Nijntje
Member
Sinds covid is rondtrekken met de motorhome of campervan enorm gestegen in populariteit. Social media staat vol met ''We are living the vanlife'' verhalen maar op BG ontbrak nog dergelijk topic en ik ga er van uit dat hier ook wel aanzienlijk wat mensen zijn die er eentje bezitten, huren of dromen van. Daarom het grote motorhome en campervan topic voor ervaringen uit te wisselen en tips te vragen.
In stijl van enkele andere fora heb ik ook wat moeite gedaan in de openingspost voor een mooi startpunt te hebben met algemene informatie.
Voertuig Types
Campervan of buscamper
Buscampers of campervans zijn standaard bestelwagens die men zelf door middel van DIY gaat ombouwen naar een camper maar die tevens door tal van fabrikanten van fabriek worden omgebouwd. Deze zijn beschikbaar in verschillende lengtes tot ergens maximaal richting 7 meter en zijn doorgaans allemaal op een B-rijbewijs.
De meest gebruikte chassis zijn Fiat, Iveco, MAN, Mercedes, Ford, Citroen en Peugeot.
Prijzen voor af-fabriek klare uitvoeringen starten ergens vanaf 50.000 EUR maar kunnen oplopen tot richting 200.000 EUR voor zeer exclusieve luxe-uitvoeringen.
Voordelen:
+ Zelfbouw mogelijk (een mooie DIY conversie is doenbaar van ergens 10-15000 euro maar goedkoper kan)
+ Meest discrete vorm van camper voertuigen
+ Ideaal voor citytrips in stadcentra door formaat
+ Kleinere buscampers ook vaak te gebruiken als daily drivers (bv Multivan conversies zoals VW California)
Nadelen:
- Minder bruikbare ruimte door vormen standaard carrosserie
- Kleinere oppervlakte dan 'echte' campers
- Vaak geen vast toilet
- Slechtere isolatie
Half-integraal
Een half-integraal is veruit de meest populaire onder de traditionele campers. Hierbij wordt het chassis en de cabine geleverd door een autofabrikant en krijgt deze een aanbouw van een motorhome fabrikant. Lengtes varieren tot zeer groot (8m+). Deze voertuigen zijn doorgaans uitgevoerd voor B-rijbewijzen maar er zijn naast C-rijbewijs uitvoeringen van +3.5T ook opties bij veel fabrikanten om het gewicht op te waarderen. Doorgaans is dan een C(1) rijbewijs noodzakelijk.
De meest voorkomende chassis zijn hier Fiat, Iveco, MAN, Mercedes en VW
Prijzen starten ergens vanaf 55.000 EUR en kunnen oplopen tot ruim 250.000 EUR
Voordelen:
+ Aanzienlijk meer ruimte voor de prijs tegenover buscamper
+ Door de rechte zijwanden optimaal gebruik van elke cm oppervlakte
+ Tal van verschillende indelingen (vloerplannen)
+ Betere isolatie dan buscamper
+ Doorgaans beste value for money mits je op zoek bent naar maximaal wooncomfort voor de prijs
Nadelen:
- Vooral bij de grotere en meer luxe uitvoeringen op B-rijbewijs zeer beperkt laadvermogen
- Cabine gedeelte is minder goed geisoleerd dan woongedeelte en zorgt altijd voor wat verlies in thermische efficiëntie
Integraal
Integraal campers zijn voertuigen waarbij de fabrikant enkel het chassis levert en de motorhome fabrikant een compleet eigen cabine gaat bouwen die perfect geïntegreerd is met het woongedeelte. Deze campers hebben doorgaans de beste ruimte-indeling en het meeste ruimtegevoel maar zijn vrijwel altijd duurder dan hun evenwaardige half-integraal broertjes. De meest gebruikte chassis zijn hier Fiat, MAN, Iveco en Mercedes. Uitvoeringen beschikbaar voor zowel B als C-rijbewijzen alsook dubbelasser versies die tot 9 meter gaan.
Prijzen gaan doorgaans van 65.000 EUR tot 350.000 EUR
Voordelen:
+ beste isolatie door eveneens geisoleerde opbouw van de cabine
+ cabine mee geintegreerd in woongedeelte, meer samenhangend gevoel in interieur
+ Zeer ruim
+ Enorm veel zichtbaarheid tijdens rijden
+ Meer oppervlakte beschikbaar tegenover half integraal door eigen verkorte neus tegenover standaard cabine
Nadelen:
- prijs
- grootte soms in nadeel in inzetbaarheid in kleine steden
- grote lengtes mogen niet op elke camping
Alkhoof
De alkoof was jaren de meest populaire variant van de motorhomes maar is de laatste tijd een beetje naar de achtergrond verdwenen. Deze zijn typerend door de grote bult op de cabine waar een extra bed is voorzien en dit is dan ook jaren de ideale gezinscamper geweest. De bult zorgt echter voor enkele nadelen zoals aanzienlijk hoger verbruik door drag alsook is deze veel vatbaarder voor windstoten wat het rijgedrag benadeelt.
Prijzen beginnen ergens aan 65.000 euro en lopen op tot richting 200.000 euro.
Voordelen:
+ Ruimte en interessante indelingen mogelijk
+ Niet noodzakelijk duurder dan een half-integraal
Nadelen:
- Verbruik door drag van de overhead cabine
- Vatbaar voor windstoten en minder aangenaam rijden
Liners
Liners worden vaak landjachten genoemd en zijn de meest luxueuze uitvoeringen onder de motorhomes. Doorgaans zijn deze altijd op het chassis van kleine of grote vrachtwagens zoals bv Mercedes Atego of Mercedes Actros. Er zijn eveneens uitvoeringen op een aantal heavy chassis van Iveco (tot 7.7 ton). Deze campers zijn door hun omvang iets minder populair bij de gemiddelde Europeaan (al speelt het prijskaartje daar ook vast een grote rol in). Lengtes varieren van doorgaans 8 tot 12 meter.
Prijskaartjes beginnen ergens bij 225.000 euro en lopen op tot richting 2.000.000 EUR.
Voordelen:
- Rijdend huis
- Extreme luxe en geen besparingen op vlak van materialen door ontbreken gewichtsbeperkingen
Nadelen:
- Extreme luxe komt aan extreme prijskaartjes
- Moeilijk bruikbaar op de kleine Europese wegen
- Hogere tolfees door grootte en gewicht
- Lengtes van 9m+ en/of hoge gewichten zijn op heel veel campings niet toegestaan
Waarom met de camper?
Het is net zoals de instagrammers altijd prijzen: totale vrijheid. Het appeal zit zich in het gaan en staan waar je wil.
Zo was ook onze eerste camper ervaring meteen het perfecte voorbeeld hoe het in zijn werk gaat: reisje gepland naar Bretagne.
Op weg richting de kust gevraagd aan mijn vrouw hoe het weer was, bleek het regen te zijn over de hele periode van het geplande verblijf. Binnen de 10 minuten het stuur omgekeerd en helemaal doorgereden naar het zuiden van Frankrijk om daar te zweten en te puffen in de warmte van de zon.
Iedereen kent het wel: je plant een citytrip van enkele dagen en dan kom je op dag 2 tot de vaststelling dat je het eigenlijk wel gezien hebt. Bij motorhomes is het simpelweg sleutel omdraaien en vertrekken indien de bestemming je niet bevalt. Iets dat ik persoonlijk intussen een aantal keer gedaan heb.
Waar slaapplaatsen vinden?
Er zijn veel opties van campings tot motorhome parkings tot wildkamperen. Kijk altijd is in het land van bestemming wat de regels zijn met betrekking op wildcamperen.
Handige apps zoals Park4night of Camperstop tonen je in je nabijheid of de regio waar je naartoe wil alle mogelijke stopplaatsen met informatie van gebruikers of het daar rustig is, schoon is, prijzen, ... Zo rijden wij persoonlijk gewoon tot we zin hebben en kijken dan even op de app wat voor leuke stops er in de buurt zijn, even klikken op directions waze en je staat binnen de korste keren altijd op een leuk plekje.
Dergelijke apps maken reizen met de motorhome EXTREEM makkelijk, zelfs voor mensen zonder veel ervaring of firsttimers.
Huren of Kopen?
In het begin is het altijd te adviseren om de eerste maal te huren. Zo ontdek je snel of reizen met een camper iets voor jou is. Ook als je overweegt om een ander type voertuig aan te schaffen (bv een kleine buscamper of grote integraal), is het aangewezen er eerst is eentje te huren. Motorhomes zijn niet goedkoop en aankopen zonder een vergelijkbaar model te testen zou wel eens een zure financiele pil kunnen zijn.
Huren
Huren doe je best via erkende websites zoals www.goboony.be maar je kan ook bij tal van dealers huren zoals www.vanomobil.be en www.dicar.be. Ook zie je vaak kleinere huurbedrijfjes maar let daar goed op wat er gebeurt in geval van schade. Via grote bedrijven ben je toch relatief zeker dat verzekeringsgewijs je niet voor vreemde verrassingen komt te staan bij schade, wat niet altijd het geval blijkt te zijn bij kleinere verhuurders volgens andere fora. Lees dus goed de kleine lettertjes van de voorwaarden.
Merken
Enkele van de meer bekende merken:
- Adria https://www.adria-mobil.com/
- Burstner http://www.buerstner.com/
- Carthago https://www.carthago.com/en/
- Chausson https://be.chausson-motorhomes.com/
- Concorde https://www.concorde.eu/
- Dethleffs https://www.dethleffs.be/
- Eura Mobil https://www.euramobil.de/en/
- Frankia https://www.frankia.com/en/
- Hobby https://www.hobby-caravan.de/
- Hymer https://www.hymer.com/
- Itineo https://www.itineo-camper.nl/
- Kabe https://www.kabe.se/en/
- Knaus https://www.knaus.com/nl-be/
- Morelo https://www.morelo-reisemobile.de/
- Niesmann Bischoff https://www.niesmann-bischoff.com/en/
- Wingamm https://www.wingamm.com/en/
Deze post is een startpunt en ik zal deze proberen uit te breiden afhankelijk van de populariteit van de thread. Deel gerust je eigen ervaringen en suggesties om bij te dragen.
In stijl van enkele andere fora heb ik ook wat moeite gedaan in de openingspost voor een mooi startpunt te hebben met algemene informatie.
Voertuig Types
Campervan of buscamper
Buscampers of campervans zijn standaard bestelwagens die men zelf door middel van DIY gaat ombouwen naar een camper maar die tevens door tal van fabrikanten van fabriek worden omgebouwd. Deze zijn beschikbaar in verschillende lengtes tot ergens maximaal richting 7 meter en zijn doorgaans allemaal op een B-rijbewijs.
De meest gebruikte chassis zijn Fiat, Iveco, MAN, Mercedes, Ford, Citroen en Peugeot.
Prijzen voor af-fabriek klare uitvoeringen starten ergens vanaf 50.000 EUR maar kunnen oplopen tot richting 200.000 EUR voor zeer exclusieve luxe-uitvoeringen.
Voordelen:
+ Zelfbouw mogelijk (een mooie DIY conversie is doenbaar van ergens 10-15000 euro maar goedkoper kan)
+ Meest discrete vorm van camper voertuigen
+ Ideaal voor citytrips in stadcentra door formaat
+ Kleinere buscampers ook vaak te gebruiken als daily drivers (bv Multivan conversies zoals VW California)
Nadelen:
- Minder bruikbare ruimte door vormen standaard carrosserie
- Kleinere oppervlakte dan 'echte' campers
- Vaak geen vast toilet
- Slechtere isolatie
Half-integraal
Een half-integraal is veruit de meest populaire onder de traditionele campers. Hierbij wordt het chassis en de cabine geleverd door een autofabrikant en krijgt deze een aanbouw van een motorhome fabrikant. Lengtes varieren tot zeer groot (8m+). Deze voertuigen zijn doorgaans uitgevoerd voor B-rijbewijzen maar er zijn naast C-rijbewijs uitvoeringen van +3.5T ook opties bij veel fabrikanten om het gewicht op te waarderen. Doorgaans is dan een C(1) rijbewijs noodzakelijk.
De meest voorkomende chassis zijn hier Fiat, Iveco, MAN, Mercedes en VW
Prijzen starten ergens vanaf 55.000 EUR en kunnen oplopen tot ruim 250.000 EUR
Voordelen:
+ Aanzienlijk meer ruimte voor de prijs tegenover buscamper
+ Door de rechte zijwanden optimaal gebruik van elke cm oppervlakte
+ Tal van verschillende indelingen (vloerplannen)
+ Betere isolatie dan buscamper
+ Doorgaans beste value for money mits je op zoek bent naar maximaal wooncomfort voor de prijs
Nadelen:
- Vooral bij de grotere en meer luxe uitvoeringen op B-rijbewijs zeer beperkt laadvermogen
- Cabine gedeelte is minder goed geisoleerd dan woongedeelte en zorgt altijd voor wat verlies in thermische efficiëntie
Integraal
Integraal campers zijn voertuigen waarbij de fabrikant enkel het chassis levert en de motorhome fabrikant een compleet eigen cabine gaat bouwen die perfect geïntegreerd is met het woongedeelte. Deze campers hebben doorgaans de beste ruimte-indeling en het meeste ruimtegevoel maar zijn vrijwel altijd duurder dan hun evenwaardige half-integraal broertjes. De meest gebruikte chassis zijn hier Fiat, MAN, Iveco en Mercedes. Uitvoeringen beschikbaar voor zowel B als C-rijbewijzen alsook dubbelasser versies die tot 9 meter gaan.
Prijzen gaan doorgaans van 65.000 EUR tot 350.000 EUR
Voordelen:
+ beste isolatie door eveneens geisoleerde opbouw van de cabine
+ cabine mee geintegreerd in woongedeelte, meer samenhangend gevoel in interieur
+ Zeer ruim
+ Enorm veel zichtbaarheid tijdens rijden
+ Meer oppervlakte beschikbaar tegenover half integraal door eigen verkorte neus tegenover standaard cabine
Nadelen:
- prijs
- grootte soms in nadeel in inzetbaarheid in kleine steden
- grote lengtes mogen niet op elke camping
Alkhoof
De alkoof was jaren de meest populaire variant van de motorhomes maar is de laatste tijd een beetje naar de achtergrond verdwenen. Deze zijn typerend door de grote bult op de cabine waar een extra bed is voorzien en dit is dan ook jaren de ideale gezinscamper geweest. De bult zorgt echter voor enkele nadelen zoals aanzienlijk hoger verbruik door drag alsook is deze veel vatbaarder voor windstoten wat het rijgedrag benadeelt.
Prijzen beginnen ergens aan 65.000 euro en lopen op tot richting 200.000 euro.
Voordelen:
+ Ruimte en interessante indelingen mogelijk
+ Niet noodzakelijk duurder dan een half-integraal
Nadelen:
- Verbruik door drag van de overhead cabine
- Vatbaar voor windstoten en minder aangenaam rijden
Liners
Liners worden vaak landjachten genoemd en zijn de meest luxueuze uitvoeringen onder de motorhomes. Doorgaans zijn deze altijd op het chassis van kleine of grote vrachtwagens zoals bv Mercedes Atego of Mercedes Actros. Er zijn eveneens uitvoeringen op een aantal heavy chassis van Iveco (tot 7.7 ton). Deze campers zijn door hun omvang iets minder populair bij de gemiddelde Europeaan (al speelt het prijskaartje daar ook vast een grote rol in). Lengtes varieren van doorgaans 8 tot 12 meter.
Prijskaartjes beginnen ergens bij 225.000 euro en lopen op tot richting 2.000.000 EUR.
Voordelen:
- Rijdend huis
- Extreme luxe en geen besparingen op vlak van materialen door ontbreken gewichtsbeperkingen
Nadelen:
- Extreme luxe komt aan extreme prijskaartjes
- Moeilijk bruikbaar op de kleine Europese wegen
- Hogere tolfees door grootte en gewicht
- Lengtes van 9m+ en/of hoge gewichten zijn op heel veel campings niet toegestaan
Waarom met de camper?
Het is net zoals de instagrammers altijd prijzen: totale vrijheid. Het appeal zit zich in het gaan en staan waar je wil.
Zo was ook onze eerste camper ervaring meteen het perfecte voorbeeld hoe het in zijn werk gaat: reisje gepland naar Bretagne.
Op weg richting de kust gevraagd aan mijn vrouw hoe het weer was, bleek het regen te zijn over de hele periode van het geplande verblijf. Binnen de 10 minuten het stuur omgekeerd en helemaal doorgereden naar het zuiden van Frankrijk om daar te zweten en te puffen in de warmte van de zon.
Iedereen kent het wel: je plant een citytrip van enkele dagen en dan kom je op dag 2 tot de vaststelling dat je het eigenlijk wel gezien hebt. Bij motorhomes is het simpelweg sleutel omdraaien en vertrekken indien de bestemming je niet bevalt. Iets dat ik persoonlijk intussen een aantal keer gedaan heb.
Waar slaapplaatsen vinden?
Er zijn veel opties van campings tot motorhome parkings tot wildkamperen. Kijk altijd is in het land van bestemming wat de regels zijn met betrekking op wildcamperen.
Handige apps zoals Park4night of Camperstop tonen je in je nabijheid of de regio waar je naartoe wil alle mogelijke stopplaatsen met informatie van gebruikers of het daar rustig is, schoon is, prijzen, ... Zo rijden wij persoonlijk gewoon tot we zin hebben en kijken dan even op de app wat voor leuke stops er in de buurt zijn, even klikken op directions waze en je staat binnen de korste keren altijd op een leuk plekje.
Dergelijke apps maken reizen met de motorhome EXTREEM makkelijk, zelfs voor mensen zonder veel ervaring of firsttimers.
Huren of Kopen?
In het begin is het altijd te adviseren om de eerste maal te huren. Zo ontdek je snel of reizen met een camper iets voor jou is. Ook als je overweegt om een ander type voertuig aan te schaffen (bv een kleine buscamper of grote integraal), is het aangewezen er eerst is eentje te huren. Motorhomes zijn niet goedkoop en aankopen zonder een vergelijkbaar model te testen zou wel eens een zure financiele pil kunnen zijn.
Huren
Huren doe je best via erkende websites zoals www.goboony.be maar je kan ook bij tal van dealers huren zoals www.vanomobil.be en www.dicar.be. Ook zie je vaak kleinere huurbedrijfjes maar let daar goed op wat er gebeurt in geval van schade. Via grote bedrijven ben je toch relatief zeker dat verzekeringsgewijs je niet voor vreemde verrassingen komt te staan bij schade, wat niet altijd het geval blijkt te zijn bij kleinere verhuurders volgens andere fora. Lees dus goed de kleine lettertjes van de voorwaarden.
Merken
Enkele van de meer bekende merken:
- Adria https://www.adria-mobil.com/
- Burstner http://www.buerstner.com/
- Carthago https://www.carthago.com/en/
- Chausson https://be.chausson-motorhomes.com/
- Concorde https://www.concorde.eu/
- Dethleffs https://www.dethleffs.be/
- Eura Mobil https://www.euramobil.de/en/
- Frankia https://www.frankia.com/en/
- Hobby https://www.hobby-caravan.de/
- Hymer https://www.hymer.com/
- Itineo https://www.itineo-camper.nl/
- Kabe https://www.kabe.se/en/
- Knaus https://www.knaus.com/nl-be/
- Morelo https://www.morelo-reisemobile.de/
- Niesmann Bischoff https://www.niesmann-bischoff.com/en/
- Wingamm https://www.wingamm.com/en/
Deze post is een startpunt en ik zal deze proberen uit te breiden afhankelijk van de populariteit van de thread. Deel gerust je eigen ervaringen en suggesties om bij te dragen.
Laatst bewerkt: