Groep F (BELGIË, Canada, Marokko, Kroatië)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik wil allesbehalve Martinez verdedigen maar in 2018 ploetert hij toch wat strategie bij elkaar. Tegen Brazilië Lukaku die dieper zakt en naar rechts duikt (puur gepikt van wat hij toen bij Manchester United deed maar bon) En tegen Frankrijk die poging tot balvast middenveld met de dikke pech dat Dembélé toen ineens besloot om zo onbalvast te zijn. (Ik neem Mousa niets kwalijk.)
Tegen Frankrijk werd gewoon duidelijk dat onze kern niet diep genoeg was. De uitsluiting van Meunier door zijn gele kaart tegen Brazilië moest opgevangen worden door Chadli op de rechtsback te zetten. Dat maakte vooral op aanvallend vlak toen een enorm verschil uit.

“Er zijn geen problemen in de ploeg. Na Marokko was er geen verhitte discussie."

Dus alles wat in de media kwam is gelogen en niet waar
Typisch gedrag natuurlijk, alles ontkennen - alles is hier goed, lachen op training. Dat mensen dit zelf nog geloven. Alsof er met 1 groepsgesprek alles ineens opgelost is en we 5 niveaus hoger gaan spelen.

Natuurlijk zit het helemaal scheef in de groep, relatie met de trainer verziekt, etc. Maar na het WK zal alles wel stelselmatig naar buiten komen.

Laatst bewerkt:
Zelfs al had hij geen hand in die 3e plaats op het WK (en ik ben er 100% zeker van dat we met Wilmots nooit aan die 3e plek zouden geraakt zijn) had het gewoon pure waanzin geweest om die man te ontslaan na de beste prestatie op een groot toernooi ooit...
Dan mag je nog kritiek gehad hebben op zijn tactisch inzicht toen, en laat ons eerlijk zijn, bij 99% vh volk hier is dat nu felle klap achteraf en die ene overgebleven % zal zelfs zeiken als we de finale maar met 2-0 winnen omdat er ergens een open kans gemist wordt. Het had gewoon echt not done geweest om dan Martinez te ontslaan.

Na het EK had hij uiteraard àltijd moeten vliegen. Het is onbegrijpelijk en puur amateurisme dat ze hem al een contractverlenging aanboden voor het toernooi begon. De match tegen Italië had het duidelijk moeten zijn dat Roberto geen tactisch genie is, geen plan B heeft en dat zijn plan A serieuze mankementen begon te vertonen. Het jaar erop heeft al die vermoedens tot in den treurnis toe bevestigd en nog altijd hebben ze niet gereageerd. Dat mogen we de bond idd kwalijk nemen. Hadden ze toen kordater gereageerd hadden we nu waarschijnlijk aan het lullen geweest welke jongeling er mocht spelen in die overbodige match tegen de Kroaten.

Maar dat ze hem in '18 een nieuw contract gaven? Kom, dat had toen elke federatie, van eender wel land ter wereld, blindelings gedaan.

Zelfs al had hij geen hand in die 3e plaats op het WK (en ik ben er 100% zeker van dat we met Wilmots nooit aan die 3e plek zouden geraakt zijn) had het gewoon pure waanzin geweest om die man te ontslaan na de beste prestatie op een groot toernooi ooit...
Dan mag je nog kritiek gehad hebben op zijn tactisch inzicht toen, en laat ons eerlijk zijn, bij 99% vh volk hier is dat nu felle klap achteraf en die ene overgebleven % zal zelfs zeiken als we de finale maar met 2-0 winnen omdat er ergens een open kans gemist wordt. Het had gewoon echt not done geweest om dan Martinez te ontslaan.

Na het EK had hij uiteraard àltijd moeten vliegen. Het is onbegrijpelijk en puur amateurisme dat ze hem al een contractverlenging aanboden voor het toernooi begon. De match tegen Italië had het duidelijk moeten zijn dat Roberto geen tactisch genie is, geen plan B heeft en dat zijn plan A serieuze mankementen begon te vertonen. Het jaar erop heeft al die vermoedens tot in den treurnis toe bevestigd en nog altijd hebben ze niet gereageerd. Dat mogen we de bond idd kwalijk nemen. Hadden ze toen kordater gereageerd hadden we nu waarschijnlijk aan het lullen geweest welke jongeling er mocht spelen in die overbodige match tegen de Kroaten.

Maar dat ze hem in '18 een nieuw contract gaven? Kom, dat had toen elke federatie, van eender wel land ter wereld, blindelings gedaan.
Had Bobby al geen contractverlenging gekregen voor het WK2018? Idem trouwens met EK2020?

Stel dat Bobby voor Kroatië tabula rasa maakt. De dutsen eruit, jong bloed in de plaats, betere tactiek, nadien doorstoten tot halve finale, zouden jullie hem dan nog een nieuwe kans geven?

Ik zou nee zeggen, want hij had het al veel eerder moeten doen en niet met het mes op de keel.

Had Bobby al geen contractverlenging gekregen voor het WK2018? Idem trouwens met EK2020?

Stel dat Bobby voor Kroatië tabula rasa maakt. De dutsen eruit, jong bloed in de plaats, betere tactiek, nadien doorstoten tot halve finale, zouden jullie hem dan nog een nieuwe kans geven?

Ik zou nee zeggen, want hij had het al veel eerder moeten doen en niet met het mes op de keel.
Nee want enige reden dat hij dat zou doen is om als we zouden verliezen te kunnen zeggen "ziedet wel dat ze niet klaar zijn"

Typisch gedrag natuurlijk, alles ontkennen - alles is hier goed, lachen op training. Dat mensen dit zelf nog geloven. Alsof er met 1 groepsgesprek alles ineens opgelost is en we 5 niveaus hoger gaan spelen.

Natuurlijk zit het helemaal scheef in de groep, relatie met de trainer verziekt, etc. Maar na het WK zal alles wel stelselmatig naar buiten komen.
Het is toch iets tussen de twee hoor.

Zoals hier al vaak gezegd ondertussen, natuurlijk zal de sfeer niet top zijn. Zou ook wat vreemd zijn na 2 slechte wedstrijden (en ook een slechte aanloop hier naartoe). Alleen wordt nu weer alles uitvergroot en wordt er echt achter alles iets gezocht. Beste voorbeeld is nog een 'artikel' deze week over een foto waarbij de Duivels in een kring staan en KDB (als enige?) zijn teammaats niet vaspakt. Daar werd dan direct vanalles achter gezocht.

Doet me toch ook een beetje denken aan het WK 2002 hoor. Toen leek het ook alsof er elke dag 3 bommen ontploften in het Belgische kamp. Uiteindelijk winnen ze daarna nog knap van Rusland en spelen ze een fantastische (gezien hun beperkt talent) wedstrijd tegen Brazilië.

Die 'verziekte relatie' met de trainer zal zelfs heus nog wel meevallen. Het blijft ergens opmerkelijk dat er eigenlijk nog geen kritiek is geuit vanuit de spelersgroep naar de coach. Terwijl jongens als een Courtois zich duidelijk toch niet inhielden op het einde met Wilmots...

Neen, voor mij is het sowieso klaar. Soms moet je ook gewoon vernieuwen en Martinez heeft aangetoond heel veel moeite te hebben met die vernieuwing.

Ik moet wel eerlijk bekennen dat ik niet zou weten wie een realistische en goede opvolger zou zijn.

“Er zijn geen problemen in de ploeg. Na Marokko was er geen verhitte discussie."

Dus alles wat in de media kwam is gelogen en niet waar
2 zinnen later:

"We hoeven niet per se te weten te komen wie er gelekt heeft. Maar als we het toch weten, was het zijn laatste dag bij de Rode Duivels.”

Was het nu toch waar of niet waar Thibaut?!
Het kan nie alle2 tegelijk zijn hè
Het kan ook zijn dat iemand zaken aan 't opblazen is/valse zaken aan 't verspreiden is met als doel de boel te destabiliseren en Courtois en co daar lastig op zijn.

Brazilië-België was toch gewoon super goed gedaan van Martinez, die derde plaats is echt wel een deftige prestatie die zeker ook aan hem te danken was.

Het ek en dit wk lijken teleurstellend te worden, maar wk 2018 moet je echt niet van Martinez gaan afnemen.
Tegen Japan lopen we ons compleet vast en ondanks hier en daar wat kansjes is het een zeer gelijkopgaande match. Dat ondanks een groot intrinsiek klasseverschil tussen de twee ploegen. Het eerste land met een goede organisatie waar we tegen spelen, en de Duivels hebben geen idee hoe erdoor te geraken. Naarmate de match vorderde beginnen de frustraties te komen, beginnen we zonder nadenken meer risico's te nemen, stapelen de foutjes achterin zich op, en komen we 2-0 achter. Ik snap niet goed welke match je gezien had, want die Japanse goals waren toch echt geen verrassing op dat moment.

Op dat moment gaan de kopjes helemaal naar beneden en lijkt de match dood te bloeden, tot die kopbal van Vertonghen toevallig in doel waait. Japan wordt nerveus, België wordt wakker, en dan gaat Japan fenomenaal de fout in in blessuretijd. Waarschijnlijk in een ultieme poging om verlengingen te vermijden, aangezien ze het fysiek al moeilijk kregen. De 2-1 had niks te maken met tactiek, en de verbetering in het spel na die goal is volledig te danken aan het psychologisch effect van die goal, en niet aan wissels of whatever. Dat deze ommekeer werd toegeschreven aan de geniale wissels van Martinez, vind ik tot op vandaag lachwekkend.

Tegen Brazilië werden we 5 minuten weggetikt en ontsnappen we aan een tegengoal met die bal op de paal, waarna we wat geluk hebben en met een own-goal op voorsprong komen. Daarna is er een kortsluiting bij Brazilië, zeker met die pandoering tegen Duitsland in het achterhoofd, en op dat moment klopt de strategie van Martinez wél. Maar was het niet geweest van die own-goal, dan was het met zijn initieel plannetje een kwestie van tijd voor we op achterstand kwamen. En dan had misschien zelfs een pak slaag gevolgd.

In de tweede helft spelen we dan weer als kippen zonder kop en mogen we van geluk spreken dat Courtois in de goal staat.

Stond ik tijdens die matchen tegen Japan en Brazilië nukkig te klagen? Nee, ik vierde mee zoals iedereen. Integendeel, tegen Japan stond het gepeupel rondom mij, die nog nooit meer dan 5 voetbalmatchen gezien hadden, te klagen over die overroepen Duivels, terwijl ik me afzijdig hield. Maar na de match was ik wel nuchter genoeg om te zien dat we puur geluk hadden gehad, en dat dat niet kan blijven duren. Voetbal is veel meer een psychologisch spelletje dan wat mensen soms denken, en een klein gelukje op het juiste moment kan soms wonderen doen. Dat is wat er vooral gebeurd is in 2018.

Voor mij is de fout gebeurd bij de aanstelling van Martinez. Na dat WK kon je hem inderdaad niet buitensmijten, vandaar noem ik het een vergiftigd geschenk. Maar na de pandoering tegen Zwitserland en de jarenlang zwakke matchen van de Duivels die erop volgden, had er wel iets moeten gebeuren. Maar nee, de pers ging nog te gretig mee in het naar de mond praten van Martinez, om zich populair te maken bij het brede publiek.

Het palmares van Martinez en deze ploeg na dit WK is verschrikkelijk. Dus stel je voor wat er zou gebeurd zijn hadden we eruit gevlogen met 2-0 tegen Japan. Dan had iedereen hier met Martinez zitten lachen op dezelfde manier als met Wilmots. Maar door omstandigheden werkte het plannetje van Martinez, en werd hij door velen als een legende beschouwd. Het heeft jaren geduurd vooraleer hij zijn reputatie heeft kwijtgespeeld, ondanks dat er niks veranderd is sinds vier jaar geleden. Integendeel, de gouden generatie loopt op zijn einde, en we zijn compleet onvoorbereid op wat gaat volgen omdat Martinez niet wil aanvaarden dat we niet dezelfde ploeg hebben als een paar jaar geleden. Integendeel, "the best is yet to come", zegt hij.

Ik vind je een sympathieke mens hé, maar qua mening over de Rode Duivels staan we eigenlijk lijnrecht tegenover elkaar. Dat we 9 op de 10 keer gaan verliezen tegen Japan is misschien wat overdreven, maar het feit dat ik het 50/50 schat ondanks het kwaliteitsverschil, zegt ook genoeg. En dat we ons na die 2-0 nog konden redden, dat was effectief puur chance.
Ik ga enkel hier op in want ik vind ook dat er foute zaken leven over die match, zoveel jaar later. Tegen Japan zouden we na de eerste helft vlot 2/3-0 voorgestaan moeten hebben. Eerste helft was helemaal voor ons. Die vliegenvanger van een Kawashima deed voor 1 keer eens gewoon de hele match goeie reddingen. Ook de tweede helft ging dat nog een stuk door voor die counter waarbij Vertonghen de bal slecht controleerde en een zondagsschot dat er bij Courtois zelden ingaat.

Statistieken: 57% balbezit, 24 shots (versus 11), 10 corners (versus 6), 5 grote kansen (waarvan 4 gemist) versus 0, 1 keer het doelhout (versus 0), 14 schoten in de 16 (versus 7), 3 reddingen van de keeper versus 5 bij Japan, 57 duels gewonnen versus 45. We wonnen die match oververdiend hoor. Wel was het zo dat het vooral na de 2-2, nog een kwartiertje echt over en weer ging en beide ploegen op dat moment in evenwicht stonden.

Dat de kopjes na de 0-2 naar beneden gingen vond ik helemaal niet. Net ervoor nog mooie combinatie met Hazard tegen de paal. We waren echt aan 't pressen. Maar die bal viel er inderdaad in, dat wel.

Tegen Frankrijk werd gewoon duidelijk dat onze kern niet diep genoeg was. De uitsluiting van Meunier door zijn gele kaart tegen Brazilië moest opgevangen worden door Chadli op de rechtsback te zetten. Dat maakte vooral op aanvallend vlak toen een enorm verschil uit.
Dat en dat iedereen op zijn top moest spelen. Een Dembele kon een begenadigde dag hebben waarin hij zich kan meten met dat beestig duo van Frankrijk, maar hij gaf niet thuis en begon duels te verliezen die hij bijna nooit verloor.
Ook een Fellaini die dan een cruciale kopbal verliest achterin. De Bruyne en Lukaku niet bepaald in een goeie dag. Hazard vond ik toen wel heel goed maar kreeg dubbele dekking. Daar hadden anderen van moeten kunnen profiteren.

Dan kom je net iets te kort, op dat absolute topniveau. Daar botsten we op onze limiet. Geen schande.

Laatst bewerkt:
@Fusion uiteindelijk zijn we het eens dat Martinez geen topcoach is, dat hij na het WK '18 niet eruit moest/kon vliegen en dat de bond uiteindelijk te lang gewacht heeft met hem te vervangen.

Het enige waarin we verschillen is dat voor mij niet alles slecht is gegaan en voor min of meer wel.

Neen, voor mij is het sowieso klaar. Soms moet je ook gewoon vernieuwen en Martinez heeft aangetoond heel veel moeite te hebben met die vernieuwing.

Ik moet wel eerlijk bekennen dat ik niet zou weten wie een realistische en goede opvolger zou zijn.
Ik zie in Defour een bondscoach, Clement, telkens aangevuld met een sterke assistent, bvb. Sonck, Verheyen, Nilis? Mannen die het klappen van de zweep kennen, weten hoe het eraan toe gaat bij de Rode Duivels, maar ook durven hun nek uitsteken.
Moeilijke keuze.

Tegen Brazilië zat ik te bibberen op mijn stoel, bij wijze van spreken.

Maar ik weet nog goed dat ik tegen Japan steeds het gevoel had dat het nog wel in orde ging komen, zelfs na die 0-2. Omdat we toen echt wel gewoon de betere ploeg waren.

Tegen Brazilië zat ik te bibberen op mijn stoel, bij wijze van spreken.

Maar ik weet nog goed dat ik tegen Japan steeds het gevoel had dat het nog wel in orde ging komen, zelfs na die 0-2. Omdat we toen echt wel gewoon de betere ploeg waren.
Ik ook, had ook tegen Japan het idee dat het nog wel kon goedkomen. Dat is nu bij een 0-2 wel even anders.

Ik ga enkel hier op in want ik vind ook dat er foute zaken leven over die match, zoveel jaar later. Tegen Japan zouden we na de eerste helft vlot 2/3-0 voorgestaan moeten hebben. Eerste helft was helemaal voor ons. Die vliegenvanger van een Kawashima deed voor 1 keer eens gewoon de hele match goeie reddingen. Ook de tweede helft ging dat nog een stuk door voor die counter waarbij Vertonghen de bal slecht controleerde en een zondagsschot dat er bij Courtois zelden ingaat.

Statistieken: 57% balbezit, 24 shots (versus 11), 10 corners (versus 6), 5 grote kansen (waarvan 4 gemist) versus 0, 1 keer het doelhout (versus 0), 14 schoten in de 16 (versus 7), 3 reddingen van de keeper versus 5 bij Japan, 57 duels gewonnen versus 45. We wonnen die match oververdiend hoor. Wel was het zo dat het vooral na de 2-2, nog een kwartiertje echt over en weer ging en beide ploegen op dat moment in evenwicht stonden.

Dat de kopjes na de 0-2 naar beneden gingen vond ik helemaal niet. Net ervoor nog mooie combinatie met Hazard tegen de paal. We waren echt aan 't pressen. Maar die bal viel er inderdaad in, dat wel.
Lukaku liet die match inderdaad heel wat liggen, maar als we moeten 3-0 voorstaan aan de rust, dan ben jij aan het overdrijven hoor. 1 hele grote kans vab Lukaku, een paar semi-grote kansen, en dan wat onschuldige schotjes die niet gevaarlijk waren. Japan kreeg in die eerste helft ook twee enorme kansen. Als wij er 3 hadden moeten scoren, dan Japan toch ook gerust 1 of 2.

Die bal tegen de paal was nog voor de 0-2. Erna was weer een nieuwe misser van Lukaku. Maar ook Japan was heel dichtbij de 0-3.

Die statistieken zijn ook gewoon logisch na een match tegen Japan. We gaven achterin veel te veel weg tegen zo een ploeg, ook in de eerste helft.

Ik heb nog altijd het gevoel dat we de match tegen Frankrijk, als we die 10 keer speelden (met iedereen fit) we er 5 keer van zouden winnen. Die match lag echt in evenwicht. Terwijl als je naar die match tegen Brazilië kijkt ... speel die 10 keer en je verliest er 9 keer van.

Ik zie in Defour een bondscoach, Clement, telkens aangevuld met een sterke assistent, bvb. Sonck, Verheyen, Nilis? Mannen die het klappen van de zweep kennen, weten hoe het eraan toe gaat bij de Rode Duivels, maar ook durven hun nek uitsteken.
Moeilijke keuze.
Tja, het is een moeilijke. Ik heb echt geen idee. Ik zou zeggen Hein met zijn grote mond, maar ja, dat is nu ook geen Geweldenaar gebleken na Gent.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan