Preview: Nobunaga's Ambition: Awakening

De Japanse uitgever Koei Tecmo is vooral bekend voor haar actiespellen zoals Dynasty Warriors en Samurai Warriors, alsook de vele spin-offs die gebaseerd zijn op dit systeem. Maar naast de honderd versus één-actie van deze reeksen, heeft de uitgever ook twee strategische series die zich afspelen tijdens diezelfde tijdsperiodes. Romance of The Three Kingdoms laat je op strategische wijze China veroveren in het tijdperk van de Drie Koninkrijken, terwijl Nobunaga's Ambition je hetzelfde laat doen maar dan wel in het Japan van de Sengoku-periode. De eerste Nobunaga's Ambition dateert intussen alweer van 1983, maar westerse localisaties waren eerder beperkt en het is pas in 2015 dat de reeks enigszins beschikbaar werd bij ons met de release van Nobunaga's Ambition: Sphere of Influence.

Veertig jaar na de release van de eerste Nobunaga's Ambition, verschijnt nu op 20 juli Nobunaga's Ambition: Awakening. Dit spel verscheen vorig jaar al in Japan als Nobunaga's Awakening: Rebirth en krijgt nu eindelijk een westerse localisatie voor pc, PlayStation 4 en Nintendo Switch. In aanloop naar de release binnen enkele weken, mocht ik al even aan de slag gaan met de pc-versie van het spel en kon ik mijn tactisch vernuft uittesten op het strijdtoneel van het feodale Japan.

2023-05-31 (2).png

De geschiedenis (her)schrijven​

In Nobunaga's Ambition: Awakening neem je de rol aan van een van de vele daimyō, de krijgsheren van Japan, en probeer je de eenmaking van het land te realiseren. Hiervoor zal je niet enkel territorium moeten veroveren, maar ook je eigen clan beheren, allianties aangaan en het land helpen ontwikkelen. In realiteit werd de eenmaking van Japan gerealiseerd door drie van deze daimyō, Oda Nobunaga, Toyotomi Hideyoshi en Tokugawa Ieyasu, maar in het spel bepaal jij wie deze rol op zich zal nemen. Dit doe je in een van de tien scenario's die het spel je voorschotelt. Een van deze scenario's is fictief, maar de rest speelt zich af tegen de achtergrond van echte gebeurtenissen zoals de slag bij Okehazama of de belegering van het kasteel van Osaka. Een scenario beëindig je door een regionale eenheid te behalen, maar je hebt steeds de mogelijkheid om na het voltooien van het scenario verder te spelen om zo Japan te verenigen vanuit het gestarte scenario.

Eens je een scenario hebt aangevangen, zal je merken dat alles al snel intimiderend kan overkomen door de talloze opties die je voorgeschoteld krijgt. Gelukkig kan je ervoor kiezen om via een tutorial geholpen te worden doorheen de fijnmazige gameplay van Nobunaga's Ambition: Awakening. Daarnaast kan je ook steeds de hulp inroepen van een van je officieren die je een richtlijn zal geven over een kortetermijnstrategie die je kan volgen. Dit gaat dan bijvoorbeeld om het aanvallen van een kleinere naburige clan of de diplomatieke relaties met een andere grote clan te verbeteren om te voorkomen dat zij jou zullen aanvallen. Ondertussen moet je natuurlijk ook je eigen domein ontwikkelen en dit doe je door nieuwe faciliteiten te bouwen, nieuwe wetten uit te vaardigen, je financiën beheren en je officieren politieke posten toekennen. Dat hierbij af en toe onderhandeld moet worden, is natuurlijk vanzelfsprekend.


Oorlogje voeren​

Concreet speelt het spel zich af op twee fronten die je moet balanceren: het militaire en het politiek-economische. Enerzijds heb je het politieke luik, waarbij je voornamelijk zal gebruikmaken van je individuele officieren. Zo kan je hen kastelen of stukken land toekennen en deze officieren, die aangestuurd worden door de A.I., zullen zelf voor de ontwikkeling van hun eigendom zorgen. Je kan hierbij wel bepaalde ontwikkelingen sturen, zoals een kasteel al dan niet laten ontwikkelen als een defensieve of assisterende basis. Daarnaast kan je ze ook wetten laten uitschrijven of ze naar andere clans sturen voor diplomatieke relaties uit te bouwen. Wie weet slaag je er wel in om een huwelijksalliantie op poten te zetten met een andere clan. Tot slot zal je je officieren ook kunnen inzetten voor sabotagemissies die het veroveren van een vijandelijke domein moet vergemakkelijken, door bijvoorbeeld een opstand uit te lokken of hun voorraden te vernietigen.

Je veroveringstocht is het tweede luik van het spel. Eens je een kasteel van een andere clan als doelwit heb gemarkeerd, kunnen je manschappen beginnen met de voorbereidingen en is vervolgens de tijd aangebroken om te marcheren. Als je aan een zogezegde March begint, moet je aangeven welke officieren en welke legers zullen deelnemen en via welke route zij zullen aanvallen. Coördinatie is hierbij belangrijk, want als je legers bijvoorbeeld niet samen aankomen voor een belegering, kan het zijn dat je met minder soldaten moet vechten dan je had geanticipeerd en wordt je kans om te winnen kleiner. Veldslagen spelen zich af op een 3D-map en je kan elke eenheid apart bevelen geven, al bewegen ze wel via vaste paden op het slagveld. Maar belangrijker dan een overmacht aan soldaten, is dat je ook de morale meter in het oog houdt. Als je aan een strijd begint met een lage moraal van je troepen, is de kans groot dat je van de kaart zal worden geveegd, zelfs als je met bijvoorbeeld 25 000 soldaten een belegering begint tegen een defensie van 6000 manschappen.

Het spel speelt zich af op twee fronten die je moet balanceren: het militaire en het politiek-economische


In mijn eerste scenario kon ik alvast vlot enkele kleine clans uitschakelen en hun kastelen veroveren, maar wanneer ik in aanraking kwam met een grotere clan die zelfs enkele vazalclans onder zich had keerde het tij al snel in mijn nadeel. Nadat ik faalde een kasteel in te nemen, lanceerden ze al snel een tegenaanval en werd ik gedwongen meerdere stukken land af te geven Het verliezen van een belegering heeft trouwens ook een effect op hoe de omliggende clans jouw clan aanzien en uiteraard trok een geallieerde clan onze alliantie in twijfel en zagen minder vriendelijke clans dat ik militair misschien toch niet zo sterk was. Ik likte mijn wonden en dacht na over waar het fout liep. Volgende keer beter!

Conclusie

Mijn eerste uurtjes met Nobunaga's Ambition: Awakening waren vooral aftasten en uitzoeken hoe alles in zijn werk gaat in deze grand strategy game die ons meeneemt naar het tumultueuze Japan van de Sengoku-periode. Dit nieuwste deel in de langlopende serie laat ons opnieuw proberen om Japan één te maken en deze keer zullen spelers ook moeten rekenen op hun getrouwe, A.I.-gestuurde officieren, die je over hun eigen stukje land kan laten heersen en hun eigen beslissingen kunnen nemen.

Over

Beschikbaar vanaf

20 juli 2023

Gespeeld op

  1. PC

Beschikbaar op

  1. Nintendo Switch
  2. PC
  3. PlayStation 4

Genre

  1. Strategy

Ontwikkelaar

  1. Kou Shibusawa

Uitgever

  1. Koei Tecmo
 
  • Leuk
Waarderingen: math
Terug
Bovenaan