Review: Rise of the Ronin

Team Ninja is vooral gekend voor haar bikkelharde actiegames, maar met hun nieuwste titel betreden ze voor hen onbekend terrein. Met Rise of the Ronin wagen ze zich voor het eerst aan een openwereldspel in de trend van de moderne Assassin’s Creed-titels. Door de historische Japanse setting wordt hun nieuwste wapenfeit echter vooral vergeleken met Ghost of Tsushima, dat net zoals deze titel wordt uitgegeven door Sony Interactive. Is Rise of the Ronin een flauw afkooksel, of schuilt er meer in dit samoeraiverhaal?

De makers staken het alvast niet onder stoelen of banken dat Ghost of Tsushima voor hen een inspiratiebron was om zich te wagen aan dit nieuwe grootschalige avontuur. De twee spellen delen dan ook heel wat DNA, maar het verschil in de tijdsperiodes waarin deze spellen zich afspelen zorgt ervoor dat zij toch anders aanvoelen. Daarnaast zet Team Ninja natuurlijk ook in op hun naamsbekendheid als het gaat om het maken van actiegames met complexe gevechtssystemen. Het zal velen niet verwonderen dat Rise of the Ronin hierdoor aanvoelt als een natuurlijke evolutie van een idee dat in gang werd gezet met Nioh.

Rise of the Ronin_20240317104850.jpg

Keerpunt in de geschiedenis

Het verhaal van Rise of the Ronin speelt zich voor een keer niet af tijdens de immens populaire Sengoku-periode. In de plaats daarvan worden we meegenomen naar het midden van de negentiende eeuw, een cruciale periode in de geschiedenis van Japan die ook de basis vormde voor Like a Dragon: Ishin. In een tijdspanne van ongeveer vijftien jaar zag het land immers niet enkel het shogunaat verdwijnen om plaats te maken voor het Meiji-keizerrijk. Japan werd ook verplicht om zijn grenzen open te stellen voor de Amerikanen onder bevel van Commandant Matthew C. Perry, en dus ook aan een enorme toename van westerse invloeden. Deze periode staat bekend als de Bakumatsu en leidde tot de Boshinoorlog, de tweede grote burgeroorlog in Japan.

Tegen deze achtergrond speel jij als een lid van de Veiled Edge, een geheime groep van dodelijke huurlingen. Bij het aanmaken van je personage word je echter gevraagd om twee personages aan te maken en een van hen als protagonist aan te duiden. Je maakt namelijk deel uit van een tweeling en de leidraad doorheen het verhaal is om te ontdekken wat er gebeurd is met je broer of zus nadat een missie, waarbij je Commandant Perry moest vermoorden, fout liep. Je zoektocht brengt je in contact met zowel het pro-westerse shogunaat als de Expulsionists, de rebellen die de buitenlanders willen verdrijven en het shogunaat overwerpen.

De keuze tussen pro- en anti-shogunaat is niet zo zwart-wit als je zou denken en vaak zal je je tussen twee hete vuren bevinden.


Hoewel heel wat historische gebeurtenissen aan bod komen en belangrijke figuren hun opwachting maken in het spel, heb jij als speler natuurlijk een hand in hoe alles zich ontvouwt in Rise of the Ronin. Hier schuilt net een van de sterktes van het spel, want je zal relaties, hier Bonds genoemd, kunnen opbouwen met deze personages en vaak belangrijke keuzes moeten maken. Zo zijn er missies waarbij je zal moeten kiezen voor welke factie je de missie wil voltooien, wat uiteraard repercussies heeft voor de rest van het spel. Ook een keuze zoals iemand laten leven of elimineren kan verregaande gevolgen hebben en zelfs nieuwe relaties mogelijk maken of aanleiding geven tot nieuwe missies. De keuze tussen pro- en anti-shogunaat is bovendien niet zo zwart-wit als je zou denken en vaak zal je je tussen twee hete vuren bevinden.


Groots avontuur​

Terwijl in vorige spellen van Team Ninja het verhaal vaak als bijzaak aanvoelde, wisten ze me hier te verrassen met een complexe en diepgaande vertelling. Ik vond het vooral fascinerend om te zien welke gevolgen jouw keuzes kunnen hebben doorheen het verhaal. En geloof me, er zijn enkele dingen waar ik achteraf echt spijt heb, zeker gezien een van mijn geliefde personages op schokkende en onverwachte wijze het loodje legde. Dit alles zorgt natuurlijk voor heel wat herspeelbaarheid, maar zelfs voordat je het einde te zien krijgt, zal je al heel wat uurtjes in Rise of the Ronin hebben gestoken. Om het spel uit te spelen zal je al snel mogen rekenen op een veertigtal uurtjes en wie voor de Platinum Trophy wil gaan of gewoon een completionist is, zal hier nog heel wat uurtjes mogen bijtellen.

Wie een open wereld zegt, zegt natuurlijk ook zijactiviteiten en Rise of the Ronin heeft heel wat in petto voor de speler. Zo kan je plaatsen bevrijden van bandieten, gezochte criminelen uitschakelen, bidden aan schrijnen, zijmissies voltooien, minigames spelen, katten verzamelen, foto’s nemen, enzovoort. Veel van deze activiteiten voelen uiteraard aan als opvulling en heel origineel is het allemaal niet. Gelukkig staat er meestal wel een beloning tegenover. Voor het verhaal zelf zijn eigenlijk enkel de Bond-zijmissies van belang omdat zij helpen te bepalen hoe bepaalde personages tegenover jou staan. Mijn puntje van kritiek is dat het misschien net iets te veel van het goede is bij de zijactiviteiten, zo zijn er bijvoorbeeld maar liefst honderd katten te verzamelen en je moet al een echte doorzetter zijn om deze allemaal te verzamelen.

Rise of the Ronin_20240317102845.jpg

Drievoud​

Eén grote open wereld schotelt het spel je trouwens ook niet voor. Rise of the Ronin is opgedeeld in drie hoofdstukken en elk hoofdstuk speelt zich af in een andere stad en de omliggende regio. In de eerste uurtjes mag je Yokohama (on)veilig maken, om vervolgens richting Edo (Tokio) en Kyoto te trekken. Elk van deze steden heeft zijn eigen flair en is sfeervol weergegeven, waarbij Yokohama zich bijvoorbeeld laat opvallen door de westerse invloeden, terwijl Edo een stad in verval is, geplaagd door de cholera-epidemie. Wie deze steden in het echt al bezocht heeft, zal gelukkig toch heel wat historische monumenten herkennen, zoals de Red Brick Houses en het Guan Ti-mausoleum in Yokohama, de Zojoji- en Sensoji-tempels in Edo of Kiyomuzidera in Kyoto.

Hoewel de omgevingen, alsook de personages, er best wel goed uitzien, valt toch op te merken dat Rise of the Ronin er grafisch minder indrukwekkend uitziet dan andere PlayStation 5-exclusives. Dit komt voornamelijk doordat Team Ninja de Katana-engine van Koei Tecmo gebruikt. Hierdoor zijn de graphics van het spel eerder in lijn van bijvoorbeeld Nioh 2 of Wo-Long. Wie de grafische pracht van Spider-Man 2, God of War: Ragnarök of Horizon Forbidden West verwacht, zal bijgevolg waarschijnlijk teleurgesteld naar huis gaan. Al is er op zich niets mis met de graphics van Rise of the Ronin. En zoals gewoonlijk kunnen we nog wat finetunen met de keuze om prioriteit te geven aan de framerate (Performance), de resolutie (Quality) en Ray Tracing. Aan welke frames per seconde de verschillende modi draaien kan ik helaas niet zeggen, maar zelfs Quality leek aan meer dan dertig frames per seconde te draaien, mogelijk zelfs 45. De Ray Tracing-modus heb ik ook even geprobeerd, maar deze vond ik persoonlijk de moeite niet. Verder heb ik eigenlijk zo goed als geen problemen ondervonden tijdens het spelen van het spel, wat voor een meer dan aangename ervaring zorgde.

Rise of the Ronin_20240318114323.jpg

To soulslike or not to soulslike

Hoewel Rise of the Ronin meer inzet op het verhaal en de openwereldbeleving, zullen fans van Team Ninja blij zijn te horen dat de actie overeind is gebleven in vergelijking met hun vorige titels. Nioh en Wo-Long waren het antwoord van dit team op het soulslike-genre en zij bouwen verder op deze formule. Wie een van deze vorige titels van Team Ninja heeft gespeeld, weet dus perfect waaraan hij of zij zich kan verwachten. Enkele concepten die deze keer centraal staan, zijn het gebruik van gevechtsstijlen en drie verschillende Stances die bepalen hoe effectief je vecht tegen bepaalde wapentypes. Een ander belangrijk gegeven om onder de knie te krijgen is de Counterspark-aanval. Deze tegenaanval gebruik je om de aanval van een vijand te deflecten en brengt schade toe aan zijn staminabar, waardoor je makkelijker een Critical Attack kan uitvoeren wanneer de staminabar van de vijand leeg is. De stealth aanvallen lijken dan weer geïnspireerd op Sekiro, waarbij elitevijanden en bazen al een deel van hun health verliezen bij zo'n aanval. Verder is het ook interessant om te weten dat je hier zowel ervaringspunten als Karma verdient. Ervaringspunten laten je personage levelen en verlies je niet wanneer je sterft, de Karma wel. Deze kan je enkel inwisselen aan een Veiled Edge-banner, de game z'n equivalent van een bonfire, in skillpunten waarmee je nieuwe skills kan leren of upgrades kan verwerven.

Verder krijg je net zoals in de Nioh-reeks een heel arsenaal aan wapen ter beschikking, van katana’s, odachi’s en speren tot pistolen, geweren en zelfs een vlammenwerper. Het excessieve lootsysteem uit Nioh en Wo-long is terug en zij die graag hun build optimaliseren zullen hier opnieuw een vette kluif aan hebben. Natuurlijk is het ook leuk om al die verschillende sets van uitrustingen te verzamelen en je kan in je huis je uitrusting zelfs redesignen om ze een andere look te geven. Ideaal voor de echte role-players onder ons. Voor spelers die afgeschrikt worden door de moeilijkheidsgraad van soulslike-games is er bovendien goed nieuws, want het spel bevat drie moeilijkheidsgraden. Zij kunnen het spel spelen op de makkelijkste moeilijkheidsgraad, die de gevechten heel wat vergevingsgezinder maakt. Veteranen gaan waarschijnlijk liever willen gaan voor de hoogste moeilijkheidsgraad, al had ik persoonlijk wel genoeg uitdaging aan de normale moeilijkheidsgraad.

Wie een van deze vorige titels van Team Ninja heeft gespeeld, weet dus perfect waaraan hij of zij zich kan verwachten.


Ik zou eigenlijk kunnen blijven doordrammen over dit spel, zo heb ik bijvoorbeeld nog niet vermeld hoe bloederig het spel is, dat je ook coöperatief kan spelen, de avatars van andere spelers rondlopen in jouw wereld of dat je ook een glider of een grappling hook ter beschikking hebt en je deze zelfs kan inzetten tijdens gevechten. Ik ben er zeker van dat ik nog heel wat over het hoofd zie, Rise of the Ronin is ten slotte een spel met een enorme diepgang en boeiende gameplaysystemen die zowel de fans van Team Ninja’s vorige spellen als liefhebbers van openwereldspellen zullen aanspreken.

Conclusie

Met Rise of the Ronin neemt Team Ninja ons mee naar een belangrijke periode uit de Japanse geschiedenis en krijgen we de kans om deze mee vorm te geven. Hun nieuwste game blinkt niet enkel uit in de actie, maar ook wat het verhaal en de gameplay betreft is dit voor hen een monumentale onderneming. Helaas mist het spel wal wat een eigen identiteit en voelt het aan als een samenraapsel van enkele andere populaire titels. Bovendien komt het spel grafisch ook minder sterk uit de hoek dan andere PlayStation 5-exclusives van dit kaliber.

Pro

  • Boeiend verhaal
  • Relaties met de verschillende personages
  • Bikkelharde en complexe actie
  • Knappe wereld om te verkennen

Con

  • Grafisch niet heel sterk
  • Mist een eigen identiteit
  • Veel van de zijactiviteiten voelen aan als opvulling
8

Over

Beschikbaar vanaf

22 maart 2024

Gespeeld op

  1. PlayStation 5

Beschikbaar op

  1. PlayStation 5

Genre

  1. Action
  2. RPG

Ontwikkelaar

  1. Team Ninja

Uitgever

  1. Sony Interactive Entertainment
 
Terug
Bovenaan