Over pakjes, koeriers, douanekosten, invoerrechten enz.

Je kan altijd de Bpost app installeren als je die nog niet gebruikt, ik geloof dat er onlangs een update is geweest zodat je kan zien of je kosten moet betalen en hoeveel nog voor de postbode aan je deur staat als je de tracking ingeeft ( misschien dat dat op de Bpost site ook werkt tegenwoordig )

Maar aangezien het dan nog eens door gaat naar FR en dan terug naar Charleroi denk ik niet dat er iets bij komt ( al maakt Amazon hun routes soms 0% logica, zelf al eens gehad dat het van Duitsland naar FR ging en dan zo naar BE ipv gewoon meteen uit DE )
Nu hebk ook wel schrik gekregen, heb een telefoonhouder voor in de wagen + een kabel + een 12v USB adapter op Amazon.de in mijn kar en sebiet ga ik nog twijfelen om af te rekenen :unsure:
 
Het pakje heeft intussen het douane inklaringsproces in Moeskroen voltooid, en is vervolgens doorgestuurd naar een ”amazon faciliteit” in Frankrijk. Van daaruit doorgestuurd naar Charleroi. Voorlopig wordt er nog niets gezegd over extra kosten en morgen zou het bij mij toekomen, we zullen zien :) maar ik moet eerlijk toegeven dat ik er al niks meer van begrijp.
Die route heeft mijn pakje toen ook gevolgd :crazy:.

Update: toegekomen niets moeten betalen 🙂
Thanks voor de info. Stonden er nu leveringsvoorwaarden op je pakket of heb je de verpakking al weggesmeten?
 
Die route heeft mijn pakje toen ook gevolgd :crazy:.


Thanks voor de info. Stonden er nu leveringsvoorwaarden op je pakket of heb je de verpakking al weggesmeten?
Er stond uiteindelijk niets bijzonder vermeld. Als afzender stond er Amazon op, met een adres in Antwerpen. Nergens aan te merken dat het van UK moest komen dus, vreemd allemaal.
 
Wettelijk als jij koopt vanuit België (en er nergens staat dat dit uit een ander land gaat komen) maar de verkoper stuurt het op vanuit een ander land, dan draait de verkoper op voor de kosten hé.

Of dat zou toch moeten. Maar ja ..
 
Hier al 2 weken aan't wachten op een (duur) pakket uit Australië.
Op de tracking van Au post staat al sinds 11 juni dat het pakket klaar staat op Melbourne airport voor vertrek.
Geen verdere beweging. 🙄
 
En hoe zit het met de ervaringen op pakjes na 1 juli van AliExpress of anderen? Enkel BTW en klaar of nog andere kosten aan je been?
 
Brief gekregen dat ik €18,xx mag bijbetalen om mijn pakketje te krijgen.
Morgen eens uitzoeken over welk pakketje het gaat :thinking: :unsure:
 
Dus als ik het goed begrepen heb: moet je nu bij élke bestelling buiten de EU € 20 bijbetalen aan de woekeraars van BPost?
De BTW tot daar aan toe...

Kleine dingen bestellen via AliExpress gaat dus niet meer, dat snap ik ergens nog omwille van de arbeidspraktijken in China, ... maar anderzijds alle multinationals hier hebben ook hun productie naar daar verhuisd.

Zelfs kleine dingen gemaakt door particulieren via Etsy gaat dan ook nauwelijks nog tenzij je geluk hebt dat de maker zich in de EU bevindt.

Hoeveel geld zouden dropshippers hebben toegestoken aan de lobbyisten/knopjesduwers van het EU parlement?
 
Dus als ik het goed begrepen heb: moet je nu bij élke bestelling buiten de EU € 20 bijbetalen aan de woekeraars van BPost?
De BTW tot daar aan toe...

Kleine dingen bestellen via AliExpress gaat dus niet meer, dat snap ik ergens nog omwille van de arbeidspraktijken in China, ... maar anderzijds alle multinationals hier hebben ook hun productie naar daar verhuisd.

Zelfs kleine dingen gemaakt door particulieren via Etsy gaat dan ook nauwelijks nog tenzij je geluk hebt dat de maker zich in de EU bevindt.

Hoeveel geld zouden dropshippers hebben toegestoken aan de lobbyisten/knopjesduwers van het EU parlement?
Het standaard procedé is inderdaad dat je inklaringskosten aan Bpost (of andere koerier) betaalt omdat die alles voor u afhandelen.

Maar als de verkoper geregistreerd is op IOSS zullen zij u op voorhand de te betalen BTW aanrekenen en vervolgens aan de staat betalen. Zo moet jij geen inklaringskosten hier betalen en betaal je dus eigenlijk gewoon de BTW zoals bij andere webshops in de EU. Info: https://financien.belgium.be/nl/dou...lieren/pakketten/nieuwe-btw-regels-e-commerce.

Grote webshops als Amazon en ik vermoed ook wel AliExpress zullen wel bij IOSS geregistreerd staan.
 

Niet-Europese webshops kunnen zich bij de EU registreren om de btw en invoerkosten vooraf te verrekenen in hun webshop. Je kan een dergelijke webshop herkennen aan de aparte vermelding van btw in je winkelmandje op het moment van betaling.
Persoonlijk zou ik toch liever hebben dat ze een database aanmaken zodat men even kan checken of de webshop geregistreerd is bij ioss.
Dit is toch maar een vage manier van werken waarbij de klant snel op het verkeerde been kan gezet worden.
 
Het standaard procedé is inderdaad dat je inklaringskosten aan Bpost (of andere koerier) betaalt omdat die alles voor u afhandelen.

Maar als de verkoper geregistreerd is op IOSS zullen zij u op voorhand de te betalen BTW aanrekenen en vervolgens aan de staat betalen. Zo moet jij geen inklaringskosten hier betalen en betaal je dus eigenlijk gewoon de BTW zoals bij andere webshops in de EU. Info: https://financien.belgium.be/nl/dou...lieren/pakketten/nieuwe-btw-regels-e-commerce.

Grote webshops als Amazon en ik vermoed ook wel AliExpress zullen wel bij IOSS geregistreerd staan.
Interessant!

Maar voor ik iets bestel had ik toch graag van iemand comfirmatie gekregen dat het effectief zo is :) Als ik nu nog iets bestel van Ali laat ik het leveren uit Spanje. Maar de keuze is een pak beperkter natuurlijk.
 
Via Zavvi.nl maanden geleden Funko besteld (pre-order) en die worden 1 per 1 (bij release) verstuurd. Nu krijg ik van Bpost plots een mail, van een zending, dat ik 23 euro moet betalen (Funko kost 12 euro, verzending incl) want het komt uit USA (beweren ze). Er zitten twee foto's bij de claim van het pakje. 1 met duidelijk het retouradres op (in USA, blijkbaar...), 1 met het leveradres (België uiteraard) en van waar het werd doorgestuurd: Duitsland (via DHL). De tracking bevat ook 'DE' trouwens.

Probleem is dus: het pakje van Zavvi is van USA naar Duitsland gestuurd en van daaruit naar mijn adres. Bpost negeert dat en denkt: ah, het moet retour naar USA -> BETALEN.

Op de site van Zavvi staat trouwens (na hele Brexit gedoe) dat je met niks moet inzitten en dat zij de ganse shipping regelen zodat de klant geen extra kosten zou hebben. Typisch van Bpost dus om het ganse systeem weer te verkloten.

Heb Zavvi gemaild, maar nog geen respons gekregen. Bij Bpost kunnen ze niks doen...
 
Het vakje tax is inderdaad ingevuld op aliexpress. 5 euro voor 20 batterijen, het blijft toch vrij interessant 🙂
Screenshot-20210713-151824.jpg
 
Via Zavvi.nl maanden geleden Funko besteld (pre-order) en die worden 1 per 1 (bij release) verstuurd. Nu krijg ik van Bpost plots een mail, van een zending, dat ik 23 euro moet betalen (Funko kost 12 euro, verzending incl) want het komt uit USA (beweren ze). Er zitten twee foto's bij de claim van het pakje. 1 met duidelijk het retouradres op (in USA, blijkbaar...), 1 met het leveradres (België uiteraard) en van waar het werd doorgestuurd: Duitsland (via DHL). De tracking bevat ook 'DE' trouwens.

Probleem is dus: het pakje van Zavvi is van USA naar Duitsland gestuurd en van daaruit naar mijn adres. Bpost negeert dat en denkt: ah, het moet retour naar USA -> BETALEN.

Op de site van Zavvi staat trouwens (na hele Brexit gedoe) dat je met niks moet inzitten en dat zij de ganse shipping regelen zodat de klant geen extra kosten zou hebben. Typisch van Bpost dus om het ganse systeem weer te verkloten.

Heb Zavvi gemaild, maar nog geen respons gekregen. Bij Bpost kunnen ze niks doen...
Tja, alles hangt af of het in Duitsland ingeklaard is of niet. Als die gewoon doorgestuurd hebben zonder inklaring, moet je er hier dacht ik wel BTW en invoerkosten op betalen.
Dus €15 invoerkosten + 21% op (waarde pakket + verzendkosten + invoerkosten).

Staat bijvoorbeeld op aliexpress ook duidelijk vermeld:
From 1 July 2021, AliExpress generally will need to collect VAT on sales of goods delivered to EU consumers, including circumstances where goods are delivered from outside of the EU with order value of up to 150 EUR, or where goods are shipped from within EU where the seller is established outside the EU.
 
Tja, alles hangt af of het in Duitsland ingeklaard is of niet. Als die gewoon doorgestuurd hebben zonder inklaring, moet je er hier dacht ik wel BTW en invoerkosten op betalen.
Dus €15 invoerkosten + 21% op (waarde pakket + verzendkosten + invoerkosten).

Staat bijvoorbeeld op aliexpress ook duidelijk vermeld:
"Voor klanten binnen de Europese Unie, zal het merendeel van onze producten vanuit ons distributiecentrum binnen de EU verzonden worden en hierdoor zullen bestellingen bij ons zoals gewoonlijk doorgaan.

Voor producten die vanuit het VK verzonden worden naar adressen binnen de EU, zullen belastingen en invoerrechten met onze koerier verrekend worden, zodat er geen kosten zijn voor u."

 
@the_fox staat het er op die site expliciet bij van waar het pakje komt? Lijkt me niet. Je gaat een koop aan met een Nederlands bedrijf, van waar zij het pakje halen en wat de bijhorende kosten zijn is hun zaak, niet die van de consument.
 
"Voor klanten binnen de Europese Unie, zal het merendeel van onze producten vanuit ons distributiecentrum binnen de EU verzonden worden en hierdoor zullen bestellingen bij ons zoals gewoonlijk doorgaan.

Voor producten die vanuit het VK verzonden worden naar adressen binnen de EU, zullen belastingen en invoerrechten met onze koerier verrekend worden, zodat er geen kosten zijn voor u."

En ook:
Heb ik kans op douanekosten?
Bestellingen geplaatst en geleverd in het Verenigd Koninkrijk zijn inclusief btw.
Leveringen buiten het Verenigd Koninkrijk kunnen onderworpen zijn aan invoerrechten en belastingen, die worden geheven zodra de bestelling het land van bestemming heeft bereikt.
Wij raden aan om contact op te nemen met het lokale douanekantoor voor informatie over het douanebeleid omdat deze van land tot land kunnen verschillen.
 
@the_fox staat het er op die site expliciet bij van waar het pakje komt? Lijkt me niet. Je gaat een koop aan met een Nederlands bedrijf, van waar zij het pakje halen en wat de bijhorende kosten zijn is hun zaak, niet die van de consument.
Ik ken die site niet, ik weet niet wat bij de bestelling bijstond.
En het is niet omdat de webshop in het Nederlands is en een .nl domeinnaam heeft, dat deze in Nederland gevestigd is :p

Ik meld enkel maar dat ALS het in Duitsland niet ingeklaard is maar gewoon doorgestuurd is, dat deze kosten onder de nieuwe regeling betaald moeten worden.

Veelal is hun EU warehouse ergens op een luchthaven en dus nog "internationale grond" en de douane nog niet gepasseerd.
 
Terug
Bovenaan