Het grote Motorhome en Campervan Topic

Nijntje

Member
Sinds covid is rondtrekken met de motorhome of campervan enorm gestegen in populariteit. Social media staat vol met ''We are living the vanlife'' verhalen maar op BG ontbrak nog dergelijk topic en ik ga er van uit dat hier ook wel aanzienlijk wat mensen zijn die er eentje bezitten, huren of dromen van. Daarom het grote motorhome en campervan topic voor ervaringen uit te wisselen en tips te vragen.

In stijl van enkele andere fora heb ik ook wat moeite gedaan in de openingspost voor een mooi startpunt te hebben met algemene informatie.

Voertuig Types
Campervan of buscamper
fourgon-campervan-xl-limited-big.jpg

Buscampers of campervans zijn standaard bestelwagens die men zelf door middel van DIY gaat ombouwen naar een camper maar die tevens door tal van fabrikanten van fabriek worden omgebouwd. Deze zijn beschikbaar in verschillende lengtes tot ergens maximaal richting 7 meter en zijn doorgaans allemaal op een B-rijbewijs.
De meest gebruikte chassis zijn Fiat, Iveco, MAN, Mercedes, Ford, Citroen en Peugeot.

Prijzen voor af-fabriek klare uitvoeringen starten ergens vanaf 50.000 EUR maar kunnen oplopen tot richting 200.000 EUR voor zeer exclusieve luxe-uitvoeringen.

Voordelen:
+ Zelfbouw mogelijk (een mooie DIY conversie is doenbaar van ergens 10-15000 euro maar goedkoper kan)
+ Meest discrete vorm van camper voertuigen
+ Ideaal voor citytrips in stadcentra door formaat
+ Kleinere buscampers ook vaak te gebruiken als daily drivers (bv Multivan conversies zoals VW California)

Nadelen:
- Minder bruikbare ruimte door vormen standaard carrosserie
- Kleinere oppervlakte dan 'echte' campers
- Vaak geen vast toilet
- Slechtere isolatie

Half-integraal
jjvgcsjzq8gtydzvcqt6.jpg

Een half-integraal is veruit de meest populaire onder de traditionele campers. Hierbij wordt het chassis en de cabine geleverd door een autofabrikant en krijgt deze een aanbouw van een motorhome fabrikant. Lengtes varieren tot zeer groot (8m+). Deze voertuigen zijn doorgaans uitgevoerd voor B-rijbewijzen maar er zijn naast C-rijbewijs uitvoeringen van +3.5T ook opties bij veel fabrikanten om het gewicht op te waarderen. Doorgaans is dan een C(1) rijbewijs noodzakelijk.
De meest voorkomende chassis zijn hier Fiat, Iveco, MAN, Mercedes en VW

Prijzen starten ergens vanaf 55.000 EUR en kunnen oplopen tot ruim 250.000 EUR

Voordelen:
+ Aanzienlijk meer ruimte voor de prijs tegenover buscamper
+ Door de rechte zijwanden optimaal gebruik van elke cm oppervlakte
+ Tal van verschillende indelingen (vloerplannen)
+ Betere isolatie dan buscamper
+ Doorgaans beste value for money mits je op zoek bent naar maximaal wooncomfort voor de prijs

Nadelen:
- Vooral bij de grotere en meer luxe uitvoeringen op B-rijbewijs zeer beperkt laadvermogen
- Cabine gedeelte is minder goed geisoleerd dan woongedeelte en zorgt altijd voor wat verlies in thermische efficiëntie

Integraal
Rapido-C86i-compacte-halfintegraalcamper.png

Integraal campers zijn voertuigen waarbij de fabrikant enkel het chassis levert en de motorhome fabrikant een compleet eigen cabine gaat bouwen die perfect geïntegreerd is met het woongedeelte. Deze campers hebben doorgaans de beste ruimte-indeling en het meeste ruimtegevoel maar zijn vrijwel altijd duurder dan hun evenwaardige half-integraal broertjes. De meest gebruikte chassis zijn hier Fiat, MAN, Iveco en Mercedes. Uitvoeringen beschikbaar voor zowel B als C-rijbewijzen alsook dubbelasser versies die tot 9 meter gaan.

Prijzen gaan doorgaans van 65.000 EUR tot 350.000 EUR

Voordelen:
+ beste isolatie door eveneens geisoleerde opbouw van de cabine
+ cabine mee geintegreerd in woongedeelte, meer samenhangend gevoel in interieur
+ Zeer ruim
+ Enorm veel zichtbaarheid tijdens rijden
+ Meer oppervlakte beschikbaar tegenover half integraal door eigen verkorte neus tegenover standaard cabine

Nadelen:
- prijs
- grootte soms in nadeel in inzetbaarheid in kleine steden
- grote lengtes mogen niet op elke camping

Alkhoof
alkoof.jpg


De alkoof was jaren de meest populaire variant van de motorhomes maar is de laatste tijd een beetje naar de achtergrond verdwenen. Deze zijn typerend door de grote bult op de cabine waar een extra bed is voorzien en dit is dan ook jaren de ideale gezinscamper geweest. De bult zorgt echter voor enkele nadelen zoals aanzienlijk hoger verbruik door drag alsook is deze veel vatbaarder voor windstoten wat het rijgedrag benadeelt.

Prijzen beginnen ergens aan 65.000 euro en lopen op tot richting 200.000 euro.

Voordelen:
+ Ruimte en interessante indelingen mogelijk
+ Niet noodzakelijk duurder dan een half-integraal

Nadelen:
- Verbruik door drag van de overhead cabine
- Vatbaar voor windstoten en minder aangenaam rijden

Liners

morelo_grand_empire_26t.jpg


Liners worden vaak landjachten genoemd en zijn de meest luxueuze uitvoeringen onder de motorhomes. Doorgaans zijn deze altijd op het chassis van kleine of grote vrachtwagens zoals bv Mercedes Atego of Mercedes Actros. Er zijn eveneens uitvoeringen op een aantal heavy chassis van Iveco (tot 7.7 ton). Deze campers zijn door hun omvang iets minder populair bij de gemiddelde Europeaan (al speelt het prijskaartje daar ook vast een grote rol in). Lengtes varieren van doorgaans 8 tot 12 meter.

Prijskaartjes beginnen ergens bij 225.000 euro en lopen op tot richting 2.000.000 EUR.

Voordelen:
- Rijdend huis
- Extreme luxe en geen besparingen op vlak van materialen door ontbreken gewichtsbeperkingen

Nadelen:
- Extreme luxe komt aan extreme prijskaartjes
- Moeilijk bruikbaar op de kleine Europese wegen
- Hogere tolfees door grootte en gewicht
- Lengtes van 9m+ en/of hoge gewichten zijn op heel veel campings niet toegestaan

Waarom met de camper?

Het is net zoals de instagrammers altijd prijzen: totale vrijheid. Het appeal zit zich in het gaan en staan waar je wil.
Zo was ook onze eerste camper ervaring meteen het perfecte voorbeeld hoe het in zijn werk gaat: reisje gepland naar Bretagne.
Op weg richting de kust gevraagd aan mijn vrouw hoe het weer was, bleek het regen te zijn over de hele periode van het geplande verblijf. Binnen de 10 minuten het stuur omgekeerd en helemaal doorgereden naar het zuiden van Frankrijk om daar te zweten en te puffen in de warmte van de zon.

Iedereen kent het wel: je plant een citytrip van enkele dagen en dan kom je op dag 2 tot de vaststelling dat je het eigenlijk wel gezien hebt. Bij motorhomes is het simpelweg sleutel omdraaien en vertrekken indien de bestemming je niet bevalt. Iets dat ik persoonlijk intussen een aantal keer gedaan heb.

Waar slaapplaatsen vinden?

Er zijn veel opties van campings tot motorhome parkings tot wildkamperen. Kijk altijd is in het land van bestemming wat de regels zijn met betrekking op wildcamperen.

Handige apps zoals Park4night of Camperstop tonen je in je nabijheid of de regio waar je naartoe wil alle mogelijke stopplaatsen met informatie van gebruikers of het daar rustig is, schoon is, prijzen, ... Zo rijden wij persoonlijk gewoon tot we zin hebben en kijken dan even op de app wat voor leuke stops er in de buurt zijn, even klikken op directions waze en je staat binnen de korste keren altijd op een leuk plekje.
Dergelijke apps maken reizen met de motorhome EXTREEM makkelijk, zelfs voor mensen zonder veel ervaring of firsttimers.

Huren of Kopen?

In het begin is het altijd te adviseren om de eerste maal te huren. Zo ontdek je snel of reizen met een camper iets voor jou is. Ook als je overweegt om een ander type voertuig aan te schaffen (bv een kleine buscamper of grote integraal), is het aangewezen er eerst is eentje te huren. Motorhomes zijn niet goedkoop en aankopen zonder een vergelijkbaar model te testen zou wel eens een zure financiele pil kunnen zijn.

Huren

Huren doe je best via erkende websites zoals www.goboony.be maar je kan ook bij tal van dealers huren zoals www.vanomobil.be en www.dicar.be. Ook zie je vaak kleinere huurbedrijfjes maar let daar goed op wat er gebeurt in geval van schade. Via grote bedrijven ben je toch relatief zeker dat verzekeringsgewijs je niet voor vreemde verrassingen komt te staan bij schade, wat niet altijd het geval blijkt te zijn bij kleinere verhuurders volgens andere fora. Lees dus goed de kleine lettertjes van de voorwaarden.

Merken

Enkele van de meer bekende merken:

- Adria https://www.adria-mobil.com/
- Burstner http://www.buerstner.com/

- Carthago https://www.carthago.com/en/
- Chausson https://be.chausson-motorhomes.com/
- Concorde https://www.concorde.eu/
- Dethleffs https://www.dethleffs.be/
- Eura Mobil https://www.euramobil.de/en/
- Frankia https://www.frankia.com/en/
- Hobby https://www.hobby-caravan.de/
- Hymer https://www.hymer.com/

- Itineo https://www.itineo-camper.nl/
- Kabe https://www.kabe.se/en/
- Knaus https://www.knaus.com/nl-be/
- Morelo https://www.morelo-reisemobile.de/
- Niesmann Bischoff https://www.niesmann-bischoff.com/en/
- Wingamm https://www.wingamm.com/en/


Deze post is een startpunt en ik zal deze proberen uit te breiden afhankelijk van de populariteit van de thread. Deel gerust je eigen ervaringen en suggesties om bij te dragen.
 
Laatst bewerkt:
Zeer interessante post met helder overzicht!
Zelf hebben wij een caravan 2018 LMC Style 490 K met MTM van 1.700 kg, nieuw aangekocht bij DKW in Wevelgem en zeer tevreden. (sorry voor offtopic).
Een aantal vrienden en kennissen hebben ook een mobilhome en die vinden het bijzonder gemakkelijk om er 'snel' mee op weekend te gaan. Eigenlijk is het verse kleren, instappen en vertrekken wat heel aangenaam is. Naast langere reizen uiteraard.
 
Zeer interessante post met helder overzicht!
Zelf hebben wij een caravan 2018 LMC Style 490 K met MTM van 1.700 kg, nieuw aangekocht bij DKW in Wevelgem en zeer tevreden. (sorry voor offtopic).
Een aantal vrienden en kennissen hebben ook een mobilhome en die vinden het bijzonder gemakkelijk om er 'snel' mee op weekend te gaan. Eigenlijk is het verse kleren, instappen en vertrekken wat heel aangenaam is. Naast langere reizen uiteraard.

Het grootste voordeel van een caravan is natuurlijk dat je de auto loskoppelt en je kan gaan waar je wil.
Voor mij is het nadeel de beperkte mobiliteit dan weer in de zin van flexibiliteit in het aspect van rondtoeren.
Caravan tuf je niet zo evident mee van stadje naar stadje.

Alles heeft pro's en cons natuurlijk :)

(en als je ergens aankomt in de gietende regen is het met de motorhome ook wel fijn dat je niet moet uitstappen :biglaugh:)
 
Een belangrijk puntje om te weten is ook dat de belastingen op campers laag liggen. Dus hoewel ze soms een zware motorisaties hebben, valt de running cost eigenlijk nog wel mee.

Tot nu toe enkel ervaring met Amerikaans camper (https://www.cruiseamerica.com/rv-rentals/our-vehicles/large-rv) en de reis zelf was fantastisch. Stomme dingen als 's avonds gewoon kunnen koken ipv elke avond een restaurant moeten zoeken, passen veel beter bij onze manier van reizen.

Ooit staat een zelfbouw luxe-campervan nog wel eens op de planning hier.
 
Een belangrijk puntje om te weten is ook dat de belastingen op campers laag liggen. Dus hoewel ze soms een zware motorisaties hebben, valt de running cost eigenlijk nog wel mee.

Tot nu toe enkel ervaring met Amerikaans camper (https://www.cruiseamerica.com/rv-rentals/our-vehicles/large-rv) en de reis zelf was fantastisch. Stomme dingen als 's avonds gewoon kunnen koken ipv elke avond een restaurant moeten zoeken, passen veel beter bij onze manier van reizen.

Ooit staat een zelfbouw luxe-campervan nog wel eens op de planning hier.

Of uber eats naar de camperplaats laten komen. Been there, done that a gazillion times haha
 
Heel toffe topic! Eentje die ik ga blijven volgen.
Wij mijmeren hier thuis héél vaak dat we graag een camper/mobilehome zouden willen om van tijd eens te onthaasten.
Financieel zitten we nog niet op het punt om eentje aan te schaffen...Helaas.
Ben benieuwd naar de verhalen hier
 
0QXLKS92VQr9UCa2Pm1tKc9P.jpg

HNKtAqRb5ah8ldJCJJ8pKieN.jpg


Dit is trouwens de onze momenteel.

2022 Globebus i6 van Dethleffs. Specifiek deze gekocht doordat deze niet breder is dan de gemiddelde buscamper en je dus ook in de kleine straatjes mooi overal tussen kan. Hij is echter iets minder geschikt voor met een kindje in alle comfort te reizen (vind ik dan) dus we zijn toch wat aan het uitkijken naar meer een echte premium a-klasse zoals een Niesmann bv.
Zou graag toch een layout hebben waar ik een veel grotere 'salon' heb omdat ik vaak laat wakker blijf als men vrouw al is gaan slapen en ik dat in comfort wil kunnen doen terwijl de dochter slaapt. Bij de meeste campers zit het hefbed vooraan in de weg voor nog comfortabel te kunnen zitten in de zetels, daar wil ik dus vanaf.

Had het dit weekend nog erover met men vrouw dat we als plan hebben om toch gaan proberen om elk Europees land bezocht te hebben met de camper.

We houden ook bij met zo een map waar we reeds geslapen hebben met deze motorhome.
mapimage


Nog veel 'werk' aan de winkel dus voor extra pins toe te voegen
 
Het geld van mijn mobiliteitsbudget wordt sinds 2022 opzij gezet in ons 'busjesfonds'. Over 1 à 2 jaar gaan we daar dan een campervan mee kopen. Enkele van mijn vrienden hadden 15 jaar geleden al van die zelf omgebouwde camionettes dus ik ben bekend met die manier van reizen. Er zijn er zelfs die er zelfs vandaag nog altijd in leven. In de winter gewoon ergens als arbeider in de bouw gaan werken, dan vanaf april met de campervan de hele zomer rondtouren.
Enkel jammer van corona, want de prijs van campervans is echt geëxplodeerd. Ik hoop dat de prijs van tweedehands exemplaren nog wat daalt nu weer meer mensen op reis gaan met het vliegtuig. Maar voorlopig nog geen tekenen in die richting....


Waarom campervan: omdat we het ook echt als tweede auto zouden gebruiken buiten de vakantieperiodes. En omdat we liefst zo flexibel mogelijk reizen. We gaan het sowieso noordelijk opzoeken en niet zuidelijk. En we kamperen liever in het wild dan op een camping.
 
Prijs van caravans idem. Ze verkopen nog altijd hetzelfde model als dat wij hebben en prijs is +25% gegaan. Als ik de onze nu tweedehands zou verkopen zou ik er evenveel voor kunnen krijgen als dat ik ze nieuw heb aangekocht in 2018.
Sinds corona zit het enorm in de lift en ik heb de indruk dat er bij de mensen veel vooroordelen over reizen met een camper / caravan zijn verdwenen.
 
Het geld van mijn mobiliteitsbudget wordt sinds 2022 opzij gezet in ons 'busjesfonds'. Over 1 à 2 jaar gaan we daar dan een campervan mee kopen. Enkele van mijn vrienden hadden 15 jaar geleden al van die zelf omgebouwde camionettes dus ik ben bekend met die manier van reizen. Er zijn er zelfs die er zelfs vandaag nog altijd in leven. In de winter gewoon ergens als arbeider in de bouw gaan werken, dan vanaf april met de campervan de hele zomer rondtouren.
Enkel jammer van corona, want de prijs van campervans is echt geëxplodeerd. Ik hoop dat de prijs van tweedehands exemplaren nog wat daalt nu weer meer mensen op reis gaan met het vliegtuig. Maar voorlopig nog geen tekenen in die richting....


Waarom campervan: omdat we het ook echt als tweede auto zouden gebruiken buiten de vakantieperiodes. En omdat we liefst zo flexibel mogelijk reizen. We gaan het sowieso noordelijk opzoeken en niet zuidelijk. En we kamperen liever in het wild dan op een camping.

Voor die usecase, kijk eens naar een Burstner Copa 530!
Lijkt me ideaal voor wat je zoekt.

Het leuke aan die bus is toch een vast toilet dat er praktisch ingewerkt is.
Westfalia heeft zo de Kepler One maar die is heel duur en pak minder bruikbaar als dagelijks vervoer.
Van zo die kleine hybrid camper/transport busjes zou ik altijd die verkiezen boven bv de traditionele california.
Een eigen toilet hebben is wel echt een giga meerwaarde.

Copa 530 bij Vanomobil
 
Sinds vorig jaar ook eigenaar van een half integraal 2011 Mclouis op basis van een fiat chassis.
Het moest een half integraal zijn met hefbed en stapelbed achteraan.

Deze zomer bijna 3 weken weg geweest in het zuiden van frankrijk en bijna nooit langer dan 2h per dag gereden en telkens na 2 of 3 dagen weer verhuizen. zowel ik als mijn vrouw en de kinderen vonden het schitterend, het mocht zelfs nog langer geduurd hebben.


We waren nog geen 2h weg of 1 van de wieldeksels was gaan vliegen :angry:

mclouis mc36.jpg
 
Wat is het voordeel van een mobilehome (type half integraal bijvoorbeeld) kopen tov. eentje huren?
De kostprijs tegenwoordig vind ik aanzienlijk voor een wagen die dient om op reis te gaan. Als ik huurprijzen van vrienden hoor voor 10-14 dagen weg te gaan kan je daar toch behoorlijk wat jaren op teren vooraleer je aan de prijs van een nieuwe mobilehome komt.
Met dat voordeel dat je geen kosten hebt en hem niet moet stockeren.
Ga ik ergens te kort door de bocht?

(zoals ik hier boven al zei: mijn vrouw en ik zijn ook aan het rondkijken voor binnen x-aantal jaar op reis te gaan op die manier. Dus no judgement!)
 
Heb een maand terug voor t eerst een mobilhome mee gehad. Zo’n mclouis zoals hierboven.

Gehuurd via goboony en kan dat best wel aanraden. Wij waren toen 600€ kwijt voor 5 dagen inc 80€ voor de extra kms. Was een recent model, automaat, 22k km op de teller en stond hier 15km verder te huur.

Kzou t nog is doen moest de situatie zich voor doen.
 
Wat is het voordeel van een mobilehome (type half integraal bijvoorbeeld) kopen tov. eentje huren?
De kostprijs tegenwoordig vind ik aanzienlijk voor een wagen die dient om op reis te gaan. Als ik huurprijzen van vrienden hoor voor 10-14 dagen weg te gaan kan je daar toch behoorlijk wat jaren op teren vooraleer je aan de prijs van een nieuwe mobilehome komt.
Met dat voordeel dat je geen kosten hebt en hem niet moet stockeren.
Ga ik ergens te kort door de bocht?

(zoals ik hier boven al zei: mijn vrouw en ik zijn ook aan het rondkijken voor binnen x-aantal jaar op reis te gaan op die manier. Dus no judgement!)
voornamelijk de flexibiliteit lijkt mij; je kan een donderdagavond beslissen “het wordt mooi weer dit weekend, we stoppen bagage al in de camper en morgen na school/werk rijden we door naar Zeeland, Ardennen,..”
Of je kan je vertrek een week uitstellen als blijkt dat het weer echt tegen zit (gesteld dat je je verlof kan verzetten). Bij een gehuurde hang je vast aan de periode die je geboekt hebt (soms lang op voorhand voor bepaalde modellen en in populaire periodes) en hangt je vakantie nog deels af van of er binnen aanvaardbare afstand beter weer is.
Als je er eentje hebt, ga je die ook wel automatisch vaker gebruiken, maar dan nog lijkt het me idd geen business case die erg “rendabel” is t.o.v. huren; de flexibiliteit betaal je.
Ik heb ook een tijdje overwogen een camper te kopen, maar uiteindelijk voor een caravan gegaan. +- een vierde van de prijs en voor mijn gebruik (kleine kinderen die nog vooral het liefst een uitgeruste camping met zwembad en animatie hebben) eigenlijk interessanter. Langere periodes op dezelfde plaats en van daaruit mogelijkheden voor uitstappen met de afgekoppelde auto. Maar ook al wel spontane weekendjes gedaan in functie van het weer. Mogelijk koop ik in de toekomst alsnog een camper als ons gebruik/profiel zou wijzigen.
 
Sinds vorig jaar ook eigenaar van een half integraal 2011 Mclouis op basis van een fiat chassis.
Het moest een half integraal zijn met hefbed en stapelbed achteraan.

Deze zomer bijna 3 weken weg geweest in het zuiden van frankrijk en bijna nooit langer dan 2h per dag gereden en telkens na 2 of 3 dagen weer verhuizen. zowel ik als mijn vrouw en de kinderen vonden het schitterend, het mocht zelfs nog langer geduurd hebben.


We waren nog geen 2h weg of 1 van de wieldeksels was gaan vliegen :angry:

Wieldeksels, onnodig gewicht hehe.

Wat wij vaak doen op trips is zo 2 tot 4 dagen wild parkeren en dan ergens een nachtje op motorhome parking en daar servicen. Leuke manier van reizen zo, altijd hoppen tussen verschillende locaties (liefst mee richting de zon en weg van wolken)

Wat is het voordeel van een mobilehome (type half integraal bijvoorbeeld) kopen tov. eentje huren?
De kostprijs tegenwoordig vind ik aanzienlijk voor een wagen die dient om op reis te gaan. Als ik huurprijzen van vrienden hoor voor 10-14 dagen weg te gaan kan je daar toch behoorlijk wat jaren op teren vooraleer je aan de prijs van een nieuwe mobilehome komt.
Met dat voordeel dat je geen kosten hebt en hem niet moet stockeren.
Ga ik ergens te kort door de bocht?

(zoals ik hier boven al zei: mijn vrouw en ik zijn ook aan het rondkijken voor binnen x-aantal jaar op reis te gaan op die manier. Dus no judgement!)

Punt is wel dat motorhomes (in het huidige klimaat) extreem goed hun waarde behouden.
Als je een motorhome zou verhuren en zelf gebruiken, kan je er zelfs netjes winst op maken.

Gouden regel daarvoor is:
- Maximaal 50.000km op de teller zetten en/of 2-3 jaar oud
Dan verkopen en je haalt rendement uit de huurgelden en restwaarde tov aankoop nieuw.
Zo heb je gratis eigenlijk een motorhome als je dat zou willen.

Het gemak van eentje te hebben staan is wel enorm handig voor spontaniteit. Vrijdagavond thuiskomen: "wat denk je? Zijn we weg?''
Watertank vullen duurt nog geen 10 minuten, wat kleren mee en je bent weeral vertrokken.
 
Ik heb reeds 2x via goboony gehuurd en heel het vanlife gebeuren vind ik fantastisch. Ik heb sowieso nauwelijks luxe nodig, hou van natuur en dol op roadtrips door alle landen van Europa.

Aangezien die fabriekscampers belachelijk duur zijn. (Eerder rond 60.000-80.000€).
Heb ik mij sinds een aantal maanden verdiept in de zelfbouw en een lege citroen jumper aangeschaft. Vanuit deze basis gaan we dan een volledige OFF GRID camper naar smaak maken, wordt dus een leuke tijdsbesteding komende wintermaanden om hopelijk tegen de lente vol voldoening te beginnen rondtrekken.

Als het mij lukt zou ik hier fulltime in willen wonen en werken op termijn.
 
Ik heb reeds 2x via goboony gehuurd en heel het vanlife gebeuren vind ik fantastisch. Ik heb sowieso nauwelijks luxe nodig, hou van natuur en dol op roadtrips door alle landen van Europa.

Aangezien die fabriekscampers belachelijk duur zijn. (Eerder rond 60.000-80.000€).
Heb ik mij sinds een aantal maanden verdiept in de zelfbouw en een lege citroen jumper aangeschaft. Vanuit deze basis gaan we dan een volledige OFF GRID camper naar smaak maken, wordt dus een leuke tijdsbesteding komende wintermaanden om hopelijk tegen de lente vol voldoening te beginnen rondtrekken.

Als het mij lukt zou ik hier fulltime in willen wonen en werken op termijn.
Fulltime wonen zou ik niet kunnen maar ik ben altijd wel gefascineerd als ik onder schot mee moet naar de Ikea en daar dan altijd zelf in die piepkleine 40m2 woningen loop. Ik vind het altijd enorm knap om te zien hoe efficient de ruimte gebruikt wordt, iets wat ze bij motorhomes toch wel echt goed geperfectioneerd hebben.

Wij ook de eerste keer gehuurd op goboony en meteen verkocht. Altijd gereisd naar toch echt wel de betere luxehotels maar dag 2 ging vaak de laptop open uit verveling. Reizen in de camper geeft me een vreemde rust die ik op andere traditionele reizen moeilijk kan ervaren.

240815159_4524458484271321_7831304749509820658_n.jpg


Was toen met een Adria Supreme 640. Ik vind zelf busjes extreem cool maar mijn vrouw houdt toch liever van wat meer ruimte, vandaar de integraal.

Post zeker wat updates van je build dan, altijd wel boeiend om te zien.
 
Voor die usecase, kijk eens naar een Burstner Copa 530!
Lijkt me ideaal voor wat je zoekt.

Het leuke aan die bus is toch een vast toilet dat er praktisch ingewerkt is.
Westfalia heeft zo de Kepler One maar die is heel duur en pak minder bruikbaar als dagelijks vervoer.
Van zo die kleine hybrid camper/transport busjes zou ik altijd die verkiezen boven bv de traditionele california.
Een eigen toilet hebben is wel echt een giga meerwaarde.

Copa 530 bij Vanomobil

Naar model toe heb ik nog maar weinig opzoekwerk gedaan. Aangezien ik sowieso tweedehands zou gaan, zal de keuze ook wel wat beperkt zijn tot wat er op dat moment toevallig op de markt te koop staat. Nu, één voordeel, we hebben tijd om er eentje te kopen en geen harde deadline. Ik zou vermoeden dat je de beste deals kan doen nà de zomer.

Ikzelf ben iemand die weinig nodig heeft maar met een gezin erbij moet ik natuurlijk compromissen sluiten. 15 jaar geleden was het ok geweest om gewoon een matras in een laadruimte te leggen en daarmee drie weken op reis te gaan, maar het kan zijn dat we nu inderdaad bij de wat meer 'high end' campervans gaan uitkomen.
Op ferry's val je vaak wel in een duurdere categorie als je auto langer is dan 5 meter, dus ook nog te bekijken of ik daar onder wil blijven of niet.

Nuja, realistische datum voor een aankoop is ergens in de loop van 2025. Om dan gedurende 5 tot 10 jaar enkel met de campervan op reis te gaan. Hem dan weer te verkopen. En dan weer een periode verre vliegreizen te maken. Maar tussen plan en werkelijkheid kan er nog veel veranderen.
 
De afspraak vanaf nu is elk jaar een verre vliegreis en de rest campervan, ik heb best wel wat vakantiedagen en we hebben geen kids dus dat brengt wel op, ook in de weekends. Vele mensen kunnen pas een kopen als ze met pensioen zijn omwille van het feit dat je best wel wat vrije tijd moet hebben om hem optimaal te benutten.

Ik zie hier in de buurt veel Campervans op straat staan die nauwelijks bewegen, best wel jammer dan van die 70.000€...
 
Potentieel dit weekend is een nachtje zee of ardennen doen met de maand oude dochter.

We willen is testen hoe goed/slecht dat meevalt haha. Ik hou men hart al vast :biglaugh:
 
Terug
Bovenaan