Techreview: Nacon RIG 600 Pro HX

Veel functies met weinig budget? Een droomscenario voor vele fabrikanten en eindgebruikers. Uiteraard moeten er dan wat gerichte keuzes gemaakt worden en de nodige knopen doorgehakt. De nodige kwaliteit is een minimumvereiste, zowel op het vlak van audio als van bouwkwaliteit. Comfort, gebruiksgemak en compatibiliteit zijn tevens belangrijke punten. Waar de ene persoon het één op de eerste plaats zet, zal voor de andere persoon dat net minder belangrijk zijn.

En in het gebied van draadloze headsets? Keuze genoeg. Maar betaalbare exemplaren met veel functionaliteiten? Dan mag je al heel wat meer moeite doen. Veelal ondersteunen ze dan ook maar een beperkt deel aan consoles. Maar de Nacon RIG 600 Pro HX tracht beide werelden te combineren. Een moeilijke opdracht, vooral omdat er een richtprijs van 99 euro op het toestel staat. Slaagt Nacon er in om met deze headset mij te verbazen?


Eerste indruk​

Ik neem je mee naar mijn eerste gedachten toen ik de doos ontving. De doos zelf is eenvoudig gehouden, met een steviger karton waarin de headset zit. De oorschelpen zitten niet vast in de beugel, deze moet je volgens het standaardsysteem van de Nacon RIG-reeks vastzetten. Er zijn dus drie openingen voorzien waarin je de schelpen vastklikt: klein, middelmatig en groot. Het nadeel daarvan is zoals steeds dezelfde: wat als je hiertussen valt en geen ideale positie hebt voor je hoofd? Gelukkig zijn de schelpen groot en kan de hoofdband een beetje meegeven. Al bij al een goed systeem, want zo kan deze nooit toevallig verschuiven. Voor mezelf was de middelste positie dan ook ideaal.

Algemeen is de bouwkwaliteit goed. Er is een stevig doch flexibel plastic gebruikt. Ik maak me dan ook geen zorgen over eventuele breuken, tenzij je als een gek met je headset begint te gooien natuurlijk. Bij normaal en zelfs steviger gebruik is er dan ook geen vuiltje aan de lucht. Gelukkig, want mijn jongste zoon gebruikt een headset uit dezelfde reeks en tot dusver kan deze de uitdaging aan. De oorschelpen zijn van een gelijkaardig plastic, maar met een matte afwerking. Er is ook geen RGB te bespeuren, waardoor je de headset toch kan meenemen op verplaatsingen, zonder de indruk te wekken dat je met een kerstboom op stap bent. Rond de kerstperiode is dat misschien niet zo erg, maar tijdens andere maanden wil je dat liever vermijden.


Eerste gebruik​

Eens de schelpen op de juiste plaats vastgezet, kon ik aan de slag. Ik was onder de indruk van een aantal dingen. Allereerst het gewicht: met amper 240 gram voel je amper de headset op je hoofd. De vulling op de hoofdband kon iets dikker zijn, maar dankzij het lage gewicht kan je zonder problemen lange sessies volhouden. En ten tweede was de microfoon heel moeilijk te vinden. Ik moest er echt de handleiding bijnemen om deze exact te vinden. Het design is op dat vlak zeker geslaagd en zeer mooi weggewerkt. Buitenstaanders zullen zich er niet van bewust zijn dat je met een headset rondloopt, en niet met een gewone hoofdtelefoon. Eens ingeklapt wordt de microfoon ook ineens uitgeschakeld, hiervan ben ik altijd een voorstander en voorkomt gepruts om plots het juiste knopje te moeten vinden.

Met deze prijs alleen maar een aanrader!


Dan kwamen de eerste geluidstesten en het viel duidelijk op dat vooral de bas aanwezig was. Via de 600 pro Navigator-app kan je de equalizer gelukkig wat aanpassen. Die is eerder beperkt en vooral handig als je koppelt met de smartphone. Op pc kan je verschillende andere programma's gebruiken die wel uitgebreider zijn, waarmee ik dan ook de nodige testen heb gedaan. Ook daar werden mijn vermoedens bevestigd en maskeert de zware bas de tekortkomingen op vooral hoge tonen. Voor de kritische audioliefhebbers is dit niet voldoende, maar algemeen is het geluid wel goed te noemen. Zeker voor dit budget en meer dan voldoende voor het overgrote deel van de bevolking.

NaconRIG600ProHX-03.jpg

Gebruiksgemak​

In de doos zit een usb-c kabel om je headset op te laden. Er is dus geen aparte dock voorzien, maar ik had dan graag minstens een lange kabel gehad, want deze is veel te klein naar mijn zin. Nu kan je de headset dus niet opladen tijdens gebruik met de meegeleverde versie. Voor de connectiviteit kan je zowel bluetooth en de usb-c dongle gebruiken. Gelukkig is er ook een usb-a naar usb-c kabel meegeleverd om de dongle op aan te sluiten. Beide technologieën kan je tegelijk gebruiken in Dual Mode, waardoor je bijvoorbeeld je pc en smartphone kan koppelen aan de headset. Een stem laat je dan niet alleen weten hoeveel batterij er resteert, maar ook als de telefoon rinkelt of andere waarschuwingen. Zo zat ik geconcentreerd in een gamesessie en lag mijn gsm ergens op mijn bureau in stille modus. Toen kreeg ik plots een stem te horen met de melding van een binnenkomende oproep. Fantastisch toch? Gewoon verder spelen, handenvrij bellen en mijn vrouw tevreden houden. Als dat geen win-win-win is.

De bediening zit allemaal op de linker oorschelp. Enerzijds handig want zo moet je niet telkens beide schelpen afzoeken, anderzijds staat er wel veel kort bijeen. Persoonlijk vond ik dit meevallen en logisch geordend, al moest ik de eerste keren wel eens goed kijken en de headset afnemen, maar dat wordt je dus snel gewoon. Een wieltje om het geluid te regelen, de aan/uitknop, een usb-c aansluiting, een knop voor de connectiviteit en een multifunctionele knop. Via de Navigator-app kan je ook wat zaken aanpassen zoals de taal van de notificaties - waaronder Engels, Frans en zelfs Nederlands, de instellingen voor de microfoon maar ook de functies van de multifunctionele knop en andere kleine zaken. Van de app ben ik dan ook zeer tevreden. De batterij gaat 18 tot 24 uur mee, afhankelijk van de gebruikte connectiviteitsmodus. Méér dan voldoende om verschillende avonden of lange sessie door te komen, maar kijk wel voor een oplossing om op te laden, ofwel na gebruik ofwel door een langere kabel te voorzien.

Conclusie

Ik ben dan ook zeer aangenaam verrast door de Nacon RIG 600 Pro HX. Met een prijs van 99 euro vinkt deze headset heel wat zaken af. De grootste tekortkomingen liggen bij de te korte oplaadkabel of het ontbreken van een docking om op te laden. Het geluid is niet het beste van het beste, maar ruim voldoende voor algemeen gebruik. De stevigheid en het design zijn een schot in de roos, met vooral de mooi ingewerkte microfoon die de kroon spant. Het lichte gewicht draagt ook enorm bij aan het comfort, waardoor je het uren kan volhouden om deze te dragen. De Dual Mode connectiviteit zorgt voor een mooie integratie door de koppeling met zowel je smartphone en een ander toestel zoals een computer of console. Je afsluiten van de wereld om je eens volledig te kunnen concentreren op een game, maar toch bereikbaar zijn om telefoons kunnen ontvangen en toch verder te kunnen spelen is fantastisch meegenomen.

Pro

  • Stevig
  • Licht en comfortable
  • Dual Mode connectiviteit
  • Veel voor weinig budget

Con

  • Veel te korte usb-c kabel
  • Audio niet top
8

Over

Gespeeld op

  1. Mobile
  2. Nintendo Switch
  3. PC

Fabrikant

  1. Nacon
 
Terug
Bovenaan