Ik heb amper fantasy gelezen tot nu toe maar zoek wat meer escapisme in het lezen waardoor ik terug wat naar het genre aan’t kijken ben.

Ik heb LOTR als kind gelezen en erna ben ik hier en daar nog wel eens aan een boek begonnen maar weinig kon me echt boeien. Eerlijk gezegd (en nu ga ik misschien een hele fanbase boos maken) omdat veel fantasy nogal een beetje kinderlijk over komt. :unsure: Ofwel proberen de auteurs dat dan precies wat te overcompenseren. Dit jaar de Broken Earth trilogie van NK Jemisin gelezen en dat vond ik wel mwah.

Maar! Nu heb ik iets gevonden dat me aan staat! Ik ben begonnen aan de Earthsea Cycle van Ursula K. Le Guin, heb die mooie geïllustreerde uitgave van alle boeken in één hardcover gekocht (want zo ben ik dan weer wel, meteen een hele reeks kopen van iets dat me misschien niet eens ligt). Dit bevalt me na één boek eigenlijk echt wel. Le Guin heeft een rustige, kalme en gewoon mooie schrijfstijl en het is eigenlijk ook… op een positieve manier afstandelijk? Kan het niet zo goed uitleggen maar het komt daardoor over als de overlevering van een oude legende of sage. Er gebeurt eigenlijk niet veel maar ik was wel geboeid, good stuff.
 
Ik vond Le Guins schrijfstijl altijd het meest lijken op die van wat oudere sf schrijvers zoals een Asimov of een Clarke. Met dat verschil dat haar personages wel nog gevoelens hebben.
 
Eerlijk gezegd (en nu ga ik misschien een hele fanbase boos maken) omdat veel fantasy nogal een beetje kinderlijk over komt. :unsure:
Op welke manier dan? Schrijfstijl, plot of personages?

Ik lees verschillende genres. Van heel af en toe wat Literatuur langst romcom naar crime/thriller naar fantasy en een beetje science fiction en alles wat er tussen/langst valt. Ik merk eigenlijk niet dat een genre meer (of minder) kinderlijk is als een ander. Maar misschien begrijp ik niet goed wat je bedoelt.
 
Op welke manier dan? Schrijfstijl, plot of personages?

Ik lees verschillende genres. Van heel af en toe wat Literatuur langst romcom naar crime/thriller naar fantasy en een beetje science fiction en alles wat er tussen/langst valt. Ik merk eigenlijk niet dat een genre meer (of minder) kinderlijk is als een ander. Maar misschien begrijp ik niet goed wat je bedoelt.
Hah, het is makkelijker zoiets te zeggen dan het effectief uit te leggen! Het zou eenvoudiger zijn als ik echt voorbeelden had maar het is te lang geleden dat ik de fantasyboeken gelezen heb die me dat gevoel gaven. Ik bedoel vooral ermee dat ik het gedacht heb dat ik veel van die boeken meer zou appreciëren als ik ze op jongere leeftijd had gelezen.

Ik heb nu zo'n beetje het vooroordeel dat veel fantasy vooral plotgedreven is met wat minder goed uitgewerkte personages en geschreven in een eerder eenvoudige stijl. Dat moet niet per se negatief zijn maar staat verder af van wat ik normaal lees. Alleen heb ik nu meer dan twee maanden amper iets gelezen wegens bepaalde redenen waardoor ik niet zoveel genot haalde uit mijn gewoonlijke boeken. Ik wou dan wat fantasyboeken een kans geven omdat die me door die puntjes die ik aanhaalde meer ontspannend leken.

En dan zie je dat het eerste boek dat ik koos eigenlijk helemaal niet overeen komt met die vooroordelen.
 
Maar! Nu heb ik iets gevonden dat me aan staat! Ik ben begonnen aan de Earthsea Cycle van Ursula K. Le Guin, heb die mooie geïllustreerde uitgave van alle boeken in één hardcover gekocht (want zo ben ik dan weer wel, meteen een hele reeks kopen van iets dat me misschien niet eens ligt). Dit bevalt me na één boek eigenlijk echt wel. Le Guin heeft een rustige, kalme en gewoon mooie schrijfstijl en het is eigenlijk ook… op een positieve manier afstandelijk? Kan het niet zo goed uitleggen maar het komt daardoor over als de overlevering van een oude legende of sage. Er gebeurt eigenlijk niet veel maar ik was wel geboeid, good stuff.
Ik ben er ook aan bezig, zelfde versie denk ik zelfs. Volledig mee eens.
 
Ik heb nu zo'n beetje het vooroordeel dat veel fantasy vooral plotgedreven is met wat minder goed uitgewerkte personages en geschreven in een eerder eenvoudige stijl.

Dit is wel zo :) al vind ik, zeker het simpel geschreven, voor veel fictie wel zo het geval is dat niet literaire is/probeert te zijn. Ik vind dit trouwens net een pluspunt. Ik lees graag boeken met een eenvoudige stijl zolang het maar niet simplistisch is. Ik ben dan ook iemand die voor 'less is more' is. Bij mij is een wat complexere schrijfstijl meer hit of miss.

Dat van de personages is helaas wel zo, terwijl dit juist mijn favoriete ding is aan een boek. Helaas moet ik als ik dit in een fantasy boek wil, soms wel wat zoeken. Ik denk dat dit trouwens een van de redenen is dat ik The Wheel of Time niet verder lees... de personages spreken mij niet genoeg aan om nog zoveel boeken te lezen 😅.

Ik ben opgegroeid met fantasy, en hoewel het genre verre van perfect is, vind ik het toch steeds zonde als het als 'kinderlijk' wordt weggezet. Dankzij de vele tv series en films en het grote aantal YA fantasy bestsellers, is de reputatie van fantasy volgens mij niet meer zo slecht als vroeger, maar het wordt toch nog vaak als minderwaardig gezien, helaas.
 
Ik heb amper fantasy gelezen tot nu toe maar zoek wat meer escapisme in het lezen waardoor ik terug wat naar het genre aan’t kijken ben.

Ik heb LOTR als kind gelezen en erna ben ik hier en daar nog wel eens aan een boek begonnen maar weinig kon me echt boeien. Eerlijk gezegd (en nu ga ik misschien een hele fanbase boos maken) omdat veel fantasy nogal een beetje kinderlijk over komt. :unsure: Ofwel proberen de auteurs dat dan precies wat te overcompenseren. Dit jaar de Broken Earth trilogie van NK Jemisin gelezen en dat vond ik wel mwah.

Eerlijk? Ik was een HP-fan als tiener en indertijd waren vele van andere HP-fans die ik kende precies ook fantasyliefhebbers. Ik las vooral veel historische fictie, maar doordat die allemaal zoveel fantasy lazen wilde ik me er ook wel eens aan wagen.

En ik deed dat dus. En het was precies alsof ieder boek dat ik vasthad iets was in de trant van een magiër/boerenjongen/whatever gaan op queeste. En dat zaten er tussen waar de schrijver een ganse pagina besteedde aan het beschrijven van het weer.
Mijn ding dus echt niet, dus ik heb jaren geen fantasyboek meer vastgehad (behalve Terry Pratchett). Ik had besloten dat het gewoon mijn genre niet was.
Tot een twee à drie jaar terug en sindsdien heb ik wel fantasyboeken ontdekt die me liggen en die ik fijn vond om te lezen.
Maar ik denk dat je me nog steeds geen boek moet aanraden in de trant van 'ze gaan op een queeste'.😄
 
Een ganse pagina besteden aan het weer is wel niet iets dat enkel voorkomt in Fantasy toch. Zat veel algemene fictie die superbeschrijvend zijn over allerlei randzaken.
 
Maar! Nu heb ik iets gevonden dat me aan staat! Ik ben begonnen aan de Earthsea Cycle van Ursula K. Le Guin, heb die mooie geïllustreerde uitgave van alle boeken in één hardcover gekocht (want zo ben ik dan weer wel, meteen een hele reeks kopen van iets dat me misschien niet eens ligt). Dit bevalt me na één boek eigenlijk echt wel. Le Guin heeft een rustige, kalme en gewoon mooie schrijfstijl en het is eigenlijk ook… op een positieve manier afstandelijk? Kan het niet zo goed uitleggen maar het komt daardoor over als de overlevering van een oude legende of sage. Er gebeurt eigenlijk niet veel maar ik was wel geboeid, good ststuff.
Ik heb enkel nog maar het eerste boek van de earthsea cycle gelezen, ik vond dat ook goed en ook vrij diep voor fantasy te zijn (waar ik qua diepgang meestal inderdaad niet al te veel van verwacht). Maar Ursula Le Guin vind ik het beste in haar scifi boeken. The Word for World is Forest vind ik echt schitterend en zou ik iedereen aanraden die wil kennismaken met de scifi kant van Le Guin. Rocannons World, Planet of Exile, City of Illusions, ook allemaal geweldige boeken. Het volgende boek in dat universum dat ik van haar ga lezen zal The Left Hand of Darkness worden, dat zou ook een van haar beste boeken zijn. Allemaal erg aan te raden.
 
The Left Hand of Darkness is het enige dat ik tot nu toe heb gelezen van Le Guin, en vind het alvast een aanrader. Ben nu ook wel erg benieuwd naar haar andere boeken die hier vermeld zijn :)
 
Een ganse pagina besteden aan het weer is wel niet iets dat enkel voorkomt in Fantasy toch. Zat veel algemene fictie die superbeschrijvend zijn over allerlei randzaken.
Je hebt gelijk, hoor. Dat gebeurt ook in andere genres.

Dat was gewoon toen één van de ervaringen waardoor ik toen besloot om fantasy links te laten liggen.
 
Aangezien ik met niemand anders hierover kan praten blijf ik maar hier mijn updates plaatsen :)

Halverwege boek 3 van de 'Farseer' trilogie.

Ik kan het moeilijk verwoorden maar deze boeken zijn voor mij echt genieten, iedere keer als ik terug begin te lezen is het alsof ik na een koude dag in een warm bad kruip. Ik word echt in die wereld gezogen.

Ik ben sip dat de eerste trilogie bijna gedaan is, ik vraag me wel af waar we naartoe gaan met de rode kapers ... ik heb nog maar 400 pagina's en ik heb niet echt het gevoel dat we op dat vlak vooruitgang boeken.
 
Nog 100 pagina's te gaan!

Benieuwd hoe dit boek gaat eindigen... Wat is het vervolg voor mij? Welke trilogie van Hobb volgt op Boeken van de Zieners?

Ik durf niks opzoeken ivm vrees voor spoilers :p
 
Liveship Traders, speelt zich af in dezelfde wereld en chronologisch na de Farseer Trilogy, maar met andere personages in een ander deel van de wereld.
 
Liveship Traders, speelt zich af in dezelfde wereld en chronologisch na de Farseer Trilogy, maar met andere personages in een ander deel van de wereld.
Thx!

Wil je als je dat ziet zitten eens de juiste volgorde van de trilogieen gegeven en de 'tijd' waarin deze zich afspelen aub? Ik weet graag wat er nog op me af komt, zonder dat ik gespoiled ben natuurlijk.
 

The Farseer Trilogy

  1. Assassin’s Apprentice
  2. Royal Assassin
  3. Assassin’s Quest

The Liveship Traders

  1. Ship of Magic
  2. Mad Ship
  3. Ship of Destiny

The Tawny Man Trilogy

  1. Fool’s Errand
  2. Golden Fool
  3. Fool’s Fate

The Rainwild Chronicles

  1. The Dragon Keeper
  2. Dragon Haven
  3. City of Dragons
  4. Blood of Dragons

The Fitz and the Fool Trilogy

  1. Fool’s Assassin
  2. Fool’s Quest
  3. Assassin’s Fate

Dat is de volgorde. Farseer, Tawny Man en Fitz and the Fool volgen het verhaal van Fitz. In principe hoef je Liveship Traders en Rainwild Chronicles niet te lezen, maar zeker The Liveship Traders is bij het beste in het genre. Rainwild Chronicles zet - opnieuw met andere personages wel - het verhaal van Liveship Traders voort- en is kwalitatief Hobb's minste werk, haar pacing is daar echt heel traag waardoor je pas rond boek 3 het gevoel hebt dat er iets gebeurt. De gebeurtenissen uit beide reeksen gaan wel je leeservaring van Tawny Man en Fitz and the Fool verrijken en verruimen, dus ik zou sowieso alles lezen.

The Tawny Man Trilogy speelt zich 15 jaar na The Farseer Trilogy af, dan is Fitz een dertiger. In The Fitz and the Fool is er weer 20 jaar gepasseerd en zien we Fitz als vijftiger.


Persoonlijk vind ik The Liveship Traders nog altijd het beste werk van Hobb. Qua personages scoren de personages uit de boeken met Fitz beter, maar overall is voor mij The Liveship Traders de beste trilogie.
 
Terug
Bovenaan