Het grote Motorhome en Campervan Topic

Ik vermoed dat bij jullie camperliefhebbers ook zo is, maar van zodra ik de caravan heb aangehaakt en vertrek, overvalt mij al onmiddellijk een vakantiegevoel. En zoals iemand anders zei, heb je gemakkelijker een gevoel van 'deconnecteren'.
 
Zijn hier mensen die hun campervan fiscaal aftrekken voor beroepsmatige activiteiten?

Als huwelijksfotograaf moet ik soms in het holst van de nacht nog 1u+ rijden na een werkdag van 15u+. Ik heb al zitten kijken om vaker op hotel te gaan, maar mocht een campervan aftrekbaar zijn zou ik nog durven opteren om me een aan te schaffen en in het hoogseizoen vaker ergens uit te slapen na een lange werkdag.
 
Zijn hier mensen die hun campervan fiscaal aftrekken voor beroepsmatige activiteiten?

Als huwelijksfotograaf moet ik soms in het holst van de nacht nog 1u+ rijden na een werkdag van 15u+. Ik heb al zitten kijken om vaker op hotel te gaan, maar mocht een campervan aftrekbaar zijn zou ik nog durven opteren om me een aan te schaffen en in het hoogseizoen vaker ergens uit te slapen na een lange werkdag.
Kan perfect. Gewoon zorgen dat je de prive verplaatsingen (meestal) ook even factureert, anders zou je wel is ruzie kunnen krijgen met meneer de belastingen. Wordt vaak genoeg gedaan voor mensen die vaak op verplaatsing moeten werken hoor dus is echt niet iets dat zo frowned upon is.

Zou gewoon geen luxe camper van 200k kopen maar iets normaal kan je, mits aantoonbaar, perfect verantwoorden.

Ik vermoed dat bij jullie camperliefhebbers ook zo is, maar van zodra ik de caravan heb aangehaakt en vertrek, overvalt mij al onmiddellijk een vakantiegevoel. En zoals iemand anders zei, heb je gemakkelijker een gevoel van 'deconnecteren'.

Zeker en vast! Instappen is rust :smile:
Ga wel eerst nog is de camper mogen kuisen dan. Staat onder bomen bij ons en met de storm ligt er denk ik een half bos op aan takken op. :help:
 
Heb een 5 tal jaar een VW Transporter T6 zelfbouwcamper gehad.
Basic ombouw, zonnepaneel en elektriciteit, water en hop; bijna elk weekend wel in de ardennen toen.
Elk jaar een paar keer in de Alpen gezeten, ging perfect.
Vorig jaar verkocht met het idee om een grote bestelwagen om te bouwen maar dat is er helaas niet van gekomen.
Het idee is nooit echt weg gegaan, maar het is beter zo.
 
Ik ging vroeger als kind vaak met mijn grootouders op camping met de caravan, met mijn ouders zijn we een aantal keer met een gehuurde mobilhome op vakantie geweest.

De eerste maal met een mobilhome was met een Bürstner alkhoof model dacht ik, nadien was het telkens met een Hymer integraal model.

Fantastische herinneringen, ik wil die nu ook creëren met mijn vrouw en kinderen, alleen is mijn vrouw heel moeilijk te overtuigen. Ze is luxehotels of appartementen gewoon en kan er zich dus weinig bij voorstellen. Sowieso zal het dus op redelijk luxe campings moeten, gelukkig is er in Frankrijk op dat gebied toch heel wat te bieden. Zij zal zelf ook absoluut geen gebruik willen maken van de sanitaire voorzieningen van de camping zelf, dus dat wordt douche en wc van de camper zelf gebruiken en reinigen.

Ik ga er toch eens werk van maken om dat eventueel volgende zomer te doen, ik spreek en droom er al lang over.
 
Ik ging vroeger als kind vaak met mijn grootouders op camping met de caravan, met mijn ouders zijn we een aantal keer met een gehuurde mobilhome op vakantie geweest.

De eerste maal met een mobilhome was met een Bürstner alkhoof model dacht ik, nadien was het telkens met een Hymer integraal model.

Fantastische herinneringen, ik wil die nu ook creëren met mijn vrouw en kinderen, alleen is mijn vrouw heel moeilijk te overtuigen. Ze is luxehotels of appartementen gewoon en kan er zich dus weinig bij voorstellen. Sowieso zal het dus op redelijk luxe campings moeten, gelukkig is er in Frankrijk op dat gebied toch heel wat te bieden. Zij zal zelf ook absoluut geen gebruik willen maken van de sanitaire voorzieningen van de camping zelf, dus dat wordt douche en wc van de camper zelf gebruiken en reinigen.

Ik ga er toch eens werk van maken om dat eventueel volgende zomer te doen, ik spreek en droom er al lang over.
Hier ook dat probleem. En ze wil dan ook nog niet inboeten in lang douchen. Ik vraag mij dan af in hoever dat nog mogelijk is met een mobilhome.
 
Kan perfect. Gewoon zorgen dat je de prive verplaatsingen (meestal) ook even factureert, anders zou je wel is ruzie kunnen krijgen met meneer de belastingen. Wordt vaak genoeg gedaan voor mensen die vaak op verplaatsing moeten werken hoor dus is echt niet iets dat zo frowned upon is.

Zou gewoon geen luxe camper van 200k kopen maar iets normaal kan je, mits aantoonbaar, perfect verantwoorden.



Zeker en vast! Instappen is rust :smile:
Ga wel eerst nog is de camper mogen kuisen dan. Staat onder bomen bij ons en met de storm ligt er denk ik een half bos op aan takken op. :help:

Het is voorlopig nog een wild idee dat ik eens wil verder uitspitten of het uberhaupt doenbaar is voor ons.
Maar ik zit dat zo eerder te kijken naar een campervan van VW of Ford bv. Iets wat als daily ook perfect kan dienen.
 
Het is voorlopig nog een wild idee dat ik eens wil verder uitspitten of het uberhaupt doenbaar is voor ons.
Maar ik zit dat zo eerder te kijken naar een campervan van VW of Ford bv. Iets wat als daily ook perfect kan dienen.
Wat je ook kan is een Volkswagen multivan kopen, de 3zit van dat model kan je normaal uitklappen tot een bed. Hier heb ik daarom speciaal in de tijd dat model gekozen daarom, wel met de lange wielbasis, zodat ik die kon inschrijven als lichte vracht.
 
Wat je ook kan is een Volkswagen multivan kopen, de 3zit van dat model kan je normaal uitklappen tot een bed. Hier heb ik daarom speciaal in de tijd dat model gekozen daarom, wel met de lange wielbasis, zodat ik die kon inschrijven als lichte vracht.

Ik zit ook op zo'n denkpiste. Het vloekt een beetje met het feit dat we ook aan het rondkijken zijn voor een nieuwe gezinswagen met 5 zitplaatsen. Idealiter ook lichte vracht zodat ik die kan afschrijven in de zaak. Het zou dan enorm mooi meegenomen zijn, mocht die nog kunnen dienst doen als campervan ook.
 
Ik zit ook op zo'n denkpiste. Het vloekt een beetje met het feit dat we ook aan het rondkijken zijn voor een nieuwe gezinswagen met 5 zitplaatsen. Idealiter ook lichte vracht zodat ik die kan afschrijven in de zaak. Het zou dan enorm mooi meegenomen zijn, mocht die nog kunnen dienst doen als campervan ook.
Als campervan wordt dat wat moelijk, gezien je met de verplichte tussenwand zit die de laadruimte moet scheiden van de passagierskant. Bij mij was dit met gelijkaardige redenen als jij, als ik verre depannage's moest doen dan kon ik desnoods gewoon in mijn wagen blijven slapen.
 
Vraagje aan de gobooney gebruikers
Als bij de advertentie bvb. Staat 150 euro per dag is dat dan met de goboony verzekering in of is die 20 euro per dag dat op hun website staat ten koste van de verhuurder ?

Ben je dan als huurder beschermt mocht je iets tegen komen (ook al is het al dan wel of niet je schuld) ?
Of moet je hiervoor best nog een eigen verzekering aanschaffen ?
 
Vraagje aan de gobooney gebruikers
Als bij de advertentie bvb. Staat 150 euro per dag is dat dan met de goboony verzekering in of is die 20 euro per dag dat op hun website staat ten koste van de verhuurder ?

Ben je dan als huurder beschermt mocht je iets tegen komen (ook al is het al dan wel of niet je schuld) ?
Of moet je hiervoor best nog een eigen verzekering aanschaffen ?
Staat toch vrij duidelijk bij de Goboony advertentie als je doorgaat om te reserveren? De verzekering is niet voor de verhuurder en zit normaal inclusief de prijs. Denk dat er altijd een verzekering is en dat je potentieel extra kan verzekeren.
 
Mijn vrouw en ik zijn intussen (terug) getriggerd om een camper aan te schaffen.
Midden corona waren we al eens gaan zien, maar wegens zwangerschap eerst voorrang gegeven aan renovatiewerken.
Met wat spijt, want exact dezelfde camper kost nu 25k euro meer (!!!).

Mijn vrouw heeft al wat campervakanties gedaan, ikzelf heb in 3 van mijn wagens bedframe gebouwd en daar in geslapen tijdens trips door frankrijk ed., dus we zijn wel behoorlijk zeker van de "lifestyle".

Echter om de kosten wat te drukken, en we nu eenmaal niet permanent vakantie hebben, zouden we zowieso wel willen verhuren.

Dan stel ik me de vraag: wat met belastingen op die inkomsten?
En dan volgt automatisch de volgende vraag: ik heb reeds een vennootschap. zou ik (mits aanpassing statuten) een camper kunnen aanschaffen met het vennootschap, met het oog die te verhuren (en dus inkomsten genereren), belastingen zijn daarmee ook verrekend - en dan de camper aan onszelf verhuren? Of met een VAA oid?

Of toch best volledig prive aankopen en prive verhuren?
 
Mijn vrouw en ik zijn intussen (terug) getriggerd om een camper aan te schaffen.
Midden corona waren we al eens gaan zien, maar wegens zwangerschap eerst voorrang gegeven aan renovatiewerken.
Met wat spijt, want exact dezelfde camper kost nu 25k euro meer (!!!).

Mijn vrouw heeft al wat campervakanties gedaan, ikzelf heb in 3 van mijn wagens bedframe gebouwd en daar in geslapen tijdens trips door frankrijk ed., dus we zijn wel behoorlijk zeker van de "lifestyle".

Echter om de kosten wat te drukken, en we nu eenmaal niet permanent vakantie hebben, zouden we zowieso wel willen verhuren.

Dan stel ik me de vraag: wat met belastingen op die inkomsten?
En dan volgt automatisch de volgende vraag: ik heb reeds een vennootschap. zou ik (mits aanpassing statuten) een camper kunnen aanschaffen met het vennootschap, met het oog die te verhuren (en dus inkomsten genereren), belastingen zijn daarmee ook verrekend - en dan de camper aan onszelf verhuren? Of met een VAA oid?

Of toch best volledig prive aankopen en prive verhuren?

Indien je de professionele verhuur netjes kan staven is dit geen enkel probleem om dit via het vennootschap te kopen. Je kan als bedrijf je aanmelden met BTW nummer bij Goboony, is geen enkel issue.

Je prive gebruik moet je ook gewoon dan facturen aan jezelf en prive een faire vergoeding betalen aan je vennootschap. Dan verhuur je bedrijfsmateriaal aan een prive persoon voor gebruik. Is correct binnen de regels en geen belastingsontduiking. Het is enkel ontduiking mits je prive gebruik op het vennootschap wil gaan doen zonder dit correct recht te zetten.

Ik doe precies hetzelfde:
Heb een beroepsactiviteit waarvoor ik in het buitenland moet zijn regelmatig en dankzij de motorhome moet ik niet meer om 3-4u snachts op te staan om tijdig daar op locatie te zijn. Vertrek ik de avond ervoor rustig daar naartoe.

Verder bied ik de camper ook ten huur aan aan particulieren rechtstreeks, via goboony en camptoo. Die inkomsten worden netjes geboekt in het vennootschap.

Je haalt zelfs een aardig rendement op je camper/investering op deze manier.
De gouden regels hiervoor zijn:
- koop een nieuwe camper
- verkoop deze binnen maximaal 2 jaar en/of met maximaal 50-60.0000km
- kleine buscampers doen het erg goed in laag- en tussenseizoen in verhuur, minder in hoogseizoen
- integralen/grotere campers doen het beter in het hoogseizoen (mensen zoeken dan warme oorden op en blijven daar langer op locatie staan en willen dus wat ruimer)
- maak specifiek een businessplan op voor de verhuuractiviteit waarbij je rekening houdt met running cost, aankoop, inkomsten en volg je businessplan zo goed mogelijk op
 
  • Leuk
Waarderingen: Scud
Dan ga ik toch eens met mijn boekhouder een klapke doen.

Na het werk even bij de dealer gestopt, er zijn duidelijk wel meer zelfstandigen die een camper aanschaffen aan de uitleg te horen.

Ik hou me nog even in met de reisverslagen van scandinavie en schotland te lezen ☺️
 
Wij gaan binnenkort een weekje naar Italië met de van, deze zomer naar Spanje en Zweden. Int najaar mss nog Kroatië. Het ging eens tijd worden na een jaar bouwen 😅
 
Wij gaan nog es ene huren. Ooit al gedaan via een camperdealer maar zou de privémarkt wel es willen doen zoals via camptoo. Iemand ervaring mee?
 
Koopprijzen zijn wel zot geworden. Ik herinner me een beursbezoek van 10 jaar terug. Toen hadden we een vrij goed uitgeruste camper, geen integraal maar gewoon cabineversie voor 45k euro met elektrisch hefbed en dus 4 vaste slaapplaatsen.

Als je dat nu tweedehands zoekt heb je voor een exemplaar van 2014 een vraagprijs van 54000 euro. Had me toen beter ene gekocht, mooie investering :laugh:
 
Sinds covid is rondtrekken met de motorhome of campervan enorm gestegen in populariteit. Social media staat vol met ''We are living the vanlife'' verhalen.

Social media staat nu vol met "we are quiting the vanlife" omdat hun kanaal niet de verhoopte volgers trekt en het toch wat duurder uitvalt dan verwacht :laugh:
 
Koopprijzen zijn wel zot geworden. Ik herinner me een beursbezoek van 10 jaar terug. Toen hadden we een vrij goed uitgeruste camper, geen integraal maar gewoon cabineversie voor 45k euro met elektrisch hefbed en dus 4 vaste slaapplaatsen.

Als je dat nu tweedehands zoekt heb je voor een exemplaar van 2014 een vraagprijs van 54000 euro. Had me toen beter ene gekocht, mooie investering :laugh:
Wacht nog enkele jaren tot die bubbel barst. Mensen hebben nu eenmaal nogal verkeerde verwachtingen van de waarde van hun mobilhome. Ik weet al grand california's verkocht zijn in duitsland voor 28k euro handelaarsprijs.
 
Terug
Bovenaan