Techreview: Nacon RIG 800 Pro HS

Onlangs konden jullie al de reviews ontdekken van Nacons RIG 300 Pro HS en de RIG 500 Pro HC, die samen met de RIG 800 Pro de nieuwe reeks headsets vormen in het RIG-gamma van Nacon. Terwijl de twee andere modellen eerder laag geprijsd zijn, is de RIG 800 Pro het paradepaardje van de reeks, beschikbaar in drie varianten: de HS voor PlayStation, die ik mocht testen voor deze review, de HX voor Xbox en de HD voor pc. Hoewel je de HS en HX natuurlijk ook kunt gebruiken op pc.

Net zoals zijn kleinere broertjes, is de Nacon RIG 800 Pro HS een stijlvolle en kwaliteitsvolle headset, maar hij heeft wel het hoogste prijskaartje van de drie. Dit model heeft een adviesprijs van € 199,90, al krijg je hier heel wat moois voor in ruil, waaronder een multifunctioneel oplaadstation, een uitstekende ergonomie en een fantastische geluidskwaliteit. Dat de headset niet van de minste is, mag ook blijken uit het feit dat hij dit jaar de Techradar Choice Award in de wacht sleepte voor beste gamingaccessoire.

RIG_03_WebRes.jpg


Kwaliteitsvol product

Eens je de headset en het oplaadstation uit de doos haalt, merk je meteen dat je kwaliteit in huis hebt gehaald. De zwarte headset oog stijlvol, hoewel ik me kan voorstellen dat het ook niet ieders smaak zal zijn, is ultralicht en lijkt gemaakt te zijn van duurzaam plastiek. Het oplaadstation is ook stevig gebouwd en de combinatie van mat en glanzend plastiek zorgt voor een mooie uitstraling. Het geheel paste alvast mooi op mijn zwarte TV-kast. Het enige mindere aspect dat ik hier kan bedenken, is de manier om de headset te vergroten. Net zoals bij de andere twee modellen, moet je ook hier de oorschelpen uit het frame klikken om ze hoger of lager te hangen. Het krakend geluid dat hiermee gepaard gaat, doet het ergste vermoeden voor het plastieken frame, maar gelukkig is mijn headset na een aantal keer te herinstellen nog steeds heelhuids. Het voordeel van dit systeem is wel dat de grootte niet per ongeluk kan veranderen.

Als je de headset vervolgens opzet, dan valt meteen op hoe fantastisch hij over je oren valt en hoe comfortabel hij zit dankzij de zachte stof voor het binnendeel van oorschelpen. Het contrast met de 3D Pulse Headset van Sony, de andere headset voor PlayStation 5 die hier bij mij thuis ligt, kon niet groter zijn. De Nacon RIG 800 Pro is een headset die je gemakkelijk uren aan een stuk kan dragen zonder enige last te ervaren. Van alle headsets die ik hier thuis heb liggen, waaronder een Turtle Beach, de officiële Xbox-headset en de Pulse 3D, biedt deze veruit de meest comfortabele ervaring. Als je klaar bent met je sessie, dan zet je de headset gewoon terug op het station en kan hij opladen als je het station hebt aangesloten. De headset zou een autonomie van 24 uur hebben, maar in de praktijk leek mij dit toch iets minder te zijn. Verder koos Nacon voor een micro USB-aansluiting op het oplaadstation en de headset in plaats van USB-C, wat anno 2022 toch wel een vreemde keuze is. Dit impliceert natuurlijk ook dat de headset trager oplaadt dan je zou verwachten.

Van alle headsets die ik hier thuis heb liggen, biedt deze veruit de meest comfortabele ervaring.


Het belangrijkste element voor een headset is natuurlijk de geluidskwaliteit en op dit vlak stelt de headset voor iemand zoals mij die geen audiofiel absoluut niet teleur. De headset heeft een 40 mm driver met laagfrequente resonatoren, wat zorgt voor een diep en vol geluid. Ik heb de headset getest met spellen zoals The Last of Us Part I en God of War: Ragnarök, waarbij de headset zeker zorgde voor een dieper gevoel van immersie. Daarnaast heb ik ook de Dobly Access-app op pc gebruikt voor enkele tests met Dolby Atmos en ook hierbij viel op hoe heerlijk de geluidskwaliteit, en dan vooral de 3D-audio, is bij deze headset. Wat wel spijtig is, is dat de RIG 800 Pro HS voor PlayStation geen Dobly Atmos-licentie heeft, wat wel het geval is voor het pc- en Xbox-model. Je kan de headset immers ook gewoon op pc gebruiken en dan ben je aangewezen op het kopen van een licentie als je Dolby Atmos wilt gebruiken, terwijl de andere twee 800 Pro-modellen gewoon met een levenslange Dobly Atmos-licentie komen.

RIGPRO800HS_BeautyHeadset.jpg


Top, maar niet perfect

De kwaliteit van de microfoon is ook degelijk, met een zuiver geluid, en je kan de microfoon makkelijk muten door hem in te klappen. Persoonlijk ben ik meer fan van een ingebouwde microfoon, maar ik neem aan dat meer fanatieke gamers het soort microfoon van deze headset verkiezen om storende achtergrondgeluiden te elimineren. Gezien ik de microfoon niet veel gebruik, zou het handig geweest zijn om hem te kunnen loskoppelen, maar dit is helaas niet mogelijk. Verder pas je het volume van de audio en de microfoon makkelijk aan via de knoppen aan de achterkant. De headset wordt ook niet vergezeld van een app om het geluid verder te regelen, wat mij ergens wel een gemis lijkt voor een premium model zoals deze, maar hij lijkt goed afgesteld te zijn voor PS5 en op pc kan je nog altijd gebruik maken van bijvoorbeeld de Dolby Access-app als je die hebt.

Gezien de RIG 800 Pro een draadloze headset is, moet je hem aansluiten aan je pc of PlayStation-console met behulp van een USB-dongle. Het oplaadstation heeft hierbij een extra functionaliteit, want door de dongle in het laadstation te steken en deze vervolgens aan te sluiten op je console, belooft de headset een lagvrije verbinding tot minstens tien meter ver. Voor wie de fideliteit van een bedrade aansluiting verkiest hebben we helaas wel slecht nieuws, want je kan de headset niet bedraad gebruiken en verder is bluetooth ook geen optie. Maar ik heb gelukkig geen verbindingsproblemen ondervonden tijdens het testen. Waar ik wel een probleem mee had, was het feit dat de PlayStation 5 niet herkent wanneer de headset uitstaat als de dongle is aangesloten. Bij de Pulse 3D kan je de dongle laten zitten en makkelijk wisselen tussen het geluid via de TV en de headset. Maar hier lijkt het alsof de console de headset herkent, ook al staat hij niet aan, en moet je in de instellingen gaan om de output naar TV te zetten als je de dongle wilt laten zitten. Dit, samen met het ontbreken van de USB-C aansluiting, was voor mij het grootste gebrek aan deze headset die voor mij verder een zeer goede indruk wist na te laten.

Conclusie

De Nacon RIG 800 Pro HS is een kwaliteitsvolle en stijlvolle draadloze headset die een geweldige geluidsbeleving en bovenal een uitstekend draagcomfort biedt. Het multifunctioneel laadstation is ook een leuke toevoeging, maar ondanks dit alles zijn er toch enkele kleine gebreken en missende functionaliteiten die ervoor zorgen dat de ervaring niet feilloos is. Voor wie overweegt om de headset in huis te halen: hij staat momenteel ook knap afgeprijsd aan € 129,99 , wat eigenlijk een fantastische deal is.

Pro

  • Enorm comfortabel
  • Geluidskwaliteit
  • Stijlvol design
  • Oplaadstation

Con

  • Instellen van de grootte
  • Geen USB-C aansluiting
  • Microfoon niet los te koppelen
  • Geen mogelijkheid om bedraad te gebruiken
  • PS5 herkent niet of de headset aan of uit staat
8

Over

Uitgever

  1. Nacon
 
Terug
Bovenaan