Je ergernissen van vandaag - Deel 1

Status
Niet open voor verdere reacties.
Kunnen ze niet beter gewoon zeggen dat aankopen doen buiten de EU vanaf heden gewoon VERBODEN is?
Want met hun huidige tarieven om uw pakjes te verkrijgen, komt het daar eigenlijk gewoon op neer ..
OF mis ik iets? :unsure:
ge mist iets

edit: https://www.bpost.be/nl/shoppen-buiten-eu
Niet-Europese webshops kunnen zich bij de EU registreren om de btw en invoerkosten vooraf te verrekenen. Koop zoveel mogelijk in zo’n geregistreerde webshop. Zo verloopt het proces niet alleen vlotter, je betaalt ook minder.
Dus het is aan u om effe te checken of de webshop in kwestie aangeeft dat ze die btw en invoerkosten verrekenen en dan kost het u niets extra om buiten EU te bestellen

Hoe herken ik een IOSS geregistreerde webshop?
Niet-Europese webshops kunnen zich bij de EU registreren om de btw en invoerkosten vooraf te verrekenen in hun webshop. De meeste grote webshops zoals AliExpress, Amazon, E-bay en Wish hebben zich al geregistreerd.
Je kan een dergelijke webshop herkennen aan de aparte vermelding van btw in je winkelmandje op het moment van betaling.

ge mist iets

edit: https://www.bpost.be/nl/shoppen-buiten-eu

Dus het is aan u om effe te checken of de webshop in kwestie aangeeft dat ze die btw en invoerkosten verrekenen en dan kost het u niets extra om buiten EU te bestellen
OK maar dan zijn die kosten voor de webshop in kwestie hé? Dat wil toch niet zeggen dat die kosten er NIET meer zijn? Dat is mij dus ook nog niet helemaal duidelijk. :unsure:

Of krijgen die webshops daar dan korting op, omdat ze een zakelijk bedrijf zijn? Want anders zie ik het nut er niet van in, waarom een webshop zou registreren. Ze moeten dan al goed gek zijn als je voor elke klant steeds die extra kosten moet betalen.

OK maar dan zijn die kosten voor de webshop in kwestie hé? Dat wil toch niet zeggen dat die kosten er NIET meer zijn? Dat is mij dus ook nog niet helemaal duidelijk. :unsure:

Of krijgen die webshops daar dan korting op, omdat ze een zakelijk bedrijf zijn? Want anders zie ik het nut er niet van in, waarom een webshop zou registreren. Ze moeten dan al goed gek zijn als je voor elke klant steeds die extra kosten moet betalen.
Neen, die kosten zijn voor jou want ze worden pas in je winkelmandje berekent (dus nog niet op webshop pagina's zelf)
Het nut is dat zij het al verrekenen en je dus in je winkelmandje al kan zien of het wel voordeliger is om die extra kost te betalen en het in het buitenland te bestellen en/of je het aan die prijs wel wil kopen. Ook heb je achteraf geen onaangename verrassingen meer.

Herc zou dus in zijn winkelmandje gezien hebben dat er ongeveer 116€ bijkwam (waarschijnlijk zelfs minder want ik denk dat bpost zijn 32€ er nog eens bijkomt omdat ze bij de douane de waarde hebben moeten schatten en dit zou dus vermeden zijn als het pakket al van de leverancier volledig betaald was) en dan had hij dan al de afweging kunnen maken of hij dat ok vond voor hetgeen hij wou bestellen.

De kosten die je betaalt aan Bpost zijn de btw + een vast bedrag om het aan te bieden bij de douane.
Als de webshop zelf de btw aanrekent en doorstort aan de douane, zit bpost daar niet tussen en valt dat vast bedrag weg. De enige extra kost die de shop heeft is de personeelskost van de administratie.

Geen verzendkosten en het betreffen kledingstukken.

Invoerrechten (douane) €26.43
Kosten voor douaneformaliteiten (bpost) €32.00
Btw €58.52
Totaal€116.95
Het is helemaal niet te gek voor woorden. Op veel textiel wordt 12% invoerrechten geheven. Hieronder de detailberekening.

Invoerrechten = waarde van goederen x tarief = 220 EUR x 12% = 26,43 EUR
Kosten douaneformaliteiten = 32,00 EUR
Maatstaf van heffing BTW = de som van waarde + verzendkosten + invoerrechten + kosten voor formaliteiten = 220 EUR + 26,43 EUR + 32,00 EUR = 278,43 EUR
BTW van 21% = 278,43 x 21% = 58,52 EUR.

Aan de staat te betalen: invoerrechten 26,43 EUR en BTW 58,52 EUR.
Aan Bpost te betalen: 32,00 EUR voor formaliteiten.
Totaal: 116,95 EUR.

Ik heb daar een ganse post over gemaakt: https://www.beyondgaming.be/threads/over-pakjes-koeriers-douanekosten-invoerrechten-enz.1211/. Met alle links. Veel van die info kan je ook even opzoeken. Ook veel tarieven kan je gemakkelijk terugvinden.

Dus ik snap nog altijd niet de commotie en verbazing daarrond. Alles is duidelijk op voorhand gecommuniceerd door alle partijen. Zeker met de brexit. Ja er worden invoerrechten en BTW geheven. Maar of je nu in Duitsland, Nederland, of Frankrijk woont die berekeningswijze en tarief van invoerrechten (behalve formaliteitskosten en BTW) zijn overal in EU dezelfde.

OK dat het tarief van Bpost spijtig genoeg wel (heel) hoog is. Jammer dat de verzender niet IOSS geregistreerd was. Dan had je die 32 EUR kosten voor formaliteiten niet gehad.

Een paar jaar geleden zaten we hier dus dnno :unsure:

giphy.gif

Goh vroeger deden wij toch ook dingen waarvan ik nu denk... Hadden gemakkelijk onze nek kunnen breken.
Maar nu heeft elke idioot een gsm met internet en een camera dus alles staat meteen online.

Het is helemaal niet te gek voor woorden.
Als 99% van de mensen het niet wil betalen en zegt: Laat maar, steek het in uw gat en vernietig de inhoud, dan vind ik dat toch wel gewoon 'gek' voor woorden. :tongue: En ik heb toch de indruk dat dit echt het geval is.

Nu uiteindelijk zal dit wel wennen. Over 20 jaar gaat de jeugd die bedragen normaal vinden hé en zeggen: Over wat zit dieë ouwe Makila te lullen? Dit is SPOTGOEDKOOP!!!! Maar onze generatie? ... Hmmm ..

Goh vroeger deden wij toch ook dingen waarvan ik nu denk... Hadden gemakkelijk onze nek kunnen breken.
Maar nu heeft elke idioot een gsm met internet en een camera dus alles staat meteen online.
Vroeger in onze jeugd toen we een jaar of 13 waren, klommen wij in bomen. (zonder enige bescherming hé)
Hoe moeilijker beklimbaar? Hoe beter! Hoe hoger dat we erin slaagden in de boom te klimmen? Hoe beter!

Een vriend van mij is daar dan uit gevallen. Gelukkig niks gebroken, maar dat lijkt me minstens zo gevaarlijk als op zo'n bierkratten gaan staan. Ik zou niet weten waarom dat minder gevaarlijk zou zijn.

Dus in die zin, heb ik ook al de Darwin Awards gewonnen sé. Dus ja slim is het niet maar .. :tongue:

Natuurlijk één verschil: Wij trachten net niet uit de boom te vallen, terwijl ze hier dus van de bierkratten vallen/springen. Maar goed, het blijft erg gevaarlijk.

mensen doen al duizenden jaren domme dingen. Zelfs slimme mensen doen domme dingen. Denk maar aan de eerste mensen die een poging deden om te vliegen. Niet alles was even veilig of doordacht.
En als het heel extreem is, krijgt het zelfs media-aandacht en staan we er bij te klappen. Denk maar aan extreme sports of extreme vrije val zoals Baumgartner
Cool natuurlijk, maar ook absurd dat we daar voor staan te klappen he.

Maar voor de rest: de hype-train is nu gewoon groter dankzij sociale media. Ideeën worden gemakkelijker verspreid en de aanmoediging om het toch te doen is door het platform ook groter. Zonder publiek zou iemand er misschien van afzien om iets te doen, maar nu men weet dat anderen het ook gaan zien, wil men zijn poging ook wel vereeuwigen.
En we hebben nu natuurlijk meer middelen en meer vrije tijd om domme dingen te doen.
Op zich heb ik weinig medelijden met mensen die zo'n challenges doen. Enkel als er weer slachtoffers vallen die er niets mee te maken hadden (zoals bijv. idioten die stunts uitvoeren in het verkeer en iemand anders raken) of jongeren die het vanwege 'peer pressure' doen en de gevolgen ook niet goed kunnen inschatten. Maar als ne zatte mongool op een stapel melkkratten gaat staan en zijn rug breekt? Tja, dat blijft spijtig natuurlijk, maar is dan het ergste voor degene die er nu hun tijd mogen gaan insteken.
Net hetzelfde met die influencers die van een klif vallen in hun drang naar de ideale foto. Het blijft triest dat er zo levens verloren gaan, maar dat is wel het risico waar ze zelf voor gekozen hebben.

mensen doen al duizenden jaren domme dingen. Zelfs slimme mensen doen domme dingen. Denk maar aan de eerste mensen die een poging deden om te vliegen. Niet alles was even veilig of doordacht.
En als het heel extreem is, krijgt het zelfs media-aandacht en staan we er bij te klappen. Denk maar aan extreme sports of extreme vrije val zoals Baumgartner
Cool natuurlijk, maar ook absurd dat we daar voor staan te klappen he.

Maar voor de rest: de hype-train is nu gewoon groter dankzij sociale media. Ideeën worden gemakkelijker verspreid en de aanmoediging om het toch te doen is door het platform ook groter. Zonder publiek zou iemand er misschien van afzien om iets te doen, maar nu men weet dat anderen het ook gaan zien, wil men zijn poging ook wel vereeuwigen.
En we hebben nu natuurlijk meer middelen en meer vrije tijd om domme dingen te doen.
Op zich heb ik weinig medelijden met mensen die zo'n challenges doen. Enkel als er weer slachtoffers vallen die er niets mee te maken hadden (zoals bijv. idioten die stunts uitvoeren in het verkeer en iemand anders raken) of jongeren die het vanwege 'peer pressure' doen en de gevolgen ook niet goed kunnen inschatten. Maar als ne zatte mongool op een stapel melkkratten gaat staan en zijn rug breekt? Tja, dat blijft spijtig natuurlijk, maar is dan het ergste voor degene die er nu hun tijd mogen gaan insteken.
Net hetzelfde met die influencers die van een klif vallen in hun drang naar de ideale foto. Het blijft triest dat er zo levens verloren gaan, maar dat is wel het risico waar ze zelf voor gekozen hebben.
Ik vroeg mij dat af een paar jaar terug toen ze na maanden het wrak en lichaam van die miljardair teruggevonden hadden. Die een tijdje concurreerde me Branson voor allerlei stunts. Was ‘s morgens gaan vliegen, nooit teruggekomen, maanden later ergens onherbergzaam: crash site. Hij was aan het oefenen voor iets als eerste het verst of langst of godweetet te doen.
Dan zou ik zo graag gevraagd hebben aan die man: je had miljárden. Was dit het nu waard? (Ik weet dat je natuurlijk niet in een toren kan gaan wonen en we elke dag risico lopen van onder een bus te belanden. Maar die ‘hyper risico’ dingen die sommigen willen doen)

Ik vroeg mij dat af een paar jaar terug toen ze na maanden het wrak en lichaam van die miljardair teruggevonden hadden. Die een tijdje concurreerde me Branson voor allerlei stunts. Was ‘s morgens gaan vliegen, nooit teruggekomen, maanden later ergens onherbergzaam: crash site. Hij was aan het oefenen voor iets als eerste het verst of langst of godweetet te doen.
Dan zou ik zo graag gevraagd hebben aan die man: je had miljárden. Was dit het nu waard? (Ik weet dat je natuurlijk niet in een toren kan gaan wonen en we elke dag risico lopen van onder een bus te belanden. Maar die ‘hyper risico’ dingen die sommigen willen doen)
Ik weet niet of er veel studie naar gedaan is, maar bij extreme sporten is dat dikwijls de kick van het beleven. En doordat na een tijd die kick afvlakt bij regelmatige beoefening, moeten ze op zoek naar iets nieuw of extremer.
Bij een miljardair kan dat ook zijn: zij hebben al alles en ervaren niet meer de voldoening van iets nieuw te kopen. Een nieuwe ferrari? Zet hem maar in de rij bij de andere 'exclusieve' auto's. Dus doordat ze zoveel geld hebben, brengt niets nog echt een 'rush'. En dan moeten ze het zoeken in wilde feestjes of in extreme zaken. En ze hebben er natuurlijk ook het geld voor om die zaken te financieren.
De mens is een complex wezen. Ik heb zelf ooit iemand gekend die verslaafd was aan zwanger zijn. Andere mensen zijn verslaafd aan de adrenaline rush.
Ze zijn dan ook bereid om te jong te sterven terwijl ze 110% uit het leven halen, terwijl de gemiddelde mens liever aan 70% leeft en op zijn 90ste sterft in zijn huisje.

Hehe ja. Gaan werken! Fuck! I hope I get rich soon! Als ik nog 20 jaar werk dan xxx. Ik zie dat zolang niet zitten sé!
Hoera ik heb de Euromillions gewonnen! 100 miljoen! Ik moet nooit meer gaan werken. Dat geld opkrijgen? Mij vervelen? Nooit van zijn leven!

19 jaar later ... Makila is van de brug gereden met zijne Ferrari. Hij verveelde zich, had alles gedaan wat ie wilde. Geld? Zedde zot! Alles was op ja!

Ik weet niet of er veel studie naar gedaan is, maar bij extreme sporten is dat dikwijls de kick van het beleven. En doordat na een tijd die kick afvlakt bij regelmatige beoefening, moeten ze op zoek naar iets nieuw of extremer.
Bij een miljardair kan dat ook zijn: zij hebben al alles en ervaren niet meer de voldoening van iets nieuw te kopen. Een nieuwe ferrari? Zet hem maar in de rij bij de andere 'exclusieve' auto's. Dus doordat ze zoveel geld hebben, brengt niets nog echt een 'rush'. En dan moeten ze het zoeken in wilde feestjes of in extreme zaken. En ze hebben er natuurlijk ook het geld voor om die zaken te financieren.
De mens is een complex wezen. Ik heb zelf ooit iemand gekend die verslaafd was aan zwanger zijn. Andere mensen zijn verslaafd aan de adrenaline rush.
Ze zijn dan ook bereid om te jong te sterven terwijl ze 110% uit het leven halen, terwijl de gemiddelde mens liever aan 70% leeft en op zijn 90ste sterft in zijn huisje.
Maar zou diezelfde persoon in ‘klassieke omstandigheden’ geboren en getogen dan ook geneigd zijn kicks op te zoeken (parachute club of lijntje coke in het weekend, dat kan voor een gewoon budget evenzeer variëren)?

Maar zou diezelfde persoon in ‘klassieke omstandigheden’ geboren en getogen dan ook geneigd zijn kicks op te zoeken (parachute club of lijntje coke in het weekend, dat kan voor een gewoon budget evenzeer variëren)?
Ach er zijn zoveel kicks te vinden voor weinig geld. Een vriend van mijn schoonbroer had zo ook een adrenalinekick : met zijn racemoto op het laatste nippertje nog wagens voorbijsteken. Desnoods wachten met het inhaalmanoeuvre. Dat is niet direct een dure hobby.
De man is ondertussen al enkele jaren dood. Tegen een vrachtwagen opgeknald tijdens een inhaalmanoeuvre.

In the end, Darwin always wins.

Die mensen die zo risico nemen, die hebben we als soort altijd nodig gehad. Zonder hen zaten we nu nog als een soort mensapen in de boom. Zij zijn als eerste uit doe bomen gekropen, hebben als eerste de vallei verlaten waar we ontstaan zijn,...
Nu hebben we ze dus minder nodig.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan