Streamer van de maand: JustJade

Streamers zijn de laatste jaren ontzettend populair. Hoog tijd dus om enkele streamers in de schijnwerpers te plaatsen. Deze maand kozen we voor @JustJadeJJ.

Ben je al lang actief op Twitch?

Ik ben pas vorig jaar beginnen streamen op Twitch. Nochtans had ik mijn account al aangemaakt in 2017, maar ik ben doorheen de jaren op verschillende sociale media-kanalen actief geweest. Het is allemaal begonnen in 2015 op YouTube. Ik was op zoek naar een uitlaatklep om de dagelijkse sleur van op school te doorbreken. Er heerste daar een oubollige mentaliteit en dat stemde niet overeen met mijn persoonlijkheid. Ik ben nogal een spring-in-‘t-veld, wat ertoe leidde dat er vaak werd geroddeld over mij achter mijn rug om. Een vriendin heeft mij dan uiteindelijk aangezet om video’s op te nemen en deze online te delen. Hier kon ik mijzelf volledig in kwijt, ik beschouwde het als mijn digitaal dagboek.

Wat voor soort filmpjes nam je dan op?

De content is gedurende deze jaren onderhevig geweest aan verandering. Zo heb ik video’s gemaakt waarop ik mij op de chatwebsite Omegle voordeed als een jong tienermeisje met als doel oude mannen te ontmaskeren die met totaal verkeerde bedoelingen deze website bezochten. Het mag natuurlijk ook al eens wat luchtiger zijn, vandaar dat ik ook slijmvideo’s in elkaar heb gestoken. Ik heb een samenwerking lopen die mij toelaat om allerlei speelgoed en gadgets te testen die op dat moment trending zijn. Naar de toekomst toe wil ik mijn activiteiten op YouTube op een lager pitje zetten en mij meer focussen op Twitch. Mijn YouTube-fans hoeven echter niets te vrezen, ik laat het platform zeker niet links liggen. Mijn vlogs zullen daar blijven verschijnen vermits ik mij daar volledig in kan uitleven.

Je bent ook zeer actief op TikTok. Hoe is dat tot stand gekomen?

In 2016 ben ik gestart toen het nog onder de naam Musical.ly bekend was. Het brede publiek heeft deze app toen leren kennen als een medium waar playbackvideo’s werden gedeeld met elkaar. Het waren vooral jonge kinderen die gebruik maakten van deze app. Het was wel even wennen, want met dit doelpubliek dien je toch anders om te gaan en met in contact te treden dan bij volwassenen. Hier wordt er vooral ingespeeld op de rages en trends die op dat moment in trek zijn. Ik heb ondertussen ondervonden dat mijn fitness- en hoelahoepvideo’s wel in de smaak vallen. Tegenwoordig maak ik regelmatig eens een throwbackvideo en de reacties daarop zijn altijd leuk om te lezen. Die gaan van nostalgische herinneringen naar de onbezonnen jeugdjaren tot verbazing bij de constatering dat er vroeger toch ook wel goede muziek werd uitgebracht. TikTok is het voorbije jaar gigantisch populair geworden door onder meer de verschillende danschallenges die viraal zijn gegaan. Zelf ben ik daar niet helemaal in meegegaan want ik vind van mijzelf dat ik niet zo goed kan dansen.

justjade1.png

Na vele omzwervingen heb je je uiteindelijk toch aan Twitch gewaagd.

De overstap naar Twitch is er pas vorig jaar gekomen om enkele specifieke redenen. Allereerst voelde ik aan bij mijn volgers dat zij nood hadden aan meer interactie met mij. Ik ging wel regelmatig live op YouTube, maar ik had de indruk dat zij op een meer directe manier met mij wilden communiceren. Daarnaast zat ik nog met die barrière om de correcte setup samen te stellen en te leren werken met OBS. Ik wilde uiteraard dat mijn pagina er leuk uitzag en mensen zou aansporen om eens een kijkje te komen nemen.

Wat kunnen we verwachten van jouw livestream?

Bij de start ga ik in gesprek met de kijkers over zowel de meest banale als serieuze zaken. De richting die het gesprek uitgaat, ligt voor een groot deel in hun handen. Ik gebruik de chat als leidraad en tussendoor vertel ik dan over zaken die mij nauw aan het hart liggen. Vervolgens begin ik dan daadwerkelijk met het streamen van games. Ook hier ligt de focus op het aspect van de interactie. Het zijn meestal games die ik zelf graag speel zoals De Sims 4, Mario Kart, Minecraft en Words on Stream. Ik zou in de nabije toekomst ook wel eens een horrorgame willen spelen. Ik ben zelf niet iemand die snel verschiet, maar dit kan volgens mij wel amusante taferelen opleveren als we met zijn allen de juiste sfeer weten te creëren.

Ik vermoed dat je na al die jaren veel trouwe fans hebt.

Ik heb een zeer uiteenlopend publiek als het op leeftijd aankomt. Ik schat dat zij zich situeren tussen de twaalf en vijfendertig jaar. Dat brengt met zich mee dat ik mij niet altijd op dezelfde manier kan gedragen. Zo zal je mij op YouTube nooit horen vloeken, terwijl dat op vrijdagavond op Twitch wel al eens kan voorvallen. Ik ben er mij van bewust dat ik voor vele jongeren als een rolmodel fungeer. Op die leeftijd zijn ze vaak op zoek naar zichzelf en bijgevolg heel vatbaar voor invloeden van buitenaf. Druggebruik zal ik altijd afraden en als het over alcohol gaat, zal ik mijn woorden zorgvuldig afwegen.

justjade2.png

Welk doel heb je voor ogen op Twitch?

Ik zou toch graag tienduizend volgers halen op Twitch. Dat is een doel dat ik mezelf heb gesteld, maar dit is wel ondergeschikt aan het opbouwen van een toffe community. Het geeft mij veel voldoening dat iedereen zichzelf kan zijn en zo goed met elkaar omgaat. Er zijn al veel vriendschappen ontstaan en ik hoop dat er in de toekomst nog velen volgen. Ik ben deze maand jarig, dus het zou fijn zijn om dit met een grote groep te kunnen vieren tijdens mijn stream.

Je hebt zo te horen niet veel last van mensen die je stream komen verstoren?

Dat klopt, het gaat er in de chat meestal gemoedelijk aan toe. Ik heb zeer weinig last van kijkers die ongepaste berichten achterlaten, ook privé. Moest het toch voorvallen, dan probeer ik dit op een luchtige manier op te lossen of gewoon te negeren. Het lijkt me het beste om daar niet veel aandacht aan te schenken. Mijn moderators spelen ook zeer kort op de bal, dus het gebeurt regelmatig dat ik die berichten zelfs niet heb opgemerkt.

Om af te sluiten nog een vraag die je waarschijnlijk al vaker is gesteld, maar heb je tips voor beginnende streamers?

Ik raad aan om er gewoon aan te beginnen, zelfs al heb je maar een standaard setup. Het heeft bij mij ook even geduurd vooraleer ik me een desktop heb aangeschaft. Je komt er trouwens vrij snel achter of je iets moet bijsturen. Ik heb bijvoorbeeld redelijk snel beslist om achtergrondmuziek toe te voegen. Zo kom je iedere dag een stapje dichter bij de streamer die je wenst te zijn.

Ik hoop dat je dit een aangename kennismaking vond met JustJade. Wil je meer over haar te weten komen of zit je zelf nog met vragen, aarzel dan niet om een kijkje te nemen op haar socialmedia-profielen: Twitch, Instagram, Twitter, YouTube of TikTok. Je kan anders ook eens een kijkje nemen op onze streamers-pagina, daar kan je haar en al onze andere community-streamers terugvinden.

justjade3.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Zou het niet verstandiger zijn van streamers in de schijnwerpers te zetten die ook effectief deel uitmaken van BG? Uiteindelijk is dit weinig meer dan een reclamespot nu. Daarmee doe ik niet af aan de streamer van dit artikel. Het is eerder een commentaar op de editoriale keuze die wordt gemaakt.
 
Zou het niet verstandiger zijn van streamers in de schijnwerpers te zetten die ook effectief deel uitmaken van BG? Uiteindelijk is dit weinig meer dan een reclamespot nu. Daarmee doe ik niet af aan de streamer van dit artikel. Het is eerder een commentaar op de editoriale keuze die wordt gemaakt.
Ik snap deze opmerking en er gaan er in de toekomst ook volgen die actiever deel uitmaken van BG, maar dat is al een iet of wat kleinere vijver waar je uit gaat vissen.
Wij zien het verhaal hiervan vooral naar Nederlandstalige streamers en niet louter BG.
Maar we nemen het zeker mee, waarvoor dank.
 
  • Leuk
Waarderingen: Avi
Een aangenaam artikel om eens de streamers wat beter te leren kennen; hoe ze zijn begonnen, welk doel ze voor ogen hebben, etc. Hopelijk volgen er nog meer artikels. Deze twitchkanaal is wel aangenaam, ik ben daar een paar keer langs geweest, onder andere via een raid.
 
Terug
Bovenaan