Over pakjes, koeriers, douanekosten, invoerrechten enz.

Ik heb vanalles besteld bij een Britse winkel op 28 december. Het is nu 25 januari en de bestelling is nog niet eens opgestuurd. Ik weet dat het brexit is, maar dit is toch niet normaal? De koerierdienst is DPD.

Ik lees alvast op de BE website hetvolgende bij DPD -- I.v.m. Brexit is het tot eind januari niet mogelijk om pakketten naar het Verenigd Koninkrijk te sturen met de Online Verzendservice. Onze excuses. Omgekeerd zal dit ook zo zijn dan.

Dat is dan toch serieus amateuristisch van die koerierdienst, dat dit zolang moet duren ..
Nu goed ik heb betaald met PP dus ik heb nog wel even de tijd om ne claim in te dienen wegens géén levering. (Max 6 maanden na de betaling)

Een vervolgvraag hierop. Ik heb op 28 december dus iets besteld vanuit de UK. De verkoper heeft de brexit ingeroepen als 'buitengewone omstandigheid' om tot nu toe nog niets te leveren. (via DPD)

Ik weet dat in de Belgische wetgeving staat dat een verkoper geacht is binnen de 30 dagen te leveren (die 30 dagen zijn NU dus voorbij). Maar ik weet niet hoe dit zit met pakketten uit de UK? Welke wetgeving telt hier en wat zegt die nu met de brexit?

En kan de brexit ook ingeroepen worden als excuus om NIET binnen de afzienbare tijd te leveren?

De verkoper weigert ook een terugbetaling wegens géén/laattijdige levering. (Maar gelukkig wel voorlopig géén groot issue wegens betaling via Paypal)

Pas invoerrechten moeten betalen bij dpd, ook besteld in 2020, maar pas verzending in 2021. Was 21 euro kosten op een bedrag van 60 euro ongeveer. Ze tellen maar 5 (6) euro verwerkingskosten daar.

De verkoper was niet content, want dpd had beloofd dat alles langs hun kant al geregeld en betaald was, en hebben me zelf de kosten terugbetaald
Ok dus DPD levert al terug vanuit de UK. Dat is goed om te weten. Ik zal de verkoper nog eens aanspreken hierover.
 
Laatst bewerkt:
Bij bestellingen op amazon.de, door amazon zelf verkocht, ben je dan eigenlijk zeker dat het niet van de uk komt? Begin een beetje paranoia te worden
 
Ik heb mijn 1e pakje gekocht in de UK. Op 150 euro is er 1/3e bijgekomen, waarvan ca 15 euro administratieve kost van UPS. Voor iets waar ze geen omkijk naar hebben :(
 
Bij bestellingen op amazon.de, door amazon zelf verkocht, ben je dan eigenlijk zeker dat het niet van de uk komt? Begin een beetje paranoia te worden
Goh, dat heb ik me ook al afgevraagd.
Ik vermoed dat ze hun website nog wel zullen aanpassen. Bij Amazon US hebben ze een mooie automatische import en btw berekeningen die erbij komen eens je een Europees adres ingeeft. En dat geven ze ook aan op de label.

maar ik verwacht wel dat als het verzonden is door Amazon zelf en je besteld op NL , DE, ... en het komt toch uit UK, dat je daar de klantendienst op kunt aanspreken.
Maar nee, je bent niet zeker momenteel van waar iets komt.
 
Simpele vraag waar ik niet echt een eenduidig antwoord op vind. De 22 euro regel, is die van toepassing op enkel de waarde van het pakket of de som van de waarde + verzendingskosten?

Enkele weken geleden iets gekocht uit de UK met een waarde van +/- 15 euro, verzendingskosten waren +/- 11 euro. Eergisteren ook zo aangegeven aan import Bpost (hadden extra details nodig om pakket in te klaren). Ik dacht dat ik er zonder extra kosten ging van af komen tot Bpost me deze morgen nog eens 34,53 euro liet betalen. 24 euro douane formaliteiten (standaard tarief indien waarde > 22 euro) en 10,53 euro BTW..

Wat ik ook niet begrijp is dat ik nu zowel BTW betaald heb aan de handelaar zelf als nu ook nog eens via Bpost. snap ook niet echt hoe ze aan die 10,53 euro komen...

Alvast bedankt!
 
Simpele vraag waar ik niet echt een eenduidig antwoord op vind. De 22 euro regel, is die van toepassing op enkel de waarde van het pakket of de som van de waarde + verzendingskosten?

Enkele weken geleden iets gekocht uit de UK met een waarde van +/- 15 euro, verzendingskosten waren +/- 11 euro. Eergisteren ook zo aangegeven aan import Bpost (hadden extra details nodig om pakket in te klaren). Ik dacht dat ik er zonder extra kosten ging van af komen tot Bpost me deze morgen nog eens 34,53 euro liet betalen. 24 euro douane formaliteiten (standaard tarief indien waarde > 22 euro) en 10,53 euro BTW..

Wat ik ook niet begrijp is dat ik nu zowel BTW betaald heb aan de handelaar zelf als nu ook nog eens via Bpost. snap ook niet echt hoe ze aan die 10,53 euro komen...

Alvast bedankt!
De berekening van de BTW staat nochtans logisch uitgelegd in de PDF van Bpost in de OP.
15 EUR (pakket) + 11 EUR (verzendingskosten) + 24 EUR (douaneformaliteiten Bpost) = 50 EUR
21% op 50 EUR = 10,5 EUR

Wat je eerste vraag betreft: dat weet ik ook niet 100% zeker maar ik dacht dat die regel van toepassing is op de waarde van enkel je product.

En over je laatste punt: die handelaar in het VK zou je geen BTW mogen aanrekenen gezien zendingen voor uitvoer van BTW daar vrijgesteld zijn. Tenzij die handelaar natuurlijk je pakket heeft opgestuurd met DDP voorwaarden en dus de belastingen voorgeschoten heeft, maar dan zou je van Bpost geen rekening mogen krijgen.
 
De berekening van de BTW staat nochtans logisch uitgelegd in de PDF van Bpost in de OP.
15 EUR (pakket) + 11 EUR (verzendingskosten) + 24 EUR (douaneformaliteiten Bpost) = 50 EUR
21% op 50 EUR = 10,5 EUR

Wat je eerste vraag betreft: dat weet ik ook niet 100% zeker maar ik dacht dat die regel van toepassing is op de waarde van enkel je product.

En over je laatste punt: die handelaar in het VK zou je geen BTW mogen aanrekenen gezien zendingen voor uitvoer van BTW daar vrijgesteld zijn. Tenzij die handelaar natuurlijk je pakket heeft opgestuurd met DDP voorwaarden en dus de belastingen voorgeschoten heeft, maar dan zou je van Bpost geen rekening mogen krijgen.
Thanks voor de uitleg.

Denk wel dat de waarde waarop je evt. BTW en douanerechten betaalt, de waarde van het goed is + de verzendkosten... Staat nergens duidelijk uitgelegd, heb Bpost meer info gevraagd maar nog steeds geen antwoord. Moest ik antwoord krijgen met meer info, laat ik het hier weten.
 
Wij deden dagelijks handel in UK voor onderdelen.
Nu uitgeweken naar Duitsland/Spanje/Italië/Lithouwen. Zijn iets duurder in aankoop, maar wel nog binnen de 5 werkdagen op stock en geen ridicule invoertaxen.

Iets wat nergens anders te verkrijgen was al paar keer in UK besteld, telkens +-3 weken levertermijn voor nodig en met de nodige taxen erbij.

Ik vermoed een hoog omzetverlies voor die kleinere distribiteurs die shippen vanuit UK.
 
Simpele vraag waar ik niet echt een eenduidig antwoord op vind. De 22 euro regel, is die van toepassing op enkel de waarde van het pakket of de som van de waarde + verzendingskosten?

Enkele weken geleden iets gekocht uit de UK met een waarde van +/- 15 euro, verzendingskosten waren +/- 11 euro. Eergisteren ook zo aangegeven aan import Bpost (hadden extra details nodig om pakket in te klaren). Ik dacht dat ik er zonder extra kosten ging van af komen tot Bpost me deze morgen nog eens 34,53 euro liet betalen. 24 euro douane formaliteiten (standaard tarief indien waarde > 22 euro) en 10,53 euro BTW..

Wat ik ook niet begrijp is dat ik nu zowel BTW betaald heb aan de handelaar zelf als nu ook nog eens via Bpost. snap ook niet echt hoe ze aan die 10,53 euro komen...

Alvast bedankt!
Dan hebben ze u toch ferm gekloot denk ik? Ik dacht dat verzendkosten niet bij het totale bedrag werden bijgeteld, en ge dus geen kosten had moeten betalen.
Enfin, ik had onlangs een pakket van 15 euro + 8,95 euro verzendingskosten vanuit Australië en dat is zonder bijkomende kosten in m'n brievenbus gedropt.
 
Tot 1 juli is er nog een vrijstelling van btw voor alle commerciële zendingen onder €22 inclusief de verzendingskosten. Indien het om een zending zonder handelskarakter tussen twee particulieren gaat (lees: verzonden als 'gift') ligt de grens op €45.
 
Dan hebben ze u toch ferm gekloot denk ik? Ik dacht dat verzendkosten niet bij het totale bedrag werden bijgeteld, en ge dus geen kosten had moeten betalen.
Enfin, ik had onlangs een pakket van 15 euro + 8,95 euro verzendingskosten vanuit Australië en dat is zonder bijkomende kosten in m'n brievenbus gedropt.

Met welke koerier?
 
DHL. En dan door bpost in de bus gedropt.
Pas op, een ander pakket van ongeveer 75 euro gaf me via dezelfde weg wel douanekosten, dus het zal niet aan DHL/bpost liggen dan?
 
DHL. En dan door bpost in de bus gedropt.
Pas op, een ander pakket van ongeveer 75 euro gaf me via dezelfde weg wel douanekosten, dus het zal niet aan DHL/bpost liggen dan?

Misschien dat ze bij u dan de 15 EUR zonder verzendingskosten hebben genomen als waarde voor uw pakket uit Australië waardoor je onder de grens blijft.

Maar dat zou dan in tegenstrijd zijn met @Robbo1906 zijn situatie.

En anders is het ergens door de mazen van het net geglipt.
 
Na enkele mails & over en weer bellen heeft Bpost me vandaag ingelicht dat ze bij de inklaring wel degelijk een fout hebben gemaakt. BTW & douane kosten worden (voorlopig) dus enkel betaald vanaf de waarde van het product zelf groter is dan 22 euro.
 
Bedankt, is nuttig om te weten. Nu nog de BTW terugvragen die je aan de afzender betaald hebt.
 
Na enkele mails & over en weer bellen heeft Bpost me vandaag ingelicht dat ze bij de inklaring wel degelijk een fout hebben gemaakt. BTW & douane kosten worden (voorlopig) dus enkel betaald vanaf de waarde van het product zelf groter is dan 22 euro.
Zal niet lang meer duren hé, vanaf 1 juli mogen we de btw en douane (administratie) kosten betalen op elke zending, zelfs al is deze maar een halve euro waard...
 
Terug
Bovenaan