Review: Nobunaga's Ambition: Awakening

De naam Kou Shibusawa zal voor de meesten misschien niet meteen een belletje doen rinkelen, maar voor de liefhebbers van bepaalde historische grand strategy spellen, zal de naam al snel bekend in de oren klinken. Dit is namelijk het alter ego van Yoichi Erikawa, de oprichter van Koei Tecmo die eveneens aan de basis lag van de reeksen Romance of the Three Kingdoms en Nobunaga's Ambition. Intussen wordt zijn naam gebruikt als merknaam achter deze reeksen, maar ook bijvoorbeeld het paardenracespel Winning Post.

Zowel Romance of the Three Kingdoms als Nobunaga's Awakening zijn beide langlopende reeksen en die laatste viert dit jaar zelfs zijn veertigste verjaardag. Nobunaga's Ambition: Awakening is dus een beetje een feestelijke editie. Het spel is gebaseerd op het enkel in Japan verschenen Nobunaga's Awakening: Rebirth dat met Awakening een lokalisatie voor het Westen krijgt met tal van verbeteringen. Wie graag het feodale Japan wil veroveren in Nobunaga's Awakening: Ambition kan dit doen op pc, Nintendo Switch en PlayStation 4. Na de preview, ging ik voor deze review alvast verder aan de slag met de pc-versie van het spel.

nobunagasambition_awakening_march.jpg

Eéndracht maakt macht​

Wie ooit al eens Total War: Shogun heeft gespeeld, zal het concept al snel herkennen. Nobunaga's Ambition speelt zicht net als dit spel af in het feodale Japan tijdens de zogenaamde Sengoku-periode. Dit was een periode van grote tumult waarbij de verschillende daimyō met elkaar streden. Eén van hen had de ambitie om alle clans te verenigen en Japan één te maken: Oda Nobunaga. Zijn droom werd uiteindelijk vervuld door zijn onderdanen Tokugawa Ieyasu en Toyotomi Hideyoshi. In Nobunaga's Awakening is het aan jou om Nobunaga's droom te vervullen, maar met welke clan je dit doet is volledig jouw keuze. Voor het zover is, moet je eerst een scenario kiezen om te spelen en beslissen welke daimyō voor jou Japan zal verenigen.

De scenario's in het spel zijn opgebouwd rond historische gebeurtenissen, die je meenemen vanaf het moment dat Oda volwassen wordt tot de éénmaking van Japan. De scenario's veranderen de beginpositie en de hoeveelheid van de clans, en af en toe word je getrakteerd op een cutscene die wat extra achtergrondinformatie geeft. Daarnaast heb je ook zogenaamde events die waargebeurde ontwikkelingen verwerken in het scenario, zoals de dood van bepaalde daimyō, een bepaald huwelijk of het verraad van een officier, al kan je deze events ook uitschakelen. Het hoofddoel van elk scenario is de éénmaking van je regio verzekeren, maar je kan er ook voor kiezen om verder te spelen eens dit geluk is en vanuit het gekozen scenario, zelfs vanuit het eerste, de éénmaking van het land te realiseren.

ss_2805e5b65994d91c82123f20c24f28a93f209fee.1920x1080.jpg

Het lot uit handen geven​

Als daimyō beschik je natuurlijk over een grondgebied en naast het ontwikkelen van je eigen kasteel sta je ook in voor de ontwikkeling van de aanliggende lapjes land. Voor het bestuur van je aangrenzende domeinen, zal je in Nobunaga's Ambition: Awakening kunnen vertrouwen op je zogenaamde Retainers, dit zijn officieren die je een stuk land of een kasteel toewijst en waarvoor zij vervolgens verantwoordelijk zijn. Je officieren worden bestuurd door de A.I. en kiezen dus autonoom hoe zij hun territorium ontwikkelen. Al kan je ze natuurlijk wel nog aangeven hoe zij hun bestuur inplannen, bijvoorbeeld door aan te geven dat zij een kasteel als een defensieve, ondersteunende of aanvallende basis moeten ontwikkelen. Als je geen Retainer toewijst, dan zal je zelf instaan voor de ontwikkeling van dit territorium. Je hebt er echter alle baat bij om je officieren aan het werk te zetten, want zij doen deze ontwikkelingen gratis terwijl jij ervoor moet betalen, wat eerlijk gezegd toch wel een vreemd gegeven is.

Wanneer je jouw territorium wil vergroten, dan kan je dit op twee manieren doen. Ofwel ga je de diplomatieke toer op en probeer je van de andere clans vazallen te maken, ofwel verklaar je ze de oorlog en probeer je hen te veroveren. Een domein verover je door het kasteel van dat gebied succesvol te belegeren. Via een aantal sabotageacties kan je een domein verzwakken alvorens je begint te marcheren. Wanneer je vijandelijke troepen tegenkomt tijdens het marcheren of bij de belegering van een kasteel, kan je ervoor kiezen om de conflicten manueel af te handelen of dit automatisch te laten verlopen. Als je ervoor kiest om de gevechten in eigen hand te nemen, is het wel spijtig dat je deze keer geen volledige bewegingsvrijheid hebt. De bewegingen van de troepen verlopen volgens vaste patronen, waarbij je slechts bij kruispunten kan kiezen om eventueel van richting te veranderen. Bovendien worden de gevechten ook deels bepaald door een moraalsysteem dat niet altijd even logisch is. Zo kan je met een troepenmacht van dertigduizend man ten strijde trekken tegen een leger drie keer kleiner, maar als je de vijand niet snel genoeg verslaat, dan zal de continu in jouw nadeel aftekkende moraalmeter je te pakken krijgen.

Je officieren worden bestuurd door de A.I. en kiezen dus autonoom hoe zij hun territorium ontwikkelen.


Bovendien ben ik nog iets storend tegengekomen dat ontstaat door de manier waarop troepen bewegen wanneer beslissingen aan de A.I. worden overgelaten. Zo kan je ook provincies oprichten die vervolgens door een soort van gouverneur worden bestuurd. Wanneer je zo'n provincie wil inschakelen als hulp bij de verovering van een kasteel, dan heb je helaas geen controle over deze legers. Wat bijvoorbeeld kan resulteren in een onbestuurbare troepenmacht die domweg afloopt op een vijandelijke macht die tien keer groter is, waardoor ze in luttele seconden van de kaart worden geveegd.

nobunagasambition_awakening_battle.jpg

Verbeterde gebruikservaring​

Al deze aspecten kunnen veteranen van de reeks het gevoel geven dat dit een wat vereenvoudigde editie van Nobunaga's Abmition is doordat er veel uit handen lijkt gegeven te worden. Maar het zorgt eigenlijk vooral voor een meer gestroomlijnde ervaring die toegankelijker is en makkelijker op te pikken is. Dit wil echter niet zeggen dat je geen complexe strategiegame voorgeschoteld zal krijgen, want om goed te spelen moet je de systemen van het spel door en door kennen. Na twaalf uren spelen waren er nog steeds aspecten waar ik geen vat op had, waardoor ik soms voor ongewenste verrassingen kwam te staan. Dat de tutorial eerder beperkt is, helpt hierbij natuurlijk ook niet. Je wordt vrij snel aan je lot overgelaten, waardoor de eerste uren met het spel voornamelijk zullen bestaan uit zelf dingen uitzoeken en heel wat trial and error. Gelukkig krijg je ook heel wat opties om de moeilijkheidsgraad naar je eigen zin af te stemmen, waardoor iedereen wel uitdaging zal vinden in deze titel.

Uiteindelijk staat Nobunaga's Ambition: Awakening wel garant voor een boeiende en bij momenten verslavende ervaring waarin je heel wat uren kan steken. De gameplay en de historische setting zijn duidelijk de sterktepunten van het spel, de graphics zijn dit helaas wat minder. De vooruitgang tegenover Sphere of Influence - Ascension lijkt miniem, al zijn de "handgetekende" cutscenes en de portretten van de personages zoals steeds puur genieten. De nieuwe UI was ook even wennen en kan bij momenten iets te druk overkomen, maar eens ik ermee weg was verliep alles vlotjes. De makers van het spel voegen bovendien continu verbeteringen toe, iets dat enkel toe te juichen valt. Zo hebben ze bijvoorbeeld geluisterd naar de fans en hun vraag om ook de Japanse audio te hebben, iets dat ze in de laatste patch hebben toegevoegd. Daarnaast hebben ze ook een toekomstige update voor het Siege-systeem aangekondigd, waarbij er de mogelijkheid zal zijn tot een soort van pre-surrender system wanneer het verschil in troepenmacht te groot is bij een belegering, iets waarmee een van mijn hierboven vermelde issues opgelost zou zijn.

Conclusie

Met Nobunaga's Ambition: Awakening herbeleef je een stukje geschiedenis en probeer je om Oda Nobunaga's droom van een ééngemaakt Japan te realiseren. Hoewel de ervaring niet zoveel verschilt van Nobunaga's Ambition: Sphere of Influence - Ascension, hebben de maker wel voor een meer gestroomlijnde en toegankelijkere ervaring gezorgd. De micromanagers onder ons zullen waarschijnlijk niet helemaal tevreden zijn met het feit dat ze over een aantal aspecten minder controle hebben. De drukke UI is ook even wennen en de graphics ogen wat verouderd, maar de verslavende gameplay en de vele aanpassingsmogelijkheden maken dit zeker goed.

Pro

  • Authentieke historische ervaring
  • Diepe en verslavende gameplay
  • Veel aanpassingsmogelijkheden
  • Gestroomlijnde mechanismen maken het spel toegankelijker

Con

  • Manueel afhandelen van gevechten
  • Vertrouwt teveel op de A.I. van de officieren
  • Beperkte tutorial voor dit type van spel
  • Verouderde graphics
7

Over

Beschikbaar vanaf

20 juli 2023

Gespeeld op

  1. PC

Beschikbaar op

  1. Nintendo Switch
  2. PC
  3. PlayStation 4

Genre

  1. Strategy

Ontwikkelaar

  1. Kou Shibusawa

Uitgever

  1. Koei Tecmo
 
Terug
Bovenaan