Post van de Maand - Deel hier jouw favorieten!

Ze zijn op dreef in het bouwen & wonen forum. Zoveel goede bijdrages!

Deze keer van @Secj: bedankt voor de generositeit waarmee je andere leden met raad en advies hebt bijgestaan. Ook leuk om te lezen hoe je eigen verbouwingen zijn verlopen. :)


Is een ruime schatting en hangt af of je het allemaal zelf in de weekends doet of laat doen natuurlijk op basis van mijn ervaring en de tiental koppels die ik heb weten verbouwen.

Als je alles laat doen gaat het sneller maar kost het natuurlijk ook meer. Maar in mijn observatie moet je dan wel rekening houden met het volgende:

-een aannemer vinden die alle werken kan uitvoeren. Hierin zit het eerste probleem en zal een kleinere aannemer moeten samenwerken met alle mogelijke risico's. (Bijvoorbeeld: nieuwe samenwerking, planning partner,..) of het zelf willen uitvoeren als de partner niet kan leveren of de aannemer meer marge wilt (risico op slechte uitvoering, typisch voorbeeld uit onze omgeving: plat dak)
-tekort aan materialen
-weersomstandigheden
-planning
-dit en vorig jaar Corona
-bouwverlof
-...

Als voorbeeld en idee onze reis:

Ik heb de planning en coördinatie zelf gedaan en had dus veel ruimte tussen de uitvoering en deed ook al de voorbereidende werken en afwerking.
zelfs dan was het soms een uitdaging de juiste aannemer op de juiste tijd alles te laten uitvoeren binnen de verwachte termijn.

//Wall of text en niet in volgorde:

Laten doen: chape, grootste deel bepleistering, beneden laten vloeren, in 2 keer ramen/buitendeur laten plaatsen (heb wel zelf de oude ramen uitgebroken en alles opgemetseld of aangepast waar nodig), keukengraniet en kasten laten plaatsen, poutrel van 6 meter laten steken (ook Ir. Architect betrokken, maar die heeft eigenlijk eerder gewoon bevestigd wat mijn voorstel was met de nodige berekeningen), binnendeuren, nieuwe gasketel en keuring, Kraan voor in de tuin vanalle koterij op te ruimen en diepspitten en alles wat we uitgegraven hebben af te voeren, boer voor het inzaaien van gras.

Zelf gedaan (zal wrs niet alles zijn maar een idee):
Planning, materiaal opzoeken/uitzoeken/databladen lezen, natuurlijk budgettering/onderhandelen, instaan bij problemen en mee denken voor oplossingen en opvolging aannemers (lijkt een stom punt maar zonder architect met losse aannemers toch wel een must), vloer uitbreken, vloer 40 CM afgraven, oude deuropening dicht metselen, bepaalde openingen breder uitslijpen, verwijderen niet structurele muur, uitbreken stukje welfsels naar zolder voor zoldertrap, zetten zoldertrap, verwijderen oude vloer boven, egaliseren/afschuren boven, nieuwe vloer en plinten boven, alle leidingen voor de verwarming (buiten vloerverwarmingsbuizen, dit kon ik door onderhandelen en wat geluk goedkoper professioneel laten uitvoeren), leidingen sanitair, afvoeren binnen, afvoeren buiten + regenwater en installatie (kraanman heeft wel de put gestoken), elektriciteit, domotica (ook sensors, de kast, schakelaars,...), netwerk, nieuwe 4x25 voor ondergrondse elektriciteitsaansluiting + Proximus smartube + Telenet PE14, elektriciteit voor buiten en de poort, vanalle binnen en buitenverlichting, uitbreken ramen, opmetsen binnenkant ramen zodat de spouwmuren afgesloten zijn, na de ramen luchtdicht afwerken, isolatie binnen plaatsen (heb eigenlijk een nieuw huis in een soort isolerende Ytonblok langs de binnenkant gezet), isolatie van de zoldervloer + osb, afschuren en stralen van de originele beukentrap+behandelen, nieuwe trapleuning in beuk, alles in de badkamer inclusief betegeling/pleister, alle schilderwerken (dit was echt veel werk! -> afplakken, kitten, verschillende lagen schilderen met borstel, primer op sommige zaken zoals keuken mdf),afkasten en plaatsen wc's, verstevigen en veranderen van een stuk in het huis dat houten roostering heeft, plaatsen galva kanalen en natuurlijk alles opzoeken en uitrekenen, plaatsen ventilatie D met dakdoorvoer, afkappen van alle muren en grootste deel plafonds,afbreken oude keuken (was relatief recent en heb ze kunnen doorverkopen en dus relatief weinig werk aan gehad), vals plafond steken aan de houten roostering, aansluiting keuken (kasten werden gezet door schrijnwerker), alles conform aarden inclusief poutrel, de poutrel en andere ijzeren delen extra behandelen, extra ruimte gemetseld + fundering voor de nieuwe elektriciteitscabine (kast) zal ik het maar noemen :), boren van alle gaten door muren en welfsels t.e.m. 162mm, oude leidingen (soms dik staal -> tip: koop direct een reciprozaag) van de verwarming en sanitair uitbreken, isolatie van de vloer, uitzetten meterpas over gans het huis, paar vochtproblemen opgelost, paar verbeteringen aan de kelder (muurtjes en schapjes weg, bekuiping), dakgebinte behandelen en ook al is door dakwerkers laten bekijken, dakgebinte preventief behandelen, ongebruikte schouw afgebroken, afwerking rondom en onder de trappen, hele hoop prul om de muren langs binnen terug goed te krijgen voor de binnenisolatie zoals dichten van vroeger gemaakte gaten en recht opmetselen deurgaten en nieuwe lateien steken. Uitvlakken deel welfsels beneden en de volle grond om vloerisolatie te kunnen leggen, elektriciteit was al gezegd maar ook alles uitslijpen,potje plaatsen en dichtsmeren, verwijderen asbest lambrisering (delicaat werkje),buitendorpel voordeur,...

Waarschijnlijk nog heel wat vergeten.

Hiervoor hebben wij met twee gewerkt in de weekends (zaterdag, zondag 10-isch tot 17-isch) en verlof (1 week gingen we echt op verlof, dat is ook wel is nodig). De ene dag al wat harder en plezanter als de andere .

Ruw verloop:
-2 maanden huis leegmaken (stonden nog meubels enzo in)
-3 maanden (wat parallel wel) voor het masterplan te bedenken, inclusief een energiedeskundige (was gratis via de gemeente) en paar architecten per uur over de vloer gehad voor tips en onze ideeën te testen. Je moet je plannen wel mee laten evolueren tijdens de verbouwing.
-14 maanden uitbreken, afvoeren, preppen, ... (Alleen aan afvoer allerlei zitten we volgens mijn Excelsheet aan +- €6500)
-9 maanden opbouwen (hier kwamen de meeste aannemers aan bod) + tuin
-4 maanden afwerking (verven, keuken, badkamer, wc potten, ...)

Totaal ongeveer, want sommige zaken lopen wat door elkaar, een +-30 maanden of 2,5 jaar doorlooptijd. We woonden ter verduidelijking niet in het huis maar een paar km verder.

Oppervlakte: moeilijk en afhankelijk van welke interpretatie maar ongeveer 95m2 beneden, 55-60m2 boven. Kelder is maar 1m80-90 hoog dus tel ik niet mee maar is 25m2, zolder mogelijks nog 30-40m2 bruikbaar te maken, garage 30m2 + half bruikbaar verdiep laten we zeggen 15m2 opberg of zo

Dus nu ongeveer 150-155m2 leefruimte wat voor ons zeker voldoende is met de extra opslagruimte van de zolder/garage. Het helpt wel voor het ruimtelijk gevoel dat alle ruimte goed benut is en dat het beneden relatief open is met veel lichtinval en plafonds van 2m75. Achtergevel is beneden bijna helemaal open naar achter (grote tuin, velden, bos).

Wat moet nog gebeuren:
-nieuw dak, het huidig is 70+ jaar oud en eigenlijk nog goed maar zonder onderdak. Laten we vervangen zodat we de zolder als bergruimte kunnen gebruiken of eventueel makkelijk kamers/ruimte kunnen maken indien dit nodig zou worden. (Op deze moment nog niet echt nodig)
-verbeteren van de tuin, is never ending natuurlijk :)
-losstaande garage verbouwen. Dit was mijn materiaalkot en is relatief goed in orde. Zo'n typische gemetselde afzonderlijke garage met betonwelfsels (verdiep kan ik in het midden rechtstaan) en dakpannen. Zou hier graag de mancave maken of m'n bureau. Dan zit ik echt akoestisch afgesloten van alles.

Opgedaan:
-130-140k€ tot nu toe (kwalitatief wel altijd goed materiaal genomen, we hebben eigenlijk nooit iets gelaten voor de prijs). Heb ook een goed gevuld werkhuis nu :D
Nog op te doen:
-dak laten doen op basis van offertes 30-40k€ (inclusief bakgoten en garage. Het dak zelf heeft veel hoekjes en kantjes dus veel slijpwerk)
-10-25k€ tuin (aanpassing terras, beplanting, bomen), stukje afspanning, serre, stukje wellness
-renovatie garage. Dat zal wat afhangen van mijn mancave wensen maar als ik het zelf doe en heb nog veel materiaal en nu ook de nodige machines schat ik 20k€ (zonder het dak).
-3-4k kleine set zonnepanelen met micro-omvormerd op statief in de tuin als de business case terug goed zit en eventueel batterij in de garage (met batterij zal de kost iets hoger liggen)


Wat ik zou veranderen moest ik alle vrijheid hebben:
-badkamer 3m2 groter maken
-1 extra kamer voorzien als afzonderlijke dressing
Beide kan eventueel op zolder nog.
-ik heb graag een kelder wegens makkelijk wegwerken van kabels en gasketel etc. T is daar ook altijd goed van temperatuur voor bepaalde zaken op te slaan. Maar die oudere gemetselde kelders hebben altijd wel een risico op vocht/water. In een nieuwbouw op een groot genoeg (lees ook voornamelijk breed) perceel zou ik geen kelder meer zetten maar gewoon een deel extra bouwen en veel wachtbuizen voorzien.

Mijn geluk haal ik uit het charmante karakter van de woning (Buitenzicht, binnen is alles modern? naar onze stijl) en contact met buiten, inclusief het ruimtelijk gevoel niet op elkaar te plakken. Lukt met nieuwbouw ook nog wel als je nog een goed perceel kan bemachtigen/bekostigen.


Extra budget dat ik nodig denk te hebben om iets gelijkaardigs nieuw te doen (naar mijn gevoel dan): 200-300k€? Wat niet wil zeggen dat iedereen daarom ons huis hetzelfde zou evalueren. Maar zet bijvoorbeeld eens een authentiek uitziend herenhuis vandaag... Alleen naar de Steenkapper kan je een kruiwagen geld bollen.
 
Kom op zeg, dat nog niemand deze hier heeft geplaatst:
Beste vrienden van het internet, graag even uw aandacht.

Aangezien het klaaggezang hier de laatste weken nog net iets luider klonk dan anders, heeft yours truly - met de hulp van een gewillig testsubject - een experiment opgezet: een Tinderprofiel opzetten met foto's waarvan elke vrouw meteen ziet dat het niet de man is om haar leven mee te delen (of het moet al een wreed zot geval zijn), en dan toch gewoon matches en dates fixen. Extra moeilijkheid: de date moest binnen de tien berichten geregeld zijn.

Doel van het experiment is uiteraard om al die "Boehoe ik ben te lelijk" posts op een ludieke wijze van antwoord te dienen. Vandaar ook de nood aan bovengenoemd testsubject, ikzelf ben namelijk (van horen zeggen) te aantrekkelijk en te sociaal aangepast voor deze taak. Enter @PolletPoulet_OG en zijn schier oneindige voorraad schrale foto's waar we met heel veel leute een selectie uit gepuurd hebben. Geloof mij als ik zeg dat het soms moeilijk kiezen was, maar ziehier de uiteindelijke winnaars:

image.png


Om het allemaal nog wat interessanter te maken, de foto linksonder is genomen op de spoeddienst. Kwestie dat ge weet waar ge aan begint als ge met deze hete beer op date gaat.

Dan hadden we nog een begeleidend tekstje nodig natuurlijk. Na alweer veel leute en rijp beraad werd het volgende gekozen:

image.png


Een beetje zelfspot, een beetje poëzie, maar vooral veel eerlijkheid over wat hij zoekt in het leven, zo hebben we het graag!

Polle heeft vervolgens alles naar rechts geswiped en dezelfde dag nog verschillende matches gescoord, waarvan er één is blijven plakken.
Ze zijn inmiddels op verschillende dates geweest, voor meer details verwijs ik u graag door naar Polle zelf.

Om maar te zeggen: tenzij uw foto's nog onaantrekkelijker zijn dan deze glorieuze selectie, hebt ge alles in eigen handen.
Het heeft 100% met attitude te maken. Op elk potje past een dekseltje, ook op de meest schrale potten die ge uit de vuilnisbelten kunt opgraven. Zo blijkt. Als het dan toch niet lukt, is het misschien een teken om eens iets zot te doen? Wie weet, het kan maar helpen.

Bonus screenshots van het verloop van Polle's nieuwste verovering:

image.png

image.png


We wensen Polle & Sarah veel geluk samen en we kijken uit naar het trouwfeest.
Dat gaat ongetwijfeld een niet te missen orgie worden.

Met de groeten van de geheime trollgroep vzw, een organisatie die zich belangeloos inzet voor het bevorderen van sfeer en gezelligheid op thuiswerkdagen.

100% verdiende post van de maand @Nahrtent en @PolletPoulet_OG :woohoo:
 

Mooie post :)
 
Je kan mensen die in een put zitten ondersteunen door mee blij te zijn voor hen omwille van kleine successen of ge kunt in de put pissen.
't Zijn allemaal keuzes, het ene maakt de wereld mooier, het andere stinkt.

Ik had het zelf niet zo mooi kunnen verwoorden! 💪💖

(Volledig los van de context waarin dit werd gepost, is op maatschappelijk vlak tout court een mooie boodschap vind ik)
 
  • Leuk
Waarderingen: 515
Ik ben het idee van een Lint-smiley wel genegen.
Er zijn 4 "frown" emoticons, welke zouden we kiezen?
  1. Frown: :frown:
  2. Fowning face with open mouth 😦
  3. Fowning face ☹️
  4. Slightly frowning face 🙁
Of leggen we samen om @coldplayke eentje te laten ontwikkelen, net zoals mijn avatar :love:.
🤔

Al jouw fronsjes hebben niet eens wenkbrauwen! 🤨
1640243548041.png


@Cyberkef: giet jij deze eventjes in een emoticon?
Post van het jaar 2021 is gewonnen door @coldplayke.
SORRY, GEEN NOMINATIES MEER.
 
Ik heb hem al 5 keer gelezen, en al 5 keer luidop moeten lachen. Dus bij deze nomineer ik @Koonut voor de eerste post van de maand in 2022 !!

Neen. Daar is eigenlijk niets subjectief aan. Toch zeker bij mannen. Ik kan u "A Clockwork Orange" gewijs met geforceerde ogen in een straight jacket naar Schindler's List doen kijken terwijl ik uw gespannen maagdelijke anus en omliggende regio stimuleer en voor die 3u en een beetje voorbij zijn gade meerdere keren hebben gespoten op 1 van de meest miserabele films aller tijden en naderhand mogelijk opgewonden geraken van zowel Joden als Nazi's.

Nu het moet niet per se Schindler's List zijn, of eender welke film, ik wil hier maar een punt maken, het is WEL een erogene zone. Zeker als het een beetje geschoren is.
 
Ik weet oprecht niet meer wat ik hier nog doe, dit kan toch niet gezond zijn.
 
Mijn grootvader is aan de diepe winter van zijn leven bezig, en dat beseft hij steeds meer. Ik heb altijd een goede band met hem gehad, maar de verhouding is de laatste 15 jaar natuurlijk enorm veranderd: ik ben volwassen, en hij takelt af.
Nu spreken we eigenlijk enkel nog over wat ik doe in het leven, over voetbal en nieuws. Ik ga op bezoek om hem te entertainen. Hij beleeft niet zoveel meer, maar is algemeen wel content met zijn dagen.

Zijn er aanraders wat ik nog met hem kan/moet doen? Ik zou bv. graag eens nog zijn ganse leven bespreken, zijn jobs, zijn bezigheden, wat hij deed toen hij mijn leeftijd had etc.. maar tegelijk vrees ik dat dit erg confronterend voor hem kan worden (dat dit allemaal achter de rug is, en er niets meer komt...) Ik zou ook graag nog wat videobeelden samen maken, maar hij zal dat natuurlijk ook raar vinden...

Iemand met tips in gelijkaardige situaties? We hebben allemaal al te maken gehad met ouders en grootouders of geliefden die staan te overlijden.
We gaan in onze maatschappij nogal slecht om met de dood. We steken het weg in een doosje en doen alsof het nooit gaat gebeuren.
Mooie intentie met oprecht sentiment erachter.
 
NBB Economic Review ¡ September 2021
Interessante paper over Belgische uitgaven.
Bevat vrij duidelijk waar België meer geld uit aan geeft ten opzichte van het gemiddelde van Duitsland, Frankrijk en Nederland.



Grafiek 3 geeft bijvoorbeeld goed weer waar "België" meer aan uit geeft dan zijn buurlanden en het de evolutie van 2001 naar 2019
Bijvoorbeeld België spendeert meer aan zijn administratie (ambtenaren, organisatie van de staat, interestschulden,...) dan de buurlanden maar hebben wel vorderingen gemaakt. (4%GDP-punten meer in 2001, in 2019 1,8% GDP-punten meer.)

Wat serieus gegroeid is, is de Belgische uitgaven aan "economische zaken". Er is een wildgroei aan subsidies en kortingen ontstaan op patronale bijdragen, vrijgestelde bedrijfsvoorheffing en extra voordelen voor het aanwerven van arbeiders. Dat is de uitgave post waar we veel meer uitgeven dan onze buurlanden. Tuurlijk dat wordt gedaan omdat we ook een dure belastingen hebben maar het is een inefficiënte manier om dit te corrigeren. De klassieke Belgische oplossing: In plaats van het systeem te herwerken maken we het nog ingewikkelder. En hoe ingewikkelder het wordt, hoe lager de bereidheid om het systeem te herwerken. :p


Central Economic Council (CEC) data show that wage subsidies to the private sector represent a much larger share
of the wage bill in Belgium than in neighbouring countries. These subsidies have increased substantially since the
early 2000s. In 2019 they represented 4.7% of the wage bill, compared to less than 3% in France and under 1%
in Germany and the Netherlands. The increase in wage subsidies can explain a large part of the widening gap with
the neighbouring countries for spending on “general economic, commercial and labour affairs


In Belgium, the first payroll tax exemptions were introduced at the beginning of the 2000s. Since then, each
legislature has created new ones and modified existing exemptions. There are currently ten exemptions from
payment of payroll tax in force 1. From a fiscal point of view, the main reductions are the ones relating to
night work and shift work and those concerning research and development. These two reasons for exemption
respectively represented 51 % and 30 % of the total payroll tax exemptions, which came to € 3.2 billion
altogether in 2019.
It is important to point out that these apparently generous wage subsidies in Belgium are granted in the context
of a particularly heavy burden of taxes and parafiscal levies on labour. There is in fact a degree of offsetting
between these two aspects : firms recoup in the form of subsidies part of what they pay to the State in taxes
and social contributions.
Such offsetting should not be considered good practice. Instead, the ideal approach would be to embark on an

in-depth review of taxes on labour in Belgium – and particularly fiscal and parafiscal levies – rather than regularly
adding one or more new layers of wage subsidies or exceptions to the system which thus becomes increasingly

complicated. In practice, only a small number of exceptions should be justifiable, preferably targeted in order to
allow for significant social externalities that the market does not take into account, such as promoting innovation
by supporting research and development activities, and where the means employed are sufficiently effective.




Waar de Belgische staat ook meer aan uitgeeft dan zijn buurlanden is transport. En dat is deels te wijten aan de ruimtelijke ordening in België

116NBB Economic Review ¡ September 2021 ¡ Public expenditure in Belgium : comparison with neighbouring countries
Belgium also suffers from endemic congestion problems, attributable to the continuing dominance of private
cars. These characteristics are connected with the particularly marked urban sprawl in Belgium, whereas urban
development is more concentrated in other countries,
making it easier and cheaper to organise transport in
general, and public transport in particular (Cornille et al., 2017)


En België geeft ook veel meer uit aan onderwijs waar vooral gaat naar hogere personeelkosten in het lager en middelbaar onderwijs.
Er zijn minder leerlingen per leerkracht in België dan buurlanden. Ook deels te wijten dat er nauwelijks privé-scholen bestaat in België dus alle onderwijskosten worden door de staat gedragen. (grafiek 8: pupil/teacher ratio)


En we hebben dus onze overheidsapparaat :p onder meer:
1) We geven meer uit aan interesten (logisch hogere staatschuld => meer interesten) wat wel doorheen de jaren serieus gedaald is (maar ook logisch want de interesttarieven zijn gedaald) Blijft een molensteen, zeker als interesten stijgen.
2) We geven meer uit aan overheidswerking dan buurlanden maar serieus op bespaard doorheen de jaren. Maar die blijft hoger dan de buurlanden. Bijvoorbeeld per Belg betaalt men 900 euro hieraan terwijl in Frankrijk 600 euro. Grote factor is de loonkosten maar hierop heeft België ook serieus op bespaard maar we blijven hoger dan de buurlanden.
3) Ook veel meer subsidies aan "onderzoek". 500 euro per Belg ten opzichte van 400euro per Duitser, 100euro per Fransman, 200 euro per Nederlander. En dit is serieus gestegen.

Ook interessant om te zien: Hoeveel geeft de staat uit aan "familie en kind" gerelateerde zaken. (Dit houdt kinderbijdragen, ouderschapsverlof,...
En daar zit België ook serieus hoog: België geeft 4350 euro uit per kind per jaar. Vergelijk dat men Nederland waar men 3.200 euro per kind uitgeeft. (Dit is exclusief onderwijs waar België dus ook al hoger zit.)

En blijkbaar zijn de groenestroomcertificaten en groene stroomsubsidies ook een molensteen geworden. België geeft hierdoor 250euro per Belg uit. De Fransen 40euro, De Duitsers 70, de Hollanders 125. Vlaamse subsisies voor groene stroom zijn verschikkelijk inefficiënt.
Research on the Flemish subsidy system in the period 2006-2012 demonstrates that an upfront investment
subsidy instead of future production subsidies would have reduced public expenditure by € 1.9 bn or 51% of
the amount spent (De Groote and Verboven, 2019)



Dusja, we zitten te besparen op overheidswerking en moeten er nog serieus op besparen. Tegelijkertijd zitten we met een verschikkelijke ruimtelijke ordening en de rugzak aan staatsschulden die we nu eventjes niet voelen omwille van lage interesten.
De overheid wil ook compenseren door allerlei subsidies uit te delenmaar maken de boel veel te ingewikkeld en het is niet eens efficiënt. In plaats van een echte fiscale hervorming in te voeren :p.
En ik zie politici geen reclame maken om te besparen op lager/middelbaar onderwijs of op familiale subsidies terwijl we duidelijk daar meer aan uitgeven dan de buurlanden :p.
Excellente post!
 
Samen met @Renegadexxripxx (huizen) en @JPV (vanalles), is @Brecht wel iemand die constant nuttige hulp biedt aan het forum, in zijn geval in het loodgieterij topic. Dus bij deze een shoutout naar @Brecht en zijn gratis depannage van het forum 👌.

Het is moeilijk om daar "1 post van de maand" uit te halen (vermits het meestal korte posts/tips/instructies zijn over een langere conversatie), maar om het toch met zijn eigen woorden te zeggen:
Alweer een loodgieter factuur uitgespaard :unsure:
 
Terug
Bovenaan