5W, op de oprit staan nog eens 5 LED's van elk 4 Watt.
Aan de brievenbus zit wel een ballast die wat meer verbruikt met een LED-strip.
Ook hebben we een waterelement staan in de tuin (bak met 3 fonteintjes), daar zit een pompje in van 30W.
Mijn moto hangt aan de druppellader.

Gaat rap ze. 't Is gemakkelijker dat allemaal uit te leggen, ja dat klopt.
Maar is dat zo heel uitzonderlijk? Neen. Op beyond gaming wel, in de wilde wereld niet ;-).
Wekelijks kom ik nog hele woningen met halogeenspots tegen...

Misschien dat anderen gewoon liever een thuisbatterij zetten ipv te zitten kijken om het sluimerverbruik naar beneden te halen?
Sluimerverbruik beperken brengt op. Een batterij kost pokkeveel....

Vandaar het verhaal van Dirk in z'n veranda met z'n koivijver...
Spreekt voor zich dat de koivijver toe smijten, het zwembad in de tuin weg doen, de jaccuzzi verkopen allemaal verstandiger is dan een batterij te zetten. Maar de realiteit is dat de mensen dat veelal niet willen en dan liever in één keer een extra investering doen waar dan een zeker extra comfort aan vast hangt.

Ik heb in géén enkele post tot hiertoe gezegd dat het sowieso een goed idee is. Ik heb denk ik intussen al 3 of 4 keer gezegd dat het geval per geval moet bekeken worden, maar zoals in de OP staat het per definitie niet rendabel is, ik hier ook niet akkoord mee ben.
 
Die 6kWh snachts hangt ook af van de periode. In de zomertijd kwam ik zeker toe met max 30% van de batterij (=5,3kWh), met airco’s en dergelijke op. In hst najaar heb ik minstens 50% (=8) omdat daar ook avond koken etc bij zit
 
Hierin geef ik je gelijk hé! Denk daj e me verkeerd begrijpt.
Als dat jouw profiel is, dan zou ik inderdaad géén thuisbatterij aanraden.
Maar dat is niet het profiel die ik het meeste zie.

Wat wij hier staan hebben is niet zo uitzonderlijk hoor.
De TV is een 65" OLED, maar hier hangt wel een Denon X4700 versterker aan. Geen haar op m'n hoofd die denkt om die weg te doen omdat die wat elektriciteit verbruikt.
In de living hebben we dan 8 spots gedimd staan voor de sfeer, en in de keuken ook.
Ik heb 4 POE 4k camera's die elk 13W vragen. Hier hoort dan nog het opslaggedeelte bij en in totaliteit heb ik in de woning 4 switches draaien en 3 TP link DECO's voor het wifi netwerk.
In de dakoversteken zitten LED's van 1W, in totaliteit zijn dit er 20 (voor, achter, zijkant).
In de achtertuin staat nog één grondlamp van 5W, op de oprit staan nog eens 5 LED's van elk 4 Watt.
Aan de brievenbus zit wel een ballast die wat meer verbruikt met een LED-strip.
Ook hebben we een waterelement staan in de tuin (bak met 3 fonteintjes), daar zit een pompje in van 30W.
Mijn moto hangt aan de druppellader.

Gaat rap ze. 't Is gemakkelijker dat allemaal uit te leggen, ja dat klopt.
Maar is dat zo heel uitzonderlijk? Neen. Op beyond gaming wel, in de wilde wereld niet ;-).
Wekelijks kom ik nog hele woningen met halogeenspots tegen...

Vandaar het verhaal van Dirk in z'n veranda met z'n koivijver...
Spreekt voor zich dat de koivijver toe smijten, het zwembad in de tuin weg doen, de jaccuzzi verkopen allemaal verstandiger is dan een batterij te zetten. Maar de realiteit is dat de mensen dat veelal niet willen en dan liever in één keer een extra investering doen waar dan een zeker extra comfort aan vast hangt.

Ik heb in géén enkele post tot hiertoe gezegd dat het sowieso een goed idee is. Ik heb denk ik intussen al 3 of 4 keer gezegd dat het geval per geval moet bekeken worden, maar zoals in de OP staat het per definitie niet rendabel is, ik hier ook niet akkoord mee ben.
Caracalla, op deze manier heb je perfect gelijk. Er zijn cases waar dit interessant kan zijn.

Maar als je weet dat het standaard gezin 17000kwh gas verbruikt en 3500kwh elektriciteit. Dan kan je gewoon niet zeggen dat het standaard is dat mensen 6kwh per nacht opsouperen, waarbij vlot 3.6-4.8kwh is aan nachtverbruik . Al zullen die er wel zijn. De mensen die dit doen, zijn dan eerder de uitzondering.

Maar het is niet omdat je de uitzondering bent, dat je daarom geen grote hoeveelheid kan zijn. Net zoals dat dirk met zijn koivijver eerder uitzonderlijk is kunnen dat in absolute getallen nog 1000'en mensen zijn. De gemiddelde vlaming, hell zelfs de gemiddelde BG'er, heeft echter geen koivijver ;). Net zoals de gemiddelde vlaming ook niet eventjes 10.000'en euro's per jaar kan sparen. Zelfs voor de gemiddelde BG'er is dat nog de uitzondering ;).
Als je daar dan ook rekening mee houdt dan kan je ook begrijpen dat een uitlating zoals een Thuisbatterij is niet interessant, ook al is dat wat kort door de bocht, kan gezien worden. Voor zo'n standaard gezin, is dat in de meeste gevallen gewoonweg niet interessant.

En als we hier toch op een forum zitten, maar dat is eerder mijn opinie, is het interessanter om te stellen van kijk jongens en meisjes, een thuisbatterij. Investeer daar NIET in. Focus eerst op verminderen van het sluimerverbruik of aanpassen van toestellen zodanig dat die energiezuiniger zijn en uw sluimerverbruik vermindert (nieuwe frigo, diepvries, ledlampen van 7W per stuk ipv 60W per stuk,...) voordat je de stap naar de thuisbatterij zet, juist omdat de middelen bij de meeste mensen beperkt zijn.

Voor de gemiddelde vlaming, het gemiddeld gezin gaat als je dat doet de interessantheid van de thuisbatterij gewoon al dalen. En neem dan de tijd eens je dat gedaan hebt om te meten en te weten. Zeker ook omdat de meeste mensen binnen de bevolking 5-10k uitgeven aan zoiets als een thuisbatterij een serieuze hap uit hun budget is en wil zeggen dat ze keuzes moeten maken om andere zaken niet te doen. En in mijn bescheiden mening is het voor die groep interessanter om te zeggen focus eerst op andere zaken. Net zoals mijn mening bij verbouwingen ook altijd is geweest van focus eerst op isolatie, isolatie, isolatie voordat je denkt aan zaken zoals lage temperatuursverwarming, vernieuwing van een ketel, etc... te doen ( uitzonderingen daargelaten natuurlijk...). Juist omdat, en ik val misschien in herhaling, de meeste mensen niet eventjes dergelijke bedragen uit hun kleingeld zak kunnen halen.

Maar als je er dan voor kiest om dat geld eraan te geven, dan is dat uw keuze en je doet uiteindelijk met uw geld wat je zelf wilt. Ik hoop echter niet dat als je het moeilijk hebt met de eindjes aan elkaar te knopen en andere zaken zijn nog niet in orde (zoals isolatie, geen falende ketel, geen zonnepanelen, geen recente frigo/diepvries,...) dat je dan niet degene bent die zich zo'n thuisbatterij zet omdat je dat hier gelezen hebt. Dat die dan liever eerst focust op andere zaken dan op die thuisbatterij.

Maar ja ik kan het eens zijn dat je het geval per geval moet bekijken.
 
Mijn post was trouwens niet dat er geen mensen zijn die veel energie verbruiken, noch dat zij zich moeten aanpassen. Zelfs in hun geval is de thuisbatterij niet rendabel, want je geraakt nooit aan dat soort cycli per jaar. Die batterij geraakt gewoon niet nuttig gevuld in de winter.
 
Voor mij is het al iets interresanter dan een gewoon gezin i v m zeeaquarium die snacht toch ook wel wat verbruikt.

Maar momenteel staan ze idd wel te duur als investering

Alleen hoop ik dat binnen een maand of 3 de prijs nog iets zakt nu de subsidie vanaf januari wegvalt en wss de vraag ernaar dan.

Een hybride omvormer heb ik al van goodwe 5000 eh

Mijn installateur werkt meestal op deze omvormers met BYD maar zie lynx en pylontech ook op deze omvormer op internet circuleren
 
Voor mij is het al iets interresanter dan een gewoon gezin i v m zeeaquarium die snacht toch ook wel wat verbruikt.

Maar momenteel staan ze idd wel te duur als investering

Alleen hoop ik dat binnen een maand of 3 de prijs nog iets zakt nu de subsidie vanaf januari wegvalt en wss de vraag ernaar dan.

Een hybride omvormer heb ik al van goodwe 5000 eh

Mijn installateur werkt meestal op deze omvormers met BYD maar zie lynx en pylontech ook op deze omvormer op internet circuleren
Ik herevalueer het als mijn omvormer de pijp aan Maarten geeft. Wat per definitie nog een minimum van 5 tal jaar zou moeten zijn.

Want die extra kost vertekend potentieel gezien de investering. Aangezien dat de prijs vlot 1000 euro omhoog stuwt.
 
Ik geloof eigenlijk wel dat een (theoretische) thuisbatterij met een capaciteit van bv. 2kWh vlot rendabel is voor veel gezinnen met zonnepanelen, maar dan heb je het probleem dat de fixed costs te hoog zijn, en dat het commercieel niet aangeboden wordt momenteel.
 
Laatst bewerkt:
Ik geloof eigenlijk wel dat een (theoretische) thuisbatterij met een capaciteit van bv. 2kWh vlot rendabel is voor veel gezinnen met zonnepanelen, maar dan heb je het probleem dat de fixed costs te hoog zijn, en dat het commercieel niet aangeboden wordt momenteel.
Gewoon nog even wachten totdat een omvormer met ingebouwde beperkte batterijbank gemeengoed is en wordt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Avi
Mijn sluimerverbruik volgens mijn fluvius is 45W per kwartier. En het is niet elk kwartier zo hoog maar dat is zo wat het maximum dat bereikt wordt.
Dus ik zit aan een 180W per uur. Wat serieus minder is als uw 450W sluimerverbruik dat jij echt niet als veel acht.
Dus je moet uiteindelijk de berekening zelf maken. En u ook niet rijk rekenen.

Al moet ik wel eerlijk zijn dat als ik TV kijk, mijn verlichting niet opstaat. Maar mogelijks is dat omdat ik opgegroeid ben onder de noemer van doe het licht uit want dat kost geld.
Al moet ik eerlijk zijn dat ik 850 - 900W continu trekken wel veel vind voor een TV hoor... Hier spreekt men over 176W max voor een 65'.
Gelieve wel de juiste eenheden te gebruiken, anders wordt het verwarrend :)
Het is 45Wh per kwartier en 180Wh per uur (= 180W vermogen).
 
Voor mij is het al iets interresanter dan een gewoon gezin i v m zeeaquarium die snacht toch ook wel wat verbruikt.

Maar momenteel staan ze idd wel te duur als investering

Alleen hoop ik dat binnen een maand of 3 de prijs nog iets zakt nu de subsidie vanaf januari wegvalt en wss de vraag ernaar dan.

Een hybride omvormer heb ik al van goodwe 5000 eh

Mijn installateur werkt meestal op deze omvormers met BYD maar zie lynx en pylontech ook op deze omvormer op internet circuleren

3960kwp aan zuidgerichte panelen hier die +- 4500 kwh per jaar opbrengen.
verbruik van om en bij de 4500 kwh per jaar.

ik heb ook een 550L aquarium op 24.5 graden met 2 filters. 2 stromingspompjes, 2 bubbelaars, 2 verwarmingselementen die je wegstopt in je filter slangen ( 1x500 watt en 1x 300)

een network rack met firewall, nas, 24 port poe switch voor access points en cameras, deurbel,..., mac mini server,....

home cinema van om en bij de 10 k met bijhorende receiver, dikke subwoofer en oled tv van 55 inch .

en ik trek nu 3 tot 4 kwh snacht's. avonden bestaan voornamelijk uit tv kijken, ps5 spelen , of pc gamen. vaak 2 van de 3 tegelijk.

gisteren tot 2u snachts gegamed ( op een pc met 2 grote monitors en rtx 3080 en ryzen 5900x, dus stroomzuipen tot en met) en mijn madam zit ziek thuis en heeft van na het avondeten tot half 11 tv gekeken en ik kom aan 4.5kw. voor een avond met uitzonderlijk veel verbruik.

de verwarming staat hier trouwens maar op 19 graden dus die aquarium is echt op vol vermogen aan het opwarmen en zelf dan geraak ik niet aan meer dan 4.5kwh.

dus hoe mensen aan 50-100% meer nachtverbruik geraken snap ik echt niet. ik denk dat ik zelf al een enorme uitzondering ben met die aquarium en netwerk rack.


gegevens van het voorbije jaar uit fluvius geupload en volgens die calculator zou ik 400 Euro per jaar besparen met een batterij van 10kw. dus met een levensduur van 15 jaar is die pas rendabel als ze minder dan 6k kost, als ze maar 10 jaar zou meegaan mag die batterij maar 4k meer kosten....
 
Laatst bewerkt:
Daarom dat ik zei dat ik ging afwachten.
Als de prijzen zoals ze nu zijn v d thuisbatterijen niet zakken na de afschaffing v de subsidies dan komt er gewoon geen.

Dan investeer ik mss in een airco die bij bijverwarmen in de tussenseizoenen

Ik heb ook 5 a 6 verbruik in de weeknachten.

Had 3300 verbuik op nachttarief maar daar zitten natuurlijk ook weekends bij
 
Zijn er eigenlijk ondertussen al meer ontwikkelingen omtrent kleine batterijen (1-2 kWh) of batterijen ingebouwd in een omvormer?
 
Is er een goede website om te berekenen of uw thuisbatterij rendabel is of niet?
Wij hebben hier sinds eind vorig jaar kleine thuisbatterij van 5,1 KWh, kost was 3000€ met premie van 1000€ er af komt op 2000€
Ik vond het in ieder geval de gok waard.
 
Is er een goede website om te berekenen of uw thuisbatterij rendabel is of niet?
Wij hebben hier sinds eind vorig jaar kleine thuisbatterij van 5,1 KWh, kost was 3000€ met premie van 1000€ er af komt op 2000€
Ik vond het in ieder geval de gok waard.
De link die in de openingspost staat:

Hier kan je je gegevens van je digitale meter uploaden en zo de invloed zien voor je werkelijk verbruik.
De website is wel gemaakt om gegevens zonder batterij te gebruiken, om dan in te schatten wat een batterij kan opleveren.
 
Iedereen weet toch dat die website aan geen kanten klopt?
Verklaar je nader. De method lijkt op zich nog wel ok op t eerste zicht. Ik moet toegeven dat ik daar niet veel verder heb bij nagedacht.
Natuurlijk moet je zelf spelen met de belangrijke parameters (prijs injectie/afname) en kan je de omzettingsverliezen er niet insteken. Alsook werkt het per kwartier, en niet instantaan, maar dat is een gebrek waar niemand iets aan kan doen natuurlijk...

Als je verbruikspatroon niet verandert voor en na batterij lijkt me a priori niets mis met wat die website probeert te doen?
 
:rofl:
Gewoon een sales-poging om wat onzekerheid te creëren, omdat er uit de tool en de cijfers correct blijkt dat een thuisbatterij quasi nooit rendabel is, maar de tool proberen aanvallen.
Ook nog het mentale trucje 'iedereen weet dat toch' ;-)
 
Terug
Bovenaan