Inflatie

Tot slot is ook de spilindex opnieuw overschreden. Al voor de tweede maand op rij, en de vijfde keer dit jaar. Concreet betekent het dat de pensioenen en de sociale uitkeringen met 2 procent stijgen in december. De lonen van het overheidspersoneel zullen in januari toenemen met 2 procent.
 
Inflatie is wat gedaald, maar omdat die vorig jaar iets harder daalde tussen oktober en november, stijgt de indexaannpassing voor PC 200:

Indexaanpassing = ((123.68+124.92+127.92+127.44)/4+(124.92+127.92+127.44+126.54)/4)*0,98/(111.27+111.97)-1 = 10,93% ipv 10,56% van de berekening van de maand hiervoor (of 10,84% zoals de laatste voorspelling van het planbureau was)

Is dit nu het definitieve getal of wachten ze nog volledig november en december af?
 
fwiw: de laatste voorspelling voor december is gemaakt door het planbureau, ze voorspellen nu 11,06% inflatie voor PC 200.

Definitieve cijfers op 23/12

(voor december 2023 voorspellen ze maar 3,17%)
 
Hoe rijmt dit met https://www.standaard.be/cnt/dmf20221206_95113292 ?
"De jaarinflatie zou zo uitkomen op 9,6 procent (tegen 2,44 procent in 2021 en 0,74 procent in 2020)."
De gemiddelde jaarinflatie = het gemiddelde van de 12 inflatiecijfers die telkens over 1 jaar gaan (dus het gemiddelde van deze 12 onderste cijfers):

1670340127574.png


De index van PC 200 wordt berekent door de (1) afgevlakte (2) gezondheidsindex van nov+dec 2022 tov diezelfde cijfers van 2021 te nemen. Dit zijn dus de nov/dec onderaan hier tov dezelfde cijfers van 2021.

1670340216445.png


(bron: telkens planbureau)
 
@JPV

Aanpassing belastingschalen doet nettoloon in 2023 met minstens 600 euro per jaar stijgen​

Door de aanpassing van de belastingschalen in de bedrijfsvoorheffing, zullen alle Belgen vanaf 1 januari hun nettoloon zien stijgen, zowel in de private als in de openbare sector. Volgens HR-dienstverlener SD Worx gaat het om minstens 50 euro netto per maand die men meer zal gaan verdienen, of 600 euro netto per jaar.


Heb je hier simulatie van?
 
@JPV

Aanpassing belastingschalen doet nettoloon in 2023 met minstens 600 euro per jaar stijgen​

Door de aanpassing van de belastingschalen in de bedrijfsvoorheffing, zullen alle Belgen vanaf 1 januari hun nettoloon zien stijgen, zowel in de private als in de openbare sector. Volgens HR-dienstverlener SD Worx gaat het om minstens 50 euro netto per maand die men meer zal gaan verdienen, of 600 euro netto per jaar.


Heb je hier simulatie van?
 
Ik verwacht minstens 300€ netto erbij. Ik ga die 300+€ alvast opzij leggen en doen alsof dat dit extraatje niet bestaat.
Want vanaf 2024 krijg ik geen auteursrechten meer, terecht maar dat gaat natuurlijk sowieso een beetje pijn doen.
 
Ik verwacht minstens 300€ netto erbij. Ik ga die 300+€ alvast opzij leggen en doen alsof dat dit extraatje niet bestaat.
Want vanaf 2024 krijg ik geen auteursrechten meer, terecht maar dat gaat natuurlijk sowieso een beetje pijn doen.
Hier vrouw en ik samen 140€ netto extra door die maatregel.
Maar ik dacht dat er terug een indexaanpassing is in december voor ambtenaren en gelijkgestelden?
Ook ben ik (eindelijk) verhoogd in graad en krijg ik vanaf volgende loonfiche serieuze opslag.
Daarbovenop begin ik vanaf januari terug full-time te werken (na 5j 4/5 met ouderschapsverlof).

Ik schat toch een 700€ netto extra te hebben..
 
Hier vrouw en ik samen 140€ netto extra door die maatregel.
Maar ik dacht dat er terug een indexaanpassing is in december voor ambtenaren en gelijkgestelden?
Ook ben ik (eindelijk) verhoogd in graad en krijg ik vanaf volgende loonfiche serieuze opslag.
Daarbovenop begin ik vanaf januari terug full-time te werken (na 5j 4/5 met ouderschapsverlof).

Ik schat toch een 700€ netto extra te hebben..
Ambtenaren +2% in december en +2% in januari
 
  • De Britse inflatie bedroeg in november 10,7 procent op jaarbasis. Dat is 40 basispunten minder dan in oktober. En lager dan verwacht.
  • De inflatie in de eurozone bedroeg in november 10 procent op jaarbasis, tegenover 10,6 procent in oktober.
  • In de Verenigde Staten is het leven vorige maand 7,1 procent duurder geworden in vergelijking met een jaar eerder. In oktober was er nog sprake van een inflatie van 7,7 procent.
 
Minder inflatie is natuurlijk nog altijd wel inflatie. Zoals hier al wel eens gezegd, je merkt dat in eerste instantie toch vooral aan dagdagelijkse zaken, zoals je winkelkar, een blikje cola, een broodje, ...

Soit, binnen 3 dagen definitieve cijfers, maar @JPV kennende zit zijn prognose er redelijk dicht bij.
 

Automatische loonindexering​

Zo pleit het IMF ervoor om de automatische loonindexering te hervormen. Hoewel die de koopkracht van gezinnen beschermde te midden van torenhoge inflatie en regeringen ruimte gaf om overheidssteun te beperken, legt het systeem de lasten grotendeels bij de werkgevers, klinkt het. Het IMF maakt zich zorgen dat Belgische exportbedrijven daardoor marktaandeel verliezen.

“Wij zijn bezorgd over de concurrentiekracht van de Belgische bedrijven”, zei Horton. “We zien een vrij grote loonkloof met Nederland, Duitsland en Frankrijk.”

Horton pleit er met name voor om de volatiele energieprijzen uit de berekening van de gezondheidsindex - die als basis dient voor de automatische indexering van de lonen - te halen
Een eerste ballonnetje naar het afschaffen van de loonindex ?
 
Een eerste ballonnetje naar het afschaffen van de loonindex ?
bron:

Mja, als je in europa zo goed als het enige land bent die dit toepast, dan moet het echt niet verwonderen dat een vehikel zoals het IMF stelt dat dit afgeschaft/hervormd moet worden.
Men had ook gewoon kunnen zeggen dat men in Nederland, Duitsland, etc dit systeem dienden in te voeren zodanig dat je een gelijk speelveld had.
 
Ik denk dat indexatie van de lonen afschaffen zowat het slechtste idee ooit zou kunnen zijn indien de Belgische Staat het zou overwegen, en wel om volgende redenen:

1) obvious ontevreden werknemers en geef ze eens ongelijk. Al jaren wordt de werknemer door de Belgische staat kapotbelast met de hoogste gemiddelde aanslagvoet in EU.

2) de kosten voor de werkgever stijgt, maar natuurlijk ONTVANGT de Belgische Staatskas nog meer dankzij indexatie dmv verhoogde bedrijfsvoorheffing en rsz

3) onderschat de kracht van de vakbonden niet. Het land kan grotendeels platliggen met verregaande gevolgen.

4) de hoogopgeleide werkslaaf zal ook eens nadenken over een betere toekomst in een ander land. Zoals Portugezen, Roemenen richting West-Europa, zie ik ook meer collega’s in mijn werkomgeving de landsgrenzen oversteken. Ik zeg nu niet dat dit de eerste 5 jaar merkbaar zou zijn, maar naar de toekomst toe…
 
Ik was verleden week in Duitsland en ook daar heeft de metaalnijverheid een algemene loonsverhoging van 10% doorgevoerd.

Het is niet omdat de index niet bestaat dat er geen aanpassingen zijn uiteraard. Zonder index of dit type van akkoorden vrees ik dat velen uit de boot gaan vallen of de verdeling nog een grotere mate van ongelijkheid zou kunnen veroorzaken.

Het begrotingstekort van ons land heeft tal van oorzaken
 
Terug
Bovenaan