Inflatie

Laskii

Active member
Je kan er niet meer naast kijken. In vele landen staan de inflatiecijfers op een hoogtepunt. Wat is inflatie en wat veroorzaakt dit? Voor en nadelen? Voer genoeg voor een apart topic dacht ik.

Tegenwoordig hoor je in de media dat de inflatie gestegen is. De oorzaak van de inflatie is een stijging van de prijzen. Ik heb hier persoonlijk heel veel moeite mee. De prijzen zijn gestegen omdat de prijzen stijgen?
Ben ik de enige die denkt dat mensen bewust dom worden gehouden?
 
't Is een combinatie van het bijdrukken van geld door overheden om de economie te ondersteunen en het gebrek aan voorraad bij veel leveranciers omwille van Corona (door lockdowns en uitval van personeel door ziekte en quarantaines). Een tekort aan grondstoffen geeft stijgende prijzen.
+ in de horeca zal men de prijzen opslaan om het verlies door covid-maatregelen weer goed te maken
 
Laatst bewerkt:
Door de opleving van de economie na Corona ontstaat een stijgende vraag naar grondstoffen. Stijgende vraag, aanbod blijft hetzelfde -> stijgende prijzen van goederen. Je kan dus minder doen met je geld dan vorig jaar. Je geld wordt dus minder waard. -> definitie van inflatie.

Anderzijds drukken centrale banken ook massaal geld bij. Net zoals je morgen de markt zou overspoelen met gratis patatten en zo patatten minder waard worden, zo ook met geld. Uw geld wordt een minder schaars "product" omdat er ergens een kraan openstaat die aan de lopende band geld bijdrukt (quasi letterlijk). Uw geld wordt dus minder waard. -> definitie van inflatie.
Waarom doen centrale banken dat?
* Omdat geld goedkoper wordt (lagere rentes om te lenen bijvoorbeeld) wordt het goedkoper om te investeren. Dat is dus een kunstmatige manier om de economie aan te zwengelen.
* Omdat overheden massaal veel schulden hebben, willen ze op een kunstmatige manier die schulden verlichten. Schulden die geherfinancierd moeten worden, kun je goedkoper doen wanneer de rente laag staat. Jammer genoeg gebruikt men dit niet tijdelijk om orde op zaken te zetten, maar wordt dit nu al 10 jaar gedaan waardoor overheden verslaafd zijn geworden aan goedkoop geld.

We leven dus in een kunstmatige economie op steroïden. Het is een kunstmatige situatie die vooral ten goede komt voor wie investeert (want lage rentes) en ten koste van wie spaart (want lage intresten). Je gaat dus ook mensen dwingen richting risico's die ze onvoldoende kunnen inschatten. Centrale banken moeten daar dus dringend mee stoppen.
 
Wie niet kan beleggen/investeren is het meeste gejost in feite. Bitcoin is al een goede hedge geweest tegen inflatie, maar ook aandelen en vastgoed zijn enorm de hoogte in gegaan de laatste jaren.

Vroeg of laat gaat de economie toch ook eens crashen, kijk naar Evergrande. Doordat lenen goedkoop is gaan meer mensen investeren in vastgoed, maar op een gegeven moment wordt het toch te duur en geraakt ge uw huis/appartement niet meer kwijt of brengt het niet meer genoeg op en dan spat de bubbel.
 
Laatst bewerkt:
Vroeg of laat gaat de economie toch ook eens crashen, kijk naar Evergrande. Doordat lenen goedkoop is gaan meer mensen investeren in vastgoed, maar op een gegeven moment wordt het toch te duur en geraakt ge uw huis/appartement niet meer kwijt of brengt het niet meer genoeg op en dan spat de bubbel.
Of... dit:

"Om de verlaging van de fiscale druk op arbeid te compenseren, zou er gedacht worden aan een belasting van de reële huurinkomsten van 30 procent, een meerwaardebelasting op aandelen van 30 procent en een meerwaardebelasting op de verkoop van vastgoed van 25 procent, een geleidelijke inperking van het fiscaal regime op het individueel pensioensparen, de aanpassing van de zogenaamde 80%-regel voor het aanvullend pensioen van bedrijfsleiders, een hervorming van het statuut van eenmanszaken en een herzien van de btw-tarieven."

Bron: https://www.tijd.be/politiek-econom...-hervorming-en-bouchez-zegt-nee/10349837.html
 
Maar ze zullen jou wel geen 30% gaan terugbetalen wanneer je verlies hebt ...
Voer zulke regels in en niemand gaat nog investeren hé.
 
We leven dus in een kunstmatige economie op steroïden. Het is een kunstmatige situatie die vooral ten goede komt voor wie investeert (want lage rentes) en ten koste van wie spaart (want lage intresten). Je gaat dus ook mensen dwingen richting risico's die ze onvoldoende kunnen inschatten. Centrale banken moeten daar dus dringend mee stoppen.
Kunnen de centrale banken dit stoppen zonder een enorme economische crisis te veroorzaken?
 
Centrale banken moeten daar dus dringend mee stoppen.
Als ze daarmee 'stoppen', crasht alles (huizen, aandelen, crypto). Dus geen andere keuze dan verder te doen ad infinitum. Maar dat gaat natuurlijk niet, ooit zullen ze daarmee moeten stoppen. And then the shit will hit the fan. Dit is de langste bull market ooit die sinds 2008 nonstop gestegen is (de coronadip was geen echte recessie, maar een flash crash). De echte recessie moet nog komen.
 
Rente verdienen op spaargeld is eigenlijk toch een nutteloos concept.

Je krijgt geld, omdat je geld hebt.

Geld verdienen door geld niet uit te geven en bij te houden.

Klinkt niet echt als een concept dat thuishoort in een kapitalistische consumptiemaatschappij.
 
Rente verdienen op spaargeld is eigenlijk toch een nutteloos concept.

Je krijgt geld, omdat je geld hebt.

Geld verdienen door geld niet uit te geven en bij te houden.

Klinkt niet echt als een concept dat thuishoort in een kapitalistische consumptiemaatschappij.
Juist wel. Gij geeft uw geld aan een bank, die bank verdient geld op uw kapitaal. Zou toch maar normaal zijn dat ze die winsten delen met u, aangezien ze op uw rug geld zitten te verdienen? Wrong. Als ge ziet welk voor woekerwinsten banken maken, is dat ronduit krapuleus dat ge niks verdient op uw eigen geld.
 
Juist wel. Gij geeft uw geld aan een bank, die bank verdient geld op uw kapitaal. Zou toch maar normaal zijn dat ze die winsten delen met u, aangezien ze op uw rug geld zitten te verdienen? Wrong. Als ge ziet welk voor woekerwinsten banken maken, is dat ronduit krapuleus dat ge niks verdient op uw eigen geld.

Daarom lekker zelf investeren he.

Spaarders zijn gewoon luierikken.

Ze willen geld verdienen "omdat ze geld hebben" en dan willen ze dat geld nog gratis krijgen van de bank ook.

"Ik heb recht op extra geld omdat ik al geld heb"🤷‍♂️
 
Daarom lekker zelf investeren he.

Spaarders zijn gewoon luierikken.

Ze willen geld verdienen "omdat ze geld hebben" en dan willen ze dat geld nog gratis krijgen van de bank ook.
Tja, je verwacht in feite toch dat het geld dat je op de bank zet zijn waarde behoudt hé. Zou zou "sparen" moeten zijn. Maar je verliest er alleen maar geld mee op termijn.
 
Daarom lekker zelf investeren he.

Spaarders zijn gewoon luierikken.

Ze willen geld verdienen "omdat ze geld hebben" en dan willen ze dat geld nog gratis krijgen van de bank ook.

"Ik heb recht op extra geld omdat ik al geld heb"🤷‍♂️

Dat is wel heel kort door de bocht. Soms heb je geld nodig op korte-middellange termijn en wil je gewoon geen risico's nemen?
 
Daarom lekker zelf investeren he.

Spaarders zijn gewoon luierikken.

Ze willen geld verdienen "omdat ze geld hebben" en dan willen ze dat geld nog gratis krijgen van de bank ook.

"Ik heb recht op extra geld omdat ik al geld heb"🤷‍♂️
Da's hetzelfde als zeggen dat beleggers luierikken die gewoon geld willen krijgen omdat ze geld hebben, waarom richten die zelf geen bedrijf op? Hoeveel meer werk is het om aandelen te kopen dan geld op een bankrekening te zetten? Da's bijna louter een kwestie van risico, niet van werk.
 
Weet iemand een goede website om de money supply van de euro te zien?

Een paar maanden geleden was dit nog makkelijk terug te vinden op de website van de ECB, met grafiek en al, maar nu hebben ze dat ergens verborgen?
 
Als ze daarmee 'stoppen', crasht alles (huizen, aandelen, crypto). Dus geen andere keuze dan verder te doen ad infinitum.
Dat zou het geval zijn als ze heel abrupt zouden stoppen (bijv. morgen alle interest rates met 5% verhogen). Door geleidelijk de interestvoeten te verhogen zou de impact gespreid moeten worden. Heel de marktwerking imo verstoord door systematisch de rente laag/negatief te houden. Een tijdelijke beperkte vorm van quantitative easing is ok, maar om dat nu voor altijd te blijven doen?

Maar dat gaat natuurlijk niet, ooit zullen ze daarmee moeten stoppen. And then the shit will hit the fan. Dit is de langste bull market ooit die sinds 2008 nonstop gestegen is (de coronadip was geen echte recessie, maar een flash crash). De echte recessie moet nog komen.
De echte vraag is wat de gemiddelde belegger daarmee moet aanvangen. Ik hoor die bear these al van in 2010 en het klinkt aannemelijk dat de boel eens goed gaat corrigeren, maar ondertussen stijgen aandelenindexen/vastgoed/crypto/commodities/... maar verder. Ik blijf gewoon long, zolang ik die recessie niet kan timen (wat niemand kan).
 
Rente verdienen op spaargeld is eigenlijk toch een nutteloos concept.

Je krijgt geld, omdat je geld hebt.

Geld verdienen door geld niet uit te geven en bij te houden.

Klinkt niet echt als een concept dat thuishoort in een kapitalistische consumptiemaatschappij.
Is een geweldig concept als de rentevoeten > 10% staan. In Turkije kreeg je 2 jaar terug nog 22% op je spaargeld, dat is geweldige belegging.
Het hoogste dat ik mij herinner in België (en toen was ik 8 ofzo) was 4% rente. Mijn grootmoeder heeft nog 19% gekend in België.
 
Dat zou het geval zijn als ze heel abrupt zouden stoppen (bijv. morgen alle interest rates met 5% verhogen). Door geleidelijk de interestvoeten te verhogen zou de impact gespreid moeten worden. Heel de marktwerking imo verstoord door systematisch de rente laag/negatief te houden. Een tijdelijke beperkte vorm van quantitative easing is ok, maar om dat nu voor altijd te blijven doen?


De echte vraag is wat de gemiddelde belegger daarmee moet aanvangen. Ik hoor die bear these al van in 2010 en het klinkt aannemelijk dat de boel eens goed gaat corrigeren, maar ondertussen stijgen aandelenindexen/vastgoed/crypto/commodities/... maar verder. Ik blijf gewoon long, zolang ik die recessie niet kan timen (wat niemand kan).
Pigs get fat, hogs get slaughtered. This time is different. There is no free lunch etc (aangezien ge zegt dat het maar blijft stijgen). Allemaal gezegdes die wel van toepassing zijn op de hedendaagse situatie.

Ik denk dat de mensen die alles klakkeloos in indexfondsen de grootste slachtoffers zullen worden van de volgende recessie/depressie. Nooit was het makkelijker om in zo'n fonds te stappen. En de mensen zijn volovertuigd dat het maar blijven zal stijgen. Veel dingen die hier fout klinken. Veel mensen die ook bijna hun volledige nettowaarde in de beurs steken. Een recept voor een grote rektening imo.
 
De prijzen zijn gestegen omdat de prijzen stijgen?
Ben ik de enige die denkt dat mensen bewust dom worden gehouden?

Dit soort vragen is eerder van het niveau van een Facebook groep of de HLN commentarensectie, hoor.

Inflatie is niks meer dan een waardevermindering van uw geld. Als het aantal goederen en diensten in een economie gelijk blijft, maar de geldvoorraad toeneemt, dan daalt de waarde van het geld. Wij zien dit als stijgende prijzen. Het is niet zozeer dat de goederen meer waard worden, het is ons geld dat minder waard wordt.

Dit gebeurd ook in segmenten van de economie. Als de vraag voor een bepaald goed X stijgt en/of het aanbod daalt, dan zal de prijs voor dat goed ook stijgen. Natuurlijk is dit begrensd. Mensen gaan stijgende prijzen niet blijven tolereren — enerzijds omdat ze ook maar zoveel geld hebben om uit te geven, en anderzijds omdat de kost van het goed uiteindelijk groter wordt dan de waarde die het voor hen heeft.

* Omdat overheden massaal veel schulden hebben, willen ze op een kunstmatige manier die schulden verlichten. Schulden die geherfinancierd moeten worden, kun je goedkoper doen wanneer de rente laag staat. Jammer genoeg gebruikt men dit niet tijdelijk om orde op zaken te zetten, maar wordt dit nu al 10 jaar gedaan waardoor overheden verslaafd zijn geworden aan goedkoop geld.

Dit dus. Inflatie is bovendien fantastisch nieuws voor al wie schulden heeft — je schuld wordt nl. niet geïndexeerd, en wordt dus steeds kleiner en minder significant.

Jammer genoeg zijn onze overheden kortzichtig. Ipv de kans aan te grijpen om de schulden te laten zakken en klaar te zijn voor de volgende crisis, geven ze gewoon meer uit.

Kunnen de centrale banken dit stoppen zonder een enorme economische crisis te veroorzaken?

Ja hoor. Maar het zal sowieso pijn doen. Lenen wordt duurder, dus zal er ook minder geïnvesteerd en gekocht worden. Ook zullen overheden eens serieus werk moeten maken van het afbouwen van hun schulden — dat betekent de uitgaven verminderen, en de inkomsten vergroten.

Maar zoals @Straddle aangeeft, is het alles behalve risicoloos om de rentes laagte laag te blijven houden. Op een gegeven moment zal het pijn doen. En ofwel bepalen we zelf wanneer en hoe snel die pijn komt, ofwel doen we voort en dan zullen we niet veel te kiezen hebben.

Spaarders zijn gewoon luierikken.

Ze willen geld verdienen "omdat ze geld hebben" en dan willen ze dat geld nog gratis krijgen van de bank ook.

De bank leent mijn geld aan andere mensen en verdient daar rente op. Zonder mijn geld kunnen ze minder uitlenen en dus minder verdienen. Omwille van fractioneel bankieren, kan de bank met elke euro die ik spaar, ongeveer 10 euros uitlenen. Waarom zou ik dan geen percentje mogen krijgen? Ik kan mijn geld evengoed naar een andere bank brengen, investeren, of gewoon opdoen — dan zal de bank wel wat moeite moeten doen om mij te overtuigen om mijn geld bij hun te laten staan zodat zij er geld mee kunnen verdienen.
 
Ik denk dat de mensen die alles klakkeloos in indexfondsen de grootste slachtoffers zullen worden van de volgende recessie/depressie. Nooit was het makkelijker om in zo'n fonds te stappen. En de mensen zijn volovertuigd dat het maar blijven zal stijgen. Veel dingen die hier fout klinken. Veel mensen die ook bijna hun volledige nettowaarde in de beurs steken. Een recept voor een grote rektening imo.
Maar dat is nu al decennialang het beste investeringalternatief, zelfs crashes zoals de dot-com bubbel, de kredietcrisis, de covid-correctie, ... hebben op lange termijn nauwelijks een impact. Ik heb het gros van mijn middelen nu ook in equities zitten, voor de langere termijn dus ik lig niet wakker van kortstondige (<3 jaar) correcties. Het alternatief, je geld bijv. in cash of obligaties steken, heeft een te hoge opportuniteitskost.

In principe kan je je ook volledig indekken tegen crashes met een simpele put optie op de index waar je geld in zit. Ik geef jaarlijks ook redelijk wat geld aan mijn brandverzekering, terwijl ik ook niet verwacht dat mijn huis in vlammen gaat opgaan (jus in case). Met een indexbelegging kan je knal hetzelfde doen.
 
Terug
Bovenaan