Over pakjes, koeriers, douanekosten, invoerrechten enz.

Gaan ze bij bpost echt elk pakketje uit China controleren? Dat is toch enorm veel werk?
Tot op heden checkt de douane niet al mijn Bpost pakjes en rekenen ze niet altijd kosten aan. Als ze dat vanaf juli wel gaan doen, dan gaan ze inderdaad véél méér werk moeten verrichten.

Ik ben benieuwd.
 
Gaan ze bij bpost echt elk pakketje uit China controleren? Dat is toch enorm veel werk?
vanaf 1 juli vervalt ook de vrijstelling van aankopen onder de 20€, dus ze moeten geen onderscheid meer maken. Alles wat uit een niet eu land komt kan dus standaard invoerrechten op geeist worden. Dat kost niks van extra werk, want er is niemand die moet kijken of het nu onder of boven de 20€ is. bij alles wat van buiten de EU komt, kunnen ze dus direct gewoon een factuur meegeven.
 
vanaf 1 juli vervalt ook de vrijstelling van aankopen onder de 20€, dus ze moeten geen onderscheid meer maken. Alles wat uit een niet eu land komt kan dus standaard invoerrechten op geeist worden. Dat kost niks van extra werk, want er is niemand die moet kijken of het nu onder of boven de 20€ is. bij alles wat van buiten de EU komt, kunnen ze dus direct gewoon een factuur meegeven.
Er moet toch nog steeds gecontroleerd worden of die chinezen correct aangeven wat er in de pakjes zit?
 
Er moet toch nog steeds gecontroleerd worden of die chinezen correct aangeven wat er in de pakjes zit?
waarom? of het nu een halve euro kost of 200euro, ze kunnen hun invoerkosten aan u aanrekenen.
Het enige wat ze nu hebben is meer tijd om te controleren of `gift` wel degelijk een gift is. Bpost controleerde sowieso al steekproefgewijs, nu gaan ze nog gerichter kunnen werken.
 
waarom? of het nu een halve euro kost of 200euro, ze kunnen hun invoerkosten aan u aanrekenen.
Het enige wat ze nu hebben is meer tijd om te controleren of `gift` wel degelijk een gift is. Bpost controleerde sowieso al steekproefgewijs, nu gaan ze nog gerichter kunnen werken.
Je moet de waarde toch kennen om btw en invoerrechten te berekenen. Ik ga er dus vanuit dat ze meestal dan gewoon de waarde nemen op het pakketje?
 
Je moet de waarde toch kennen om btw en invoerrechten te berekenen. Ik ga er dus vanuit dat ze meestal dan gewoon de waarde nemen op het pakketje?
nu is het van 0- max. 22 vrijstelling en volgende schijf loopt tot 150€ en kost u 24€.
dus sowieso gaan ze nu altijd die 24€ kunnen innen. Of ze nu controleren of er iets van +150 insteekt of niet: hun factuur van 24€ gaat mee. Hoe is dat meer werk? Hoe is dat slechter voor hen?
vroeger moesten ze inschatten of iets onder de 22€ waarde zat of toch niet. En dan moest jij met een factuur gaan bewijzen dat het toch goedkoop was. Van al die miserie zijn zij af. Dus voor hen is dat toch gewoon makkelijker werken?
 
nu is het van 0- max. 22 vrijstelling en volgende schijf loopt tot 150€ en kost u 24€.
dus sowieso gaan ze nu altijd die 24€ kunnen innen. Of ze nu controleren of er iets van +150 insteekt of niet: hun factuur van 24€ gaat mee. Hoe is dat meer werk? Hoe is dat slechter voor hen?
vroeger moesten ze inschatten of iets onder de 22€ waarde zat of toch niet. En dan moest jij met een factuur gaan bewijzen dat het toch goedkoop was. Van al die miserie zijn zij af. Dus voor hen is dat toch gewoon makkelijker werken?

Ja ik veronderstel dat ze nu steekproeven doen en de rest gewoon doorlaten. Vanaf juli moeten ze voor elk klein pakketje die inklaring doen dus dan moeten ze daar toch ook een bedrag plakken daar op.
 
Ja ik veronderstel dat ze nu steekproeven doen en de rest gewoon doorlaten. Vanaf juli moeten ze voor elk klein pakketje die inklaring doen dus dan moeten ze daar toch ook een bedrag plakken daar op.
tgoh, er zijn maar twee bedragen he. Onder 150€: 24€, er boven 32€. voor die 8€ gaan ze waarschijnlijk niet te veel moeite doen. Maar je kan wel inbeelden wat een extra winst het voor hen is als ze nog steeds even veel/weinig steekproeven houden, maar nu sowieso bij elk pakje toch 24€ vangen.
 
tgoh, er zijn maar twee bedragen he. Onder 150€: 24€, er boven 32€. voor die 8€ gaan ze waarschijnlijk niet te veel moeite doen. Maar je kan wel inbeelden wat een extra winst het voor hen is als ze nog steeds even veel/weinig steekproeven houden, maar nu sowieso bij elk pakje toch 24€ vangen.
Maar die 24 is de administratie kost. Ik heb het over de btw en invoerrechten die ze dan voor elk pakketje gaan moeten berekenen.
 
Een kennis (particulier dus) heeft mij vanuit Amerika volgende items gestuurd via de post:
- Stove Top Stuffing
- Poptarts
- Cupcakes

Al deze goederen zijn in beslag genomen en er wordt gemeld dat bij een volgende inbreuk ik beboet kan worden of zelfs hiervoor een celstraf riskeer, omdat deze goederen volgens de douane substanties bevatten van dierlijke oorsprong.

Heu wat ???? Dat is de eerste keer dat ik daarvan hoor. Overdrijven ze hier niet een klein beetje? Hoe weet ik nu welke produkten van dierlijke oorsprong zijn of substanties daarvan bevatten? Ik weet dat dus gewoon niet. :unsure:

Bovendien ben ik zelf niet de verzender hé en is de verzender ook GEEN verkoper of bedrijf. Dus waarom zou ik dan bestraft kunnen worden? Als iemand mij voor te pesten foute goederen opstuurt (want ja er is hier dus ook géén factuur of betalingsbewijs), mag ik in de cel gaan zitten? That makes no sense. :crazy:

PS. Met al hun regeltjes, je mag straks niks meer versturen van en naar het Buitenland of het wordt in beslag genomen. En de kosten worden vanaf 1 juli ook verhoogd. Dat begint echt belachelijk te worden.
 
Laatst bewerkt:
Een kennis (particulier dus) heeft mij vanuit Amerika volgende items gestuurd via de post:
- Stove Top Stuffing
- Poptarts
- Cupcakes

Al deze goederen zijn in beslag genomen en er wordt gemeld dat bij een volgende inbreuk ik beboet kan worden of zelfs hiervoor een celstraf riskeer, omdat deze goederen volgens de douane substanties bevatten van dierlijke oorsprong.
You just made my day :laugh::tongue:

Heu wat ???? Dat is de eerste keer dat ik daarvan hoor. Overdrijven ze hier niet een klein beetje? Hoe weet ik nu welke produkten van dierlijke oorsprong zijn of substanties daarvan bevatten? Ik weet dat dus gewoon niet.
Bovendien ben ik zelf niet de verzender hé en is de verzender ook GEEN verkoper of bedrijf. Dus waarom zou ik dan bestraft kunnen worden? Als iemand mij voor te pesten foute goederen opstuurt (want ja er is hier dus ook géén factuur of betalingsbewijs), mag ik in de cel gaan zitten? That makes no sense. :crazy:
Jij bent de begunstigde eh, dus het lijkt me plausibel dat de Belgische douane bij jou als Belgische begunstigde verhaal gaat halen.
 
You just made my day :laugh::tongue:


Jij bent de begunstigde eh, dus het lijkt me plausibel dat de Belgische douane bij jou als Belgische begunstigde verhaal gaat halen.
Nu ja, bij nader in zicht, dat is natuurlijk een standaard brief die ze altijd versturen hé :) Ik ben zeker dat ze dit nooit hard kunnen maken omdat de verzender een particulier is. Er is dus geen bewijs dat ik zelf orders heb gegeven voor verzending hé - en dat was ook niet het geval dit was een verrassing ... (Als de verzender een verkoper is of bedrijf en ik betaal voor de verzending dan is het een héél ander verhaal en kunnen we mij wel bestraffen)

Maar inderdaad, dat ze deze goederen in beslag hebben genomen is net zo belachelijk als die vrachtwagenchauffeur -net een dag na de brexit-wiens middagmaal ze in beslag genomen hebben hé. Ik vermoed dat ik net pech had dat nét deze verzending (streng) gecontroleerd werd en dat er net ene van het voedselagentschap (want het was dus blijkbaar niet de douane zelf volgens de brief maar de FAVV) even 'stoer' wilde doen of dat ik de verkeerde zure medewerker heb getroffen die altijd haantje de voorste wil zijn.
 
Laatst bewerkt:
@makila : wie moeten ze anders aanspreken? Jij bent toch de geadresseerde en bijgevolg invoerder? En of de verzender particulier is of bedrijf maakt toch geen hol uit?

Je kan dat allemaal belachelijk noemen en erover zagen maar uiteindelijk zijn er regels om te volgen. Doen ze hun werk is het niet goed. Als ze alles doorlaten is het ook niet goed want dan zijn het luie zakken...
Als men het controleert en het is in strijd met de wetgeving, maakt het niet uit of jij dat wist of niet van die dierlijke producten he. Het mag dan niet binnen. Punt. Maar ja, iemand die gewoon zijn werk doet is dan een haantje de voorste die stoer wil doen.

En dat is inderdaad het FAVV dat zulke zaken (in samenwerking met douane) controleert.
 
@makila : wie moeten ze anders aanspreken? Jij bent toch de geadresseerde en bijgevolg invoerder? En of de verzender particulier is of bedrijf maakt toch geen hol uit?
Ivm boetes en celstraffen maakt het wel uit denk ik? Ivm in beslagname goederen maakt het inderdaad géén hol uit.

Indien de verzender géén particulier is, dan kan er vanuit worden gegaan dat jij bewust die goederen naar België gebracht hebt en ben je 100% verantwoordelijk daarvoor (er is ook een betalings/verzendbewijs + dat JIJ de opdracht hebt gegeven hé). Je kan dan naast de in beslagname ook een zware boete krijgen en/of een celstraf. (Indien men kan aantonen dat je bewust was van de inbreuk, bij herhaaldelijke inbreuken ivm identiek dezelfde goederen kan dat dus ..)

Bij particuliere verzendingen is zoiets in praktijk niet echt mogelijk -lijkt mij- en kan men toch enkel overgaan tot in beslagname? Er is géén factuur of betalingsbewijs (want ik heb niets gekocht). Men kan ook nooit bewijzen dat ik opdracht gaf tot de verzending van de goederen (in dit voorbeeld had ik effectief die opdracht niet gegeven). Anders is het simpel! Ik heb ne hekel aan Deckard? Ik heb zijn adres gevonden? Cool! Ik laat een vriend van mij, hem wekelijks pop-tarts vanuit Amerika versturen! Na een maand zit Deckard netjes in de cel met een boete van 10000€ :laugh:

Ik heb het trouwens even opgezocht. Ik heb nog steeds niet gevonden welke dierlijke produkten in poptarts zitten. Ik vermoed eieren maar I have no fucking idea! Ik heb ze een mailtje gestuurd voor meer uitleg/info :)

En dat is inderdaad het FAVV dat zulke zaken (in samenwerking met douane) controleert.
Ik heb al vanalles meegemaakt maar dit spant echt wel de kroon. Zo streng als ze nu zijn, heb ik nog nooit meegemaakt. Maar je hebt gelijk, per uitzondering heeft er iemand zijn werk eens goed gedaan. :) En dat is de allereerste keer. Chapeau hiervoor!
 
Laatst bewerkt:
het is niet alleen poptarts dat je invoert he, maar ook cupcakes en die stuffing. en qua hoevelheden kunnen we hier ook niet oordelen.
grote kans is idd dat het over de eieren gaat, maar in die stuffing zit blijkbaar (na wat opzoeken) ook kalkoenvlees?
 
het is niet alleen poptarts dat je invoert he, maar ook cupcakes en die stuffing. en qua hoevelheden kunnen we hier ook niet oordelen.
grote kans is idd dat het over de eieren gaat, maar in die stuffing zit blijkbaar (na wat opzoeken) ook kalkoenvlees?
Er is ook stuffing met herbs, dat zal dan wel mogen denk ik, maar dit was inderdaad met vlees. Ze mogen trouwens alleen maar produkten in beslag nemen die verboden zijn. Dus die poptarts zijn weldegelijk in beslag genomen omdat ze (blijkbaar) verboden substanties bevatten. Idem met de cupcakes. En dan kan ik alleen maar aan eieren denken.

Nu dit is alweer de discussie tussen wat pas je toe ivm de wet (die ik hier in dit forum al 100x heb zien passeren :))? De letter van de wet? De geest van de wet? Of ergens iets in het midden. In dit geval hebben ze de wet gewoon letterlijk toegepast hé voor de volle 100% ;)

Opmerking: Maar goed, dit was een verrassing van een vriendin van vrouwlief. Ik kan al deze produkten ook kopen vanuit Online winkels uit Europa, als ik deze produkten echt wil hebben .. commerciële bedrijven mogen deze onder stricte voorwaarden blijkbaar wel invoeren.
 
Laatst bewerkt:
als het komt op vlees, kan de hele zending in beslag genomen, als het bvb niet goed verpakt is enzo. da's allemaal omwille van het feit dat dat besmet kan zijn.

da's allemaal wel interpreteerbaar, ja. 't is zowiezo heel strikt volgens de wet dat ze zo'n dingen in beslag nemen.
 
Terug
Bovenaan