Techreview: Trust GXT 391 Thian Wireless Gaming Headset

Niet enkel EPOS, Thrustmaster, Razer en Logitech G brengen met enige regelmaat gaming headsets op de markt. Ook Trust probeert een graantje mee te pikken door nu en dan wat hardware en randapparatuur uit te brengen. Het van oorsprong Nederlandse bedrijf stuurde ons hun nieuwste headset op om aan de tand te voelen, de Trust GXT 391 Thian Wireless Gaming Headset. Dat is alvast een mond vol, maar kunnen de oortjes evenzeer genieten van wat er uit de speakers komt?

Bij BeyondGaming hebben we de eer af en toe headsets te mogen reviewen van diverse merken. Nu is het de beurt aan Trust, waarbij het de eerste keer is dat we een headset van hen reviewen. Het eerste wat opvalt is de merkwaardig kleine verpakking. Meestal worden headsets in iets grotere dozen geleverd, waardoor het op het eerste zicht leek dat het om een headset voor kinderen zou gaan. Niets in minder waar, want na het openen van de doos wordt duidelijk dat het om een volwaardige, draadloze headset gaat.

Thian 1.png

Goed voor de natuur

Op de doos prijkt dat de headset gemaakt is van gerecycleerde materialen, waardoor dit stukje technologie toch natuurvriendelijker is dan menig ander product uit dezelfde categorie. Daarnaast wordt er ook nog melding gemaakt van een speeltijd van dertien uur en comfortabele over-ear pads. In deze review weet je of die claims waargemaakt worden. De headset zelf ziet er redelijk basic uit, zonder een al te fancy afwerking. Je zet een zwart toestel met witte accenten op je hoofd, met op de oorschelpen en de hoofdband de merknaam. De oorschelpen en onderzijde van de hoofdband bestaan uit kunstleder, terwijl de overige delen uit mat plastic gemaakt zijn. Daarnaast heb je aan de linkerzijde van het toestel nog een armmicrofoon, dus geen ingebouwde deze keer.

De GXT 391 Thian is een goede middenklasser.


Bij de claim van comfortabele over-ear oorschelpen stel ik mij onmiddellijk vragen. De openingen waarin je oren passen, zijn ontzettend klein. Mijn oren passen er niet in, waardoor het voor mij on-ear oorschelpen zijn. Comfortabel zitten doet de headset in principe wel, maar toch prefereer ik over-ear oorschelpen. Daardoor kan ik net wat intenser genieten van wat de headset te bieden heeft en ik vind dat persoonlijk toch comfortabeler. De Thian kun je gebruiken voor het alledaagse gebruik en werkt op de meeste toestellen. Om een draadloze verbinding tot stand te brengen, moet je gebruikmaken van de bijgeleverde USB-dongle. Dit werkt naadloos op pc en de meeste consoles. Heb je een toestel waarbij je de USB-dongle niet kunt inpluggen, dan biedt de bijgeleverde audiokabel wel soelaas.

Thian 2.png

Accuduur ondermaats, prestaties zelf gewoon oké

Wat ook onmiddellijk opvalt eens je de headset opneemt, is het gewicht van net boven de tweehonderd gram. Daardoor kun je het toestel lang op je hoofd houden zonder er hinder van te ondervinden. Daarnaast is de Thian ontzettend flexibel. Qua plooiwerk kun je er straffe toeren mee uithalen, waardoor het apparaat zeker tegen een stootje (of twintig) kan. Hierdoor ben ik wel aangenaam verrast. Wat echter tegenvalt, is de oplaadkabel van iets meer dan dertig centimeter. Dat is gewoonweg te kort. De 3.5mm-audiokabel is met z'n 120 centimeter wel lang genoeg. Wat ik nog als een minpunt ervaar, is de accuduur. De dertien uur die op de doos prijkt, wordt met twaalf uur werkelijke tijd bijna gehaald. Maar dat is te kort. De concurrentie doet het in dezelfde prijsklasse met zo'n vijftien uur werkelijke tijd toch een stuk beter.

Het belangrijkste bij een headset is natuurlijk het geluid en op dit vlak doet de Thian wat het moet doen. Verwacht geen hoogwaardige audio die een stuk duurdere headsets wel leveren, maar audio die hoort bij de adviesprijs van 69,99 euro. Vooral door de bas ben ik aangenaam verrast. Zowel in games als bij het bekijken van films weet de bas goed te presteren. Ook de microfoon doet wat het moet doen. Online speel ik enkel op PlayStation 5 en daar hadden de medespelers geen opmerkingen. Ook audiochats op pc vormden geen probleem bij de verstaanbaarheid (mijn dialect uitgezonderd), dus deze Trust Thian doet op het vlak van audio wat ervan wordt verwacht.

Conclusie

De Trust GXT 391 Thian Wireless Gaming Headset is een headset die met gerecycleerde materialen werd gemaakt. De bouwkwaliteit is bijzonder goed en de Thian ziet er zeker niet slecht uit. De geproduceerde tonen zijn degelijk. Niets meer en niets minder dan wat je kunt verwachten van een headset van om en bij de zeventig euro. De Thian zit goed op je hoofd door z'n lage gewicht, maar de openingen van de over-ear pads zijn te klein. Daarnaast stelt de accuduur toch wat teleur.

Pro

  • Zeer licht
  • Héél flexibel
  • Zeer aangenaam geluid
  • Zowel draadloos als bedraad te gebruiken

Con

  • Te kleine over-ear pads
  • Accuduur mocht wat langer
  • Oplaadkabel te kort
7
 
Terug
Bovenaan