Over pakjes, koeriers, douanekosten, invoerrechten enz.

En omdat ik toch ook de afloop wil meegeven: na een aantal over en weer "dispute" berichten met de verkoper, waar hij niet verder wilde gaan dan 2,54 euro refund, kwamen we op het punt waar de Aliexpress in het dispute instapt. Zij deden het voorstel van een 9,54€ refund (50% vd aankoopwaarde). Gezien terugsturen mij veel meer zou kosten heb ik dat maar aanvaard (en verkoper ook). Binnen diezelfde dag een bericht van PayPal dat dat bedrag teruggestort was. Case closed.
We zijn dus niet op het punt gekomen waar de verkoper een vervang webcam zou sturen, die wss na 1/7 zou toekomen.
Naar mijn mening is 50/50 Fair enough, natuurlijk dankzij die klote nieuwe regelgeving rond verzendingen. Dikke schijt natuurlijk, dat wel, want je scheurt er hierdoor wel deels je broek aan.

Jammer dat het niet via PP ging, dan had je alles teruggekregen hé ..
 
Kan er idd mee leven, alleen vervelend dat ik nu altijd een aparte mic moet gebruiken.
Tenzij ik het verkeerd gezien heb, komt PP tussen indien het pakket niet toekomt of indien het product niet is wat je besteld hebt. Voor defecten / garantiezaken komen ze niet tussen, dus daarom niet via hen actie genomen.

Nu, dat was wss mijn laatste bestelling uit China. Ik vermoed dat Ali, DX en co hier wel op in zullen spelen door de beschikbaarheid in EU warehouse serieus uit te breiden. Maar de prijs voor "klein grut" zal sowieso de hoogte ingaan door BTW, invoerrechten en hogere verzendingskosten om binnen de EU te verzenden. Beetje contradictorisch dat lokaal in EU verzenden duurder is dan vanuit China, maar zo is het.
 
Nu, dat was wss mijn laatste bestelling uit China. Ik vermoed dat Ali, DX en co hier wel op in zullen spelen door de beschikbaarheid in EU warehouse serieus uit te breiden. Maar de prijs voor "klein grut" zal sowieso de hoogte ingaan door BTW, invoerrechten en hogere verzendingskosten om binnen de EU te verzenden. Beetje contradictorisch dat lokaal in EU verzenden duurder is dan vanuit China, maar zo is het.
De hoogte in zal wel meevallen als die inklaringskosten weg vallen. Dus afwachten wat de grote webshops doen maar ik vermoed dat Aliexpress dit dus zelf zal doen en dan is er geen 24 euro te betalen aan bPost.
 
Laatst bewerkt:
Schandalige praktijken vind ik, maar ja ze moeten hun geld ergens vandaan halen.

Online shoppen buiten de EU?


Zeg een vraag. Gaan dezelfde regels ook in, bij het verzenden van een particulier naar een particulier?
Dat is mij niet duidelijk. Want die mensen kunnen niet geregistreerd zijn hé :)

Ik heb namelijk tientallen vrienden die vanuit Amerika vanalles opsturen naar mij (dat zijn dus géén bedrijven of verkopers). Ga ik dan ook ineens megaveel moeten betalen? :unsure:
 
Sja, zo'n firma's doen dat niet gratis he.

In die info van Bpost staan natuurlijk ook hun contactgegevens moest je alles zelf willen gaan invullen en afhandelen :biglaugh:
 
Schandalige praktijken vind ik, maar ja ze moeten hun geld ergens vandaan halen.

Online shoppen buiten de EU?


Zeg een vraag. Gaan dezelfde regels ook in, bij het verzenden van een particulier naar een particulier?
Dat is mij niet duidelijk. Want die mensen kunnen niet geregistreerd zijn hé :)

Ik heb namelijk tientallen vrienden die vanuit Amerika vanalles opsturen naar mij (dat zijn dus géén bedrijven of verkopers). Ga ik dan ook ineens megaveel moeten betalen? :unsure:


En het is ook niet dat alles nu veranderd eh qua regels. Vroeger moest je in principe al betalen vanaf 22 euro. Die 22 euro wordt nu gewoon geschrapt waardoor je altijd moet betalen. In de praktijk werd niet alles gecontroleerd waardoor je vaak boven de 22 euro ook niets moest betalen. Nu komt er ook gewoon altijd? controle waardoor je dus ook zal betalen.
 
Dat de Douma vanaf 1 juli alle pakketjes zal kunnen controleren geloof ik voor geen meter. Dan was dat momenteel al zo
 
Ik zou dit gewoon zo laten hoor. Laat het nog wat staan op je PP account in geval ze hun vergissing zien, dan kan je gewoon terugstorten.

En over een maandje of 6 spendeer je het maar aan iets anders :)

Ik zou 'wish' gewoon contacteren hierover en zien wat ze zeggen voor ik actie onderneem. Hoor je er daarna nooit meer iets van? Zo laten dan. Eisen ze het geld (later) terug? Dan stort je het terug.

Houdt er rekening mee dat ze dat geld nog vrij lang, kunnen terugeisen hé. Maar ik zou zelf hiermee wachten tot ze hier zelf mee afkomen (nadat ik ze eerst ne email zou sturen). Uiteindelijk is dit jou fout niet hé.

---

Of wat Eviltwin zegt. Je kan het gerust laten staan en afwachten.


De verjaringstermijn is minimum 5 jaar hé - in sommige gevallen zelfs 20 (!) jaar. (Allé ja in België, Wish is niet Belgisch dacht ik maar eerder Chinees?, géén idee hoe dit internationaal geregeld is).

Maar goed ik denk niet dat een bedrijf als Wish na 4 jaar plots dat geld nog zou terugeisen ;)


Thx voor de reactie, even uit het oog verloren, aangezien we zelf een mail hebben gekregen van wish dat we het product mochten bijhouden of zelf vernietigen (naar keuze), en dat we zoiezo ons geld terugkregen (dit komt dus allemaal van hunne kant eh)

Beetje raar but ok :unsure:
 


En het is ook niet dat alles nu veranderd eh qua regels. Vroeger moest je in principe al betalen vanaf 22 euro. Die 22 euro wordt nu gewoon geschrapt waardoor je altijd moet betalen. In de praktijk werd niet alles gecontroleerd waardoor je vaak boven de 22 euro ook niets moest betalen. Nu komt er ook gewoon altijd? controle waardoor je dus ook zal betalen.

Dat de Douma vanaf 1 juli alle pakketjes zal kunnen controleren geloof ik voor geen meter. Dan was dat momenteel al zo
Vroeger werd nooit alles gecontroleerd en dat zal nu ook zo niet zijn. Dat is gewoon onmogelijk.

Verschil is gewoon dat voor alles nu een invoeraangifte met inning van 21% BTW zal moeten opgemaakt worden terwijl dit vroeger bij pakketten <22 EUR niet het geval was.

@Avi : ik vermoed dat je douane ipv Douma bedoelt 😄.
 
Vroeger werd nooit alles gecontroleerd en dat zal nu ook zo niet zijn. Dat is gewoon onmogelijk.

Verschil is gewoon dat voor alles nu een invoeraangifte met inning van 21% BTW zal moeten opgemaakt worden terwijl dit vroeger bij pakketten <22 EUR niet het geval was.

@Avi : ik vermoed dat je douane ipv Douma bedoelt 😄.
Ja idd lol autocorrect
 
ik ben ook een benieuwd, ik heb vrijdag iets besteld op Amazon.NL twv 50 euro, maar nu zie ik op mijn track&trace dat het uit UK komt en bij de douane in moeskroen zit. De verkoper is nochtans amazon zelf, en er werd btw aangerekend. Er staat ook nergens aangegeven dat die uit de UK ging komen dus ik ga wel lastig zijn als daar extra kosten bij komen.
 
ik ben ook een benieuwd, ik heb vrijdag iets besteld op Amazon.NL twv 50 euro, maar nu zie ik op mijn track&trace dat het uit UK komt en bij de douane in moeskroen zit. De verkoper is nochtans amazon zelf, en er werd btw aangerekend. Er staat ook nergens aangegeven dat die uit de UK ging komen dus ik ga wel lastig zijn als daar extra kosten bij komen.
Dat heb ik een tijdje geleden ook voorgehad. Maar dat was wel maar iets van 15 EUR of zo.

Maar normaal als Amazon je al BTW heeft aangerekend, zou dit op je pakje moeten staan met leveringsvoorwaarden DDP (Delivered Duty Paid) en zou je dus geen bijkomende kosten mogen aangerekend krijgen gezien jij alles al op voorhand betaald hebt aan Amazon.

edit: dat er staat douane bij je status wil niet per se zeggen dat het effectief bij de douane is. Dit is waarschijnlijk gewoon om aan te geven dat het in het inklaringsproces zit bij Bpost in Moeskroen.
 
Dat de Douma vanaf 1 juli alle pakketjes zal kunnen controleren geloof ik voor geen meter. Dan was dat momenteel al zo
Misschien wel de eerste weken om een voorbeeld te stellen hé!

Maar stel het is kerstmis. Het aantal pakjes opgestapeld in hun groot magazijn is vertienvoudigd! (Dit is zeker niet overdreven)
Nu hebben pakjes voor kerstmis uit het buitenland al vertragingen die oplopen tot een maand en langer!
(Ik kan het weten lol)

Zelfs met extra aanwervingen waarbij het aantal douaniers verdubbeld, gaan ze als ze alle pakjes tijdens kerst moeten gaan controleren,
de vertragingen oplopen tot .... dat gaat gewoon ONMogelijk zijn.
 
Misschien wel de eerste weken om een voorbeeld te stellen hé!

Maar stel het is kerstmis. Het aantal pakjes opgestapeld in hun groot magazijn is vertienvoudigd! (Dit is zeker niet overdreven)
Nu hebben pakjes voor kerstmis uit het buitenland al vertragingen die oplopen tot een maand en langer!
(Ik kan het weten lol)

Zelfs met extra aanwervingen waarbij het aantal douaniers verdubbeld, gaan ze als ze alle pakjes tijdens kerst moeten gaan controleren,
de vertragingen oplopen tot .... dat gaat gewoon ONMogelijk zijn.
Wat ik dus al zei: ze hebben nooit alles gecontroleerd en ze zullen nooit alles controleren. Dat is niet mogelijk. Ook niet om een voorbeeld te stellen. Ze hebben zo al (stiptheids)acties gedaan en dan moesten ze na enkele uren stoppen omdat er zoveel overtredingen werden vastgesteld.

Enkel bij Bpost zullen ze al meer werk hebben want alle pakketten moeten ingeklaard worden. En daarvan zal een bepaald percentage moeten gecontroleerd worden door de douane maar nooit alles.
 
Vroeger werd nooit alles gecontroleerd en dat zal nu ook zo niet zijn. Dat is gewoon onmogelijk.

Verschil is gewoon dat voor alles nu een invoeraangifte met inning van 21% BTW zal moeten opgemaakt worden terwijl dit vroeger bij pakketten <22 EUR niet het geval was.

@Avi : ik vermoed dat je douane ipv Douma bedoelt 😄.
De inhoud controleren waarschijnlijk niet maar doordat die 22 euro grens weg valt moeten ze dat al niet controleren en kunnen ze inderdaad gewoon automatisch voor elk pakketje die inklaringskosten aanrekenen. Dus vroeger kon je geluk hebben dat je het niet moest betalen maar nu zal het altijd zijn.
 
Onlangs een pakje besteld uit UK, is ondertussen geleverd. Krijg ik nu een brief van bpost dat ik invoerrechten moet betalen of dat ze het pak terugsturen. Wat zou er gebeuren als ik op "weiger zending" klik?:unsure:
 
Onlangs een pakje besteld uit UK, is ondertussen geleverd. Krijg ik nu een brief van bpost dat ik invoerrechten moet betalen of dat ze het pak terugsturen. Wat zou er gebeuren als ik op "weiger zending" klik?:unsure:

Dat is ook wel speciaal... Ik zou toch geneigd zijn om die zending te weigeren :tongue:
 
  • Leuk
Waarderingen: 515
Onlangs een pakje besteld uit UK, is ondertussen geleverd. Krijg ik nu een brief van bpost dat ik invoerrechten moet betalen of dat ze het pak terugsturen. Wat zou er gebeuren als ik op "weiger zending" klik?:unsure:
Dan komt de Gestapo aan uw deur en

- lever jij het pakje terug in
of
- betaal je alsnog
of
- schieten ze u dood!
 
  • Wow
Waarderingen: 515
ik ben ook een benieuwd, ik heb vrijdag iets besteld op Amazon.NL twv 50 euro, maar nu zie ik op mijn track&trace dat het uit UK komt en bij de douane in moeskroen zit. De verkoper is nochtans amazon zelf, en er werd btw aangerekend. Er staat ook nergens aangegeven dat die uit de UK ging komen dus ik ga wel lastig zijn als daar extra kosten bij komen.
Dat blijft een beetje random bij Amazon, je koopt inderdaad van Amazon zelf maar dan komt het dus gewoon uit 1 van de warehouses van Amazon waar daar ook stock van is, het is namelijk niet zo dat je het op Amazon.de koopt dat het dan ook in Duitsland ingepakt is en vertrekt.

Eigen voorbeelden : ooit op Amazon.de een phone hoesje en tempered glass screenguards gekocht, vertrokken beide uit een Amazon warehouse in FR.
Erna eens zo een RFID pasjeshouder/wallet gekocht op Amazon.de, vertrok in Barcelona van een Amazon facility en zo naar Duitsland en dan naar Belgie.

Nu is dat inderdaad wat vervelender als het blijkt dat het uit een Amazon UK facility komt ( zeker na Brexit ) hoewel ik dat in mijn Amazon jaren heel miniem tot bijna nooit ben tegen gekomen.
99% van de tijd als ik op Amazon.de of .fr koop vertrekt het uit FR/DE ( kan eens zijn dat een amazon.de order uit FR vertrekt of een .fr order uit DE maar heb nog nooit uit de UK gehad tenzij ik ook effectief op .co.uk kocht, maar het kan voorvallen als het de enige Amazon facility is met stock van dat item.

Amazon is niet echt de moeilijkste partij, als daar kosten op komen eens je licht opsteken bij Amazon.nl en vermelden dat je net op .nl hebt besteld zodat er geen douane of kosten op kwamen en dat je het niet vind kunnen dat het vanuit UK komt terwijl je niet op .co.uk had besteld.
Na mijn eigen ''relaxte'' interacties met Amazon in het verleden zou het me stug lijken dat ze dan koppig zijn en enige vorm van wat dan ook weigeren ( terugbetaling douanekosten, waardebon in bedrag van kosten, of wat dan ook )
 
Het pakje heeft intussen het douane inklaringsproces in Moeskroen voltooid, en is vervolgens doorgestuurd naar een ”amazon faciliteit” in Frankrijk. Van daaruit doorgestuurd naar Charleroi. Voorlopig wordt er nog niets gezegd over extra kosten en morgen zou het bij mij toekomen, we zullen zien :) maar ik moet eerlijk toegeven dat ik er al niks meer van begrijp.
 
Terug
Bovenaan