Thuisbatterijen (niet-plugin/geen-stekkerbatterijen)

dat is wel een heel dure offerte, ik had al dat + flexiobox + keuring, mounting brackets en alle kleine prullen zoals extra energiemeters en kabels .voor 5.2K meer dan een jaar geleden.
Nochtans de prijs van hierboven.
Ikzelf heb ook eerst gehoord voor een vaste setup, maar zit met een Huawei omvormer en was klein jaar geleden al +7,5k euro voor 9kWh dacht ik.
zonder de fancy onbalansmarkt.
Dan was de keuze snel gemaakt voor 2,3k voor plug-in.

Nochtans de prijs van hierboven.
Ikzelf heb ook eerst gehoord voor een vaste setup, maar zit met een Huawei omvormer en was klein jaar geleden al +7,5k euro voor 9kWh dacht ik.
zonder de fancy onbalansmarkt.
Dan was de keuze snel gemaakt voor 2,3k voor plug-in.
Mijn prijs is 5800 excl btw, geen 7,8 ;)

Mja, nog steeds 7k incl. Btw. Dat is lange terugverdientijd aan 400euro/jaar. Je batterijen gaan zeer lang moeten meegaan…

Hoe kom je aan 400? Denk dat het al snel naar 600 ofzo zal gaan
Ik denk dat em er niet heel veraf zit.

Ik haalde afgelopen 365 dagen 3311kwh uit accu (19.4kwh bruto). Aan 32c/kwh is dat 1060 euro.

Behoudens de dagen dat ik op vakantie ben zijn dat full cycles van eind april tot begin oktober. Heel veel extra valt daar niet uit te puren.

Zelfde langs de andere kant , hoeveel er hier op het forum gewoon niet geloven wat een goudput die onbalans markt is en maar proberen om van alles te verzinnen om het slechter te doen uitkomen dan het in de praktijk is. Ik was ook super Skeptisch tot ik het gewoon ge yolo-d had. Worst case was ik break even , best case is het zoals nu en terugverdiend op 6-7j.

Ik heb er mij ook bij neergelegd dat het niet mogelijk is om iets te berekenen. April vorig jaar had ik bvb maar 45 euro uit net balanceren en nu 55. Anderzijds had ik nu in februari 13 euro en vorig jaar 22 eur.

Die befaamde paasmaandag waar je tot 15 euro per kWh kreeg op de onbalans markt wel niet veel van terugggezien lol 😂. Denk dat lifepowr gaan lopen is met de 6kwh dat ik toen afgenomen heb. Dat is dus al 90 euro dat ze verdiend hebben op mijn kap op enkele uurtjes. Vraag mij dus echt af hoeveel er echt terugvloeit naar hun klanten, gezien ik hier op 55 euro zit voor een hele maand.

Zulke bedragen zijn uiteraard zeldzaam, maarja :p. 55 euro in ruil voor 17 kWh extra afname en wat minder injectie, 2cycles en 10 euro abonnement is beter dan niets.
Raar om dit te lezen. Want de vorige keer dat ik zei dat mijn probleem met heel dat flexio-systeem was dat het totaal niet transparant was, was jouw antwoord dat je tegenwoordig alle details in de app zag en vroeger die via een Excel kon aanvragen via de helpdesk...
Als het allemaal zo duidelijk in de app is, zou je perfect moeten kunnen zien waar je nu zelf van zegt dat je er eigenlijk totaal geen zicht op hebt.

En zoals ik eerder ook al gezegd heb, mijn kennis is niet eerstehands maar wel uit een praktijkvoorbeeld. Ik heb bij iemand de logging opgezet zodat hij zelf meer cijfers en detail had dan wat beschikbaar was. En dan nog was het natuurlijk beperkt tot lokale energiemetingen en bij elke vraag om meer info was het antwoord van de lifepowr helpdesk iets in de aard van "het algoritme beslist wat voor u het voordeligste is, je moet er op vertrouwen". Wat we dus gemerkt hebben dat zever was. Aantal zaken waar overduidelijk geen rekening mee gehouden werd in hun berekening van de "winst onbalansmarkt":
  • Extra pieken die getrokken werden. Meermaals gezien dat handelen op de onbalansmarkt via algoritme van flexio zorgde voor een maandpiek die 2~3kW hoger lag dan wanneer men dit niet zou doen.
  • De batterij leegtrekken om te handelen op de stroommarkt om erna gewoon af te nemen i.p.v. opgeslagen stroom te verbruiken is natuurlijk vestzak-broekzak. Maar zover we konden proberen achterhalen werd enkel de stroom die je verkocht meegerekend als handelen op de onbalansmarkt (logisch natuurlijk, maar is een heel vertekend beeld). Kan inderdaad zijn dat je zo een beetje winst haalt, maar niet het volledige bedrag.
  • Laadpaalintegratie die beloofd werd van in't begin maar uiteindelijk (bij hem) nooit in orde gekomen is. Waardoor de EV meermaals niet genoeg opgeladen was wanneer het nodig was. Flexiobox houdt natuurlijk geen rekening met het feit dat je dan elders moet laden en wat de financiële impact daarvan was.
  • Op veel momenten dat het laden/ontladen heel onlogisch lijkt en je maar moet geloven dat het algoritme dit maar correct beslist en doet. Maar ook daar weer, als je specifieke vragen stelt naar de helpdesk worden ze genegeerd of krijg je een generiek antwoord.
En, nu niet meer van toepassing maar was bij hem wel doorslaggevend om er nog minder vertrouwen in te hebben: hij was early adopter dus van voor er sprake was van abonement. Uiteindelijk heeft hij wel een periode gekregen dat er geen abo moest betaalt worden maar dat was ook maar beperkt in de tijd.

Uiteindelijk is hij al een tijdje geleden ermee gestopt, dus het kan zijn dat mijn informatie ondertussen een paar maand verouderd is. Maar ik blijf er toch sceptisch tegenover staan door die ervaring. En ver iedereen die lovend is, zijn mensen die tevreden zijn met hun onbalansvergoeding maar het verder niet dieper bekijken...

Ik zit met +3000 injectie en minder dan 2000 afname. Als ik daar al 2/3e van zelf kan in voorzien (en waarschijnlijk eerder 80%) zit ik al +400€. Dan nog de rest van de injectie die zo optimaal mogelijk "verkocht" wordt. En een EV die zal laden bij overschot maar wel het normale tarief van het werk terugkrijgen.

Goedkoper dan een plug in op korte termijn zal het niet zijn, maar ben ervan overtuigd dat het op lange termijn langer zal meegaan.

Ook wel frappant dat je in een topic voor vaste setups je keuze moet verdedigen tegenover plugin... Ik moet het daar ook niet gaan doen...

Laatst bewerkt:
Goedkoper dan een plug in op korte termijn zal het niet zijn, maar ben ervan overtuigd dat het op lange termijn langer zal meegaan.

Ook wel frappant dat je in een topic voor vaste setups je keuze moet verdedigen tegenover plugin... Ik moet het daar ook niet gaan doen...
Whatever helps you sleep at night. Ik heb enkel gereageerd op beweringen die niet kloppen of, zacht uitgedrukt, overdreven zijn. Als jij denkt dat je beter af bent met jouw keuze, helemaal prima. Maar net daarom is het interessant om van elkaar te leren… ik heb zelf al vaak mijn standpunt bijgestuurd. We hoeven geen fanboys te zijn van het ene of het andere en met oogkleppen rond te lopen. Succes alvast!

Whatever helps you sleep at night. Ik heb enkel gereageerd op beweringen die niet kloppen of, zacht uitgedrukt, overdreven zijn. Als jij denkt dat je beter af bent met jouw keuze, helemaal prima. Maar net daarom is het interessant om van elkaar te leren… ik heb zelf al vaak mijn standpunt bijgestuurd. We hoeven geen fanboys te zijn van het ene of het andere en met oogkleppen rond te lopen. Succes alvast!
Ik denk dat eender welke fabrikant het altijd beter probeert te verkopen. Daarom al dat ik niet op de groepsaankoop (FoxESS) ingegaan ben die meteen aan het stoefen was met +10000 cycli. enzo :crazy:

Sowieso is een vaste setup de duurste optie van de 2, maar ik denk dat ik, mits voldoende slimme sturing + dynamisch tarief wel redelijk neutraal kan worden en die op een jaar of 7 terug heb. En zoiets installeer je minder als een "quick fix" dan een plugin, naar mijn gevoel

Hoe kom je aan 400? Denk dat het al snel naar 600 ofzo zal gaan
Afname - injectie is ongeveer 0.24euro.
Uit de simulator komt gemiddeld 1666kwh besparing voor een 10kWh batterij met 90% DOD.

Voor 600euro winst moet je al 2500kWh besparen met de batterij. Dat lukt wel met een groot energie slurpende aquarium, maar voor een normaal verbruik ga je tijdens de zomer met 50% batterij opstaan. En in de winter krijg je hem niet vol.

Afname - injectie is ongeveer 0.24euro.
Uit de simulator komt gemiddeld 1666kwh besparing voor een 10kWh batterij met 90% DOD.

Voor 600euro winst moet je al 2500kWh besparen met de batterij. Dat lukt wel met een groot energie slurpende aquarium, maar voor een normaal verbruik ga je tijdens de zomer met 50% batterij opstaan. En in de winter krijg je hem niet vol.
Jacuzzi en 4 airco's als het nodig is kan ik genoeg verbruiken

Je moet ook niet verbruiken om te verbruiken he… je kan zo wel veel batterij capaciteit verbruiken, maar je afname zal dan niet echt lager zijn.

Je moet ook niet verbruiken om te verbruiken he… je kan zo wel veel batterij capaciteit verbruiken, maar je afname zal dan niet echt lager zijn.
Neen, maar er zijn nu eenmaal momenten dat een volle batterij + de rest verbruiken voordeliger is dan te injecteren.

Swat, elk zijn eigen rekening. Ik heb de mijne gemaakt en binnen 7 of 8 jaar is alles terug betaald. Net zoals zonnepanelen vroeger ook duur waren en +10j terugverdientijd hadden. En veel setups liggen er al +15 jaar nu en draaien nog

Raar om dit te lezen. Want de vorige keer dat ik zei dat mijn probleem met heel dat flexio-systeem was dat het totaal niet transparant was, was jouw antwoord dat je tegenwoordig alle details in de app zag en vroeger die via een Excel kon aanvragen via de helpdesk...
Als het allemaal zo duidelijk in de app is, zou je perfect moeten kunnen zien waar je nu zelf van zegt dat je er eigenlijk totaal geen zicht op hebt.

En zoals ik eerder ook al gezegd heb, mijn kennis is niet eerstehands maar wel uit een praktijkvoorbeeld. Ik heb bij iemand de logging opgezet zodat hij zelf meer cijfers en detail had dan wat beschikbaar was. En dan nog was het natuurlijk beperkt tot lokale energiemetingen en bij elke vraag om meer info was het antwoord van de lifepowr helpdesk iets in de aard van "het algoritme beslist wat voor u het voordeligste is, je moet er op vertrouwen". Wat we dus gemerkt hebben dat zever was. Aantal zaken waar overduidelijk geen rekening mee gehouden werd in hun berekening van de "winst onbalansmarkt":
  • Extra pieken die getrokken werden. Meermaals gezien dat handelen op de onbalansmarkt via algoritme van flexio zorgde voor een maandpiek die 2~3kW hoger lag dan wanneer men dit niet zou doen.
  • De batterij leegtrekken om te handelen op de stroommarkt om erna gewoon af te nemen i.p.v. opgeslagen stroom te verbruiken is natuurlijk vestzak-broekzak. Maar zover we konden proberen achterhalen werd enkel de stroom die je verkocht meegerekend als handelen op de onbalansmarkt (logisch natuurlijk, maar is een heel vertekend beeld). Kan inderdaad zijn dat je zo een beetje winst haalt, maar niet het volledige bedrag.
  • Laadpaalintegratie die beloofd werd van in't begin maar uiteindelijk (bij hem) nooit in orde gekomen is. Waardoor de EV meermaals niet genoeg opgeladen was wanneer het nodig was. Flexiobox houdt natuurlijk geen rekening met het feit dat je dan elders moet laden en wat de financiële impact daarvan was.
  • Op veel momenten dat het laden/ontladen heel onlogisch lijkt en je maar moet geloven dat het algoritme dit maar correct beslist en doet. Maar ook daar weer, als je specifieke vragen stelt naar de helpdesk worden ze genegeerd of krijg je een generiek antwoord.
En, nu niet meer van toepassing maar was bij hem wel doorslaggevend om er nog minder vertrouwen in te hebben: hij was early adopter dus van voor er sprake was van abonement. Uiteindelijk heeft hij wel een periode gekregen dat er geen abo moest betaalt worden maar dat was ook maar beperkt in de tijd.

Uiteindelijk is hij al een tijdje geleden ermee gestopt, dus het kan zijn dat mijn informatie ondertussen een paar maand verouderd is. Maar ik blijf er toch sceptisch tegenover staan door die ervaring. En ver iedereen die lovend is, zijn mensen die tevreden zijn met hun onbalansvergoeding maar het verder niet dieper bekijken...

Die beloofde update is er gekomen maar toont helaas niet meer transparantie. maar je kan nog steeds die excel opvragen.
lees dit eens zou ik zeggen.

Dat artikel hierboven geeft veel uitleg over dat ' injecteren bij zwaar negatieve tarieven ' en hogere pieken trekken. en ook de uitleg waarom jiij met je eigen logging die dingen gewoon heel moeilijk kan nakijken. Je hebt niet alle info.

een hogere piek trekken kost u 4 euro per kw per maand, als die dat doet haal je het er altijd uit. Je moet gewoon stoppen met die hyperfocus op de day ahead prijs, dat is maar het topje van de ijsberg.

edit :

dit klopt niet ze. Ik heb over heel 2025 misschien 70 kw "aangekocht" om daarna weer te verkopen en er winst uit te halen. 90% van hetgeen ik aankocht was voor zelfverbruik, of als de prijs zo negatief was dat je er inc nettarieven beter uitkwam door uw batterij leeg te maken enkele uren er voor.

Maar wat ik vooral voel is dat dit heel installateurs en locatie afhankelijk is. Misschien als mijn buur ook zo een box in huis haal en ik de taart moet delen dat het veel minder is? idk 🤷

Soit, ik heb een jaar met flexio achter de rug en een jaar zonder en het jaar mét was echt een kleine 400 euro per jaar beter. identiek verbruikspatroon, verbruik was ook min of meer hetzelfde. klein beetje meer afname maar mijn gemiddelde prijzen in aankoop en verkopen lagen ook een cent of 2 beter per kwh. het was die onbalans die de doorslag gaf.

Die EV sturing is niet speciaal dat klopt. maar wel nog steeds beter dan wat mijn Easee paal out of the box zelf kan. Je hebt 4 modussen om die in te stellen ( enkel zon, "slim", piek niet verhogen, of gewoon een maximum prijs per kwh instellen, ik gebruik ze alle 4 afwisselend.

Ik ga het hier wel bij laten voor jullie denken dat ik daar werk ofzo lol. Heb van mijn installateur wel gehoord dat ze daar in volle groei zitten en hun aantal klanten niet konden bijhouden, sinds kort is er een telefonische helpdesk en op ticketjes reageren ze bij mij best wel vlot. Ik had in het begin een issue met het uitlezen van de netfrequentie en het duurde wel een week of 2 voor het opgelost was, maar ik had wel elke dag of om de 2 dagen een antwoord op mijn ticket.

Langs de andere kant welke helpdesk is deze dagen niet shit? :D Ik heb de duurste service contracten op het werk en al die helpdesken sucken... Vmware, HP , Dell, microsoft, Apple, redhat, .... enige Niet shitty helpdesk die ik al in contact geweest mee ben was Nutanix.

Laatst bewerkt:
Die beloofde update is er gekomen maar toont helaas niet meer transparantie. maar je kan nog steeds die excel opvragen.
lees dit eens zou ik zeggen.

Dat artikel hierboven geeft veel uitleg over dat ' injecteren bij zwaar negatieve tarieven ' en hogere pieken trekken. en ook de uitleg waarom jiij met je eigen logging die dingen gewoon heel moeilijk kan nakijken. Je hebt niet alle info.
Maar wat staat allemaal in die Excel, want ik denk dat we hier totaal naast elkaar aan't praten zijn...

Ik weet hoe de onbalansmarkt werkt ja, wat ik (en niemand) weet is hoe lifepowr dat toepast in zijn flexiobox. Het probleem dat ik heb, is dat ze veel acties uitvoeren die je niet kan controleren of ze effectief in je voordeel zijn. Zoals je zelf ook aangeeft, je hebt niet alle info. Ik stoor mij mateloos aan heel hun "trust me bro" filosofie, zeker omdat ze ook weiger(d)en bepaalde basisinformatie aan te leveren zelfs als je kon aantonen dat hun algoritme op een bepaald punt toch niet zo voordelig gehandeld had.

Want ook hier weer zijn we naast elkaar aan het praten:
dit klopt niet ze. Ik heb over heel 2025 misschien 70 kw "aangekocht" om daarna weer te verkopen en er winst uit te halen. 90% van hetgeen ik aankocht was voor zelfverbruik, of als de prijs zo negatief was dat je er inc nettarieven beter uitkwam door uw batterij leeg te maken enkele uren er voor.
Volgens de gegevens van Lifepowr, maar je zegt hierboven dat je niet alle gegevens hebt en het dus ook niet kunt controleren.
Wederom: goed voor jou als je er tevreden mee bent en genoeg hebt aan hun cijfers zonder duiding; maar (zeker gezien de ervaringen van early adopters van 3j geleden) ik blijf sceptisch net omdat het gebrek aan transparantie mij stoort.
De cijfers die jij hier aanhaalt zijn ook geen bewijs van wat er allemaal al dan niet in hun onbalansmarkt winst meegerekend zit.

Soit, ik heb een jaar met flexio achter de rug en een jaar zonder en het jaar mét was echt een kleine 400 euro per jaar beter. identiek verbruikspatroon, verbruik was ook min of meer hetzelfde. klein beetje meer afname maar mijn gemiddelde prijzen in aankoop en verkopen lagen ook een cent of 2 beter per kwh. het was die onbalans die de doorslag gaf.
Hoe weet je dat? Je hebt hier vorige pagina gezegd dat je flexio + batterij samen geplaatst hebt.
Als je zo'n uitspraak/vergelijking wilt maken, is dit jouw situatie met en zonder flexio maar beide met batterij. Want nu zit je appelen met peren te vergelijken... Je kan onmogelijk aantonen dat die besparing op energiekosten er gekomen is door de batterij of door flexio hun magisch algoritme en handelen op de onbalansmarkt (want wederom, je hebt zelf ook al gezegd dat je te weinig gegevens krijgt van lifepowr om dit af te toetsen).

Hoe weet je dat? Je hebt hier vorige pagina gezegd dat je flexio + batterij samen geplaatst hebt.
Als je zo'n uitspraak/vergelijking wilt maken, is dit jouw situatie met en zonder flexio maar beide met batterij. Want nu zit je appelen met peren te vergelijken... Je kan onmogelijk aantonen dat die besparing op energiekosten er gekomen is door de batterij of door flexio hun magisch algoritme en handelen op de onbalansmarkt (want wederom, je hebt zelf ook al gezegd dat je te weinig gegevens krijgt van lifepowr om dit af te toetsen).
Zal eens zoeken of ik nog zo een excel heb.

en ja je hebt gelijk dat ik ze samen gekocht hebt, maar het heeft 6 maand geduurd voor mijn netbalancering werkte. dus ik heb een hele tijd verder geboerd op een variabel contract met batterij, dat ik dan uiteindelijk moest uitrijden om mijn promo te krijgen waardoor ik ongeveer op een jaar kom. Maar dat is inderdaad niet dynamisch vs dynamisch dan.

batterij geplaatst eind februari 2024--> in Mei een mail gehad met de opmerking dat ze mijn frequentie niet konden uitlezen en dat ik zo niet kon meedoen aan elia hun fcr verhaal, uiteindelijk gefixt door extra metertje in de kast , maar dat kon niet meteen geplaatst worden omdat de installateur geen werken in de buurt had, dan ging die dat vlug gratis plaatsen ipv apart te moeten afkomen van 50km verder. Vanaf ze die frequentie kunnen lezen moest die weer 3 maand stabiliteitstesten doen. ondertussen augustus en mijn contract verliep eind september dus dan die variabele maar verder gebruikt omdat ik een promo verloor van 150 euro anders.

Hier mochten ze mij wel gerust eerder proactief waarschuwen dat ze dit niet konden uitlezen. Geen idee waarom? Misschien dat variabel contract.

wat ik dan uiteindelijk gemist heb was een winter, wat niet zoveel boeit met een dynamisch contract in de winter heb je min of meer dezelfde prijzen als variabel.

Appelen met peren is het sowieso, elk jaar andere opbrengsten, ander weer, andere marktprijzen.

Schiet mij nu niet af omdat ik ergens een maand fout zit in mijn tijdslijn of het niet uitkomt hé, ik ben ondertussen vader geworden van een snotneus die nu 18 maand oud is, mijn geheugen is een zeef met al dat slaaptekort ;)

Als ik mij niet vergis --> factuur met enkel zonnepanelen : 700 euro/j
jaar 1 met zonnepanelen + batterij dat voornamelijk op variabel contract was -> 400 euro

jaar 2 : ongeveer 0 euro. energiefactuur van net geen 400 euro als ik het mij goed herrinner maar ook een dikke 400 terug van dat netbalanceren.

jaar 3 : (dit jaar) EV gekocht in januari en ik heb een 100 euro per maand aan laadkosten die er bij komt, geen idee waar ik ga landen.

edit : niet mijn screenshot, maar uit de facebook groep gehaald :
1777834138849.png

Kost = kost / opbrengst gerelateerd aan extra afname / injectie
Opbrengst = uitbetaling netbalancering door Lifepowr

was van iemand met 15 kwh aan batterij en 10 kwh omvormer. Serieus betere bedragen dan bij mij :D

Laatst bewerkt:
Ik heb in april 1 kWh elektriciteit gebruikt, en de factuur is 24 euro. Door de vaste bijdrage van capaciteitstarief (12 euro) en bijdrage Energiefonds (10 euro).
Iedereen vergeet in zijn berekening rond thuisbatterijen dat er altijd een groot deel vaste kost overblijft. Je kan niet gewoon zeggen "1000 kWh bespaard, a 33 cent per kWh is 330 euro minder betalen per jaar". De kost per kWh stijgt bij het deel wat overblijft.

Ik heb in april 1 kWh elektriciteit gebruikt, en de factuur is 24 euro. Door de vaste bijdrage van capaciteitstarief (12 euro) en bijdrage Energiefonds (10 euro).
Iedereen vergeet in zijn berekening rond thuisbatterijen dat er altijd een groot deel vaste kost overblijft. Je kan niet gewoon zeggen "1000 kWh bespaard, a 33 cent per kWh is 330 euro minder betalen per jaar". De kost per kWh stijgt bij het deel wat overblijft.
De bijdrage aan het capaciteitstarief, akkoord. Ook databeheer is een kost onafhankelijk van je verbruik (1,5 euro / maand). Maar de bijdrage energiefonds betaal je alleen als niet-residentiële gebruiker.

Als dat de soort getuigenissen zijn over EMS... Die mensen weten zelf niet wat hun besparing is maar zijn wel content, da's het belangrijkste zeker?
We zijn sinds twee jaar volledig afgestapt van onze gasverwarming en betaalden vorig jaar een stroomfactuur van slechts 301,42 euro voor ons totale huishoudelijk verbruik en de verwarming. In 2024 volstond zelfs 43,15 euro.
Aan die lagere energiefactuur gingen wel stevige investeringen vooraf. “Onze zonnepaneleninstallatie heeft een capaciteit van 8.000 kilowattpiek. Naast de thuisbatterij en warmtepomp zorgden we ook voor extra isolatie.
Wantja, zo kunt ge natuurlijk niet vergelijken. En ik vermoed dat hun 8.000 kilowattpiek PV installatie idd wel duur zal geweest zijn :unsure:
Maar ze zijn er wel in geïntresseerd en hij begrijpt het wel...
Tot slot vragen we Frans waarom er vooralsnog weinig gezinnen in zijn voetsporen treden. “Ik heb een sterke interesse in energie en hernieuwbare energie in het bijzonder. Voor mij lag die stap dus voor de hand. Maar ik merk dat veel mensen de dynamiek achter de energiemarkten niet volledig begrijpen. Eenmaal je weet hoe het in elkaar steekt, vormt een oplossing als de onze een logische keuze.”

Ik vraag mij vooral af hoe groot hun investering was (volledige investering dus; van zowel PV, batterij alsook WP & isolatie) en hoelang ze denken het duurt eer het terugverdiend is. De cynicus in mij zou er ook hun leeftijd bij betrekken (75j)...

Terug
Bovenaan