Over pakjes, koeriers, douanekosten, invoerrechten enz.

Het komt er op neer dat jij kan bewijzen dat je hebt betaald, maar hij kan niet bewijzen dat hij iets verstuurd heeft, al dan niet naar een correct adres.
Je hebt gelijk. Het is niet helemaal eerlijk maar de wetgeving is duidelijk. Ook al is het addres onbestaand, het feit blijft dat er géén pakje ontvangen is. Zolang er géén ontvangst is = verzender is wettelijk nog steeds verantwoordelijk.
(Had het addres WEL bestaan dan had de verkoper wettelijk eigenlijk wél een punt gehad, mits ie een bewijs van ontvangst kan voorleggen)

Ik heb zonet de verkoper gewezen op de wetgeving en dat zijn eigen regeltjes op de website de wetgeving niet kan overrulen (wat gewoon effectief zo is, de wet gaat daar altijd boven). Ik heb opnieuw voorgesteld het op 50/50 te houden vermits ik toch wel deels zelf in de fout ben gegaan.

Maar indien ie dit niet aanvaart en koppig een deal weigert en géén verlies wil slikken, dan ga ik gewoon een claim indienen via PP. Dan kan ik ook aantonen aan PP dat ik eerst gepoogd heb met de verkoper een deal te maken (wat PP ook wel eist)
Uiteindelijk gaat de verkoper inderdaad, gewoon aan het korste eind trekken. Maar goed, ik blaas niet graag bruggen op.

---

Ik merk wel dat ik tot op heden géén antwoorden terugkrijg van de zaakvoerder (/ verkoper) zelf, maar telkens van personeel dat daar werkt. Personeel gaat soms niet nuchter nadenken en het niet begrijpen dat ze deze zaak niet gaan winnen en gewoon een standaard antwoord terugsturen en alweer wijzen op hun persoonlijke regeltjes. Een zaakvoerder gaat véél eerder doorhebben dat deze zaak bij voorbaat verloren is. Nadeel van kopen via een website, de zaakvoerder zelf, is niet altijd bereikbaar.

Maar goed we zullen wel zien wat ik ga krijgen als nieuwe feedback. :tongue:

Ik merk wel dat ik tot op heden géén antwoorden terugkrijg van de zaakvoerder (/ verkoper) zelf, maar telkens van personeel dat daar werkt. Personeel gaat soms niet nuchter nadenken en het niet begrijpen dat ze deze zaak niet gaan winnen en gewoon een standaard antwoord terugsturen en alweer wijzen op hun persoonlijke regeltjes. Een zaakvoerder gaat véél eerder doorhebben dat deze zaak bij voorbaat verloren is. Nadeel van kopen via een website, de zaakvoerder zelf, is niet altijd bereikbaar.

Maar goed we zullen wel zien wat ik ga krijgen als nieuwe feedback. :tongue:
Zoals gevreesd. Weer ne mail waarin ze de refund volledig afwijzen. Ok dan stopt het dus voor mij (allé rechtstreeks met de winkelmedewerkers communiceren). Ik laat hier nog wel weten hoe dit afloopt, maar ik vrees niet goed (voor de eigenaar dan).

Tot dan reageer ik niet meer over deze zaak.
 
Laatst bewerkt:

Bpost heeft op haar website wat meer duidelijkheid verschaft over hoe de afhandeling zal verlopen vanaf 1 juli.

Tis mij niet zo duidelijk wat er gebeurt als je weigert te betalen?

Mag je weigeren te betalen en dus het pakket niet krijgen zonder ander gevolg of moet je altijd betalen ookal wil je het pakket niet meer door de bijkomstige kosten?

Gewoon om te zien of het nog de moeite is om iets van 1 € te kopen op aliexpress :p.
 
Tis mij niet zo duidelijk wat er gebeurt als je weigert te betalen?

Mag je weigeren te betalen en dus het pakket niet krijgen zonder ander gevolg of moet je altijd betalen ookal wil je het pakket niet meer door de bijkomstige kosten?

Gewoon om te zien of het nog de moeite is om iets van 1 € te kopen op aliexpress :p.
Vanuit Amerika (tot op heden): Ja ik heb al pakjes geweigerd. (Herinnerings)factuur de prullemand in. In praktijk gebeurt er dan echt niks (meer).
Ja OK, je krijgt je pakje dan niet.

Hoe het werkt vanuit China weet ik niet ..
 
Laatst bewerkt:
Normaal krijg je op voorhand bericht dat je moet bijbetalen en moet je dat al op voorhand betalen. Daar kan je dan al aangeven of je het wil weigeren, dacht ik.
 
Zoals gevreesd. Weer ne mail waarin ze de refund volledig afwijzen. Ok dan stopt het dus voor mij (allé rechtstreeks met de winkelmedewerkers communiceren). Ik laat hier nog wel weten hoe dit afloopt, maar ik vrees niet goed (voor de eigenaar dan).

Tot dan reageer ik niet meer over deze zaak.
Update: Nadat ik ben gaan klagen, via Paypal weigerden ze in eerste instantie ook nog een terugbetaling. Maar toen ze merkten dat ik gewoon een claim ging aanmaken en doorzette, zagen ze de bui al hangen, want ik heb zonet een volledige refund gekregen.

Ik was nochtans akkoord gegaan met een gedeeltelijke refund maar bon, case closed. Uiteindelijk blijft de verkoper gewoon verantwoordelijk voor de verzending tot er "een bewijs is van ontvangst"
 
Normaal krijg je op voorhand bericht dat je moet bijbetalen en moet je dat al op voorhand betalen. Daar kan je dan al aangeven of je het wil weigeren, dacht ik.
Vanuit Amerika (tot op heden): Ja ik heb al pakjes geweigerd. (Herinnerings)factuur de prullemand in. In praktijk gebeurt er dan echt niks (meer).
Ja OK, je krijgt je pakje dan niet.

Hoe het werkt vanuit China weet ik niet ..

Want als ze echt alles tegenhouden vanuit buiten de EU, dan moet er daar ergens een gigantische loods ontstaan vol met brol :p

Dat lijkt mij toch niet realistisch dus ik verwacht dat er nog altijd gespeeld kan worden op de "import-kosten" loterij.
 
Want als ze echt alles tegenhouden vanuit buiten de EU, dan moet er daar ergens een gigantische loods ontstaan vol met brol :p

Dat lijkt mij toch niet realistisch dus ik verwacht dat er nog altijd gespeeld kan worden op de "import-kosten" loterij.
Wat bedoel je hier mee? Alles tegenhouden doen ze sowieso toch niet?

Alles moet wel aangegeven zijn natuurlijk en op alle zendingen moet nu sowieso BTW betaald worden.
 
Tis mij niet zo duidelijk wat er gebeurt als je weigert te betalen?

Mag je weigeren te betalen en dus het pakket niet krijgen zonder ander gevolg of moet je altijd betalen ookal wil je het pakket niet meer door de bijkomstige kosten?

Gewoon om te zien of het nog de moeite is om iets van 1 € te kopen op aliexpress :p.
Misschien dat de grote webshops zoals Aliexpress de douane formaliteiten gaan doen zodat die kost van bpost weg valt? Amazon.com doet dat bijvoorbeeld ook. Net gecheckt met een UK adres op Ali en daar rekenen ze ook de btw ineens. Dus ik vermoed dat je binnenkort dus niet die administratie kost aan bpost zal moeten betalen. Producten kunnen dus nog steeds een stuk goedkoper zijn dan hier.

Ik heb onlangs nog moeten betalen en toch niet direct iets gezien op voorhand om dit eventueel te weigeren. Betalen was gewoon aan de postbode cash of payconiq. Aan de postbode kan je natuurlijk ook altijd zeggen dat je het niet wil.
 
Want als ze echt alles tegenhouden vanuit buiten de EU, dan moet er daar ergens een gigantische loods ontstaan vol met brol :p

Dat lijkt mij toch niet realistisch dus ik verwacht dat er nog altijd gespeeld kan worden op de "import-kosten" loterij.

er is dus wel degelijk zo'n loods hoor ;) meerdere zelfs.
en dingen die lang blijven liggen (of die tout court in beslag genomen zijn) worden gewoon verkocht op de finshop. (of vernietigd)
 
Ik weet niet of dit in dit topic te plaatsen is, maar here goes:

In april een aankoop gedaan via wish.com, alé t'is te zeggen ik heb mijne paypal gebruikt om een aankoop te doen voor mijn ouders twv 160 eur. De dag erna was de betaling verwerkt door deze webshop, werd een weekje daarna geleverd uit Spanje, waarbij mijn ouders zelf een mail binnen kregen dat het goed geleverd was en alles...

Vandaag krijg ik een mail binnen van paypal, waarbij er staat refund, voor het volledige bedrag, en dit zonder dat wij iets hebben geclaimd bij paypal of gevraagd aan wish.com. Er is niets dat erop lijkt dat dit een valse mail zou kunnen zijn, of phishing of iets dergelijks... Mijn volledige naam staat erin, de juiste referentie (zo een lange unieke referentie, met de tekst refund ervoor, en nog zo een lange unieke referentie achter geplakt, net zoals de initiële referentie), datums kloppen, al wat ge wilt...

Nu kan ik mij straks pas inloggen op de pc, maar wat moet ik hiermee? Een tijdje laten staan, wish.com of paypal contacteren, of helemaal niets??

Welk recht heb je als consument, als ze het volledige bedrag ongevraagd terugstorten, dien ik dit uit te klaren, want heb geen zin om dit allemaal zelf uit te vissen door een fout van een ander...

Is dit maw een vergissing van wish, of werd er ergens toch een claim ingediend door iemand, of is dit een poging tot oplichting...?

Als het geld straks gewoon op mijn rekening staat, hoe zouden jullie reageren hierop??

Dan is het toch via PayPal gepasseerd, ligt toch niet aan mij verder?
 
Ik heb een tijdje geleden een webcam gekocht via oom Ali. Ondertussen toegekomen uit CN. Beeld is echt prima, maar het geluid is abominabel, eigenlijk onbruikbaar voor communicatie. Dispute ingediend en eerst wou de verkoper 1,22 euro terugbetalen, uiteraard geweigerd. Daarna 2,56 euro, opnieuw geweigerd want die webcam is eigenlijk niet bruikbaar zonder extra microfoon. Ik hoop dat hij mij een ander exemplaar wil opsturen, maar de tijd begint te dringen: 1 juli komt er snel aan, en als hij nu een vervang webcam stuurt heb ik het risico dat ik een pak extra kosten mag betalen... weet iemand hoe de douane en/of Bpost zoiets zou afhandelen?

Heb betaald via PP, maar zoiets is niet gedekt, me dunkt.
(edit: prijs terugbetaling juist gezet na check bij Ali)
 
Laatst bewerkt:
Ik weet niet of dit in dit topic te plaatsen is, maar here goes:

In april een aankoop gedaan via wish.com, alé t'is te zeggen ik heb mijne paypal gebruikt om een aankoop te doen voor mijn ouders twv 160 eur. De dag erna was de betaling verwerkt door deze webshop, werd een weekje daarna geleverd uit Spanje, waarbij mijn ouders zelf een mail binnen kregen dat het goed geleverd was en alles...

Vandaag krijg ik een mail binnen van paypal, waarbij er staat refund, voor het volledige bedrag, en dit zonder dat wij iets hebben geclaimd bij paypal of gevraagd aan wish.com. Er is niets dat erop lijkt dat dit een valse mail zou kunnen zijn, of phishing of iets dergelijks... Mijn volledige naam staat erin, de juiste referentie (zo een lange unieke referentie, met de tekst refund ervoor, en nog zo een lange unieke referentie achter geplakt, net zoals de initiële referentie), datums kloppen, al wat ge wilt...

Nu kan ik mij straks pas inloggen op de pc, maar wat moet ik hiermee? Een tijdje laten staan, wish.com of paypal contacteren, of helemaal niets??

Welk recht heb je als consument, als ze het volledige bedrag ongevraagd terugstorten, dien ik dit uit te klaren, want heb geen zin om dit allemaal zelf uit te vissen door een fout van een ander...

Is dit maw een vergissing van wish, of werd er ergens toch een claim ingediend door iemand, of is dit een poging tot oplichting...?

Als het geld straks gewoon op mijn rekening staat, hoe zouden jullie reageren hierop??

Dan is het toch via PayPal gepasseerd, ligt toch niet aan mij verder?
Iemand enig idee wat ik hiermee moet aanvangen?? Het geld staat er dus effectief op :wtf:
 
Ik heb een tijdje geleden een webcam gekocht via oom Ali. Ondertussen toegekomen uit CN. Beeld is echt prima, maar het geluid is abominabel, eigenlijk onbruikbaar voor communicatie. Dispute ingediend en eerst wou de verkoper 1,22 euro terugbetalen, uiteraard geweigerd. Daarna 2,56 euro, opnieuw geweigerd want die webcam is eigenlijk niet bruikbaar zonder extra microfoon. Ik hoop dat hij mij een ander exemplaar wil opsturen, maar de tijd begint te dringen: 1 juli komt er snel aan, en als hij nu een vervang webcam stuurt heb ik het risico dat ik een pak extra kosten mag betalen... weet iemand hoe de douane en/of Bpost zoiets zou afhandelen?

Heb betaald via PP, maar zoiets is niet gedekt, me dunkt.
(edit: prijs terugbetaling juist gezet na check bij Ali)

15 posts terug.

 
15 posts terug.


15 posts terug??? Die tekst van Bpost had ik wel degelijk gelezen, maar tenzij ik erover gekeken heb staat daar niks in over een vervanging van een defect exemplaar dat voor 1/7 besteld en geleverd was.
 
15 posts terug??? Die tekst van Bpost had ik wel degelijk gelezen, maar tenzij ik erover gekeken heb staat daar niks in over een vervanging van een defect exemplaar dat voor 1/7 besteld en geleverd was.
Mijn excuses. Dan heb ik je post verkeerd gelezen. Dacht dat je vraag 'algemeen' ging over hoe Bpost invoer afhandelt vanaf 1/7.

Denk niet dat Bpost zo gaat weten dat het een vervanging is. Enigste dat ik kan bedenken, gezien je vanaf 1/7 toch op voorhand moet betalen, is de betaling weigeren en Bpost contacteren om hen alles uit te leggen met de nodige documentatie.
En hoewel je dan, als je geluk hebt, geen invoerrechten en BTW moet betalen op het toestel ter vervanging zal je nog altijd de administratiekosten moeten betalen vrees ik. Ze moeten er toch nog altijd het werk in steken en een invoeraangifte opmaken.
 
Mijn excuses. Dan heb ik je post verkeerd gelezen. Dacht dat je vraag 'algemeen' ging over hoe Bpost invoer afhandelt vanaf 1/7.

Denk niet dat Bpost zo gaat weten dat het een vervanging is. Enigste dat ik kan bedenken, gezien je vanaf 1/7 toch op voorhand moet betalen, is de betaling weigeren en Bpost contacteren om hen alles uit te leggen met de nodige documentatie.
En hoewel je dan, als je geluk hebt, geen invoerrechten en BTW moet betalen op het toestel ter vervanging zal je nog altijd de administratiekosten moeten betalen vrees ik. Ze moeten er toch nog altijd het werk in steken en een invoeraangifte opmaken.
No worries, het idd een beetje "een speciaal gevalleke" dat wss op de wip zit van die datum van 1/7.
Nu, op dit moment is de verkoper niet geneigd om mij een ander exemplaar te sturen. Jammer eigenlijk, want de beeldkwaliteit is echt goed voor een webcammeke van 19 euro. In ieder geval STUKKEN beter dan de toch gerenommeerde Logitech c920 die ik voor mijn werk gebruik.
 
Iemand enig idee wat ik hiermee moet aanvangen?? Het geld staat er dus effectief op :wtf:
Ik zou dit gewoon zo laten hoor. Laat het nog wat staan op je PP account in geval ze hun vergissing zien, dan kan je gewoon terugstorten.

En over een maandje of 6 spendeer je het maar aan iets anders :)
 
Ik heb een pakje retour gestuurd (verkoop vanop afstand - webwinkel). Ik krijg geen terugbetaling van het artikel omdat de verpakking volgens de verkoper beschadigd is. :sop:Eigenlijk is de verpakking echter ok, dat is een kartonnen omhulsel/doos en die is 100% onbeschadigd. Maar het artikel zat ook nog eens apart verpakt in een fragiel en véél te klein plastiek zakje.

Ik heb als koper tenminste het recht om het artikel te inspecteren dus ik mag dit zakje openen. Dit ging absoluut niet zonder dit zakje te beschadigen. En zelfs dan nog, ik weet niet hoe ze dit fabrieksmatig doen, maar dat zakje was te klein en je kreeg het artikel er no way nog terug ingepropt.

Ik weet dat dit vervelend is voor de verkoper, maar hij/zij heeft op basis van dat ene kapotte zakje toch géén rechten om mij een refund te weigeren? Het artikel zelf is gewoon ongebruikt. Dat ie beweert dat nu het artikel onverkoopbaar is, is ook zever hé. Als je dat plastiek zakje weglaat en het artikel gewoon in de originele doos steekt (en die terug dichtplakt met tape, zoals dat nu ook zo was), dan gaat een nieuwe koper dat nooit merken sé.

But somebody correct me if I am wrong. :)
 
Laatst bewerkt:
Als het geld straks gewoon op mijn rekening staat, hoe zouden jullie reageren hierop??

Dan is het toch via PayPal gepasseerd, ligt toch niet aan mij verder?
Ik zou 'wish' gewoon contacteren hierover en zien wat ze zeggen voor ik actie onderneem. Hoor je er daarna nooit meer iets van? Zo laten dan. Eisen ze het geld (later) terug? Dan stort je het terug.

Houdt er rekening mee dat ze dat geld nog vrij lang, kunnen terugeisen hé. Maar ik zou zelf hiermee wachten tot ze hier zelf mee afkomen (nadat ik ze eerst ne email zou sturen). Uiteindelijk is dit jou fout niet hé.

---

Of wat Eviltwin zegt. Je kan het gerust laten staan en afwachten.

En over een maandje of 6 spendeer je het maar aan iets anders :)
De verjaringstermijn is minimum 5 jaar hé - in sommige gevallen zelfs 20 (!) jaar. (Allé ja in België, Wish is niet Belgisch dacht ik maar eerder Chinees?, géén idee hoe dit internationaal geregeld is).

Maar goed ik denk niet dat een bedrijf als Wish na 4 jaar plots dat geld nog zou terugeisen ;)
 
Laatst bewerkt:
No worries, het idd een beetje "een speciaal gevalleke" dat wss op de wip zit van die datum van 1/7.
Nu, op dit moment is de verkoper niet geneigd om mij een ander exemplaar te sturen. Jammer eigenlijk, want de beeldkwaliteit is echt goed voor een webcammeke van 19 euro. In ieder geval STUKKEN beter dan de toch gerenommeerde Logitech c920 die ik voor mijn werk gebruik.
En omdat ik toch ook de afloop wil meegeven: na een aantal over en weer "dispute" berichten met de verkoper, waar hij niet verder wilde gaan dan 2,54 euro refund, kwamen we op het punt waar de Aliexpress in het dispute instapt. Zij deden het voorstel van een 9,54€ refund (50% vd aankoopwaarde). Gezien terugsturen mij veel meer zou kosten heb ik dat maar aanvaard (en verkoper ook). Binnen diezelfde dag een bericht van PayPal dat dat bedrag teruggestort was. Case closed.
We zijn dus niet op het punt gekomen waar de verkoper een vervang webcam zou sturen, die wss na 1/7 zou toekomen.
 
  • Leuk
Waarderingen: 515
Terug
Bovenaan