Techreview: HyperX Cloud III Wireless

Wie de laatste jaren één of meerdere e-sportsscènes gevolgd heeft, zij het shooters of andere genres, zal de voorganger ongetwijfeld al opgemerkt hebben. De zwart-rode toets valt namelijk al snel op als iemand van dichtbij in beeld komt. Na ondertussen al acht jaar prominent aanwezig te zijn, werd het tijd voor HyperX om een opvolger op de markt te brengen. Aangezien het oudere broertje gelauwerd werd om zijn prestaties en comfort zoek ik uit of deze vernieuwde versie een waardige opvolger is.

De HyperX Cloud III Wireless-headset is dus de logische opvolger van de - tromgeroffel - Cloud II-versie. Opnieuw is er de keuze tussen een volledig zwarte of zwart-rode variant. Ik kreeg de kans om de zwarte versie uit te testen, al zullen vele gamers ondertussen de zwart-rode versie verkiezen. Het is niet onwaarschijnlijk dat er velen onder jullie de voorganger gebruikt hebben, zo heeft ondergetekende ook jarenlang de bedrade versie gebruikt en was ik er ook zeer tevreden van.


Duurzaam en comfortabel

Deze headset onderscheidt zich door zijn opmerkelijke duurzaamheid en het gebruik van hoogwaardige materialen, wat al direct duidelijk is na het openen van de doos. Met lederen oorschelpen en een stevige constructie biedt de headset niet alleen een zeer goede bouwkwaliteit, maar ook een uiterst aangename draagervaring. Het duurzame ontwerp zorgt ervoor dat de headset geschikt is voor dagelijks gebruik en vervoer, terwijl de lederen oorschelpen een comfortabel gevoel op de oren behouden, zelfs tijdens langdurig gebruik. De zachte materialen dragen bij aan het comfort, waardoor ik ook volledig kon opgaan in een game of film zonder ongemakkelijk aan te voelen.

Het comfort blijft dus tijdens langere sessies zeker behouden, vooral dankzij het ergonomische ontwerp dat niet te hard aansluit op het hoofd, maar ook wegens de kwaliteit van de gebruikte materialen waardoor de headset toch licht blijft. Zelf na meerdere uren gebruik op dezelfde dag, want ik gebruikte hem zowel tijdens het werk als aansluitend om te gamen. Ik had dan ook de volledig zwarte versie, die nét iets minder opvalt als de zwart-rode variant, waardoor die ook perfect dient op kantoor. Dit alles draagt hard bij aan de algemene tevredenheid en maakt de headset ideaal voor zowel lange gamingsessies, uitgebreide luistersessies en voor werkgerelateerde doeleinden.


Connectiviteit en batterijduur

Jammer genoeg is er enkel de mogelijkheid om te verbinden met de meegeleverde 2.4Ghz USB-dongle, wat uiteraard wel resulteert in een betrouwbare en stabiele draadloze verbinding. Dit is veruit de meest aangewezen manier en zorgt voor een eenvoudige plug-and-play ervaring, maar het ontbreken van bluetooth kan toch een beperking zijn voor sommige gebruikers. Dit maakt de headset dus minder geschikt voor gebruik met bijvoorbeeld de smartphone of meerdere toestellen tegelijkertijd. Wat betreft de batterijduur worden er wel indrukwekkende prestaties geleverd. En hoewel de aangegeven 120 uur mogelijk een lichte overschatting lijkt, blijkt de batterijduur toch meer dan voldoende voor meerdere dagen na elkaar aan uitgebreide gamingsessies en ander gebruik.

Een ander aspect dat bijdraagt aan de aangename ervaring is de eenvoudige NGENUITY-software. Dit biedt niet alleen handige instellingen, maar stelt gebruikers ook in staat om de audio-ervaring aan te passen aan hun persoonlijke voorkeuren. De intuïtieve bediening en equalizer maken het gemakkelijk om de audio-output te finetunen, waardoor de headset zich kan aanpassen aan je luisterbehoeften. Handig is tevens het zakje dat meegeleverd wordt, waardoor je alles gemakkelijk kan meenemen. Al had ik graag twee compartimenten gezien, waarbij vooral de toebehoren veiliger kunnen bijgehouden worden door bijvoorbeeld een ritsluiting.


Audiokwaliteit en prestaties

Na uitvoerige testen met verschillende games en het beluisteren van diverse multimedia, valt op dat de basprestaties iets achterblijven in vergelijking met sommige andere gaming headsets op de markt. Echter, HyperX compenseert dit eenvoudig door voorgemaakte instellingen mee te leveren in de NGENUITY-software voor de equalizer. Die zijn snel in te schakelen om bijvoorbeeld de bas op te drijven. Hierdoor kan je zeer snel schakelen tussen je favoriete profielen voor bijvoorbeeld games of muziek. Ook kan je alles naar je persoonlijke voorkeur aanpassen voor bijvoorbeeld verschillende toepassingen en die instellingen opslaan om automatisch actief te worden als je een specifiek programma opstart.

Een belangrijk onderdeel dat ik zeker nog wil vermelden is de afneembare microfoon, die boven mijn verwachtingen presteert. De helderheid van de opnames en de effectieve ruisonderdrukking zorgen voor een uitstekende communicatie tijdens gamingsessies of online werkvergaderingen. De microfoon presteert dus beter dan de gemiddelde variant, zelfs in rumoerige omgevingen, wat de headset uiteindelijk ook veelzijdig maakt en geschikt voor heel veel toepassingen. Aan de linkeroorschelp zit de usb-c aansluiting om op te laden, een aan/uit-knop en een knop om de microfoon in of uit te schakelen. Aan de rechterzijde vinden we een draaiknop terug om het volume te regelen. De meegeleverde kabel is wel te kort om de headset te kunnen gebruiken tijdens het opladen, zorg dus voor een langer exemplaar als je dit van plan bent. Tevens kan je ook enkel en alleen via de draadloze verbinding gebruik maken van de HyperX Cloud III Wireless, maar dankzij de dongle merk je dus geen enkele vertraging op.

Conclusie

In het algemeen ben ik zeer tevreden met de prestaties en comfort van deze headset. We mogen spreken van een geslaagde combinatie van duurzaamheid, comfort, batterijduur en audiokwaliteit. Het ontbreken van bluetooth is wel een belangrijk punt als je bijvoorbeeld hoopt gemakkelijk je smartphone te koppelen. De dongle is dan nét te groot om zomaar aan te sluiten, al is het wel mogelijk en uitgetest, ook om te bellen. Wie andere gaming headsets gebruikt heeft zal al snel merken dat er standaard minder bas aanwezig is. Op zich geen minpunt want je hoort dan beter dat de lage en middelste tonen vrij mooi weergegeven worden voor een gaming headset. Met de NGENUITY software kan je het geluid wel snel bijregelen via meegeleverde equalizer-instellingen, wie dus graag wat meer bas heeft kan dit zonder problemen verhogen.

Pro

  • Stevig en duurzaam
  • Licht en comfortabel
  • Lange batterijduur
  • Mooie geluidsweergave voor een gaming headset

Con

  • Geen bluetooth
  • Enkel draadloos mogelijk
  • Zakje kon veiliger voor de toebehoren
8

Over

Gespeeld op

  1. PC

Fabrikant

  1. HP
  2. HyperX
 
Terug
Bovenaan