Review: Touken Ranbu Warriors

Soms lijkt het wel alsof er elke maand of twee een nieuw spel verschijnt in de Warriors-franchise, wat natuurlijk niet het geval is. Maar we worden in ieder geval op regelmatige basis getrakteerd op een spel dat gebruik maakt van de musou-formule. Lange tijd bleef dit beperkt tot titels binnen de twee hoofdreeksen, Dynasty Warriors en Samurai Warriors, maar er verschijnen steeds meer spin-offs gebaseerd op populaire IP's, waaronder Zelda, One Piece, Gundam, Persona 5 en binnenkort wie weet zelfs Star Wars. Eind volgende maand verschijnt bijvoorbeeld de tweede Fire Emblem Warriors, maar eerst kregen we eind mei Touken Ranbu Warriors nog voorgeschoteld.

Touken Ranbu, het is een franchise die bij ons minder gekend is, maar buiten onze contreien geniet Touken Ranbu aardig wat populariteit. Vooral in thuisland Japan, want naast twee animeseries, een live-actionfilm, een mangareeks en uiteraard alle bijhorende merchandise, bestaan er zelfs een musical en een theaterstuk. De franchise vindt echter zijn oorsprong in een online digitaal kaartspel, Touken Ranbu -ONLINE-, dat in 2015 voor het eerst werd uitgebracht in Japan en een wereldwijde release kende in 2021, behalve bij ons dan, met dank aan de wetgeving rond lootboxen. Bij ons zal het spel hierdoor voornamelijk aantrek vinden bij fans van de Warriors-franchise en de vraag is of Touken Ranbu Warriors voor hen de moeite loont, zeker met Fire Emblem Warriors: Three Hopes in het verschiet.

NSwitchDS_ToukenRanbuWarriors_01.jpg


Zwaarden die vechten

In Touken Ranbu Warriors kruip je in de huid van Touken Danshi, antropomorfische legendarische Japanse zwaarden die worden voorgesteld als aantrekkelijke jongemannen. Zij hebben als taak de huidige tijdslijn te beschermen tegen de History Retrograde Army (HRA), een leger onder leiding van de Historical Revisionists die de in hun ogen correcte geschiedenis proberen waar te maken. Tegenover hen staat de Government of Time, die Saniwa de taak geeft om naar het verleden te reizen en deze zwaarden tot leven te wekken zodat zij kunnen strijden tegen de HRA. De Touken Danshi worden in kleine groepjes naar verschillende slagvelden tijdens Senguko-periode. Spelers die al een Samurai Warriors-spel hebben gespeeld, zullen dus heel wat bekende namen zien terugkomen.

Hoe het verhaal van Touken Ranu Warriors zich verhoudt ten opzichte van de andere producten kan ik moeilijk inschatten, maar het leek redelijk opzichzelfstaand te zijn, waardoor het als nieuwkomer makkelijk te volgen is. Al leek enige voorkennis van de franchise mij bij momenten wel handig. Hetzelfde kan gezegd worden van de Japanse geschiedenis rond de Sengoku-periode, al was ik op dit vlak gelukkig al wat meer ingelezen, of beter gezegd gespeeld/gekeken (wat me een excuus geeft om nogmaals de Netflix-serie Age of Samurai: Battle for Japan aan te prijzen). Toch ben ik nog heel wat te weten gekomen over deze periode en dan vooral bepaalde veldslagen, want dit spel gaat toch wel dieper in op enkele van deze historische gevechten.

Geen grote veldslagen of belegeringen hier, maar kleine levels die je voltooit in nog geen vijf minuten.


Het spel zelf is opgedeeld in een aantal hoofstukken en elk van deze hoofdstukken bestaat uit een aantal veldslagen waarvan je de tijdslijn probeert te herstellen. Dit zijn meestal een drietal anomalieën die je moet corrigeren en elk zo'n anomalie is eigenlijk een missie in het spel. In tegenstelling tot wat je gewend kan zijn van de Warriors-franchise, valt wel op dat deze missies enorm kort en lineair zijn. Geen grote veldslagen of belegeringen hier dus, maar kleine levels die je voltooit in nog geen vijf minuten en je slechts één of twee objectieven voorschotelen. Persoonlijk had ik graag toch iets meer substantie in de missies gezien, ook al is er redelijk wat variatie in de objectieven. Zo is er hier zelfs stealth aanwezig en is er soms informatie verborgen waardoor je wat verder moet kijken dan je neus lang is, wil je de missie tot een goed einde brengen.

NSwitchDS_ToukenRanbuWarriors_03.jpg


Theeceremonie of toch maar bloemschikken

De missiestructuur zorgt alvast voor een lichtjes andere ervaring dan wat ik gewoon ben in een Warriors-game en je zou kunnen zeggen dat het een meer instapklare versie is in de reeks, waarbij de kerngameplay aanwezig is maar alles bescheidener aanvoelt. Het feit dat er ook een Easy-modus aanwezig is waarbij de combo's automatisch worden uitgevoerd, zegt al genoeg eigenlijk. Een nadeel aan de korte missies is dat je na vijf minuten spelen wordt getrakteerd op vijf minuten aan dialogen en je dus minder aan spelen toekomt dan je zou hopen. Een deel van je tijd zal je ook doorbrengen in de Honmaru, de basis van de Touken Daishi. Hier kan je de personages upgrades, items kopen, missies herspelen en gesprekken tussen de personages bekijken. De Honmaru zelf is opgedeeld in een aantal ruimtes en je kan personages toewijzen aan deze ruimtes, waardoor ze ook ervaringspunten krijgen na elke missie en leuker, zij ook bepaalde minigames kunnen uitvoeren. Dit gaat van bijvoorbeeld mochi maken en een theeceremonie houden tot bloemschikking en tikkertje. Deze minigames waren alvast een leuke en verrassende toevoeging want ze geven je extra resources in de vorm van geld, ervaringspunten of grondstoffen.

Dit is niet de enige toevoeging dit ik wist te appreciëren trouwens. Het gevechtssysteem komt ook met enkele nieuwigheden, waaronder een dodge-functie en een injured-status, waarbij je Hissatu Gauge, de variant van de Musou-meter in dit spel, zich sneller vult nadat je een bepaald percentage aan schade hebt opgelopen. Daarnaast heb je ook steeds een metgezel die je geregeld kan inroepen voor een al dan niet krachtige duo-aanval. De gevechten zijn dus alvast nog steeds even entertainend en spectaculair, ook al zijn de vijanden dit niet altijd. De basisvijand waar je het meest tegen zult vechten, is een soort vliegend slangenskelet en eerlijk gezegd was dit vrij teleurstellend. Zelfs de andere HRA-vijanden in het spel zijn visueel nooit zo aantrekkelijk als de getekende versie die je op de Touken Ranbu-wiki kan terugvinden. Gelukkig zien de Touken Daishi en de vijandelijke vijanden er wel naar behoren uit. Gezien het bronmateriaal, moet je natuurlijk wel houden van de animestijl van het spel maar op vlak van de presentatie stelt Touken Ranbu Warriors zeker niet teleur (en het draait zelfs vlekkeloos op de Nintendo Switch).

Conclusie

Ondanks dat Touken Ranbu Warriors een toegankelijke Warriors-game is, zal het toch vooral fans van de Warriors-franchise en die enkele Touken Ranbu-fans die hier rondlopen aanspreken. Die laatste groep zal vooral kunnen opgaan in het verhaal en de personages terwijl de eerste groep een leuk tussendoortje zal ontdekken in afwachting van Fire Emblem Warriors: Three Hopes later deze maand.

Pro

  • Gekende formule in een nieuw kleedje
  • Leuke minigames
  • Interessant verhaal en dito personages

Con

  • Design van de vijanden
  • Korte, lineaire missies
7

Over

Beschikbaar vanaf

24 mei 2022

Gespeeld op

  1. Nintendo Switch

Beschikbaar op

  1. Nintendo Switch
  2. PC

Genre

  1. Action

Ontwikkelaar

  1. Omega Force
  2. Ruby Party

Uitgever

  1. DMM Games
  2. Koei Tecmo
 
  • Leuk
Waarderingen: jotn
Terug
Bovenaan