Techreview: Trust GXT498 Forta

Trust bracht onlangs de GXT498 Forta op de markt, een nieuwe headset speciaal ontworpen voor de PlayStation 5. Meer nog, de headset werd officieel gelicentieerd voor de console, waardoor hij eigenlijk al een soort van goedkeuringsstempel kreeg van Sony. Mocht hier enige twijfel over zijn, dan zal het grote PlayStation-logo op de oorschelpen je hier wel snel aan herinneren. Of de headset ook door ons wordt goedgekeurd, lees je in de onderstaande review.

De GXT498 Forta is een klassieke over-ear headset en wordt in twee kleuren aangeboden, zijnde zwart en wit. Met een adviesprijs van € 49,99 is het een budgetvriendelijke headset, wat wil zeggen dat je niet teveel toeters en bellen hoeft te verwachten. Het ontwerp is vrij sober, al is hij gelukkig wel zeer stijlvol. Naast het PlayStation-logo staat in de hoofdband ook GX Trust gegraveerd, maar verder zijn er geen opmerkelijke visuele details. De binnenkant van de hoofdband is bekleed met een zachte mesh-stof, net als het binnenste van de oorschelpen, wat zorgt voor een goed draagcomfort. De buitenkant van de oorschelpen zijn dan weer gemaakt uit imitatieleer, wat het stijlvolle karakter van de headset bevordert. De behuizing zelf van de headset bestaat voornamelijk uit plastic. Gezien Trust de nodige aandacht schenkt aan duurzaamheid, is deze headset gemaakt van maar liefst 85% gerecycleerd plastic, wat ook een pluspunt is.

1200x800 (2).jpg

Eenvoudig in gebruik​

Wie geen fan is van kabels moeten we wel teleurstellen. De GXT498 Forta is een headset met kabel en kan helaas niet draadloos worden gebruikt. De kabel zelf maakt gebruik van een klassieke 3,5mm-jack en het is dus een echte plug and play-headset. Gewoon de kabel aansluiten op je PlayStation 5-controller en je bent vertrokken. Door de afwezigheid van de draadloze functionaliteit, wat ook een interne batterij veronderstelt, en de plastic behuizing, is de de headset met zijn gewicht van 253 gram bovendien ook een lichtgewicht. Dit is zeker een pluspunt bij het hanteren van de headset en dankzij het stijlvolle uiterlijk heb je ook niet het gevoel dat je goedkope rommel in huis hebt gehaald.

De headset mag trouwens gelicentieerd zijn voor de PlayStation-consoles, maar dit belet niet dat je hem kan gebruiken op je pc of zelfs andere consoles. Dankzij de 3,5mm-aansluiting, kan je de headset makkelijk verbinden met elk toestel dat dit type van connector heeft. Zo heb ik de headset getest op mijn laptop en smartphone, de Steam Deck, Nintendo Switch en Xbox Series S console en dit ging allemaal zonder problemen. Het volumeniveau van de headset regel je makkelijk via het draaiwiel op de achterkant van de linkeroorschelp, waar je ook een mute-knop vindt voor de microfoon. Verder wil ik wel nog even aangeven dat ik de microfoonfunctie enkel heb getest op pc, dus de functionaliteit hiervan op Xbox, Switch of de Steam Deck kan ik niet bevestigen.

Dankzij de 3,5mm-aansluiting, kan je de headset makkelijk verbinden met elk toestel dat dit type van connector heeft.


De microfoon zelf is er eentje die ook werkt met een 3,5mm-aansluiting en je kan hem er makkelijk afhalen als je hem niet nodig hebt. Dit impliceert bovendien dat je de microfoon kan vervangen door elke andere armmicrofoon met een 3,5-mm aansluiting, wat handig kan zijn als deze stuk gaat of je liever een ander model verkiest en je nog een exemplaar thuis hebt liggen. De meegeleverde microfoon zelf, die komt met bijbehorende plopkap, is degelijk en zeker voldoende voor je alledaagse gamesessies, maar zal zeker geen prijzen winnen. Je moet nu ook geen mirakels verwachten van een headset van € 49,99.

1200x800 (1).jpg

Indrukwekkende prestaties​

Toch moet ik bekennen dat de GXT498 Forta mij zeer aangenaam verrast heeft het met zijn audiokwaliteit. Achter de twee oorschelpen zitten namelijk krachtige 50 mm-drivers met een frequentiebereik van 20 Hz tot 20.000 Hz. Dit soort drivers vind je normaal eerder in hoger geprijsde headsets waardoor het opvallend is dat Trust deze headset heeft uitgerust met de 50mm-drivers. Hoe groter de drivers, hoe beter de kwaliteit en ons zal je dus zeker niet horen klagen. Het geluid van de GXT498 Forta klinkt alvast vol en krachtig, met een stevige bass-ondersteuning. De headset heeft echter geen actieve noise cancelling en kan wat last hebben van audio leakage. Er kan met andere woorden bijvoorbeeld enige geluidsoverlast zijn als je aan het gamen bent en je partner op haar gemak een boek wilt lezen.

Dankzij de drivers en de 3D Tempest-technologie van de PlayStation 5, kan de headset verder bijzonder goed overweg met 3D-audio, ondanks dat het geen surround headset is. Gezien dit een product is dat officieel gelicentieerd is voor PlayStation 5 had ik natuurlijk niet anders verwacht. Tijdens een sessie met Star Wars Jedi: Survivor en Returnal, een spel waarbij de 3D-audio voor mij bijzonder goed geïmplementeerd is, klonk het geluid zeer goed en moest de headset nauwelijks onderdoen voor Sony's eigen Pulse 3D-headset. Gezien het prijskaartje van de GXT498 Forta, kan ik niet anders dan concluderen dat hij heel wat waarde biedt voor je geld als je op zoek bent naar een headset binnen deze prijsklasse.

Conclusie

Als je op zoek bent naar een kwaliteitsvolle headset aan een schappelijke prijs, dan biedt de Trust GXT498 Forta je een meer dan degelijk product dat een stijlvol en duurzaam ontwerp combineert met een goede geluidskwaliteit. In ruil heb je wel wat minder opties dan andere headsets en is hij helaas enkel met kabel te gebruiken, al laat dit wel toe dat je hem ook kan gebruiken op andere consoles.

Pro

  • Draagcomfort
  • Stijvol uiterlijk
  • Duurzaam ontworpen
  • Audiokwaliteit
  • Dankzij de kabel bruikbaar op alle toestellen

Con

  • Geluidsisolatie
  • Geen wireless functionaliteiten
  • Minder opties dan bij andere headsets
8

Over

Fabrikant

  1. Trust
 
Ik weet niet hoe het merk tegenwoordig is, maar een 25 jaar geleden was de kwaliteit van de producten ronduit slecht.
So I don't 'Trust'
 
Redactie
Ik weet niet hoe het merk tegenwoordig is, maar een 25 jaar geleden was de kwaliteit van de producten ronduit slecht.
So I don't 'Trust'

25 jaar geleden was Camille Dhont nog niet eens gebeuren, er kan dus veel veranderen.
 
Redactie
Ik weet niet hoe het merk tegenwoordig is, maar een 25 jaar geleden was de kwaliteit van de producten ronduit slecht.
So I don't 'Trust'
Ik denk dat je de kwaliteit van 25 jaar geleden inderdaad niet kan vergelijken met nu. Kijk maar naar de controllers van Nacon tegenwoordig tegenover die bagger van BigBen Interactive destijds.

Zeker nu ze met hun GX Trust-label op de markt zijn gekomen (al moet je natuurlijk geen premium-kwaliteit verwachten, het blijven vooral budgetvriendelijke producten die ook wel kwaliteit bieden).
 
Terug
Bovenaan