Inflatie

Hoge Inflatie zit er al enkele jaren aan te komen.
Gelddrukpersen draaiden op volle toeren de voorbije jaren.
Het was gewoon wachten op een event.
je bedoelt dat je gewoon aan het wachten was tot er een event kwam dat al altijd voor sterke inflatie heeft gezorgd in het verleden zodat je het op je eigen dogma's kan steken?
 
Hoge Inflatie zit er al enkele jaren aan te komen.
Gelddrukpersen draaiden op volle toeren de voorbije jaren.
Het was gewoon wachten op een event.
Dus het hangt inderdaad duidelijk niet aan de 'geldpers' of 'geldkraan' aangezien deze al heel lang gaande is zonder resultaat.
 

Met 12,27 procent bereikt de Belgische inflatie in oktober een nieuw record. De dure energie is verantwoordelijk, maar ook voeding, die spectaculair duurder wordt.

Duurdere voeding
Maar ook de spectaculaire stijging van de voedingsprijzen valt op, en speelt een grote rol in de algehele inflatie. Voeding, met inbegrip van alcoholische dranken, werd deze maand 12,30 procent duurder, tegenover 10,40 procent vorige maand.



Ik was al een paar maand niet meer in de supermarkt geweest (omdat ik het nogal druk heb gehad met andere zaken de laatste tijd, heeft mevrouw Parabellum eigenlijk altijd de boodschappen gedaan), en ik was toch ook verschoten van de prijzen. Tis niet dat ik zo oplet op wat we kopen, maar van enkele producten weet ik wel perfect de prijs, en die waren toch echt wel redelijk wat duurder geworden.
 
Ik was al een paar maand niet meer in de supermarkt geweest (omdat ik het nogal druk heb gehad met andere zaken de laatste tijd, heeft mevrouw Parabellum eigenlijk altijd de boodschappen gedaan), en ik was toch ook verschoten van de prijzen. Tis niet dat ik zo oplet op wat we kopen, maar van enkele producten weet ik wel perfect de prijs, en die waren toch echt wel redelijk wat duurder geworden.
Stilaan laat zich dat idd stevig voelen in dagdagelijkse uitgaven - extra vervelend dat uitgerekend de meeste levensnoodzakelijke items (energie/voeding) de uitschieters zijn.

Hier nogal wat dieren aanwezig en ook dat is echt héél duur geworden:

- voorbeeldje: onze koe kost 4-5 €/dag aan voeding, en het is nog geen winter - eens op stal mag je daar nog 1 euro/dag bijtellen
 
Hier nogal wat dieren aanwezig en ook dat is echt héél duur geworden:

Een aantal katten hier die speciale voeding nodig hebben. En af en toe dan nog eens een bloedonderzoek. Ik sta er liever niet bij stil hoeveel ze ons per jaar kosten. Ik probeer dat al zeker niet te doen wanneer er mij eentje om 5 uur 's ochtends wakkermiauwt om buiten gelaten te worden.
 
Net bij de bakker geweest. Had ze daar een papier opgehangen van de stijging van haar energierekening.
Toch wel ongelooflijk als je dat zo ziet wat dat betekend voor een onderneming zoals een bakker.
Brood zelf (lang grijs) was 2,9€, geen idee of dat een grote stijging is.
 
Maar we zijn nog geen november...

Die indexering is in Vlaanderen ook een beetje zuur met de RSZ-korting. Omdat het brutoloon stijgt, daalt die korting, en schaalt het nettoloon dus niet mee. Voor de laagste inkomens is die indexering dus quasi een nul-operatie, terwijl de lonen die geen jobbonus kennen, ondanks de hogere belastingen, er procentueel meer aan overhouden.
 
Laatst bewerkt:
Dat is toch eigenlijk een straatje zonder eind?
Prijzen stijgen -> inflatie stijgt -> index stijgt -> lonen stijgen -> Kost bedrijven stijgt -> prijzen stijgen ...

Domme vraag misschien maar hoe geraakt je daar uit?
 
Betekent dit dat de index in januari 2023 voor pc200 dan ook 12,27 procent zal bedragen?
11,59 blijkbaar momenteel:

 
Dat is toch eigenlijk een straatje zonder eind?
Prijzen stijgen -> inflatie stijgt -> index stijgt -> lonen stijgen -> Kost bedrijven stijgt -> prijzen stijgen ...

Domme vraag misschien maar hoe geraakt je daar uit?
Eerst nog een knalharde recessie vrees ik.
 
Dat is toch eigenlijk een straatje zonder eind?
Prijzen stijgen -> inflatie stijgt -> index stijgt -> lonen stijgen -> Kost bedrijven stijgt -> prijzen stijgen ...

Domme vraag misschien maar hoe geraakt je daar uit?
Door de rente op te trekken (sparen wordt weer aantrekkelijker, hogere rente op leningen voor bedrijven en de burgers = minder vraag) en langs de andere kant zullen werknemers hierdoor hun looneisen matigen en zouden bedrijven meer de neiging hebben hun prijzen gelijk te houden (door de lagere inflatieverwachtingen), het gevolg is dan dat de loon-prijsspiraal wordt voorkomen waardoor de inflatie lager zou moeten zijn op termijn.
 
Dat is toch eigenlijk een straatje zonder eind?
Prijzen stijgen -> inflatie stijgt -> index stijgt -> lonen stijgen -> Kost bedrijven stijgt -> prijzen stijgen ...

Domme vraag misschien maar hoe geraakt je daar uit?
Hangt van de grootte orde van de effecten af.

De huidige inflatie is er vooral door de stijging van de energie kosten natuurlijk.

Maar hypothetisch voorbeeld :
Loon van 100 wordt 110.
Looncomponent van product van 100 euro is bv. 25%., dus 25 euro.
Dan stijgt de prijs van het product met 2,5%, dus 2,5 euro.

Dan zouden de lonen dus, als dit één op één verder geïndexeerd wordt, nog eens 2,5% stijgen. Dan 0,625%, dan 0,165%, dan 0,039%,...

Heel simplistisch en zonder andere factoren, werkelijkheid is duidelijk veel complexer.
 
Werkelijkheid zijn de grondstoffen / onderdelen / productieproces (energie) ook duurder geworden, waardoor er bvb 7.5% prijsstijging plaatsvindt ... (fictief voorbeeld)
 
Maar we zijn nog geen november...

Die indexering is in Vlaanderen ook een beetje zuur met de RSZ-korting. Omdat het brutoloon stijgt, daalt die korting, en schaalt het nettoloon dus niet mee. Voor de laagste inkomens is die indexering dus quasi een nul-operatie, terwijl de lonen die geen jobbonus kennen, ondanks de hogere belastingen, er procentueel meer aan overhouden.
Euhm de werkbonus is al 4 keer geïndexeerd dit jaar
 
  • Leuk
Waarderingen: JPV
Blijkbaar wordt index tot deze maand berekend. Geprojecteerd was het 10,58%. Maanden november december wordt jaar nadien verrekend
klopt niet.

De index voor PC 200 wordt berekend door het gewogen gemiddelde van de afgevlakte gezondheidsindex van de maanden november en decmeber van dit jaar af te zetten tegen dezelfde indexen van het jaar ervoor.

Een héle mond om te zeggen dat de inflatie wordt berekend op basis van de volgende formule:

Indexaanpassing = (afgevlakte gezondheidsindex van november 2022 + afgevlakte gezondheidsindex van december 2022) / (afgevlakte gez. index van november 2022 + afg. gez. index van december 2022)

Ofwel:

Indexaanpassing = ((123.68+124.92+127.92+125.76)/4+(124.92+127.92+125.76+126.54)/4)*0,98/(111.27+111.97)-1

Wat in het vet staat is nog onzeker, maar zijn enerzijds de gezondheidsindex van november 2022 en anderzijds die van november én december 2022) (cijfers = telkens schattingen van het planbureau). Zélfs indien het een héél stuk minder zou zijn dan verwacht, dan zit het nog boven de 10%.

Op 23 december 2022 zal de indexaanpassing definitief bekend zijn.
 
Inflatie is wat gedaald, maar omdat die vorig jaar iets harder daalde tussen oktober en november, stijgt de indexaannpassing voor PC 200:

Indexaanpassing = ((123.68+124.92+127.92+127.44)/4+(124.92+127.92+127.44+126.54)/4)*0,98/(111.27+111.97)-1 = 10,93% ipv 10,56% van de berekening van de maand hiervoor (of 10,84% zoals de laatste voorspelling van het planbureau was)
 
Terug
Bovenaan