Review: Samurai Warriors 5

Binnen het genre van hack and slash-actiespellen bestaat er een grote diversiteit, voor ieders smaak wat wils als het ware. Maar één bepaald subgenre is uitgegroeid tot een waar fenomeen op zich. Ik heb het hier uiteraard over de zogenaamde Musou-spellen. Wat ooit begon als een meer actievolle spin-off van Koei Tecmo’s turn-based strategy-serie Romance of the Three Kingdoms, kent nu varianten in alle geuren en kleuren. Denk maar aan spin-offs van populaire series zoals Zelda, Dragon Quest en Persona tot adaptaties van anime zoals One Piece en Berserk. Of zelfs andere ontwikkelaars die dit spelsysteem gebruik in hun eigen titels, zoals Marvelous deed met Fate/Extella: The Umbral Star of Tamsoft met Senran Kagura: Estival Versus.

De meest populaire titels binnen dit genre blijven natuurlijk Dynasty Warriors en Samurai Warriors, waarbij die eerste onlangs zelfs een verfilming heeft gekregen die binnenkort te zien zal zijn op Netflix. Waar Dynasty Warriors zich baseert op de periode van de Drie Koninkrijken in China, put Samurai Warriors inspiratie uit de Sengoku-periode (de Japanse naam van de reeks is dan ook Sengoku Musou). Dit is een periode van grote tumult in de Japanse geschiedenis waarbij verschillende krijgsheren vochten voor controle en dat tot zijn einde kwam met de stichting van het Tokugawa-shogunaat en de éénmaking van het land. Enkele van de spilfiguren uit deze periode zijn onder meer Oda Nobunaga, Toyotomi Hideyoshi, Tokugawa Ieyasu en Akeshi Mitsuhide. Wie een spoedcursus over deze periode wilt krijgen, kan ik trouwens de uitstekende docuserie Age of Samurai: Battle for Japan aanraden, te zien op Netflix.

Samurai Warriors 5 (1).jpg


Stukje Japanse geschiedenis

Het bekijken van deze serie, enkele weken geleden, maakte mij alvast helemaal warm om aan de slag te gaan met Samurai Warriors 5. De vorige release in de serie, de spin-off Spirit of Sanada, dateert intussen alweer van 2017 en legde de focus vooral op de Sanadafamilie. Voor Samurai Warriors 5 kozen de makers om de focus te leggen op het verhaal van Oda Nubonaga en Akechi Mitsuhide. De verhaalmodus is dus compacter dan voorgaande delen, maar dit is ergens een goede zaak, want de laatste tijd kreeg je al snel het gevoel dat de Warriors-spellen overladen waren. Het verhaal van Samurai Warriors 5 gaat ook wat meer terug in de tijd en begint met de strijd voor de unificatie van Owari in plaats van de slag van Okehazama in vorige spellen. Hierdoor speel je dan ook met jongere versies van de personages die je gewoon bent. Zo was het voor mij toch even verschieten om met Tokugawa Ieyasu als een tiener te spelen bijvoorbeeld. Iets wat eigenlijk zelfs wat problematisch wordt later in het verhaal, want niet alle personages krijgen helaas een oudere versie wat echt wel vreemd is.

Desondanks neemt Samurai Warriors 5 je mee op een vogelvlucht doorheen een belangrijke periode in de Japanse geschiedenis, waarbij de belangrijkste gebeurtenissen en veldslagen uit de periode aan bod komen. Hetzij natuurlijk wel in een zeer geromantiseerde vorm. De verhaalmodus, die hier de naam Musou Mode kreeg, volgt deze gebeurtenissen vanuit het oogpunt van Nobunaga en eens je wat gevorderd bent in zijn scenario, krijg je ook toegang tot het scenario van Mitsuhide. Zij die deze geschiedenis al wat kennen, weten natuurlijk waarom voor Mitsuhide werd gekozen als tegenhanger door een tweede scenario. Daarnaast bevat elk scenario ook een aantal optionele missies die dieper ingaan op de gebeurtenissen rond bepaalde veldslagen en wat meer aandacht geven aan andere personages. Samen staan al deze missies garant voor heel wat uurtjes speelplezier.

Samurai Warriors 5 (3).jpg


Vechten tot je erbij neervalt

Enige vorm van authenticiteit verdwijnt wel als sneeuw voor de zon zodra je je op het strijdveld bevindt. Samurai Warriors 5 schotelt je, net als andere spellen in dit genre, immers geen realistische gevechten voor die je tactisch vernuft op de proef zullen stellen. In plaats daarvan krijg je een soort power trip voorgeschoteld waarbij je personage zich met haast bovennatuurlijke krachten een weg hakt door duizenden soldaten terwijl je tal van kleinere objectieven probeert te voltooien. Hoewel vijandige officieren en bazen nog enigszins wat tegenstand zullen bieden, geven de gewone soldaten een nieuwe invulling aan de term kannonenvoer. Het is een gameplaysysteem waar je ofwel fan van bent ofwel een totale afkeer van zult hebben vanwege de repetitiviteit en de domme A.I. en futiliteit van je tegenstanders. Om je vijanden te lijf te gaan beschik je over een Normal en een Power Attack, waarmee je simpele combo’s kan vormen. Daarnaast heeft elk personage ook toegang tot enkele Ultimate Skills die bestaan uit speciale aanvallen en buffs, zoals tijdelijk je aanvalskracht vergroten. Maar de kern van de zaak blijven natuurlijk de Musou-aanvallen. Dit zijn uiterst krachtige aanvallen die je kan activeren zodra je Musou-meter gevuld is. Bovendien heb je hier nog eens een ultieme variant van die je kan activeren als je in Rage-modus bent. Het is net het gebruik van al die speciale aanvallen dat de actie in Samurai Warriors 5 zo spectaculair en verslavend maakt.

De kern van de zaak blijven natuurlijk de Musou-aanvallen.


Om de strijd te beslechten, biedt het spel je een dertigtal personages aan, waaronder enkele nieuwe gezichten zoals Yasuke, de befaamde Afrikaanse krijger ook wel gekend als de Black Samurai. Je krijgt ook een heel wapenarsenaal waarmee je aan de slag kan, gaande van katana’s tot speren, bogen en vuurwapens. Elk personage heeft een affiniteit voor een bepaald soort wapen, maar je hebt de mogelijkheid om elk wapen te gebruiken en de Weapon Mastery van dit wapen voor elk personage te vergroten. Zij die graag bezig zijn met cijfertjes en het levelen van vanalles en nog wat, komen met Samurai Warriors 5 zeker ook aan hun trekken. Niet alleen kan je alle personages en hun Weapon Mastery levelen, maar er zijn ook edelstenen met bonussen verbonden aan je wapens die je kan levelen en er is zelfs een ware skill tree waar je tal van skills en bonussen kan vrijspelen. Leuke bonus: deze skill trees hebben de vorm van het familiewapen van de verschillende personages.

Samurai Warriors 5 (2).jpg


Een nieuw kleedje

De andere mode die in dit vijfde deel van de partij is, is de nieuwe Citadel-mode. In deze mode krijg je een aantal maps voorgeschoteld waarbij je in ware tower defence-stijl je basis moet verdedigen. Dit door niet enkel zelf in te hakken op de vijanden maar ook je eigen troepen op te roepen, liefst op strategische plaatsen. Ondertussen probeer je ook kleinere objectieven te voltooien en je score te verhogen. Hoewel je maar drie soorten troepen ter beschikking hebt tijdens een gevecht, zijn er natuurlijk veel meer vrij te spelen waardoor je ook hier een vrij grote keuze in hebt. Eens er vijf minuten gepasseerd zijn of de baas dood is, word je geëvalueerd op je prestatie. Dit geeft je dan weer een aantal bonussen, zoals bijvoorbeeld nieuwe wapens of paarden, maar ook grondstoffen die je kan gebruiken om je gebouwen te upgraden. Bovendien overlappen deze gebouwen in deze twee modi en zal je de Citadel-modus niet zomaar links kunnen laten liggen. Anders zal je bijvoorbeeld de Dojo niet kunnen upgraden waardoor je de Weapon Mastery van je personages niet zal kunnen verhogen, of idem de levels van je edelstenen bij de Blacksmith.

Naast de nieuwe modus, zal vooral de nieuwe grafische stijl van het spel opvallen. De reeks heeft altijd al een zeker anime-gevoel gehad, maar voor dit nieuwste deel kozen de makers om gebruik te maken van cel shading en het anime-gehalte van de personages te vergroten en zo dus all-in te gaan met de stijl. Los daarvan is dit veruit het mooiste spel in de reeks en komen de stappen voorwaarts die de makers hebben gemaakt met Persona 5 Strikers en Hyrule Warriors: Age of Calamity hier echt tot uiting. Omgevingen blijven echter een zwakte voor de makers en het valt toch weer op dat zij wat flets zijn en wat meer detail konden gebruiken. Op de muziek en het stemmenwerk valt weinig aan te merken, zij zijn helemaal in lijn met wat we gewoon zijn van de reeks. Zij die Engelse stemmen verkiezen, moet ik helaas wel teleurstellen want er zijn geen Engels dubs aanwezig. Het grootste nadeel hiervan is dat er heel wat dialogen zijn tijdens de gevechten en deze moeilijk te volgen zijn, met andere woorden lezen, als je ondertussen ook vrolijk aan weghakken bent. Maar uiteindelijk speel je dit soort spellen vooral om alles even van je los te laten en breinloos in te hakken op duizenden vijanden en jezelf een bovenmenselijke krijger te voelen.

Conclusie

Onder een nieuwe laag make-up, zal je nog steeds de vertrouwde spelervaring vinden die je gewend bent van de reeks. Het overtollige vet werd weggesneden om de focus te leggen op een gedreven verhaalmodus, een nieuwe tower defence-achtige mode en een verfijnde en verslavende gameplay.

Pro

  • Nieuwe grafische stijl
  • Hersenloos plezier
  • Indrukwekkende actie
  • Nieuwe Citadel-mode

Con

  • Repetitief
  • Weinig gedetailleerde omgevingen
  • Dialogen tijdens de gevechten moeilijk te volgen
7.5

Over

Beschikbaar vanaf

27 juli 2021

Gespeeld op

  1. PlayStation 5

Beschikbaar op

  1. Nintendo Switch
  2. PC
  3. PlayStation 4
  4. Xbox One

Ontwikkelaar

  1. Omega Force

Uitgever

  1. Koei Tecmo
 
Terug
Bovenaan