Review: Sword & Fairy Inn 2

Vorig jaar mocht ik dankzij Sword and Fairy: Together Forever voor het eerst kennismaken met de Sword and Fairy-reeks, ook wel gekend als Chinese Paladin in thuisland China. Deze langlopende reeks kan je een beetje beschouwen als de Chinese tegenhanger van Final Fantasy en net zoals deze geliefde RPG-reeks kent ook Sword and Fairy tal van spin-offs. Een van deze spin-offs is Sword and Fairy Inn uit 2001, een cozy life simulatiespel waarin je als speler een herberg runt. Dit spel kreeg in 2021 een animatieserie en in 2022 een sequel voor pc. Deze sequel heeft sinds kort ook zijn weg gevonden naar de Nintendo Switch.

Het Sword and Fairy-universum speelt zich af in een setting die geïnspireerd is op de klassieke oudheid van China alsook haar mythologie, met een stevige scheut fantasie erover. Binnen dit universum is het aan jou om een familieherberg in het rustige dorpje Yuhang te runnen in afwezigheid van de eigenaars en de herberg zo naar haar vergane glorie herstellen. Heb jij het in je om van je herberg een succesverhaal te maken?


Eén portie noedels graag​

Sword & Fairy Inn 2 draait voornamelijk rond het managen van je herberg, maar het spel benadert dit simulatie-aspect op een zeer arcadegerichte manier. Concreet zal je jouw menu samenstellen, de taakverdeling van je medewerkers doen, je kleine boerderij onderhouden en de handelaars bezoeken om ingrediënten en grondstoffen te kopen. Alle recepten die je op je menu zet vereisen immers bepaalde ingrediënten en je wil toch zeker al je klanten kunnen bedienen. De shift van de dag kan je manueel doen door zelf klanten af te wijzen of ze naar hun tafel te brengen, maar als je een manager toewijst verloopt dit aspect volledig automatisch. Daarnaast kan je een medewerker ook op expeditie sturen om te handelen in een andere locatie en af en toe krijg je ook de mogelijkheid om een minigame te spelen tegen een van de gasten van de herberg. Tussendoor word je vervolgens getrakteerd op kleinere skits in visual novel-vorm, die je op een luchtige manier laten kennismaken met de personages in het spel en die het verhaal uit de doeken doen.

Veel verhaal hoef je echter niet te verwachten in dit spel. Centraal staat de heldin Xiaoman die, na het vragen van een zegen aan de godin Nuwa en het uitspreken van een Soul Reversal-spreuk, terugkeert in de tijd om haar grootvader te helpen in de hoop het tij van zijn lot te kunnen keren. Maar al snel draait het spel voornamelijk om de dagelijkse beslommeringen van onze herbergiers en de nieuwe vrienden die ze maken. Al deze figuren zijn, zoals je kan verwachten in een spin-off van een grotere serie, personages uit de Sword and Fairy-franchise. Dit is een leuk gegeven voor de fans van de reeks in het thuisland, maar gezien de reeks pas in 2015 bij ons voet aan wal heeft gezet met Sword and Fairy 6, gaat deze charme grotendeels verloren. Je hebt immers geen idee wie ze zijn en wat hun belang is in het grotere Sword and Fairy-universum.

SwordAndFairy2Inn_04.jpg

Ondermaatse ervaring​

Het grootste probleem met Sword and Fairy Inn 2 is echter de gameplay, die al te zeer aanvoelt alsof zij thuishoort in een mobile game. Het enige dat lijkt te missen zijn microtransacties en verschillende soorten in-game currency die je met echt geld kan kopen. De al te eenvoudige gameplay bestaat voornamelijk uit herhalende taken die je in-game dagelijks moet uitvoeren en het langzaamaan upgraden van je herberg, maar ook je recepten, je medewerkers en hun onderlinge relaties. Er is zelfs een energiesysteem waarbij je personages energie betalen voor alles wat je hen laat doen, of het nu naar de stad gaan is, trainen of op een date gaan. Het grootste deel van de actie in dit spel speelt zich trouwens af in verschillende kleinere menu's en selectieschermen waarbij je allerlei zaken toewijst of dingen koopt. Voor veel van deze elementen kan je het touchscreen van de Switch gebruiken, maar ook weer niet voor alles en de normale controls voelen niet altijd intuïtief aan.

Daarnaast worden veel van de verschillende gameplay-elementen onvoldoende uitgelegd in de korte tutorial en word je als speler nogal snel aan je lot overgelaten. Zo zit de mogelijkheid om je herberg te upgraden ergens verstopt in het menu onder Guide en als je hier niet naar op zoek gaat, zal je waarschijnlijk zitten sukkelen in het begin. De enige reden waarom ik dit heb gevonden was net omdat ik op zoek was naar meer uitleg en dit hoopte te vinden onder Guide. Je zal dus even moeten ploeteren doorheen alle menu's en alle mogelijkheden verkennen voordat je doorhebt hoe de tandwielen in elkaar klikken en je herberg als een vlot geoliede machine begint te werken. Vanaf dan kan je gebeten worden door de "one more turn"-microbe, maar door de lichte en repetitieve aard van de gameplay kan deze microbe even snel verdwijnen als dat hij naar boven komt.

De gameplay voelt al te zeer aan alsof zij thuishoort in een mobile game.


Verder heeft deze port voor Nintendo Switch te kampen met heel wat andere problemen, waarbij vooral de lage resolutie in het oog springt. Hierdoor worden de personages zeer wazig weergegeven, wat een domper op de ervaring zet en de charme van het spel wat tenietdoet. De makers kozen er namelijk voor om de personages een chibi-achtig uiterlijk te geven, maar buiten de minigames en de visual novel-segmenten komt dit weinig tot zijn recht. Daarnaast worden veranderingen van scherm vergezeld van redelijk lange laadtijden en steken er regelmatig bugs de kop op. Eentje waar ik frequent last van had, was wanneer ik na een activiteit terug op het hoofdscherm van de herberg kwam en niets meer kon selecteren. Het enige wat ik kon doen, was het spel herstarten en hopen dat de laatste autosave niet te lang geleden was. Daarnaast is er uiteraard een gebrekkige lokalisatie aanwezig met bijvoorbeeld rare zinsconstructies en lidwoorden die ontbreken. Maar dit is iets dat me weinig verbaasde, want dit is al te vaak aanwezig in spellen van Chinese makelij.

Conclusie

Met Sword and Fairy Inn 2 laat ontwikkelaar SOFTSTAR ons op een andere manier kennismaken met het Sword and Fairy-universum. Helaas is het uitbaten van je herberg minder boeiend dan het RPG-geweld van de hoofdreeks en voelt de game te veel aan alsof het eerder thuishoort op je smartphone. Combineer dit met een teleurstellende resolutie op de Switch, een overdaad aan laadschermen en een gebrekkige lokalisatie, en je krijgt een spel dat ondanks zijn charme toch moeilijk aan te raden is.

Pro

  • Charmante stijl
  • Kan een hoog "one more turn"-gehalte hebben
  • Het is leuk om je herberg te zien groeien

Con

  • Voelt aan als een mobile game
  • Ondermaatse tutorial
  • Gameplay heeft weinig om het lijf
  • Technische mankementen
  • Vooruitgang gebeurt traag en met veel herhaling
5

Over

Beschikbaar vanaf

27 juli 2023

Gespeeld op

  1. Nintendo Switch

Beschikbaar op

  1. Nintendo Switch
  2. PC

Genre

  1. RPG
  2. Simulator
  3. Visual novel

Ontwikkelaar

  1. SOFTSTAR

Uitgever

  1. EastAsiaSoft
  2. SOFTSTAR
 
Terug
Bovenaan