Warmtepompboilers

Mijn elektrische boiler heeft het net begeven en het voelt zo oubollig aan om opnieuw een elektrische boiler te plaatsen.
De boiler bevindt zich in een onverwarmde maar wel geïsoleerde, inpandige garage (in het beschermd volume dus) dus ik vraag mij af of een warmtepompboiler te overwegen is aangezien deze warmte onttrekt uit de garage.

Iemand ervaring met WPboiler in beschermd volume? Lucht langs buiten halen kan ook maar dan met een stuk lager rendement in de winter neem ik aan.

Kan je een warmtepompboiler ook met een timer enkel laten warmen in de namiddag, wanneer ik het meeste uit mijn zonnepanelen haal? Zo stond mijn huidige boiler ingesteld. Of beter nog, kan je deze enkel laten opwarmen bij zonne-overschot bv?
Ofwel haalt die langs buiten z’n lucht ofwel ontrekt die lucht uit het beschermd volume. Maar weer dat uw huis niet vacuüm kan gezogen worden, dus de lucht die de boiler uit uw beschermd volume trekt, zal via spleten en kieren terug aangevuld worden. Dus zo komt er dan koude lucht in uw beschermd volume en dat zal ook via een of andere manier opgewarmd worden.

Ik neem aan dat die sneller verse lucht rondom de garagepoort zal binnenzuigen dan twee binnendeuren verder langsheen een verwarmde kamer dus daar maak ik mij op zich niet teveel zorgen over inderdaad.

Ik neem aan dat die sneller verse lucht rondom de garagepoort zal binnenzuigen dan twee binnendeuren verder langsheen een verwarmde kamer dus daar maak ik mij op zich niet teveel zorgen over inderdaad.
Wat is uw opzet?
De lucht laten aanzuigen van binnen maar uitblazen naar buiten? Dan ga je inderdaad het effect hebben dat er toch lucht van buiten naar binnen wordt gezogen via de kieren van je garage. Als je uitblaast naar buiten, kan je dan evengoed ook aanzuigen van buiten...

Als je zowel aanzuigt van binnen en weer terug uitblaast naar binnen, dan is er geen sprake van onder of bovendruk. Dan gaat het gewoon koud worden in je garage (en daalt de efficientie van je warmtepomp). Hoe koud het wordt, hangt van van je warmtevraag...

De garage mag op zich wel kouder worden, ik kan ook de tussendeur naar de hal wat luchtdichter maken. Maar in de winter zal het van buiten toch veel kouder aanzuigen (met lager rendement) dan van binnen met het gevolg dat de garage dan kouder wordt maar nog steeds een stuk warmer dan buiten. Ik ken de verschillen in rendement niet, ook niet hoe hard dat mijn garage zal afkoelen, vandaar mijn vraag. Ik kan het ook altijd een jaar testen en indien mijn garage te koud wordt, toch langs buiten aanzuigen.
Maar in beide gevallen toch een veel logischere keuze dan opnieuw een elektrische boiler neem ik aan? Ik zit nu echt met ee piek in verbruik wanneer die aanslaat.

Zeker met zo'n smart grid, zal dit toch een stuk efficienter worden dan.

Ik zou wel voor een warmtepompboiler gaan. Maar hou er rekening mee dat die groter is dan een traditionele boiler.
Zo'n warmtepompboiler draait lang op een laag vermogen en zal niet meer voor een piek zorgen. De meeste zitten rond de 400-600W tijdens de SSW run.

Terug
Bovenaan