Techreview: Razer BlackShark V2 Pro 2023

Razer is geen onbekende fabrikant als het aankomt op headsets of andere apparatuur voor gamers. Zo heeft het ook muizen, toetsenborden, controllers en een pak meer in het aanbod. In het verleden mochten we al Razer-headsets reviewen, waaronder de Razer Barracuda Pro en de Razer Kaira for PlayStation. Nu is het weer tijd voor wat nieuws, want de fabrikant nam de Razer BlackShark onder handen en liet me kennismaken met de Razer BlackShark V2 Pro.

Fabrikant Razer is zot van groen en dat vertaalt zich ook naar de uiterlijk van de doos. Net zoals bij de Razer Barracuda Pro wordt de headset geleverd in een stevige zwart/groene doos. Vooraan prijkt de headset, terwijl op de achterzijde enkele belangrijke features worden vermeld. Aan de binnenzijde vind je dan uiteraard het hele hebben en houden terug, mooi verpakt in schokdempend schuim. Naast de headset zelf, in dit geval de Razer BlackShark V2 Pro White Edition, is er ook een USB-dongle, een demonteerbare microfoon, een USB-C kabel en een USB-C verlengkabel aanwezig. Naast deze witte variant is er trouwens ook een zwart exemplaar beschikbaar.

Razer 2.jpg

Uitzicht​

Net zoals veel headsets tegenwoordig kun je de Razer BlackShark V2 Pro zowel draadloos als met kabel gebruiken. Mijn voorkeur gaat altijd uit naar draadloos, aangezien hierbij het comfort toch iets groter is. Bij het aansluiten van de headset op de pc, in dit geval met de bijgeleverde USB-dongle, maakt de headset automatisch verbinding. Daarnaast wordt de reeds geïnstalleerde Razer Gaming Software automatisch opgestart. Hierin kun je selecteren welke onderdelen je wil installeren, waaronder bijvoorbeeld Razer Synapse. Deze krachtige software stelt je in staat om zo goed als elk Razer-product naar eigen wens te configureren en ook voor deze nieuwe headset is dat het geval. Zo is er heel wat in te stellen, waarover later meer.

De Razer BlackShark V2 Pro is net zoals de voorganger gemaakt uit een kwalitatieve combinatie van aluminium, stof en plastic. Zo bestaat de hoofdband aan de onderzijde uit traagschuim afgewerkt met stof, terwijl de bovenzijde uit kunstleder bestaat. Uiteraard mag de naam van de fabrikant hierop niet ontbreken. Ook de oorkussens bestaan uit traagschuim en stof. Die oorschelpen zijn erg ruim, waardoor die volledig om je oren passen. Persoonlijk vind ik de oorkussens net iets te zacht, waardoor de 50 mm-drivers net tegen mijn oren drukken. Veel invloed op het draagcomfort heeft het echter niet. De headset past voorts erg goed op het hoofd en door het gewicht van 336 gram (inclusief microfoon) is het toestel ook niet te zwaar om langere tijd te gamen.

Razer 1.jpg

Batterij blijft gaan​

Ik vertelde al dat de headset zowel draadloos als met kabel te gebruiken is. Bij draadloos gamen is de batterijduur natuurlijk een belangrijk element en op dat vlak stelt deze nieuwe Razer-headset niet teleur. Op papier zou de batterij maar liefst zeventig uur meegaan, maar daar trek je in de praktijk toch zo'n tien tot twintig uur af. Vooral de instellingen hebben een invloed op de batterijduur, waaronder uiteraard het volume. Ik ben niet echt een stille genieter en het volume mag hier altijd een tandje hoger staan, dus neem ik genoegen met de iets kortere batterijduur. Hoe dan ook blijft het aantal speeluren voor een nieuwe oplaadbeurt fenomenaal, dus klagen wordt er zeker niet gedaan. Daarnaast zou je tot zes uur kunnen gamen na vijftien minuten opladen.

Het volume wordt via de linkeroorschelp geregeld. Deze keer niet met een ingebouwd wieltje, maar een exemplaar dat uitsteekt. Daarnaast kun je op diezelfde oorschelp de microfoon verbinden via de 3,5 mm-aansluiting. Ook de microfoon dempen, de headset aanzetten en opladen gebeurt aan de linkerzijde. Daarnaast vind je er ook een statuslampje terug. Op de rechteroorschelp zit maar één functie. Hier kun je wisselen tussen de verschillende geluidsprofielen, gaande van custom en game naar bijvoorbeeld music of movie. Hou je diezelfde toets drie seconden ingedrukt, dan schakel je naar de verschillende gameprofielen, waarover ik het in volgende paragraaf heb. De headset zelf is ook via de software te updaten. Razer is daar trouwens actief mee bezig, want op korte tijd heb ik twee meldingen om te updaten ontvangen.


Software​

Razer Synapse is een belangrijk iets als het aankomt op Razer-producten. Bij de Razer BlackShark V2 Pro kun je bijvoorbeeld de vier standaardprofielen aanpassen. Al snel wordt duidelijk dat de bas hoger is bij films en muziek in vergelijking met games, maar dat kun je via enkele sliders naar eigen wens aanpassen. Maar liefst tien tonen kunnen ingesteld worden, gaande van sub bas naar midrange en treble. Daar houdt het niet op, want in principe is deze nieuwe headset gemaakt voor esporters. Ook zij kunnen hun hart ophalen in enkele extra presets. Vijf van de belangrijkste shooters hebben elk hun eigen voorinstellingen. Zo kunnen Apex Legends, Call of Duty, Counter-Strike: Global Offensive, Fortnite en Valorant gekozen en aangepast worden. Zo kun je onder andere de voetstappen, radiocommando's of gliding instellen bij enkele van de games. Zelf heb ik te weinig kennis van zaken over deze aspecten, dus liet ik de standaardinstellingen staan bij het spelen van Fortnite en Call of Duty: Modern Warfare II.

Razer weet wat professionele gamers willen.


Qua games kun je bij Razer-headsets eigenlijk nooit echt klagen als het op geluid aankomt, want dankzij Razers THX Spatial Audio geniet je sowieso van een erg immersieve ervaring. Let wel dat dit enkel beschikbaar is op Windows-platformen, waardoor je die functie op bijvoorbeeld de Nintendo Switch, PlayStation 5 of Steam Deck niet hebt. Toch biedt de Razer BlackShark V2 Pro ook op die platformen genoeg kwaliteit, al komt er zoals gewoonlijk wel een kostprijs bij kijken. Razer is niet bepaald de goedkoopste fabrikant. Voor deze headset tel je bijvoorbeeld 229,99 euro neer. Dat is opnieuw niet goedkoop, al krijg je er wel altijd heel degelijke kwaliteit voor terug. Het enige dat ik wat mis, is actieve ruisonderdrukking. Op zich houden de mooi afsluitende oorkussens heel wat geluid tegen, al verkies ik toch een actievere variant.

Waar ik het ook iets moeilijker mee heb, is de hoogte-afstelling van de headset. Normaal wordt er gewerkt via een kliksysteem, waardoor je telkens dezelfde hoogte behoudt. Bij de Razer BlackShark V2 Pro wordt dat achterwege gelaten. Zet je de headset onvoorzichtig af, dan heb je het vlaggen. De stalen glijders zitten net niet vast genoeg om als geheugen van de instelling te dienen. Bij de V1 kon je die vastdraaien met duimschroeven. De 2023-variant van de BlackShark V2 Pro heeft trouwens enkele verbeteringen tegenover de versie uit 2020. Zo is de batterijduur maal drie gegaan, werd de ondertussen bejaarde Micro USB-aansluiting ingeruild voor het moderne USB-C en werd de algemene bouwkwaliteit verbeterd. Vergelijken kan ik echter niet doen, dus hier geloven we Razer op z'n woord.

BlackShark front.png

Conclusie

De Razer BlackShark V2 Pro 2023 is een zeer degelijke headset die voortbouwde op het succes van de voorganger uit 2020. De batterijduur werd verdrievoudigd en haalt in theorie zeventig uur, terwijl ook de bouwkwaliteit onder handen werd genomen. Deze headset is in principe gemaakt voor esporters en dat is te zien aan de presets. Zo vind je in de headset kant en klare instellingen voor shooters als Fortnite en Call of Duty. Die kun je trouwens met de gratis Razer Gaming Software volledig naar wens aanpassen. Helaas bevat de headset geen actieve ruisonderdrukking en dien je 229,99 euro neer te tellen voor de Razer BlackShark V2 Pro 2023. Dat is geen kleine hap uit het budget.

Pro

  • Zit zeer comfortabel
  • Heel wat instellingen aan te passen
  • Een pak kant en klare presets
  • Sterke bouwkwaliteit

Con

  • Geen actieve ruisonderdrukking
  • Hoogte-instelling
  • Niet van de goedkoopste
8

Over

Fabrikant

  1. Razer
 
Terug
Bovenaan