Over pakjes, koeriers, douanekosten, invoerrechten enz.

als het komt op vlees, kan de hele zending in beslag genomen, als het bvb niet goed verpakt is enzo. da's allemaal omwille van het feit dat dat besmet kan zijn.

da's allemaal wel interpreteerbaar, ja. 't is zowiezo heel strikt volgens de wet dat ze zo'n dingen in beslag nemen.
Alles was stevig verpakt volgens de verzender. Maar goed, bij het verschepen worden dozen niet altijd goed behandeld dus in die zin ..

Maar ik heb een mailtje gestuurd en de poptarts en cupcakes zijn dus effectief in beslag genomen omdat er een beetje meer dan 20% substanties inzitten van eieren en eieren besmet kunnen zijn. (en de wet zegt max 20% is toegelaten, iets meer = té veel). Dus ze zijn ditmaal toch wel héél streng geweest dan hé. 21% ? = Sorry dat is teveel - weg ermee! :laugh:
De Stove Top Stuffing is inderdaad in beslag genomen wegens te veel vlees wat mogelijk besmet kan zijn. Dus daar kan ik mij wel in vinden.

Ik vermoed dat had er géén Stove Top Stuffing in de doos gestoken, dat die cupcakes en poptarts wel erdoor waren geraakt. Ze controleren op specifieke items hé. Maar eens ze uw doos aan een controle onderwerpen, dan controleren ze natuurlijk ineens alles.

Ze zeiden ook dat in theorie ik strafbaar ben en dat ze altijd een kopietje van de wetgeving doorsturen naar de ontvanger bij default. Maar dat in praktijk ze alleen beboeten of straffen wanneer het gaat over herhaaldelijke overtredingen en voornamelijk zakelijke verzendingen of wanneer men kan bewijzen dat jij opdracht gegeven hebt aan de verzending. (Wat in praktijk zéér moeilijk of onmogelijk te bewijzen is voor particulieren verzendingen).

Ik denk dat ik voldoende informatie heb nu, mijn vragen zijn beantwoord. Bedankt allemaal!
 
Laatst bewerkt:
tbh, ik denk dat bij deze ambtenaar (niet dat ik weet wie het is, maar gewoon op het feit dat ze dit al doen), je de cupcakes ook wel kwijt bent zónder die stuffing hoor ;)
 
Al mensen ervaring met pakjes die van Amazon UK komen?

Recent twee items besteld van 16 en 12 EUR op Amazon DE. Beiden zijn nu blijkbaar toch opgestuurd vanuit UK. en staan nu op inklaring douane Moeskroen. Bij Amazon mogen ze wel duidelijker op voorhand aangeven van waar ze effectief zullen opsturen. Moest het boven de 22 EUR geweest zijn had ik nog wat extra kosten gehad.
 
Al mensen ervaring met pakjes die van Amazon UK komen?

Recent twee items besteld van 16 en 12 EUR op Amazon DE. Beiden zijn nu blijkbaar toch opgestuurd vanuit UK. en staan nu op inklaring douane Moeskroen. Bij Amazon mogen ze wel duidelijker op voorhand aangeven van waar ze effectief zullen opsturen. Moest het boven de 22 EUR geweest zijn had ik nog wat extra kosten gehad.

Veel aanbieders bij Amazon geven dat duidelijk aan, maar inderdaad niet allemaal. Zouden ze beter wel doen natuurlijk.

En nog meer nu naar het schijnt die "administratieve kosten" binnenkort ook zouden aangerekend worden voor pakjes onder de € 22.
 
Veel aanbieders bij Amazon geven dat duidelijk aan, maar inderdaad niet allemaal. Zouden ze beter wel doen natuurlijk.

En nog meer nu naar het schijnt die "administratieve kosten" binnenkort ook zouden aangerekend worden voor pakjes onder de € 22.

Ja, dit was dan nog van Amazon zelf. Bij aanbieders zie je idd waar ze zitten ook. Maar dit werd door Amazon zelf verkocht.
 
Ik heb een item dat ik wens aan te kopen, maar het is enkel beschikbaar bij de amazon van co.uk, op de Franse, Duitse of andere is het niet terug te vinden. Het is een voetbaltruitje van een Engelse 4de klasser.
Kostprijs: 58 euro, men rekent 8,13 euro verzendkost bij, maar als ik het dan goed begrijp zou ik nog eens 24 euro moeten betalen voor de douaneformaliteiten, en nog eens btw? Tja, laat dan maar.

Hetzelfde item vind ik ook op ebay, kostprijs is daar 52,00 euro, verzendkosten ongeveer 5 euro, verkoper is "registrerd company based in UK", dus vermoedelijk zelfde verhaal als bij amazon.co.uk.
Bij het overzicht zag ik ook niets staan van invoerkosten die men automatisch in rekening zou brengen, terwijl ik dat hier wel ergens las.

Ik vermoed dat mijn redenering klopt, maar men mag mij hier zeker corrigeren.
Voor zo sporadische aankopen is dergelijke regeling toch wel spijtige zaak.
 
Ik heb een item dat ik wens aan te kopen, maar het is enkel beschikbaar bij de amazon van co.uk, op de Franse, Duitse of andere is het niet terug te vinden. Het is een voetbaltruitje van een Engelse 4de klasser.
Kostprijs: 58 euro, men rekent 8,13 euro verzendkost bij, maar als ik het dan goed begrijp zou ik nog eens 24 euro moeten betalen voor de douaneformaliteiten, en nog eens btw? Tja, laat dan maar.

Hetzelfde item vind ik ook op ebay, kostprijs is daar 52,00 euro, verzendkosten ongeveer 5 euro, verkoper is "registrerd company based in UK", dus vermoedelijk zelfde verhaal als bij amazon.co.uk.
Bij het overzicht zag ik ook niets staan van invoerkosten die men automatisch in rekening zou brengen, terwijl ik dat hier wel ergens las.

Ik vermoed dat mijn redenering klopt, maar men mag mij hier zeker corrigeren.
Voor zo sporadische aankopen is dergelijke regeling toch wel spijtige zaak.
Dat is idd een spijtige zaak.

Maar als je bij Amazon UK bestelt, rekenen ze toch ook al de invoerrechten en BTW aan? Zij zorgen er dan normaal voor dat het al betaald is en moet jij niks meer aan Bpost of zo betalen.

Heb het hier wel over items verkocht en verzonden door Amazon zelf. Weet niet hoe het zit met externe verkopers.
 
Dat de invoerrechten en BTW meteen worden aangerekend bij amazon.co.uk ben ik absoluut niet zeker van.

Men rekent het item aan, de verzendkosten, en exchange rate guarantee fee (voor pond naar euro?), tenzij ik iets over het hoofd zie ==>
https://www.dropbox.com/s/vth0lqjn9bihh7y/Schermafbeelding 2021-05-18 om 19.46.33.png?dl=0

Hetgeen ik hier ondervind, lijkt mij dan overeen te komen met: https://www.mijntipsenadvies.be/2021-03/de-brexit-en-uw-bestellingen-VLTAITAR_EU26220101

Tja, een gewaarschuwd iemand ...
 
@-steven- Dat is vreemd. Zelfs als je bij Amazon US doet, leveren ze die dienst. Verkocht door Amazon zelf?

Heb het zelf eens getest en krijg meteen ook 'Import Fees Deposit' te zien.

BlEpz2d.jpg
 
Aha, goede opmerking mbt wie het verkoopt via Amazon... bij ander inzien is dit in mijn geval:

"Dispatched from and sold by Football Fan UK."

"We are a family business based in Leicestershire, and we sell official and authentic football shirts from makers such as Adidas, Nike, Puma, Kappa, Errea, Joma and Umbro. We have been selling on Amazon since 2002 and Football Fan UK have gained a reputation for their excellent and friendly customer service, reliable same or next day shipping and our eclectic collection of official football shirts. Our stock levels are updated on a daily basis so any item you see on Amazon will be ready for shipping to you the same day (if order received by 2pm) or next working day from a trusted and reliable seller. We are a UK Limited Company and are VAT registered."

Ik vermoed dat in dit geval jouw post #6 in dit topic van toepassing zal zijn, m.a.w. (bijkomende) kosten voor mij als Belgische aankoper?
 
Aha, goede opmerking mbt wie het verkoopt via Amazon... bij ander inzien is dit in mijn geval:

"Dispatched from and sold by Football Fan UK."

"We are a family business based in Leicestershire, and we sell official and authentic football shirts from makers such as Adidas, Nike, Puma, Kappa, Errea, Joma and Umbro. We have been selling on Amazon since 2002 and Football Fan UK have gained a reputation for their excellent and friendly customer service, reliable same or next day shipping and our eclectic collection of official football shirts. Our stock levels are updated on a daily basis so any item you see on Amazon will be ready for shipping to you the same day (if order received by 2pm) or next working day from a trusted and reliable seller. We are a UK Limited Company and are VAT registered."

Ik vermoed dat in dit geval jouw post #6 in dit topic van toepassing zal zijn, m.a.w. (bijkomende) kosten voor mij als Belgische aankoper?

Voila, ik vermoedde al zoiets :).

Als de verzender de service niet voorziet (betaling van de eventuele belastingen - in uw geval enkel BTW), zal jij die inderdaad moeten voldoen. Dus betalen aan de koerierdienst die je pakje hier levert en die voor jou het nodige in orde brengt voor de inklaring.
 
Laatst bewerkt:
Die nieuwe regeling vanaf 1 juli, is dat enkel B2C of als je bv 2de hands item via een verkoper op ebay koopt ook ?

Vind daar precies niet onmiddellijk een antwoord op.
 
Voor zendingen zonder commercieel karakter zal de vrijstelling tot 45 EUR wel blijven bestaan, vermoed ik.
 
Voor zendingen zonder commercieel karakter zal de vrijstelling tot 45 EUR wel blijven bestaan, vermoed ik.
Maar als je iets koopt valt het bij mijn weten nooit onder vrijstelling. Maakt niet uit of dat nu tweedehands is of niet. Ben wel niet 100% zeker.
 
Ok ik heb hier een klein issue. Ik heb een bestelling geplaatst online. Ik ben geregistreerd onder het correcte addres. Ook onder paypal sta ik met een correct addres geregistreerd. Ik heb betaald met Paypal maar blijkbaar heeft Paypal tijdens het betalingsprocess het huisnummer niet ingevuld. Ik betaal al jaren zaken via PP en normaal staat mijn huisnummer wel altijd ingevuld, maar nu dus NIET. :headshake:

Nu heeft de verkoper het naar mijn addres gestuurd maar dus ZONDER huisnummer, dus het verzendaddres bestaat helemaal niet. Dat pakje is natuurlijk nooit aangekomen. Er is echter ook géén trackingnummer, de verkoper heeft het gewoon standaard verzonden (wat als verkoper nooit slim is), dus hij heeft géén handtekening/bewijs om aan te tonen dat "iemand" het pakje ontvangen heeft.

De post heeft na 2 maanden het pakje ook nog steeds niet teruggestuurd naar de verkoper (zo beweert hij toch). De verkoper zegt dat ik aldus mijn 40€ kwijt ben voor dit pakje, want de koper is volgens hem, verantwoordelijk voor een correct addres.

PS. Het liefst wil ik een regeling treffen met de verkoper en de schuld voor 50/50 op mij te nemen. De verkoper heeft dit geweigerd. Daarna vroeg ik van dan toch tenminste de verzendkosten terug te betalen (dat is amper 1,99€). Ook dat heeft ie geweigerd. De verkoper reageert gewoon dat het 100% mijn schuld is. Ik vind van niet, want de verkoper weet toch ook dat een addres zonder huisnummer vreemd is + hij had het dan maar verzekerd/bewijs van ontvangst moeten verzonden hebben. Dat is dus niet gebeurd.

Ik zit hiermee verveeld want als ik natuurlijk via PP een chargeback doe, is de verkoper gewoon keihard gezien (wegens géén bewijs van verzending, hetgeen een must is voor PP om de verkoper in zijn gelijk te stellen, de verkoper is "te goedkoop" geweest hiermee). Dus ik weet niet zo goed wat doen momenteel ..
 
Laatst bewerkt:
Ok ik heb hier een klein issue. Ik heb een bestelling geplaatst online. Ik ben geregistreerd onder het correcte addres. Ook onder paypal sta ik met een correct addres geregistreerd. Ik heb betaald met Paypal maar blijkbaar heeft Paypal tijdens het betalingsprocess het huisnummer niet ingevuld. Ik betaal al jaren zaken via PP en normaal staat mijn huisnummer wel altijd ingevuld, maar nu dus NIET. :headshake:

Nu heeft de verkoper het naar mijn addres gestuurd maar dus ZONDER huisnummer, dus het verzendaddres bestaat helemaal niet. Dat pakje is natuurlijk nooit aangekomen. Er is echter ook géén trackingnummer, de verkoper heeft het gewoon standaard verzonden (wat als verkoper nooit slim is), dus hij heeft géén handtekening/bewijs om aan te tonen dat "iemand" het pakje ontvangen heeft.

De post heeft na 2 maanden het pakje ook nog steeds niet teruggestuurd naar de verkoper (zo beweert hij toch). De verkoper zegt dat ik aldus mijn 40€ kwijt ben voor dit pakje, want de koper is volgens hem, verantwoordelijk voor een correct addres.

PS. Het liefst wil ik een regeling treffen met de verkoper en de schuld voor 50/50 op mij te nemen. De verkoper heeft dit geweigerd. Daarna vroeg ik van dan toch tenminste de verzendkosten terug te betalen (dat is amper 1,99€). Ook dat heeft ie geweigerd. De verkoper reageert gewoon dat het 100% mijn schuld is. Ik vind van niet, want de verkoper weet toch ook dat een addres zonder huisnummer vreemd is + hij had het dan maar verzekerd/bewijs van ontvangst moeten verzonden hebben. Dat is dus niet gebeurd.

Ik zit hiermee verveeld want als ik natuurlijk via PP een chargeback doe, is de verkoper gewoon keihard gezien (wegens géén bewijs van verzending, hetgeen een must is voor PP om de verkoper in zijn gelijk te stellen, de verkoper is "te goedkoop" geweest hiermee). Dus ik weet niet zo goed wat doen momenteel ..
Tja, is het iemand waar je regelmatig zaken mee doet? Dan zou ik voor die 20€ (50/50 van 40€) niet moeilijk doen.

Als het iemand is waar je eenmalig iets van koopt zou hij prijs hebben. Gewoon geld terugeisen via PP. Als hij alles zo graag volgens het boekje doet, moet jij ook met hem geen rekening houden he.
 

Bpost heeft op haar website wat meer duidelijkheid verschaft over hoe de afhandeling zal verlopen vanaf 1 juli.
Als dit systeem deftig gaat werken, gaan we voor bestellingen vanuit Amazon UK bvb. weinig verschil merken. Iets langere levertijd misschien, maar de BTW die je voor de Brexit ook al betaalde, betaal je nu ook. En met dit systeem moet je dan ook geen 24 EUR of meer aan Bpost of andere koeriers betalen.
 
Laatst bewerkt:
Tja, is het iemand waar je regelmatig zaken mee doet? Dan zou ik voor die 20€ (50/50 van 40€) niet moeilijk doen.

Als het iemand is waar je eenmalig iets van koopt zou hij prijs hebben. Gewoon geld terugeisen via PP. Als hij alles zo graag volgens het boekje doet, moet jij ook met hem geen rekening houden he.
De verkoper weigert 50/50 hé, en weigert zelfs de verzendkosten terug te betalen, dus het gaat over de volle 40€. Het is voor hem/haar reeds een uitgemaakte zaak: Ik ben 100% in de fout gegaan door een niet bestaand addres in te geven tijdens de betaling in PP.
En neen ik doe er praktisch nooit zaken mee.

Als de verkoper manueel de verzendetiketten zou afprinten had ie opgemerkt dat het addres fout was (correctie niet bestaat). Maar ie print alle verzendetiketten automatisch af. (dat is gemakkelijker natuurlijk dus ik begrijp wel waarom men dit doet)
 
Laatst bewerkt:
De verkoper weigert 50/50 hé, en weigert zelfs de verzendkosten terug te betalen, dus het gaat over de volle 40€. Het is voor hem/haar reeds een uitgemaakte zaak: Ik ben 100% in de fout gegaan door een niet bestaand addres in te geven tijdens de betaling in PP.
En neen ik doe er praktisch nooit zaken mee.

Als de verkoper manueel de verzendetiketten zou afprinten had ie opgemerkt dat het addres fout was (correctie niet bestaat). Maar ie print alle verzendetiketten automatisch af. (dat is gemakkelijker natuurlijk dus ik begrijp wel waarom men dit doet)
Ja, maar dat maakt niet uit he.

Het komt er op neer dat jij kan bewijzen dat je hebt betaald, maar hij kan niet bewijzen dat hij iets verstuurd heeft, al dan niet naar een correct adres.

Dus gewoon geld terugvragen via PP.
 
Terug
Bovenaan