Over pakjes, koeriers, douanekosten, invoerrechten enz.

Deckard

Well-known member
Crowdfunder FE
Het is misschien nuttig hier een algemene topic te openen over pakjes, e-commerce, koerierdiensten, douanekosten, invoerrechten e.d.

Gezien de vele topics die er op het vorige forum over werden gestart en ongetwijfeld ook hier zullen gestart worden, is het misschien goed om al wat basisinfo te zetten waar je kan op terugvallen. En waar ook specifieke vragen en/of situaties kunnen gepost worden om elkaar te kunnen helpen of informeren.


De meesten zullen hier uiteraard wel al op webshops spullen hebben besteld. Wanneer dit gaat om goederen die besteld zijn bij een webshop gebaseerd in de EU en die ook verzendt vanuit de EU zelf, geeft dit geen (of bijna geen) problemen. Je bestelt en een tijdje later staat de koerier aan je deur of zit het in de brievenbus.
Er zijn natuurlijk gevallen dat het van buiten de EU wordt verstuurd (een ‘derde land’ zijnde bvb. China, VS, nu ook VK, Japan, Canada…). In dat geval kan het zijn dat je BTW, invoerrechten of beide moet betalen alsook ‘douanekosten’ of ‘inklaringskosten’.


Douanekosten
Er moet een duidelijk onderscheid gemaakt worden tussen die termen. Douanekosten of inklaringskosten (sommige koeriers hanteren misschien nog andere termen) zijn de kosten betaald aan de koerier of andere firma die jouw pakket bij invoer in de EU behandelt. Dit kan Bpost, Fedex, UPS, DHL, PostNL, DPD, GLS… zijn. In die kosten zitten dan vervat: het opmaken van de invoeraangifte en eventueel afhandeling indien het door de douane gecontroleerd wordt. Dus: of het nu gecontroleerd wordt door de douane of niet, de koerier zal je altijd die kosten aanrekenen omdat ze de invoeraangifte en bijkomende zaken regelen. Voor alle duidelijkheid: deze douanekosten betaal je NIET aan de staat, maar aan de koerier.

Belangrijk om te weten ook: als er dus staat op je track & trace pagina: ‘douane inklaring’, ‘proces douane’ o.i.d. dat dit niet automatisch betekent dat de douane dit controleert. Die status kan ook gewoon betekenen dat de koerier met het inklaringsproces bezig is.

Tarieven van die kosten zijn meestal te vinden op de site van de koerier. Hieronder staan er al enkele. Ik zoek waarschijnlijk niet goed genoeg want sommige vind ik gewoon niet of niet duidelijk genoeg op hun website:

Invoerrechten
Invoerrechten worden betaald op goederen met een waarde > 150 EUR. In deze PDF (https://www.bpost.be/sites/default/...nde_kosten_internationale_pakketten_v2020.pdf) vind je details over hoe de invoerrechten berekend worden. Deze betaal je dus aan je koerier die het op zijn beurt aan de staat betaalt.

Wanneer je invoerrechten moet betalen, hangen deze af van o.m. het type goederen dat je invoert. Kledij geproduceerd in China (6% of 12% invoerrechten) zal meer betalen als een DVD uit het VK (0% invoerrechten). De tarieven kan je op deze website terugvinden: https://eservices.minfin.fgov.be/extTariffBrowser/browseNomen.xhtml?suffix=80&country=&lang=NL . Via de mapjes voor de ‘Afdelingen’ kan je bladeren tot je bij de goederencode komt die je zoekt voor je goederen.

Enkele simpele voorbeelden:

BTW
BTW betaal je op goederen met een waarde > 22 EUR. Daaronder betaal je niks. Belangrijk om te weten echter is dat deze vrijstelling wegvalt vanaf 1 juli 2021! Dus vanaf die datum betaal je altijd BTW. Of het om een pakket gaat van 5 EUR of 21 EUR…
Ook BTW betaal je aan de koerier die het op zijn beurt aan de staat betaalt.
In deze PDF (https://www.bpost.be/sites/default/...nde_kosten_internationale_pakketten_v2020.pdf) vind je details over hoe de invoerrechten berekend worden.


Verder is het uiteraard opletten als je op een website bestelt dat je goed kijkt vanwaar men verzendt. Zo kom je niet voor verrassingen te staan als je kosten en taksen worden aangerekend. Het kan om een webshop in de EU gaan, maar die de goederen rechtstreeks verzendt vanuit China, VS…

En een laatste zaak: opletten met namaak natuurlijk. Het is al veel gezegd: is het te mooi om waar te zijn, is het dat ook.


Zo, ik hoop dat het een beetje duidelijk is. Hopelijk kan dit nog aangevuld worden met andere nuttige info en specifieke situaties. Zo kunnen we er allen een beetje uit leren en elkaar misschien wat helpen zodat er weer geen verschillende aparte topics geopend worden hierover.
 
Momenteel zijn de gevolgen toch al enige vertraging. Normaal gezien krijgen we pakjes binnen de 5 werkdagen binnen uit UK. Nu makkelijk 10 werkdagen. Dat beloofd voor binnenkort :(
 
Ik heb donderdagavond een bestelling geplaatst op een Engelse webshop, levering voorzien op deze week vrijdag en maandag stond dhl al aan de deur.
Ik poet wel zeggen dat invoertaks en dergelijke al in de prijs zat, dus douane was mss iets vlotter daardoor
 
Hoe zit dat nu met import vanuit de UK? Ik heb een pakje privé gekocht en daar zal ik, volgens wat ik begrijp, Btw op moeten betalen en invoerrechten etc.

Maar hoe gaat dat bij een zaak met btw nummer? De kans bestaat dat we dit jaar een grote bestelling moeten plaatsen in de UK. Hoe zit dat?
 
Als privépersoon zal een koerier uw pakketje komen leveren, vermoed ik. In de OP is uitgelegd wanneer je vrijstelling hebt en hoe dat meestal in zijn werk gaat.

Als firma met BTW-nummer: hier staat daar meer info over: https://financien.belgium.be/nl/ondernemingen/btw/internationaal/brexit. Facturering zal grotendeels hetzelfde zijn. Alleen zal uw Britse leverancier geen VAT aanrekenen gezien het uit het VK wordt uitgevoerd. De BTW en eventuele invoerrechten die hier van toepassing zijn betaal je dan als het hier wordt ingevoerd vanuit het VK. Het is gewoon niet langer een intracommunautaire verwerving, maar een invoer. Afhankelijk van het soort goederen, kan het natuurlijk zijn dat er nog andere certificaten, vergunningen e.d. moeten worden voorgelegd.

Best is om als bedrijf een douaneagentschap o.i.d. aan te spreken om advies te vragen en/of de afhandeling te laten doen.
 
Verder is het uiteraard opletten als je op een website bestelt dat je goed kijkt vanwaar men verzendt. Zo kom je niet voor verrassingen te staan als je kosten en taksen worden aangerekend. Het kan om een webshop in de EU gaan, maar die de goederen rechtstreeks verzendt vanuit China, VS…

En een laatste zaak: opletten met namaak natuurlijk. Het is al veel gezegd: is het te mooi om waar te zijn, is het dat ook.

In principe moet de EU-webshop toch de BTW/invoer toepassen? Klant heeft overeenkomst met EU-webshop inclusief levering dus de EU webshop regelt de levering dus zij moeten dus in orde zijn met invoerrechten en BTW bij import.

Met de nadruk op "in principe" :p
 
In principe moet de EU-webshop toch de BTW/invoer toepassen? Klant heeft overeenkomst met EU-webshop inclusief levering dus de EU webshop regelt de levering dus zij moeten dus in orde zijn met invoerrechten en BTW bij import.

Met de nadruk op "in principe" :p

Als in de leveringsvoorwaarden ook de verschuldigde belastingen zitten is dat idd zo.
 
Ik heb net ook iets besteld in de UK, via Ebay.
Wel net onder de 20€, dus voorlopig nog vrijgesteld van btw.

Maar nu ik er even bij stil sta, heb ik de afgelopen paar jaar wel redelijk veel vanuit de UK gekocht, vooral IT materiaal, wisselstukken (UK is een enorme bron van goedkope Mac wisselstukken, vooral de oudere modellen). Er zitten daar enorm veel van die gasten die grote loten opkopen, en alles wat kapot is gaan demonteren voor als wisselstukken te verkopen, hier op het vasteland is blijkbaar bijna niemand geïnteresseerd om dat te doen, buiten in Duitsland, maar die zaten minstens de helft duurder als de gemiddelde UK shop...

Als je een search doet op zulke zaken, dan komt 80% van de eerlijk geprijsde zaken van ginder, al de Europese verkopers vragen meestal van de pot gerukte prijzen!

Dus, eenvoudigweg, zijn binnenkort alle zaken onder de 150€ van de UK minsten 21% duurder geworden (meer als de koerier nog handling fees bovenop de verwerking van de btw en eventuele invoerrechten gaat vragen). Boven de 150€ gaat het waarschijnlijk al helemaal niet meer de moeite worden...

Bummer voor mij, en nog een héél veel grotere bummer voor al die UK Ebay verkopers, die volgens mij een stevig deel van hun omzet gaan zien verdwijnen!
En de UK kopers mogen nu al btw op alles betalen, de vrijstelling voor pakjes onder de 22€ die wij nu nog hebben (tot 1/7/2021) zijn zij al kwijt!
 
Kleine nota:

Wanneer je via Ebay koopt in de UK gaat Ebay de invoertaksen/btw aanrekenen.
Er gaan met andere woorden dus geen extra kosten door de koeriers aangerekend kunnen worden, gelukkig, want die rekenden daar meestal goed voor door, procentueel kwam dat vooral zeer duur uit op lager geprijsde pakjes.

Zie hieronder, op een aankoop van 31€ komt er al gelijk net geen 11€ (9.68£) aan taksen bij...


ebay.jpg
 
Ik heb vanalles besteld bij een Britse winkel op 28 december. Het is nu 25 januari en de bestelling is nog niet eens opgestuurd. Ik weet dat het brexit is, maar dit is toch niet normaal? De koerierdienst is DPD.

Ik lees alvast op de BE website hetvolgende bij DPD -- I.v.m. Brexit is het tot eind januari niet mogelijk om pakketten naar het Verenigd Koninkrijk te sturen met de Online Verzendservice. Onze excuses. Omgekeerd zal dit ook zo zijn dan.

Dat is dan toch serieus amateuristisch van die koerierdienst, dat dit zolang moet duren ..
Nu goed ik heb betaald met PP dus ik heb nog wel even de tijd om ne claim in te dienen wegens géén levering. (Max 6 maanden na de betaling)
 
Laatst bewerkt:
Pas invoerrechten moeten betalen bij dpd, ook besteld in 2020, maar pas verzending in 2021. Was 21 euro kosten op een bedrag van 60 euro ongeveer. Ze tellen maar 5 (6) euro verwerkingskosten daar.

De verkoper was niet content, want dpd had beloofd dat alles langs hun kant al geregeld en betaald was, en hebben me zelf de kosten terugbetaald
 
Goeie topic!

Ik ben zelf al meer dan twee weken aan het wachten op een klein potje verf dat ik op ebay heb gekocht voor begod 3GBP.

In 2020 had ik dat potje op 2-3 dagen...
 
Weten jullie een service om zelf pakketjes te versturen waarbij de optie ook inbegrepen is voor de ontvanger om te retouren? Zoals het zalando principe, doos terug dicht, meegeleverde sticker erop en klaar.
 
Voila, eergisteren (op een zondag) een kabeltje besteld in de UK, waarde 9£.
Vandaag is het reeds aangekomen in België volgens de track en trace van Bpost (Royal UK mail zijn Belgische partner).
Maar het pakje zit nu bij de inklaring van de douane, volgens Bpost geschatte duur voor deze inklaring 20 tot 24 dagen.

Wat een miserie, een paar weken terug had dat exact 4 werkdagen geduurd tot in mijn bus.
Nu een maand!

Screenshot-20210126-220300-com-android-chrome.jpg
 
Bijkomend...

Mijn broer heeft net een pakje ontvangen uit de UK, waarde omgerekend 26€.

Geleverd met Bpost, kostenplaatje was 5.46€ BTW en 24€ voor Bpost om de BTW te ontvangen en verwerken! Dus BTW plus handling fee was meer dan de waarde van het item!

Vanaf 1 juli valt de 22€ BTW vrijstelling weg, dus een item van 1€ gaat je dan an 24,21€ kosten om er 0.211€ BTW op te moeten betalen...

Ik vraag me af wat de logica is om die vrijstelling weg te nemen...
 
Opgepast trouwens met op Amazon.nl te bestellen. Ze versturen soms vanuit de UK en hoewel je de btw daar dan al betaald hebt, staat er op het verzendlabel dat de btw nog niet werd betaald. Ge kunt daardoor nog een 2de keer afdokken...
 
Bijkomend...

Mijn broer heeft net een pakje ontvangen uit de UK, waarde omgerekend 26€.

Geleverd met Bpost, kostenplaatje was 5.46€ BTW en 24€ voor Bpost om de BTW te ontvangen en verwerken! Dus BTW plus handling fee was meer dan de waarde van het item!

Vanaf 1 juli valt de 22€ BTW vrijstelling weg, dus een item van 1€ gaat je dan an 24,21€ kosten om er 0.211€ BTW op te moeten betalen...

Ik vraag me af wat de logica is om die vrijstelling weg te nemen...

Unizo


In realiteit ziet dat er vaak zo uit:

<=>
 
Voila, eergisteren (op een zondag) een kabeltje besteld in de UK, waarde 9£.
Vandaag is het reeds aangekomen in België volgens de track en trace van Bpost (Royal UK mail zijn Belgische partner).
Maar het pakje zit nu bij de inklaring van de douane, volgens Bpost geschatte duur voor deze inklaring 20 tot 24 dagen.

Wat een miserie, een paar weken terug had dat exact 4 werkdagen geduurd tot in mijn bus.
Nu een maand!

Screenshot-20210126-220300-com-android-chrome.jpg

Niet te snel panikeren. Dat is een standaardbericht. Ik had ook een pakje twv 50 EUR onderweg. Dit werd in VK verzonden op 04/01 met Royal Mail. Werd bij mij geleverd op 14/01. Zie status hieronder.

sEoLBY5.jpg

Opgepast trouwens met op Amazon.nl te bestellen. Ze versturen soms vanuit de UK en hoewel je de btw daar dan al betaald hebt, staat er op het verzendlabel dat de btw nog niet werd betaald. Ge kunt daardoor nog een 2de keer afdokken...

Idd, ook al voorgehad. Ik had twee items besteld en zat net iets boven 22 EUR. Gelukkig werd het in twee aparte pakketten opgestuurd dus elke pakket apart was <22 EUR.
 
Terug
Bovenaan