Review: Fate/Samurai Remnant

Razend populair in Japan, een niche bij ons. Zo kan je de bekendheid van het Fate-universum het beste omschrijven. Deze multimediafranchise van Type-Moon wist hier nooit echt door te breken, al zal het waarschijnlijk bij ons ook een trouwe fanbasis hebben. Nadat Marvelous hen in het verleden al trakteerden op twee videogame-adaptaties met Fate/Extella: The Umbral Star en Fate/Extella: Link, is het deze keer aan Omega Force en Koei Tecmo, bekend van de Warriors-franchis en Toukiden, om hun draai te geven aan de fameuze Holy Grail War.

Wie nog nooit iets van deze reeks heeft gezien, gelezen of gespeeld hoeft gelukkig niets te vrezen. Fate/Samurai Remnant biedt een vrij opzichzelfstaande ervaring aan die je perfect kan spelen zonder enige voorkennis. Er zijn natuurlijk wel verwijzingen naar de franchise in het algemeen en bekende personages die opduiken in dit spel, wat leuk meegenomen is voor de fans van Fate. Voor mij was Fate/Samurai Remnant ook de eerste echte kennismaking met de franchise, want buiten even de mobile game Fate/Grand Order op de smartphone te hebben gespeeld, ben ik er nooit echt aan blootgesteld geweest. Deze review is dus voornamelijk geschreven vanuit het standpunt van een leek die vooral interesse heeft in actiegames en Japanse rollenspellen.

FateSR_Noble_Phantasm.png

Een strijd op leven en dood​

Doordat ik even Fate/Grand Order heb gespeeld, ben ik ietwat bekend met de Holy Grail War die in de Fate-reeks centraal staat. Dit is een soort van geheime battle royale-competitie waarbij een aantal Masters tegen elkaar strijden met behulp van Servants, tot er slechts één duo overblijft die de Holy Grail als prijs kan opeisen. Dit relikwie zou elke wens van de overwinnaar kunnen vervullen. De Servants die de Masters oproepen, zijn dan weer heroïsche geesten van legendarische figuren uit de geschiedenis of folklore, en zij zijn onderverdeeld in archetypes zoals Saber, Lancer, Archer, Berserker of Assassin. Doorheen de eeuwen zijn er zo verschillende Holy War Grails geweest en in Fate/Samurai Remnant volgen we een van deze competities, het Waxing Moon Ritual, die een soort van subcategorie Holy Grail War is, met andere woorden een zwakkere en minder belangrijke "heilige graal".

Het Waxing Moon Ritual dat we volgen in dit spel, ontvouwt zich in het jaar 1651 in Edo, het toenmalige Tokio. Hier kruip je als speler in de huid van Miyamoto Iori, een afstammeling van Miyamoto Musashi, een naam die fans bekend in de oren zal klinken. Iori komt tegen zijn wil terecht in deze competitie en hij moet het opnemen tegen zes andere Masters. De Servant die aan hem wordt gebonden is een Saber-klasse met een kort lontje en samen met haar en de Crimson Codex, een pratend magisch boek, moet hij dit ritueel tot een goed einde proberen te brengen. Gelukkig kunnen ze ook rekenen op hulp uit onverwachte hoek en zijn er daarnaast acht Rogue Servants zonder meester aanwezig die Iori voor zich kan proberen te winnen.

FSR_CrimsonCodex.jpg

Uitgekiende gameplay​

Het zal je niet verbazen dat het verhaal speelt zoals een ware anime-serie, met alle ingrediënten van toepassing. Het spel is zelfs opgedeeld in hoofdstukken en aan het begin van een hoofdstuk krijg je een recap te zien van wat er zich vooral heeft afgespeeld en die zo uit een anime lijkt weggelopen te zijn. Toch moet je je hier niet verwachten aan een ervaring in de trend van Naruto: Ultimate Ninja Storm of My Hero One's Justice. Fate/Samurai Remnant is namelijk een volbloed actie-RPG met een semi-openwereld die een goede balans biedt tussen verkennen en vechten. Omega Force is er zelfs wonderbaarlijk in geslaagd om het gevechtssysteem van haar Warriors-reeks te verweven in dit rollenspel. Dit wil zeggen dat je tijdens meeste gevechten tegen een hele hoop vijanden zal vechten en dat het combosysteem vooral steunt op een combinatie van een aantal keer op de X-knop te drukken gevolgd door een zware aanval die je uitvoert met "driehoek"-knop. Daarnaast heb je ook het equivalent van een Musou-aanval en kan je uiteraard een aantal speciale krachten gebruiken met behulp van R1.

Verder introduceert het spel nog een aantal nieuwe mechanismes zoals een Perfect Dodge die je vervolgens toelaat om een Riposte-tegenaanval uit te voeren, en kan je een vijand verdwazen wanneer hij een krachtige aanval gaat uitvoeren door zelf een zware aanval te gebruiken. Iori kan ook van gevechtstand wisselen, waardoor je bijvoorbeeld zal kunnen dual wielden, wat effectiever is tegen grote groepen dan methodisch hakken met één zwaard. Daarnaast kan je ook de Servant die aan je zijde vecht aansturen door hem of haar speciale aanvallen te laten uitvoeren, op bepaalde momenten een synergie-aanval uit te voeren of zelfs controle te nemen van je Servant. Al die flashy aanvallen, zeker wanneer de Servants er aan te pas komen, zorgen voor een hectisch en visueel spektakel.

Omega Force is er zelfs wonderbaarlijk in geslaagd om het gevechtssysteem van haar Warriors-reeks te verweven in dit rollenspel.


Naast de gewone gevechten, speelt ook het Spirit Front-systeem een belangrijke rol in het verloop van de strijd. Fate/Samurai Remnant voegt namelijk een territoriaal aspect toe aan het ritueel waarbij de Servants gebonden zijn aan een bepaalde regio in de stad en waaruit ze magische kracht onttrekken. Het Spirit Front-systeem vertaalt zich hierbij naar een soort van map met knooppunten die je probeert te veroveren en te linken binnen een beperkt aantal beurten. Hierdoor bouw je zelf Telluric Energy op om je tegenstander te overwinnen. Na de strijd laat je deze energie weer vrij en wordt zij omgezet in een statboost voor je personage. Het klinkt allemaal ingewikkelder dan het is er komt nog heel wat bij kijken, maar dit systeem zorgt voor redelijk wat diepgang in de gameplay.

FateSR_Iori_s_job.png

Aangename verrassing​

Toch is het daar ook dat het schoentje wringt. Tijdens de eerste uren is het spel voornamelijk bezig met tal van concepten en systemen uit te leggen. Je wordt gebombardeerd door termen zoals Spirit Fronts, Telluric Energy, Bounded Fields, Leylines, Magecraft, Link Strikes en Shell Gauge waardoor het allemaal wat overweldigend kan overkomen, zeker als je weinig weet over de franchise. Gelukkig wordt alles wel goed uitgelegd en heb je voldoende tijd om alles onder de knie te krijgen. Verder krijg je trouwens ook heel wat mogelijkheden om de verschillende districten van Edo te verkennen. Uiteraard zijn er hier ook collectibles te verzamelen en tal van sidequests om te ondernemen. Het spel heeft er zelfs iets op gevonden om het aaien van honden en katten nuttig te maken. Je kan er namelijk skillpoints mee verdienen waarmee je nieuwe skills kan kopen voor de personages. Daar waar ik eigenlijk vooral een actiegame had verwacht, was ik toch blij te ontdekken dat er heel wat te doen en verkennen is in Fate/Samurai Remnant.

Hoewel de gameplay vaak het voortouw neemt, is Fate/Samurai Remnant in grote mate een verhaal gedreven spel. Dit verhaal is zeker en vast interessant om te volgen en het bevat tal van intrigerende personages. Er zijn zelfs drie routes mogelijk met elk hun eigen einde, waarbij er eentje enkel te zien is door het spelen van de New Game+-modus. Een klein puntje van kritiek hier, is dat naar het einde toe het verhaal wat afzwakt en misschien iets te lang uitgesponnen wordt. Maar de leuk geschreven personages en de knappe visuele stijl, alsook de amusante gameplay, zorgen dat je toch met plezier blijft spelen. Toegegeven, het spel is grafisch geen hoogvlieger in vergelijking met ander PS5-toppers, maar je merkt dat er toch heel wat budget en liefde is gegaan naar het ontwerpen van de spelwereld en de personages. Voor de 2D-portretten tijdens de meer visual novel-achtige cutscenes werd er zelfs een beroep gedaan Rei Wataru, een van de artiesten en character designers van de Fate-manga. Voor liefhebbers van dit genre en fans van de franchise is Fate/Samurai Remnant met andere woorden een geslaagde toevoeging aan dit universum.

Conclusie

Deze eerste samenwerking tussen Type-Moon en Koei Tecmo/Omega Force is alvast meer dan geslaagd en staat garant voor heel wat uurtjes speelplezier. Omega Force combineert haar klassieke Musou-gameplay met typische hedendaagse JRPG-elementen terwijl het universum van Fate voor een spannend verhaal zorgt. Ook al is de ervaring niet helemaal perfect, is dit toch een titel dat de fans van dit soort spellen met een gerust hart kan oppikken.

Pro

  • Leuke personages
  • Boeiend verhaal
  • Flitsende gevechten
  • Heel wat interessante gameplayelementen

Con

  • Eerste uurtjes bevatten heel veel uitleg
  • Verhaal verliest wat stoom naar het einde toe
8

Over

Beschikbaar vanaf

29 september 2023

Gespeeld op

  1. PlayStation 5

Beschikbaar op

  1. Nintendo Switch
  2. PC
  3. PlayStation 4
  4. PlayStation 5

Genre

  1. Action
  2. RPG

Ontwikkelaar

  1. Omega Force

Uitgever

  1. Koei Tecmo
 
Terug
Bovenaan