Techreview: Razer Barracuda Pro

Laat me direct starten waarmee ik normaal zou eindigen: wie zijn oren wil verwennen, is met een Razer Barracuda Pro aan het goede adres. Een heel degelijk ontwerp, perfecte ergonomie, een goede batterijduur en meer zorgen ervoor dat dit toestel mijn favoriete headset is geworden. De prijs is absoluut niet min, want je telt er toch zo'n 290 euro voor neer, dus dat kan voor velen een struikelblok zijn. Waarom deze headset - ondanks de hoge(re) prijszetting - punten scoort, lees je in deze review.

Onlangs heeft Razer een nieuwe Barracuda line-up aangekondigd en ondertussen zijn de drie nieuwe toestellen op de markt gebracht. De Razer Barracuda X is er voor degenen die willen genieten van de Razer-ervaring, maar er een beperkt budget voor over hebben. Dat toestel kost 120 euro. Een prijsklasse hoger vind je de Razer Barracuda. Hiervoor betaal je 190 euro en je krijgt er uiteraard een aantal extra zaken voor in de plaats. Deze twee toestellen kon ik niet testen, maar Razer stuurde me wel de Razer Barracuda Pro op. Een van de paradepaardjes van het merk en onlogisch is dat niet. Zowel voor pc als console biedt de headset wat je ervan verwacht en ook bij muziek en telefoontjes moet het toestel niet onderdoen voor de concurrentie.

Razer 1.jpg


Premium ervaring

De ervaring begint al bij het openen van de doos. In de doos zit namelijk nog een doos, waarin een opbergkoffer zit. In die koffer met ritssluiting vind je dan de Razer Barracuda Pro terug. De presentatie is erg knap, de dozen zijn van heel degelijke kwaliteit (maar smijt je in de meeste gevallen toch weg) en de opbergkoffer is tot in de puntjes afgewerkt. De harde behuizing van de koffer kan tegen een stootje, iets wat handig is als je je headset regelmatig wil meenemen op verplaatsing. In de opbergkoffer zit er, naast de headset zelf natuurlijk, ook een opbergvakje voor enkele andere componenten: een USB-ontvanger, een USB-C oplaadkabel en een USB-C verlengkabel. Daarmee heb je alles om met de headset aan de slag te gaan. De presentatie is alvast top te noemen, maar belangrijker is natuurlijk de headset in kwestie.

De Razer Barracuda Pro stelt niet teleur.


De USB-C dongle wordt gebruikt om draadloos verbinding te maken, maar heb je niet per se altijd nodig. Zo is het ook mogelijk om via Bluetooth verbinding te maken indien je toestel over die mogelijkheid beschikt. Uiteraard kun je de headset ook bedraad gebruiken, al doe ik dat amper tot nooit en enkel wanneer de batterij opgeladen dient te worden. Een nadeel(tje) aan deze Razer Barracuda Pro (kortweg Barracuda Pro) is dat je de Bluetooth- en draadloze verbinding via de bijgeleverde dongle niet gelijktijdig kunt gebruiken.

Razer 2.jpg


Subliem draagcomfort

Een van de belangrijkste elementen van een headset is het comfort. Bij de Barracuda Pro is dit gewoonweg subliem. De hoofdband is aan de onderzijde behoorlijk zacht en bestaat uit kunstleer. Hetzelfde geldt voor de oorschelpen. Ik moet toegeven dat ik graag grote oorschelpen heb en deze headset stelt op dit vlak niet teleur. De over-ear oorschelpen zijn zowel in hoogte, breedte als diepte meer dan voldoende en zo heb ik het graag. Ze passen over eender welk oor en drukken er niet op zoals sommige andere 'over-ear'-exemplaren waarin je amper een scampi krijgt. Daarnaast bestaan ze uit heel zacht schuim. Eerlijk gezegd misschien iets té zacht, maar hinder heb ik er, na véél testen, niet van ondervonden.

De oorschelpen zijn daarnaast draaibaar rond de Z-as en zijn ook nog kantelbaar, waardoor de headset perfect op je hoofd geplaatst kan worden. Zoals gewoonlijk kun je ook de hoogte van de headset verstellen met een kliksysteem aan de hoofdband. Wat ook bijdraagt aan het comfort, is het gewicht. Met zo'n 340 gram is het niet van de lichtste headsets op de markt, doch stoort het gewicht op geen moment. Door het hoge draagcomfort ervaarde ik het iets hogere gewicht niet als een storend element. Dat gewicht heeft natuurlijk een reden: het materiaal waaruit de headset werd gemaakt. Op het verschuifsysteem in de hoofdband na (om de hoogte in te stellen) bestaat alles uit duurzaam, stevig plastic. Mocht je het ooit nodig achten: je kunt nogal bruut met de headset omgaan zonder dat er iets knakt.

Razer 3.jpg


Enkele functies

Laten we dan even naar de functies kijken. Op de linker oorschelp vind je onder andere de USB-C poort om op te laden of een bekabelde verbinding te maken, een aan/uit-knop voor je microfoon en een volumewieltje. Uiteraard mag de aan/uit-knop zelf niet ontbreken. Deze dien je enkele seconden ingedrukt te houden om de headset aan of uit te zetten, waarna een stem in de oorschelp weerklinkt. Rechts vind je slechts één knop, eentje die meerdere functies geniet indien je het zo instelt. Standaard kun je er de actieve ruisonderdrukking mee aan- of uitzetten en bij dubbel klikken maak je verbinding met bluetooth of schakel je die weer uit. Een aparte knop was handiger geweest. En hoewel alles mooi uitgelegd staat in de online handleiding, vind ik het niet altijd even gebruiksvriendelijk.

Het prijskaartje is hoog, maar je krijgt er veel voor terug.


Qua microfoon vind ik het een voordeel dat deze is ingewerkt. In veel gevallen zorgt dat voor wat ruis aan de andere kant van de 'lijn', maar de actieve ruisonderdrukking zorgt ervoor dat alles bijzonder helder klinkt. Nog een voordeel van een ingewerkte microfoon is dat er geen arm in de weg zit. Instellingen aanpassen aan zowel de audio als de microfoon kun je doen in de Razer Audio-app die, in tegenstelling tot enkele apps van concurrenten, wél gebruiksvriendelijk is en zowel op Android als iOS gebruikt kan worden. Naast de instellingen zelf zie je ook het batterijpercentage en je kunt zelfs enkele profielen instellen, waardoor je het geluid kunt instellen hoe je het zelf graag hebt.

Razer 4.jpg


Eerst 'plattekes'

Hét belangrijkste punt aan een headset is uiteraard het geproduceerde geluid. Bij deze headset ligt de focus uiteraard op gamers, al vind je in de presets van de app bijvoorbeeld ook een filmprofiel, wat leuk meegenomen is. Zelf kijk ik altijd naar een film met mijn home cinemasysteem, dus heb ik dit niet getest. Ook mijn focus bij deze Barracuda Pro ligt bij games en op dat vlak ben ik totaal niet teleurgesteld. De Bio-Cellulose 50mm drivers leveren geluid als geen ander, al zijn enkele aanpassingen wel vereist. Uit de doos komt alles nogal plattekes over terwijl ik zelf graag wat extra bas heb. Ook de hoge tonen laten niet echt van zich horen zonder dat je specifiek wat aan de instellingen aanpast. Afsluiten doe ik met de batterij. De doos spreekt van veertig uur en precies getimed heb ik dat niet gedaan. Wel heb ik tijdens mijn drie weken ervaring met deze headset het toestel maar twee keer moeten opladen en dat is gewoon aangenaam. Ik zit echt niet te wachten op een headset die elke dag opnieuw moet opgeladen worden.

Conclusie

De Razer Barracuda Pro is op vlak van draagcomfort de beste headset die ik heb getest, en dat zijn er ondertussen wel al enkele. De geteste EPOS-headsets zijn al aardig qua comfort en premium look and feel, maar deze Razer doet het net een tikkeltje beter. Ook de accuduur stelt met veertig uur op papier niet teleur en de gebruiksvriendelijke app tilt je ervaring naar een hoger niveau. Uit de doos is het geluid nogal plat, maar eens je weet aan welke instellingen je een draai moet geven, dan kun je je oren verwennen met héél wat lekkers.

Pro

  • Batterijduur
  • Geen storende armmicrofoon
  • Zowel draadloos als bedraad te gebruiken
  • Premium op elk vlak
  • Kan met twee toestellen tegelijk verbinden

Con

  • Niet goedkoop
  • Niet alle functies even gebruiksvriendelijk
8.5

Over

 
Terug
Bovenaan