Thuisbatterijen (niet-plugin/geen-stekkerbatterijen)

Hoe goedkoper de batterij hoe sneller je hem terug verdiend.
Voor retrofit, mensen die geen hybride omvormer hebben en al zonnepanelen.
Is plugin way to go. Voor 2500 à 3000 euro heb je 10kWh batterij die ontlaad & oplaad aan 2,4kW.
Die kan je al terug verdienen in 3jaar tijd.

Mensen die nog geen zonnepanelen hebben en nu nieuwe installatie zetten is hybride met vaste installatie interessanter.
Want de meerkost voor omvormer is minimaal.

Ook hangt alles af van u verbruikspatroon.
Ben je een full-eletric huishouden dan is batterij zeker interessant.
Combineert dat met een iets of wat slimme sturing op dynamisch tarief en je zit helemaal snor.
Maar EV opladen uit batterij is totaal niet interessant in mijn ogen.

Hoe goedkoper de batterij hoe sneller je hem terug verdiend.
Voor retrofit, mensen die geen hybride omvormer hebben en al zonnepanelen.
Is plugin way to go. Voor 2500 à 3000 euro heb je 10kWh batterij die ontlaad & oplaad aan 2,4kW.
Die kan je al terug verdienen in 3jaar tijd.

Mensen die nog geen zonnepanelen hebben en nu nieuwe installatie zetten is hybride met vaste installatie interessanter.
Want de meerkost voor omvormer is minimaal.

Ook hangt alles af van u verbruikspatroon.
Ben je een full-eletric huishouden dan is batterij zeker interessant.
Combineert dat met een iets of wat slimme sturing op dynamisch tarief en je zit helemaal snor.
Maar EV opladen uit batterij is totaal niet interessant in mijn ogen.
Dikke second, hier is dat toch de reden waarom ik (momenteel) gekozen heb voor een plug in batterij. Mijn omvormer was 3 jaar oud dus niet echt zin om deze te vervangen. Wanneer deze binnen een jaar of 7 (of meer) de geest geeft ga ik die toch gewoon vervangen door een hybride omvormer en gaat ook die plug in batterij weg en komt er een deftige batterij installatie.

Ik een hybride omvormer van Huawei, maar een 10kWh batterij komt op 6000euro. 2 Marsteks 2300euro...
En ja het het is allemaal wat efficienter enzo, maar dat gaat die kleine 4000euro verschil niet goedmaken.

Ik een hybride omvormer van Huawei, maar een 10kWh batterij komt op 6000euro. 2 Marsteks 2300euro...
En ja het het is allemaal wat efficienter enzo, maar dat gaat die kleine 4000euro verschil niet goedmaken.
Ook al eens aangehaald hier, vaste via Huawei was gewoon kwa prijs va de pot gerukt.

De installateur is langsgeweest om alles te bekijken voor een thuisbatterij.

De conclusie is o; gedurende het volgende jaar ons verbruik en planning aan te pakken gezien de hoge kwartierpiek van dit kwartaal (7kWh).

Een plugin batterij kan een oplossing zijn maar gaat die piek maar doen dalen met max 2.4. Zijn persoonlijke ervaringen met een Marstek zijn ook niet superpositief. Maar het is altijd een optie.

Afwachten tot volgend jaar als Solaredge komt met hun nieuwe lijn thuisbatterijen. De solaredge nexis die zoals een pluginbatterij gewoon stacked is met ingebouwde omvormer en qua prijs goedkoper zou zijn dan de huidige thuisbatterijen.

Ik ben blij met zijn advies want hij had even goed me een thuisbatterij nu kunnen aanpraten.

Installaleer Home Assistant met een batterij simulator waarbij je een 5, 10 en 15kWh batterij simuleert. Dan kun je over ene jaar perfect zien wat het u gaat besparen.

Home assistant draait al, zal eens zoeken naar die batterij simulator, merci voor de tip!

Installaleer Home Assistant met een batterij simulator waarbij je een 5, 10 en 15kWh batterij simuleert. Dan kun je over ene jaar perfect zien wat het u gaat besparen.
Om een of andere reden krijg ik dat niet aan de praat.

Ale het is te ze zeggen, hij doet iets, maar de cijfers komen niet overeen met de p1 meter

Om een of andere reden krijg ik dat niet aan de praat.

Ale het is te ze zeggen, hij doet iets, maar de cijfers komen niet overeen met de p1 meter
Ah nee want hij simuleert import en export na het hebben van een batterij. Of bedoel je iets anders?

Je stelt best 90% DOD in en 80% efficiëntie voor een AC batterij en 90% voor een hybride systeem.

Ah nee want hij simuleert import en export na het hebben van een batterij. Of bedoel je iets anders?

Je stelt best 90% DOD in en 80% efficiëntie voor een AC batterij en 90% voor een hybride systeem.
Hij is op enkele weken zeer snel gestegen en de laatste 7 maand is het "total saved money" getal misschien met 6€ gestegen...

Bizar. Werkt hier zeer nauwkeurig. Een naar simulatie komt exact overeen met de werkelijkheid nu de batterij er 10 maand staat.

Wij zitten met een installatie van 3 jaar oud, 12 panelen en een Huawei SUN2000 omvormer.
Die Huawei batterijen zijn niet van de goedkoopste, maar dat scheelt wel de kost van een nieuwe omvormer uit.
Of kijk ik toch beter uit naar een gans nieuwe setup, omvormer en batterij?

Verbruik 2200 per jaar en injectie 3200.
Volgens wat ik vind zou eentje van 5kwh eigenlijk al voldoende moeten zijn, maar misschien komt er binnen 1 of 2 jaar een EV firmawagen, dus toekomstgericht ga ik dan beter zwaarder?

Wij zitten met een installatie van 3 jaar oud, 12 panelen en een Huawei SUN2000 omvormer.
Die Huawei batterijen zijn niet van de goedkoopste, maar dat scheelt wel de kost van een nieuwe omvormer uit.
Of kijk ik toch beter uit naar een gans nieuwe setup, omvormer en batterij?

Verbruik 2200 per jaar en injectie 3200.
Volgens wat ik vind zou eentje van 5kwh eigenlijk al voldoende moeten zijn, maar misschien komt er binnen 1 of 2 jaar een EV firmawagen, dus toekomstgericht ga ik dan beter zwaarder?
Ik heb ook Huawei (meer verbruik en meer panelen) vond de batterijen schandalig duur en daarvoor als tussenstap voor plug in batterijen gegaan.

Indien geen voorstander van plugin, verschillende prijzen opvragen en vergelijken.

Het is al een paar keer voorbij gekomen, maar nog eens vermelden kan geen kwaad. Laad je csv kwartier gegevens op. Je krijgt dan de kWh sweetspot voor je profiel. Bij mij is dat 8,5 kWh
De 2 tarieven die je daar ingeeft, is dit letterlijk van de prijsfiche of is dit de totale prijs samengeteld per kwh (dus met vaste kosten enzo erin)

Want de site stelt 0,35 en 0,05 voor maar als ik dan op mijn tariefkaart kijk zit ik maar aan +-10c/kwh afname en 3,7c/kwh injectie

En dan toont ie maar 200€ winst, en zelfs verlies door batterij op te laden ipv injectie.

Lijkt me dat ik verkeerde waardes ingeef?

Terug
Bovenaan