Techreview: Trust GXT 415 Zirox

Een degelijke headset kan je game-ervaring best positief beïnvloeden, en je hoeft daarvoor niet altijd veel geld uit te geven. Dat weet ook het Nederlandse bedrijf Trust dat al veertig jaar meedraait in de hardware industrie. Daarom hebben ze sinds kort een budgetgamingheadset op de markt gebracht, de Trust GXT 415 Zirox. Is dit de budgetgamingheadset waar je al die tijd van gedroomd hebt? Lees het in deze review!

Wat mij meteen opviel aan de Trust GXT 415 Zirox is zijn subtiel design en ovale vorm. Ik koos voor de zwarte variant en die ziet er erg gestroomlijnd uit. Er zijn in totaal vier kleurvarianten te verkrijgen: blauw, roze, wit en zwart. De inklapbare microfoon zit netjes weggewerkt in de linkerschelp. Op diezelfde schelp vinden we ook twee schakelaars terug: eentje om de microfoon te dempen en eentje om het volume aan te passen. Da’s misschien een beetje overbodig, want je kan het volume ook regelen via een draaiknop op het snoer zelf. Het handige aan deze headset is dat je hem op zowat elk platform (dus op pc, laptop of console) kan gebruiken dankzij de 3,5 mm combi-jack. De kabel is twee meter lang en kan je dus gebruiken terwijl je in de zetel zit, als die tenminste niet te ver van je console staat…

Trust Zirox kleurvarianten.jpg

Wat met het draagcomfort?

Comfort ten top, zou je denken. En eerlijk gezegd heeft Trust flink zijn best gedaan voor een headset die maar een schamele € 20 kost. De hoofdband is aanpasbaar in grootte en de kussentjes zijn comfortabel, maar beginnen na een paar uur toch wat vervelend aan te voelen. De oorschelpen zijn ook aan de grotere kant, bij mij raakten ze bijvoorbeeld bijna mijn kaken, en dat zorgt wel voor een vervelend en ietwat knellend gevoel. Begrijp me niet verkeerd, in deze prijsklasse is het comfort oké, maar het is natuurlijk niet te vergelijken met duurdere varianten. Je krijgt hoe dan ook nooit het gevoel dat je een zware headset op je hoofd hebt staan. Dat is dan ook gewoon niet het geval want het ding weegt maar 244 gram. Een nadeel is wel dat de oorschelpen niet draaien of kantelen, iets wat ik persoonlijk erg belangrijk vind in een headset.

Prima geluidskwaliteit, minder draagcomfort.


Het geluid dat je out of the box krijgt bij deze headset is erg mooi. Tijdens een match Call of Duty hoorde ik perfect vanwaar de schoten kwamen en waar de vijand zich bevond. Je kan natuurlijk meer doen met deze headset dan enkel gamen. Ik heb het apparaatje ook getest terwijl ik naar muziek luisterde of genoot van een filmpje. Maar daar liet de headset voor mij wat steken vallen. Niet dat ik perfectie verwachtte, maar als ik héél kritisch ben, vond ik dat tijdens muziek luisteren de hoge en lage tonen wat door elkaar vloeiden en dat de bas wat tegenviel. Ik kan het ook bijna niet laten om te vergelijken met headsets uit hogere prijsklassen, maar dat zou niet echt eerlijk zijn. Als je de headset op zichzelf bekijkt kan de geluidskwaliteit zeker opboksen tegen alternatieven van 50 of 60 euro. Ik wilde toch eens bekijken hoeveel unreached potential er in de headset zat na wat getweak, dus pakte ik er een equalizer bij. Wat bleek: er zit nog heel veel rek op het out of the box geluid, en je kan er echt wel prachtige geluiden uit pompen.

Zirox.jpg

Conclusie

Deze plug & play headset is geweldig in zijn prijsklasse. Mensen die op zoek zijn naar een budgetheadset met prima geluidskwaliteit, en die het niet erg vinden om in te boeten op comfort, moeten wat mij betreft niet twijfelen. Vergeet zeker ook niet het geluid in te stellen naar jouw wens, want het geluid kan nog een pak mooier. Dikke pluim voor Trust, ik ben nu al benieuwd wat de opvolger allemaal te bieden zal hebben.

Pro

  • Prima geluidskwaliteit voor deze prijs
  • Mooi design

Con

  • Ergonomie laat te wensen over
  • Plastic
7
 
Terug
Bovenaan