Inflatie

Welke index 'moest' je weer hanteren als zelfstandige? En maakt het uit in welke sector je actief bent?
Kunnen we dat binnenkort ook eens toepassen.

Klinkt ironisch. De realiteit is net dat zelfstandigen vrij hun prijzen kunnen verhogen (of niet), of hun kosten stijgen (of niet). Vele zelfstandigen zien ongetwijfeld hard af van deze crisis, anderen en bedrijven profiteren ervan om hun winstmarges te verhogen onder het mom van inflatie, als consument kan je in de winkel helaas het verschil niet zien.

't is zelfs zo erg dat ik laatst tegen m'n kapper zei dat hij z'n prijzen eigenlijk eens zou moeten aanpassen aan de inflatie, want de frituur heeft het al herhaaldelijk moeten doen, en mijn loon is al geïndexeerd, maar zijn prijs is voorlopig nog hetzelfde.
 
Klinkt ironisch. De realiteit is net dat zelfstandigen vrij hun prijzen kunnen verhogen (of niet), of hun kosten stijgen (of niet). Vele zelfstandigen zien ongetwijfeld hard af van deze crisis, anderen en bedrijven profiteren ervan om hun winstmarges te verhogen onder het mom van inflatie, als consument kan je in de winkel helaas het verschil niet zien.

't is zelfs zo erg dat ik laatst tegen m'n kapper zei dat hij z'n prijzen eigenlijk eens zou moeten aanpassen aan de inflatie, want de frituur heeft het al herhaaldelijk moeten doen, en mijn loon is al geïndexeerd, maar zijn prijs is voorlopig nog hetzelfde.
Misschien fout verwoord, ik ben zelfstandige/freelance kwa diensten.
Ik heb in het algemeen weinig werk gerelateerde kosten, maar het leven is/wordt voor iedereen duurder.
Ik ga dit jaar geen verhoging vragen, maar de index is iets waar ik (zelf vind dat) deze mag toegepast worden. Al wil ik hier wel een correct percentage op zetten.
 
Ze ronden wiskundig af, dus 11,08% .
Oprechte vraag:
Stijn Baert kondigt 11,1% aan en zie dat ook in artikels online verschijnen.
Is er toch nog een verdere afronding of zou dat zijn omdat het mooier klinkt?

Het cijfer van de maand is echter nog een ander. Dat waar we al maanden angstvallig naar uitkijken. Namelijk hoeveel de lonen in januari in één klap stijgen in grote bediendensector PC 200. Dat cijfer is 11,1%! 3 keer het cijfer van januari 2022 en 12 keer dat van 2021. (9/12)
 
Er bestaan indexen die sommige sectoren in de praktijk vaak volgen, bvb omdat de overheid ze zelf gebruikt in aanbestedingen (bvb https://www.arch-index.be/indexen ) maar je vraag is wel gigantisch ruim...
Dank je.

Als werknemer zou ik onder PC320 vallen, deze hebben volgende gekregen.
  • 4,79% op 01/01/2023
  • 2,49% op 01/07/2023
Ikzelf heb mijn prijs dit jaar constant gehouden, maar begin 2023 zou ik dit willen 'rechttrekken'.
Daarmee mijn vraag, neem ik dan gewoon 4,79 + 2,49, of is er een 'algemene indexaanpassing' voor freelance.

Edit: dit zijn de verwachte cijfers van 2023 precies.
 
  • 4,79% op 01/01/2023
  • 2,49% op 01/07/2023
Ikzelf heb mijn prijs dit jaar constant gehouden, maar begin 2023 zou ik dit willen 'rechttrekken'.
Daarmee mijn vraag, neem ik dan gewoon 4,79 + 2,49, of is er een 'algemene indexaanpassing' voor freelance.

Freelance doe je wat je wil, maar ga je het in samenspraak met je opdrachtgever moeten doen (of het moet al gedefinieerd staan in je contract).

En de correcte verhoging is trouwens 7.40% en niet 7.28%, aangezien de tweede indexatie van 2.49% wordt toegepast op het bedrag waar de eerste indexatie van 4.79% al inclusief zit.
 
Freelance doe je wat je wil, maar ga je het in samenspraak met je opdrachtgever moeten doen (of het moet al gedefinieerd staan in je contract).

En de correcte verhoging is trouwens 7.40% en niet 7.28%, aangezien de tweede indexatie van 2.49% wordt toegepast op het bedrag waar de eerste indexatie van 4.79% al inclusief zit.
Merci, ik ga het inderdaad in overleg met opdrachtgever doen. Maar ik had het ook laten opnemen in ons contract.
Maar het is dus logisch dat in de indexaanpassing van de werknemers gebruik om toe te passen?
enkel dan met de cijfers van 2022 en niet 2023 :)
 
Oprechte vraag:
Stijn Baert kondigt 11,1% aan en zie dat ook in artikels online verschijnen.
Is er toch nog een verdere afronding of zou dat zijn omdat het mooier klinkt?

Het cijfer van de maand is echter nog een ander. Dat waar we al maanden angstvallig naar uitkijken. Namelijk hoeveel de lonen in januari in één klap stijgen in grote bediendensector PC 200. Dat cijfer is 11,1%! 3 keer het cijfer van januari 2022 en 12 keer dat van 2021. (9/12)
Stijn Baert kan niet goed rekenen/afronden. https://www.google.com/url?sa=t&sou...DKAB6BAgIEAE&usg=AOvVaw24As3XN4lSgqHThnDo45Jp
 
Merci, ik ga het inderdaad in overleg met opdrachtgever doen. Maar ik had het ook laten opnemen in ons contract.
Maar het is dus logisch dat in de indexaanpassing van de werknemers gebruik om toe te passen?
enkel dan met de cijfers van 2022 en niet 2023 :)
Er is niks meer of minder logisch.

Staat er gewoon in jullie contract dat de prijzen aangepast worden aan de index, dan wordt daar meestal de consumptieprijsindex voor gebruikt, da's de 'all in' index.

 
Welke index 'moest' je weer hanteren als zelfstandige? En maakt het uit in welke sector je actief bent?
0% als je pech hebt en uw klant of klanten die verhoging niet willen slikken en op een ander gaan of iemand anders zoeken die het wel wil doen voor het huidige tarief.

Misschien fout verwoord, ik ben zelfstandige/freelance kwa diensten.
Ik heb in het algemeen weinig werk gerelateerde kosten, maar het leven is/wordt voor iedereen duurder.
Ik ga dit jaar geen verhoging vragen, maar de index is iets waar ik (zelf vind dat) deze mag toegepast worden. Al wil ik hier wel een correct percentage op zetten.
5-6% is redelijk naar mijn mening. Dat is ook de verhoging die de meeste klanten geven aan de externe contracten die ze afsluiten met consultancybedrijven.
 
0% als je pech hebt en uw klant of klanten die verhoging niet willen slikken en op een ander gaan of iemand anders zoeken die het wel wil doen voor het huidige tarief.
Dat probleem ga ik (normaal gezien) niet hebben, daarmee ook eerst mijn vraag hier voor een eerlijk percentage.
Er staat ook een veel langdurigere samenwerking in de startblokken, die we beiden niet gaan riskeren voor enkele procenten meer vergoeding.
Er is niks meer of minder logisch.

Staat er gewoon in jullie contract dat de prijzen aangepast worden aan de index, dan wordt daar meestal de consumptieprijsindex voor gebruikt, da's de 'all in' index.

De index in het contract is inderdaad niet gespecificeerd, merci hier kan ik mee verder.
 

En zo vloeit er weer een heel deel naar de staat... :(
Indexatie heeft ook niet de bedoeling dat je er aan wint, hé (ook al is dat de praktijk wel voor wie een hoger loon heeft)
 
Gisteren lieten ze ook weer een een lijstje zien van producten die in de index zitten, en welke dan duurder en goedkoper zijn geworden. Bij de goedkopere producten zitten dan steevast tv-toestellen, computers en smartphones tussen, maar hoe meten ze dat dan ? Ik zie electronica ook alleen maar duurder worden hoor. Of kijken ze gewoon naar de prijs van 1 toestel en vergelijken ze dat dan met het jaar ervoor ? nogal logisch dat die dingen goedkoper worden want die verouderen bliksemsnel. Maar vergelijk je toptoestel van jaar 1 met nieuw toptoestel van jaar 2, dan wordt dat ook alleen maar duurder.
 
Indexatie heeft ook niet de bedoeling dat je er aan wint, hé (ook al is dat de praktijk wel voor wie een hoger loon heeft)
De staat voert de indexatie in, de bedrijven betalen de rekening en de staat passeert dan langs start om 'de meest hatelijke belasting' te kunnen verhogen. En dat feitelijk naast de hogere belastingsinkomsten die zo een indexatie voor de staat met zich meebrengt.
Ik denk dat er toch een winnaar is :unsure:

Ik weet nu niet of de staat de belastingschijven direct heeft laten mee indexeren of ze dit nog steeds jaarlijks doen om de winstmarge wat te maximaliseren?
 
Gisteren lieten ze ook weer een een lijstje zien van producten die in de index zitten, en welke dan duurder en goedkoper zijn geworden. Bij de goedkopere producten zitten dan steevast tv-toestellen, computers en smartphones tussen, maar hoe meten ze dat dan ? Ik zie electronica ook alleen maar duurder worden hoor. Of kijken ze gewoon naar de prijs van 1 toestel en vergelijken ze dat dan met het jaar ervoor ? nogal logisch dat die dingen goedkoper worden want die verouderen bliksemsnel. Maar vergelijk je toptoestel van jaar 1 met nieuw toptoestel van jaar 2, dan wordt dat ook alleen maar duurder.
Dat gaat via big data. Ze bekijken bvb de evolutie van de gemiddelde verkoopprijs van laptops via Mediamarkt en Krëfel.

Of ze kijken naar de prijzen van offertes van toestellen aan IT-diensten van gemeenten.
 
1. De staat voert de indexatie in, 2. de bedrijven betalen de rekening en de staat passeert dan langs start om 'de meest hatelijke belasting' te kunnen verhogen.

In geen enkele privé sector heeft de overheid een indexatie doorgevoerd, dat zijn telkens vakbonden en bedrijven die dit overeenkomen
Ik weet nu niet of de staat de belastingschijven direct heeft laten mee indexeren of ze dit nog steeds jaarlijks doen om de winstmarge wat te maximaliseren?
is al altijd jaarlijks, januari.
 
Indexatie heeft ook niet de bedoeling dat je er aan wint, hé (ook al is dat de praktijk wel voor wie een hoger loon heeft)

Neen, maar je verliest er wél aan. Concreet in dit geval: eigen woning: je belasting daarop wordt verhoogd, maar je woonbonus wordt al jaren niet meer geïndexeerd. Hetgeen je betaalt verhoogt, hetgeen je terugkrijgt verlaagt. Het zou er nog moeten aan mankeren dat je loon dan niet navenant meestijgt. Nog een geluk dat je woonlening constant blijft, maar dat is dan ook een ander principe (lening is altijd het duurst de eerste jaren om die reden).

De mutualiteiten eenzelfde verhaal: tarieven schaamteloos omhoog, bril- of sportpremie? Al jaren dezelfde bedragen. Verder krijg je als alleenstaande praktisch niets terug.

Of jouw metier? De vakbond, ben daar nog steeds jaren lid van gebleven, tarieven slaan op, vakbondspremie blijft dezelfde...
Ergste van alles, wegens een jobswitch had ik laatst info nodig en wende ik me tot de vakbond: niemand te bereiken en van het eerste kalf van het ACV dat ik aan de lijn kreeg, foute info gekregen (niet de eerste keer), gelukkig had ik de relevante KB's zelf al opgezocht... pas na 2-3 keer verder bellen, kreeg ik van iemand anders bevestiging dat mijn idee juist was.

Ik wacht nog op de vakbondspremie van 2023 en zeg het dan op.

Ik sluit me overigens ook aan bij het feit dat de Woningbelasting terecht één van de meest gehate belastingen is.
Je betaalt je blauw om een woning te verwerven (21% BTW in mijn geval, terwijl anderen slechts 6% betaalden, had weinig alternatieven helaas), vervolgens moet je er ook nog eens jaarlijks voor betalen...
 
Terug
Bovenaan